Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snövit:

Svärfar fick liknande mail på sin blocket annons om en videokamera, han anade oråd och började spela dum efter 4 veckor av mailkonversation gav vi upp.
Under denna tiden hade köparen fört över pengar till oss 6 gånger via 4 olika banker! Allt vi fick var ett photoshoppat kvitto på överföringen varje gång. Vi"skickade" kameran två gånger till han (med lika dåligt photoshoppat kvitto från posten) men den kom heller aldrig fram. Tillslut började det brinna i knutarna och vi skulle istället skicka den till Nigeria istället för England. När snubben låg på och skickade 4-5 mail om dagen så gav vi upp.

Även om du får pengar på ditt konto så kommer de försöka göra allt för att få tillbaka dem. Drawbacks, skyller på att varan inte stämmer och gör polisanmälan etc.

Det kommer att skita sig, oavsett hur mycket pengar du får in på kontot innan du skickar telefonen.

Internet är fullt av dessa sorters fall. Det är helt enkelt en modernare typ av Nigeriabrev. I slutändan blir antingen säljaren eller en tredje part lidande. Ibland båda och... Oberoende så gör man bara tjuvarna en tjänst om man faller för det.

Skrivet av onthenews:

Jag tycker allting låter konstigt. Jag förstår bara inte hur pengarna ska dras ifrån mig om dom kommer till min bank? Jag har ju även kvitto på att jag har skickat paketet.

Det faktiskt ganska enkelt. Mottagaren tar kontakt med banken och beskyller dig för att försöka lura honom alt. så anmäler en tredje part det (läs länken ovan) till polisen som i sin tur tar kontakt med banken och då drar banken pengarna ifrån dig. Då sitter du där med en mobil mindre utan några pengar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det blir säkrare om det går att verifiera att det är mottagaren av varan som är köparen. Skickar du ett brev med dina annonsdetaljer, kontaktuppgifter och en hemlig kod till adressen och samma person kan bekräfta att det kommit fram är du säker.

Finns det telefon angiven? Hur förhåller köparen sig till samtal?

Istället för att vara knäpptyst och ignorera personen i fråga kan du tala om att du inte går vidare för att det är likt ett triangelbedrägeri. Är personen riktig och hederlig kommer denne att kontakta dig och vilja reda ut tvivlen, bland annat gå med på förfaranden enligt punkterna ovan.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erwya:

Skulle säga att det blir säkrare om det går att verifiera att det är mottagaren av varan som är köparen. Skickar du ett brev med dina annonsdetaljer, kontaktuppgifter och en hemlig kod till adressen och samma person kan bekräfta att det kommit fram är du säker.

Finns det telefon angiven? Hur förhåller köparen sig till samtal?

Istället för att vara knäpptyst och ignorera personen i fråga kan du tala om att du inte går vidare för att det är likt ett triangelbedrägeri. Är personen riktig och hederlig kommer denne att kontakta dig och vilja reda ut tvivlen, bland annat gå med på förfaranden enligt punkterna ovan.

Jag har bett personen att ta kort på sitt ID och skicka den till mig, jag sa att han/hon kunde dölja sina 4 sista siffror om hen vill det.

Om personen inte vill det så får han hämta upp varan. Jag skickar den inte !!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onthenews:

Jag har bett personen att ta kort på sitt ID och skicka den till mig, jag sa att han/hon kunde dölja sina 4 sista siffror om hen vill det.

Om personen inte vill det så får han hämta upp varan. Jag skickar den inte !!!

Vet du hur enkelt det är att lura folk på det sättet? Allt de behöver är något som liknar ett pass som de sedan photoshoppar sin bild på. Alternativet är att de kan använda falska pass. Att du inte skickar den är bara bra. Låt personen ifråga komma förbi och köpa den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Internet är fullt av dessa sorters fall. Det är helt enkelt en modernare typ av Nigeriabrev. I slutändan blir antingen säljaren eller en tredje part lidande. Ibland båda och... Oberoende så gör man bara tjuvarna en tjänst om man faller för det.

I ett triangelbedrägeri blir vanligen endast en person förloraren, det är antagligen den som fått kortet kapat eller den som köper varan. Säljaren skulle man kunna beskriva som motorn som gör det möjligt eftersom det är denne som har "kontakt" med båda parterna. En vaksam säljare gör att ett sådant bedrägeri inte kan bli av.

Vill du inte vara motorn i ett bedrägeri så rekommenderar jag att du följer mina råd ovan.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Vet du hur enkelt det är att lura folk på det sättet? Allt de behöver är något som liknar ett pass som de sedan photoshoppar sin bild på. Alternativet är att de kan använda falska pass. Att du inte skickar den är bara bra. Låt personen ifråga komma förbi och köpa den.

Kan jag på något sätt bli lurad om han eller hon hämtar upp den och jag får betalt genom swish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Kan jag på något sätt bli lurad om han eller hon hämtar upp den och jag får betalt genom swish?

Vill inte vara taskig eller dryg på något sätt. Men varför tror du detta är riktigt? Detta är scam.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onthenews:

Kan jag på något sätt bli lurad om han eller hon hämtar upp den och jag får betalt genom swish?

Vet inte hur Swish fungerar på den punkten men någonstans borde de väl ha en "fail-safe" som kan utnyttjas.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Kan jag på något sätt bli lurad om han eller hon hämtar upp den och jag får betalt genom swish?

Beror på om Swish tillåter chargeback

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Vill inte vara taskig eller dryg på något sätt. Men varför tror du detta är riktigt? Detta är scam.

Kommer personen och både hämtar och betalar är det osannolikt en scam. Det är då åtminstone inte ett triangelbedrägeri.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Kommer personen och både hämtar och betalar är det osannolikt en scam. Det är åtminstone inte ett triangelbedrägeri.

Sant, men detta är typiskt dem där scammen som man ser på många forum. Men skulle denna person gå med på att mötas öga mot öga, bra då finns det inget mer för min del att tillägga.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Kan jag på något sätt bli lurad om han eller hon hämtar upp den och jag får betalt genom swish?

Men snälla du, lyssna/läs på vad vi skriver!
Kommer ske en Drawback efter swisch överföringen också.

Ok, hämtar personen så ok!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Kan jag på något sätt bli lurad om han eller hon hämtar upp den och jag får betalt genom swish?

Du tror alltså att den här "Rebecca" som är i London och med tanke på uppgifterna hon frågat efter också har sin bank utomlands kommer åka över till Sverige för att köpa en begagnad telefon för 6800?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Du tror alltså att den här "Rebecca" som är i London och med tanke på uppgifterna hon frågat efter också har sin bank utomlands kommer åka över till Sverige för att köpa en begagnad telefon för 6800?

Nej jag tror inte det, men om hon nu skriver att hon inte kan eller kommer upp med en ursäkt, då avbryter jag affären

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Nej jag tror inte det, men om nu skriver att hon inte kan eller kommer upp med en ursäkt, då avbryter jag affären

Bra!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du tror alltså att den här "Rebecca" som är i London och med tanke på uppgifterna hon frågat efter också har sin bank utomlands kommer åka över till Sverige för att köpa en begagnad telefon för 6800?

Troligtvis inte. Men jag tänker att skulle det vara en riktig person är det lite synd om personen i fråga inte kan göra en affär. Detta går dock att försäkra sig om genom att skicka brev som jag beskriver ovan. En ärlig person som är intresserad har både tid att vänta samt gå igenom en "verifiering". På så sätt behöver man inte stänga dörren för en affär.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Nej jag tror inte det, men om hon nu skriver att hon inte kan eller kommer upp med en ursäkt, då avbryter jag affären

Låter klokt. En ärlig person försöker inte ursäkta bort sig.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

@onthenews: Du verkar uppenbart inte förstå tillvägagångasättet med dessa triangelskam, så jag kan kortfattat tala om för dig hur det går till:

Antag att Bob (i detta fall du) har lagt upp en telefon på Blocket. Rebecca (scammern) kontaktar dig, ber dig att skicka telefonen till henne till England. Samtidigt har Rebecca en annan annons med en vara för samma pris uppe som Göran köper från Rebecca. Rebecca ger Bobs uppgifter till Göran och ber Göran göra överföringen till Bob. Bob får pengarna och skickar telefonen till Rebecca, medan Göran inte får någon telefon. Göran kontaktar Paypal/sin bank och gör en polisanmälan.

Nu kan två saker hända:

1) Göran får tillbaka sina pengar och Bob blir utan både telefon och pengar.
2) Göran får inte tillbaka sina pengar och Bob blir utan telefon och sitter med stulna pengar på sitt konto.

I båda fallen har Rebecca (d.v.s. scammern) vunnit, då hon fått en gratis telefon.

Hänger du med nu?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

@onthenews: Du verkar uppenbart inte förstå tillvägagångasättet med dessa triangelskam, så jag kan kortfattat tala om för dig hur det går till:

Antag att Bob (i detta fall du) har lagt upp en telefon på Blocket. Rebecca (scammern) kontaktar dig, ber dig att skicka telefonen till henne till England. Samtidigt har Rebecca en annan annons med en vara för samma pris uppe som Göran köper från Rebecca. Rebecca ger Bobs uppgifter till Göran och ber Göran göra överföringen till Bob. Bob får pengarna och skickar telefonen till Rebecca, medan Göran inte får någon telefon. Göran kontaktar Paypal/sin bank och gör en polisanmälan.

Nu kan två saker hända:

1) Göran får tillbaka sina pengar och Bob blir utan både telefon och pengar.
2) Göran får inte tillbaka sina pengar och Bob blir utan telefon och sitter med stulna pengar på sitt konto.

I båda fallen har Rebecca (d.v.s. scammern) vunnit, då hon fått en gratis telefon.

Hänger du med nu?

Nu hängde jag med !!!

Men om Göran bestämmer sig för att göra en polisanmälan, hur stor är risken att BOB (jag) blir dömd för bedrägeri? Något BOB (jag) inte gjort...!

Jag har själv blivit utsatt för bedrägeri, dvs skickat pengar men aldrig fått varan, jag gjorde en polisanmälan men den lades ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Nu hängde jag med !!!

Men om Göran bestämmer sig för att göra en polisanmälan, hur stor är risken att BOB (jag) blir dömd för bedrägeri? Någon BOB (jag) inte gjort...!

Du (Bob) kommer ju säkert inte bli dömd för bedrägeri, men kommer att bli tvungen att betala tillbaka pengarna till Göran och sedan göra en polisanmälan mot Rebecca (som troligen inte kommer att kunna arresteras).

Tl;dr - stor risk att du står där både utan telefon och pengar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Flytta mailet till papperskorgen och gå vidare, personen i fråga kommer säga att hen skickat pengar och försöka få dig till att skicka iväg telefonen.

Du slösar din tid.

Permalänk
Avstängd

Jag har skrivit till denna Rebecca att jag MÅSTE sälja telefonen för 5000:-

Få se om de kan köpa den andra grejen med det budet

Permalänk
Medlem

Provade det här med Google "Rebecca blocket bluff" första träffen. http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/

Ctrl+f sök Rebecca (24 träffar) de första 3 är vad jag kan se precis samma mail som du fått.

Så lägg ner nu. Hitta en annan köpare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Du (Bob) kommer ju säkert inte bli dömd för bedrägeri, men kommer att bli tvungen att betala tillbaka pengarna till Göran och sedan göra en polisanmälan mot Rebecca (som troligen inte kommer att kunna arresteras).

Tl;dr - stor risk att du står där både utan telefon och pengar!

Hur stor är risken att jag blir tvungen att betala tillbaka pengarna till Göran?

Låt oss säga att polisen får in en anmälan om mig som har stulit pengar från Göran , vilket är omedvetet nu, dom ser att jag är ostraffad, gör dom ens något?

Jag har som sagt polisanmält sånt här innan, betalade alltså varan som jag aldrig fick, polisen lyfte inte ett finger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@onthenews: Du verkar uppenbart inte förstå tillvägagångasättet med dessa triangelskam, så jag kan kortfattat tala om för dig hur det går till:

Antag att Bob (i detta fall du) har lagt upp en telefon på Blocket. Rebecca (scammern) kontaktar dig, ber dig att skicka telefonen till henne till England. Samtidigt har Rebecca en annan annons med en vara för samma pris uppe som Göran köper från Rebecca. Rebecca ger Bobs uppgifter till Göran och ber Göran göra överföringen till Bob. Bob får pengarna och skickar telefonen till Rebecca, medan Göran inte får någon telefon. Göran kontaktar Paypal/sin bank och gör en polisanmälan.

Nu kan två saker hända:

1) Göran får tillbaka sina pengar och Bob blir utan både telefon och pengar.
2) Göran får inte tillbaka sina pengar och Bob blir utan telefon och sitter med stulna pengar på sitt konto.

I båda fallen har Rebecca (d.v.s. scammern) vunnit, då hon fått en gratis telefon.

Hänger du med nu?

Det är inte som det beskrivs, där är egentligen fyra parter involverade:
* Scammern
* Person med kapat kreditkort
* Säljare
* Naiv köpare

1) Scammern skapar ett eget konto och lägger upp en vara lik motsvarande vara hos säljaren
2) Naiv köpare köper varan från Scammern
3) Scammern köper varan från säljaren med det kapade kreditkortet
4) Scammern mixar uppgifter så att det ser ut som att säljaren och Naiv köpare gör en affär med varandra, men Scammern har "bytt ut" säljarens kontonummer mot sitt eget.
5) Pengarna försvinner ur "triangeln"
6) När parterna börjar nysta upp bedrägeriet kommer en av parterna bli förlorare. Mest troligt är det personen med det kapade kreditkortet eller Naiv köpare som blir förlorarna.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är inte som det beskrivs, där är egentligen fyra parter involverade:
* Scammern
* Person med kapat kreditkort
* Säljare
* Naiv köpare

1) Scammern skapar ett eget konto och lägger upp en vara lik motsvarande vara hos säljaren
2) Naiv köpare köper varan från Scammern
3) Scammern köper varan från säljaren med det kapade kreditkortet
4) Scammern mixar uppgifter så att det ser ut som att säljaren och Naiv köpare gör en affär med varandra, men Scammern har "bytt ut" säljarens kontonummer mot sitt eget.
5) Pengarna försvinner ur "triangeln"
6) När parterna börjar nysta upp bedrägeriet kommer en av parterna bli förlorare. Mest troligt är det personen med det kapade kreditkortet eller Naiv köpare som blir förlorarna.

Det där är en annan, krångligare typ av scam som också används men inte lika ofta (kräver ju stulna uppgifter). Nu förklarade jag iofs ett tillvägagångssätt (som verkar mest troligt i detta fall, med tanke på att förövaren inte bor i Sverige och därmed är svår att få tag på) men det kan likväl vara det du beskriver också!

Hur som helst - strunta i Rebecca och gå vidare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Provade det här med Google "Rebecca blocket bluff" första träffen. http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/

Ctrl+f sök Rebecca (24 träffar) de första 3 är vad jag kan se precis samma mail som du fått.

Så lägg ner nu. Hitta en annan köpare.

Bra sida. Gick från 95% risk för scam till 100% direkt.

Det är bara du lägger ned nu. Du slipper krångel och är inte med och bidrar till systemet med bedrägerier.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det där är en annan, krångligare typ av scam som också används men inte lika ofta (kräver ju stulna uppgifter). Nu förklarade jag iofs ett tillvägagångssätt (som verkar mest troligt i detta fall, med tanke på att förövaren inte bor i Sverige och därmed är svår att få tag på) men det kan likväl vara det du beskriver också!

Hur som helst - strunta i Rebecca och gå vidare!

Sant. Dock kan det vara ännu mer troligt att denna Rebecca kommer övertyga säljaren att skicka telefonen utan att pengar är inblandade. Alltså bara två parter. En sådan typ av scam går som tur är att undvika med ren disciplin och sunt förnuft.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd

En gång fick jag ett liknande svar på en utav mina annonser. Det var en trevlig man vid namn Michael som ville att jag skulle skicka min bil till Nigeria så att Michael kunde ge bilen till sin dotter i födelsedagspresent. Michael lovade mig att han skulle betala ca. 40% mer för bilen än vad jag lade ut bilen för och dessutom stå för fraktkostnaden.

Det vore ju super om verkligheten fungerade så. Men men...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sensuella Sven:

En gång fick jag ett liknande svar på en utav mina annonser. Det var en trevlig man vid namn Michael som ville att jag skulle skicka min bil till Nigeria så att Michael kunde ge bilen till sin dotter i födelsedagspresent. Michael lovade mig att han skulle betala ca. 40% mer för bilen än vad jag lade ut bilen för och dessutom stå för fraktkostnaden.

Det vore ju super om verkligheten fungerade så. Men men...

vadderad kuvert gubben, packa bilen och skicka ner den