Permalänk
Medlem

Lagligt med dyrkar?

Ser ibland på t.ex. Massdrop att man kan köpa olika set med dyrkar. Men försöker jag söka mer information hittar jag inlägg från folk som säger att det är olagligt och så vidare om man inte är låssmed.
Har väl inte tänkt köpa något själv, men blev nyfiken på frågan. Vad gäller egentligen, är det olagligt eller är det OK, bara inte tullen hittar dem?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Naki:

är det OK, bara inte tullen hittar dem?

Det här känns motsägelsefullt... Hade det varit ok hade det väl inte spelat någon roll om tullen hittat dem?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja, det är lagligt. Dock kan polisen beslagta dem om du misstänksamt stryker runt med dem i ett villaområde på kvällen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett dyrkset på massdrop. Så länge du inte gör något olagligt med dyrkarna så är det ok. Jag testar lite hemma i olika keypads ibland.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Ser ibland på t.ex. Massdrop att man kan köpa olika set med dyrkar. Men försöker jag söka mer information hittar jag inlägg från folk som säger att det är olagligt och så vidare om man inte är låssmed.
Har väl inte tänkt köpa något själv, men blev nyfiken på frågan. Vad gäller egentligen, är det olagligt eller är det OK, bara inte tullen hittar dem?

@Naki:
Efter lite googlande så hittar jag följande.
Jag citerar:

"Det finns ingen specifik lag i Sverige som förhindrar en privatperson att
inneha eller införskaffa dyrkverktyg, det kan däremot ses och uppfattas
som suspekt för en privatperson att inneha dessa verktyg.
Om du som privatperson tar dessa verktyg med dig ut på allmän plats kan
du bli kvarhållen, utfrågad, riskera böter även fängelse om polisen anser
att de dyrkverktyg du innehar kommer att användas i olagligt syfte under
lagen om förberedelse till brott (Brottsbalk 1962:700, 23:e kap, 2§, andra stycket) "

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Innehav ej olagligt, försäljning däremot https://lagen.nu/1979:357

Permalänk
Medlem

med tanke på hur pass svårt det är att dyrka lås så lär ju knappast polisen springa benen av sig. Till och med utbildade låssmeder går bet emellanåt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt men polisen tar de höger och vänster. Har säkert blivit rånad på min utrustning säkert tio gånger redan.

Samma med pumpar för slangning. Det finns ett legitimt ändamål för en bärgare att köra runt med men det skiter maffian i.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Det är inte olagligt men polisen tar de höger och vänster. Har säkert blivit rånad på min utrustning säkert tio gånger redan.

I vilka sammanhang har du fått utrustning beslagtagen?

Skrivet av ares93:

Samma med pumpar för slangning. Det finns ett legitimt ändamål för en bärgare att köra runt med men det skiter maffian i.

Har du fått ditt bärgningsfordon genomsökt och utrustning beslagtagen?

Det är samma som med knivlagen. Det existerar för att poliser ska kunna beslagta knivar av kolingar som inte ska ha dem, inte för att den som har ett legitimt skäl ska få problem att medföra den för sin verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I vilka sammanhang har du fått utrustning beslagtagen?
Har du fått ditt bärgningsfordon genomsökt och utrustning beslagtagen?

Japp, blev av med en väska med decoders, blindnycklar och diverse annan låsutrustning och en surface med diagnostik och programmeringsmjukvara på en helt vanlig rutinkontroll. Jag blåste tom negativt. Skogstrollet anmärkte på att en av mina 14 stycken bromsljus inte lyste och när jag stängde av hela ljusrampen som svar, eftersom den var eftermonterad och det inte fanns någon lagkrav för att den skulle fungera så blev han hotfull. I diskussionen som följde så packade han ner mig i polisbilens baksäte och sen krossade rutan och sökte igenom bilen när jag vägrade ge honom koden till bilen. (numerisk kod på dörren sm krävs trots att man har nyckeln, standard i statliga/fd statliga fordon i USA. importerad bil) Jag ville inte riktigt göra nåt eftersom det bara är ett deltidsjobb och jag skulle förlora min ordinarie säkerhetsklassade tjänst om jag blir dömd för nåt.

Företaget har slutat att jobba inom södertälje polisdistrikt pga av detta. Jag blev av med jävligt många upplåsningskit innan vi gav upp. En annan kollega transporterade en porschemotor till en bil som vi jobbade med, han fick den beslagtagen och "förverkad" (hamnade säkert på blocket) trots att det fanns papper och kvitto. Vid anmälan så kunde brott inte strykas som vanligt.

Citat:

Det är samma som med knivlagen. Det existerar för att poliser ska kunna beslagta knivar av kolingar som inte ska ha dem, inte för att den som har ett legitimt skäl ska få problem att medföra den för sin verksamhet.

Sen när bryr sig landets största kriminella organisation om såna löjligheter som lagen?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

@ares93: Sorry, men du låter som en rättshaverist och en person som har problem att anpassa sig i samhället.

Och det där med folk som fått "ärliga grejer" beslagtagna "utan anledning"? Please...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@ares93: Sorry, men du låter som en rättshaverist och en person som har problem att anpassa sig i samhället.

Tänkte precis samma sak. Det lönar sig ofta att samarbeta istället för att sätta sig på tvären. Tex: Ge koden till Polisen, eller få rutan inslagen. Jag hade valt det första alternativet.

On topic: Jag har själv sett dessa kit på Massdrop och har varit sugen på att beställa och prova. Inte för att göra inbrott, utan för att det verkar vara en rolig utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@ares93: Sorry, men du låter som en rättshaverist och en person som har problem att anpassa sig i samhället.

Och det där med folk som fått "ärliga grejer" beslagtagna "utan anledning"? Please...

Korruptionens och maktmissbrukets samhälle vill jag inte anpassa mig till. Du är välkommen att tro vad du vill men förr eller senare kommer deras korthus falla och du kommer stå där och tänka, "Den där skummisen hade rätt trots allt."

Jag var på plats och betalade skroten personligen 46000 kronor med företagets kontokort för den motorn. Om du har några synpunkter på mina reservdelars legalitet kan du hör av dig till Lagagruppen AB. Jag har aldrig någonsin monterat en het reservdel i en bil.

Skrivet av twk:

Tänkte precis samma sak. Det lönar sig ofta att samarbeta istället för att sätta sig på tvären. Tex: Ge koden till Polisen, eller få rutan inslagen. Jag hade valt det första alternativet.

Det lönar sig aldrig att samarbeta. Polismannen var hotfull, stoppade mig under falska grunder (hävdade att jag hade vinglat och vinkade in mig för att han misstänkte rattfylleri), han hade ingen som helst grund för sökningen och hade ingen rannsakan heller. Jag samarbetar av ren princip aldrig med polisen. Det enda de får är vad jag är tvungen att ge de enligt svensk lag. Inget mer. Inget brott hade begåtts och polisen hade inget att göra med mitt fordon eller koden till fordonet. Därför fick han den inte. Så simpelt är det.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Det lönar sig aldrig att samarbeta. Polismannen var hotfull, stoppade mig under falska grunder (hävdade att jag hade vinglat och vinkade in mig för att han misstänkte rattfylleri), han hade ingen som helst grund för sökningen och hade ingen rannsakan heller. Jag samarbetar av ren princip aldrig med polisen. Det enda de får är vad jag är tvungen att ge de enligt svensk lag. Inget mer. Inget brott hade begåtts och polisen hade inget att göra med mitt fordon eller koden till fordonet. Därför fick han den inte. Så simpelt är det.

I det exempel som du själv tog upp hade du sluppit en inslagen fönsterruta, så jo det lönar sig att samarbeta med polisen. Om du någon gång blir utsatt för brott förutsätter jag att du inte kontaktar polisen, då du vägrar att samarbeta av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

I det exempel som du själv tog upp hade du sluppit en inslagen fönsterruta, så jo det lönar sig att samarbeta med polisen. Om du någon gång blir utsatt för brott förutsätter jag att du inte kontaktar polisen, då du vägrar att samarbeta av dem.

Vad spelar rutan för roll? De betalade ändå för för rutan. Varken jag eller företaget förlorade en krona. Och ja, jag ringer inte polisen. Jag har hittills oftare blivit utsatt för brott av polisen än andra medborgare så jag kommer ju knappast att ringa problemet för att hitta en lösning.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Vad spelar rutan för roll? De betalade ändå för för rutan. Varken jag eller företaget förlorade en krona. Och ja, jag ringer inte polisen. Jag har hittills oftare blivit utsatt för brott av polisen än andra medborgare så jag kommer ju knappast att ringa problemet för att hitta en lösning.

Lycka till i framtiden. Jag har en känsla av att du kommer att komma i kontakt med polisen många fler gånger i ditt liv och att du säkert då kommer att bli "trakasserad" av den. Konstigt att det bara händer vissa, medan andra aldrig har problem med polis och rättsväsende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Sen när bryr sig landets största kriminella organisation om såna löjligheter som lagen?

Har man rent mjöl i påsen så behöver man inte heller oroa sig för att hamna i problem med polisen. Hoppas verkligen att diskussionerna i riksdagen nu leder till att vi faktiskt får flera tusen extra poliser om några år. Man kan aldrig ha för många som det ser ut idag

Permalänk
Avstängd

@ares93: Vi lever i Sverige och någon form av domstolsbeslut för husrannsakan behövs inte, klassiskt misstag ifrån "buset" som kollat för mycket på tv eller rökt på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@ares93: Vi lever i Sverige och någon form av domstolsbeslut för husrannsakan behövs inte, klassiskt misstag ifrån "buset" som kollat för mycket på tv eller rökt på.

Kanske inte ett beslut från domstol, men för att ha rätt att göra husrannsakan behövs ändå beslut från från en åklagare/förundersökningsledare. Bara för att klargöra liksom. Man kan som polisman inte börja gå in hos folk för att man känner för det.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Inaktiv

Korruptionen är idag genomrutten i Sverige. Mitt förtroende för polisen försvann så fort Olof Palme dog. Köp dina dyrkar men tänk till när du lämnar huset med dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

Kanske inte ett beslut från domstol, men för att ha rätt att göra husrannsakan behövs ändå beslut från från en åklagare/förundersökningsledare. Bara för att klargöra liksom. Man kan som polisman inte börja gå in hos folk för att man känner för det.

Finns det en misstanke om att brott behövs inget beslut, ett eventuellt åklagarbeslut kan manipuleras i efterhand precis som allting digitalt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Mitt förtroende för polisen försvann så fort Olof Palme dog.

Sic semper tyrannis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Korruptionen är idag genomrutten i Sverige. Mitt förtroende för polisen försvann så fort Olof Palme dog. Köp dina dyrkar men tänk till när du lämnar huset med dem.

Tage Erlander!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Finns det en misstanke om att brott behövs inget beslut, ett eventuellt åklagarbeslut kan manipuleras i efterhand precis som allting digitalt.

SAnning med modifikation, straffskalan för brottet skall vara minst två år i fängelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

I det exempel som du själv tog upp hade du sluppit en inslagen fönsterruta, så jo det lönar sig att samarbeta med polisen. Om du någon gång blir utsatt för brott förutsätter jag att du inte kontaktar polisen, då du vägrar att samarbeta av dem.

Förvisso I USA : https://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc

Hur som helst. Jag har beställt en del dyrkar och aldrig haft problem med att få dem till Sverige.
Det var en liten hobby tills det faktiskt blev för enkelt att dyrka upp standardhänglås.
Men det är OTROLIGT härligt när man får upp sitt första lås. Och det känns även bra att jag kommer få upp mitt vindskontor även fast jag misstänker att jag slarvat bort nyckeln.

Se till att beställa kvalitet, för det ÄR en skillnad på de olika stålsorterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@ares93: Vi lever i Sverige och någon form av domstolsbeslut för husrannsakan behövs inte, klassiskt misstag ifrån "buset" som kollat för mycket på tv eller rökt på.

Nej, inte domstolsbeslut. Men beslut från åklagare krävs normalt. I grövre brottslighet så räcker det med ett beslut från befäl, men det ska då backas upp som satan i efterhand. Sen så är det större kontroll av en rannsakan av ett företagsfordon än en "nobody's" sjufötti i getton.

Skrivet av twk:

Lycka till i framtiden. Jag har en känsla av att du kommer att komma i kontakt med polisen många fler gånger i ditt liv och att du säkert då kommer att bli "trakasserad" av den. Konstigt att det bara händer vissa, medan andra aldrig har problem med polis och rättsväsende.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju tyvärr så. De som står upp för det som är rätt blir slaktade, antingen bildligt eller bokstavligt. Och de som bara sitter på arslet och låter allt hända får aldrig några fiender. Mina problem med svenska maffian började med att jag hade mage att anse att någon som skadar ett barn förtjänar att straffas för det. Tydligen är det olagligt att rapportera ett brott om en polis är gärningsmannen. Är man så pass verklighetsförvrängd så förtjänar man återkommande trakasserier, häller du inte med?

Skrivet av SueCia:

Har man rent mjöl i påsen så behöver man inte heller oroa sig för att hamna i problem med polisen. Hoppas verkligen att diskussionerna i riksdagen nu leder till att vi faktiskt får flera tusen extra poliser om några år. Man kan aldrig ha för många som det ser ut idag

Jag har faktiskt absolut ingenting emot att vi får flera tusen poliser. Jag skulle gärna ha 100-200 tusen poliser i detta land om det behövdes. Men det betyder att varenda en som finns nu ska bytas ut med nya. För annars kommer de korrupta bara lära upp de nya poliserna tills samma korruption som de själva blev upplärda med. Jag har inget emot yrket, jag är emot de som utövar den.

Jag har fyra nära vänner som var poliser. En av de är mitt ex som jag fortfarande har en bra relation med. Hon kommer från flera generationer av poliser och hon klarade av två år i den svenska polisen innan trakasserades till att säga upp sig. Tyvärr så är det så att de som är är riktiga poliser, som tror på rättvisa och vill uppehålla lagen får kicken så fort som möjligt. Det polisen behöver är "yes men" som lyder utan att göra vågor.

Och kom inte med rent mjöl och skit. Jag har blivit kontrollerad av SÄPO för att bli godkänd för det säkerhetsklassade arbetet jag jobbar med idag. Jag kan inte få en fortkörningsbot utan att min arbetsgivare får reda på det.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Och kom inte med rent mjöl och skit. Jag har blivit kontrollerad av SÄPO för att bli godkänd för det säkerhetsklassade arbetet jag jobbar med idag. Jag kan inte få en fortkörningsbot utan att min arbetsgivare får reda på det.

Är det inte jävligt lustigt att du blir avplockad dina dyrkar och diverse utrustning om du har rent mjöl i påsen då?
Jag har aldrig under hela mitt liv blivit stoppad av en polis om det inte varit alkotest eller körkortskontroll.

Vad är det du gör som provocerar polisen till att stanna och kontrollera dig då?

Permalänk
Medlem

Vad är massdrop? Har kikat lite på dyrkningsvideos på youtube och skulle vilja ha ett kit för att testa mina egna lås så de är bypass säkra åt mindstånde...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är helt lagligt för personligt bruk. Du måste ju självfallet fråga om lov om du skall dyrka någons lås. Om farbror blå nu stoppar dig och väljer att visitera eller av någon anledningen ser dig med dessa verktyg, så kan det bli problem. Fraktar du dem på ett normalt sätt och du inte har kriminell bakgrund, så skall det inte blir några problem.

Tullen kan inte beslagta verktyg bara för att de kan användas till att begå brott. I sådant fall skulle de också behöva beslagta nästan alla typer av verktyg. Många har det som hobby att dyrka lås. Tror chansen är rätt minimal att ett dyrkare set stoppas i tullen när både narkotika och illegala vapen går igenom "utan problem". Detta p.g.a. policy att de inte skall stoppa fordon som har fler passagerare än vad det finns tullare på plats, och smugglare känner till detta väl.

Kanske var lite off-topic men fortfarande intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Är det inte jävligt lustigt att du blir avplockad dina dyrkar och diverse utrustning om du har rent mjöl i påsen då?
Jag har aldrig under hela mitt liv blivit stoppad av en polis om det inte varit alkotest eller körkortskontroll.

Vad är det du gör som provocerar polisen till att stanna och kontrollera dig då?

Jag har begått det grova brottet att anmäla en polis för att ha orsakat en olycka med personskador och sedan smitit. Vad jag har förstått rankar mitt agerande nånstans mellan terrorbrott och mord.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur