Formatera windowshårddisken, men inte de andra hårddiskarna inför uppgradering.

Permalänk
Medlem

Formatera windowshårddisken, men inte de andra hårddiskarna inför uppgradering.

Hejsan,

Tänkte att jag kanske skulle uppgradera mitt nuvarande Windows 8.1 till Windows 10 men jag har ett par frågor jag skulle vilja ha lite hjälp med.

Jag har Windows samt lite diverse program och drivrutiner på en SSD och resten av mina spel och större program på en annan hårddisk.
Är det lugnt om jag formaterar bara SSDn och installerar Windows 10 där, men sparar min andra HDD som den är? Kommer samtliga spel och program fungera som de ska utan att installera om allt?

Tack för hjälpen
Mvh

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Är det uppgradering är ingen fara.

En ren installation kommer ta bort allt. Även om dina spel ligger på hårddisken sparas det även ibland C:\ (Windows-disken) även om du inte märker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Hejsan,

Tänkte att jag kanske skulle uppgradera mitt nuvarande Windows 8.1 till Windows 10 men jag har ett par frågor jag skulle vilja ha lite hjälp med.

Jag har Windows samt lite diverse program och drivrutiner på en SSD och resten av mina spel och större program på en annan hårddisk.
Är det lugnt om jag formaterar bara SSDn och installerar Windows 10 där, men sparar min andra HDD som den är? Kommer samtliga spel och program fungera som de ska utan att installera om allt?

Tack för hjälpen
Mvh

De flesta programmen kommer garanterat inte fungera som de ska utan en ominstallation av dem. Då registerinställningarna ligger på systemdisken.

Permalänk
Medlem

Hmm ok.
Kanske ska välja att inte formatera då, och istället uppgradera.

Bor långt ute på landsbygden och här ute har vi inte ens ADSL, så allt jag har att jobba med är mobilt internet från 3 på 200gb/månaden för 1400kr. Att ladda ner 600gb igen är inte möjligt, om jag inte bränner halva månadslönen på att köpa till mig extra gb hela tiden.

Tack för bra och snabba svar!

Visa signatur

Eh!