Datorn kan inte starta om en HDD sitter i, varför?

Permalänk
Medlem

Datorn kan inte starta om en HDD sitter i, varför?

Hej, har haft min dator i ett antal år och upgraderat den allt eftersom. Dock så var det över 2 år sedan jag stoppade in en SSD hårddisk på 250 gig och en HDD på 3T. Båda använder sig av SATA uttag. Det som alltid varit konstigt med datorn är att om jag inte har min CD-ROM/DVD läsare i kan jag inte boota datorn. Den måste tydligen ha SATA nr 1 i sig. Medans SSD har haft SATA nr 3 och HDD Sata nr 5.

Igår när jag startade om datorn vägrade den att starta ens förbi booting skärmen där den ber en trycka Delete för BIOS och TAB för memory check. Båda knapparna tog mig till memory check men den funkade inte ens. Kan inte ta mig in till BIOS. Så jag testade mig fram med att ta ur och sätta i hårddiskarna. Det var min HDD på 3T som på något sätt gör att jag inte kan starta datorn eller ens komma in i BIOS. Jag har provat att sätta den i andra SATA uttag men utan lycka. Jag provade att sätta SSD'n i SATA nr1 och ROM/DVD läsaren i ett annat uttag men då kunde jag inte starta datorn ens om jag satte SSD som nr 1 i booting. ROM/DVD måste vara nr 1 i booting med tydligen för att datorn ska kunna starta.

I vilket fall så blir mitt windows 7 korrupt så fort HDD 3T har suttit i på något sätt då måste jag alltid sätta in SSD hårddisken i en annan dator och göra reperation på den. Blir galen.

Kan man t.ex starta datorn med HDD 3T utan SATA kabeln och bara strömmen på för att sedan medans datorn är igång sätta in SATA kabeln? Tror inte det men enda sättet jag kan komma på för att kunna göra nånting med den.

Permalänk
Medlem

Det låter som 3TB disken håller på att ge upp.
Så vitt jag vet kan du inte plugga in disken i en SATA port medans den är igång, så vida ditt moderkort inte stödjer hotswap.

Du kan testa att köpa en HDD kabinet och montera disken i det, sedan ansluta den till datorn med en USB kabel

Permalänk
Medlem

Jo jag har funderat på det men då måste jag köpa det med för att testa bara.

Permalänk
Medlem

@Ironmad: Har du provat göra en hel återställning av bios?
Antingen flytta en jumper för att "clear cmos" eller ta ut batteriet och koppla från natägget i 1 minut.

Permalänk
Medlem

Näe, menar du sätta allt på default i bios?
Flytta en jumper vet jag inte riktigt vad du menar men inte testat ta ur batteriet. Har kopplat ut nätagget flera ggr.

Permalänk
Medlem

Bara sätta allt deafult hjälper inte.
Brukar finns ett par stift på moderkortet som har en "jumper" (bygel) på ett sätt för att inställningarna skall sparas, flyttar man denna så blir det istället att "cmos" töms var gång datorn stängs av och bios rensas.
Ett annat sätt att göra detta på är att stänga ner datorn och ta bort batteriet som ser till att inställningar sparas trotts moderkortet blir strömlöst, det hjälper alltså inte att bara koppla bort nätagget.