Permalänk
Medlem

Blir vodka dålig med tiden?

Hej alla valborgs-glada!

Jag har sedan påsk haft en PET-flaska med c.a en liter vodka som stått orörd sedan dess, d.v.s i 5 veckor.
Under de första två veckorna stod flaskan på en balkong och kan därför ha utsatts för solljus och allt vad det innebär. De tre senaste veckorna har den stått inomhus.

För c.a en vecka sedan öppnade jag flaskan för att se om lukten förändrades. Jag lade märke till att flaskan var styv, som uppblåst, och genom att öppna flaskan lättade jag på trycket; det pös, typ.

Vad hände där? Är spriten fortfarande den samma, både till smak och "effekt"?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Spriten vet jag inte om det påverkas jättemycket av endast tid i sig. Men PET flaskan kan nog mycket väl ha utsöndrat nåt skit som blandat sig med vätskan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Näe, det är ingen fara skulle jag gissa, jag hade hembränt i PET-flaskor längre tid än så i min ungdom, och man blev lika yr i korken vecka 1 som efter 5 veckor

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte betyda så mycket, har du en tom petflaskaoch stänger korken, kommer det bli likadant beroende på vad det är för tryck utomhus jämfört med när du stängde flaskan.

Däremot är solljus och plastflaska med vodka ingen jättehöjdare. Fem veckor är kanske ingenting, men det vore synd att låta flaskmaterialet m.m. blanda sig med vodkan.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Att det pös berodde förmodligen på att temperaturen i flaskan steg då du tog in den, vilket gjorde att vätskan och gasen expanderade och skapade ett tryck. När du öppnade flaskan så frigjordes trycket, varpå pys-ljudet uppstod.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@evilsin: Jag litar på dig, blir säkert bra. Tack till alla hjälpsamma!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Moderator
Moderator

På undersidan av flaskan finns en triangel bestående av tre pilar, är det siffran "1" inuti triangeln skall det inte vara några farligheter som sipprat ur plasten, däremot kan smaken ha förändrats.
https://www.containerandpackaging.com/info/plasticology.asp

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Casper:

Hej alla valborgs-glada!

Jag har sedan påsk haft en PET-flaska med c.a en liter vodka som stått orörd sedan dess, d.v.s i 5 veckor.
Under de första två veckorna stod flaskan på en balkong och kan därför ha utsatts för solljus och allt vad det innebär. De tre senaste veckorna har den stått inomhus.

För c.a en vecka sedan öppnade jag flaskan för att se om lukten förändrades. Jag lade märke till att flaskan var styv, som uppblåst, och genom att öppna flaskan lättade jag på trycket; det pös, typ.

Vad hände där? Är spriten fortfarande den samma, både till smak och "effekt"?

Det var iofs inte ute i solen, men jag hade vodka i en PET-flaska i över ett år i rumstemperatur utan att något hände, så några veckor borde inte vara ett problem...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På undersidan av flaskan finns en triangel bestående av tre pilar, är det siffran "1" inuti triangeln skall det inte vara några farligheter som sipprat ur plasten, däremot kan smaken ha förändrats.
https://www.containerandpackaging.com/info/plasticology.asp

Jag ser ingen triangel. Vi pratar om en helt vanlig 1,5-liters Spriteflaska.

Edit: Spotted. Mycket riktigt en etta.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Funkar väl som spolarvätska annars.

Skätm o sido nej inge fel på den.

Permalänk
Medlem

Valborg är nu över och jag kan intyga att vodka inte blir dålig med tiden, iallafall inte på 4 veckor.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Solljus, vodka, polyetylen och tid är allt som behövs för att protolysera vodkan till etylhydroxid med avsevärt försämrad smak och, efter längre tid, kraftig toxicitet som följd.

Tryckförändringen i flaskan du uppmärksammat är ett tecken på uppbyggnad av etylhydroxid efter fasförändring i så kallade alko-'hohlraum' som finns mellan de aktiva säterna i polyetylen- och polypropylen(korken)-matrisen. Ett tecken på att reaktionen är långt framskriden.

Jag PM:ar min adress dit du kan skicka Vodkan så ser jag till att den förstörs på säkert och miljövänligt sätt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Valborg är nu över och jag kan intyga att vodka inte blir dålig med tiden, iallafall inte på 4 veckor.

Kan lova dig att för vissa måste den ha blivit dålig på bara några timmar. Varför hade de annars spytt upp den igen?

Permalänk
Medlem

enda som händer att en mindre del av alkoholen dusnstar igenom flaskan då den inte gjord för att inehålla alkohol och plasten är då inte tillräckligt tät. samma princip som att man inte ska köra bansin i en saft flaska om man inte vill att bilen ska antända dock, för då ska du lägga den ett par dagar i en bil och sedan skapa en gnista

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K