Ljudkort? Gäller främst CS GO

Permalänk
Medlem

Ljudkort? Gäller främst CS GO

Hej,

Jag har försökt att leta men hittar inte svaret på min fråga så jag drar iväg en tråd.

Jag är och har vart cs nörd sedan 18år och jag undrar om det gör någon skillnad att använda det integrerade ljudkortet på mitt numer gigabyte p55a ud3 moderkort eller ett separat ljudkort? (Har aldrig använt annat ljudkort än de integrerade)

Kan nämligen ibland vara helt säker på att dom kommer från en riktning men så var det lite vid sidan av.

Mvh Marco

Visa signatur

/M

Permalänk

Mja, Jag har använt separat ljudkort under en lång period, mina lurar är Audio techica ATHM50X och mitt ljudkort är Asus Xonar DGX.

Den kombon gjorde att jag hörde fiender mina clan vänner inte hörde. Och dom blev lika förvånade varje gång man gav korrekta calls.

Saken är den att jag inte vet om det är mitt ljudkort eller mina lurar som gör det. M50X är inga "gaming"(ryser bara jag nämner det) lurar och är egentligen väl inte till för spel utan lyssna på musik.

Men ljudkort rekommenderar jag ifall du behöver mer tryck i lurarna vilket kan hjälpa i tex spel.

Finns ju EQ inställningar i många ljudkort som kan hjälpa till att förstärka dom ljuden du faktiskt är ute efter att höra.

Dom ljuden du är ute efter i cs är dom lite lägre tonerna och midrange. gärna ett par responsiva lurar utan "fladdrig" bas.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av fauster:

Hej,

Jag har försökt att leta men hittar inte svaret på min fråga så jag drar iväg en tråd.

Jag är och har vart cs nörd sedan 18år och jag undrar om det gör någon skillnad att använda det integrerade ljudkortet på mitt numer gigabyte p55a ud3 moderkort eller ett separat ljudkort? (Har aldrig använt annat ljudkort än de integrerade)

Kan nämligen ibland vara helt säker på att dom kommer från en riktning men så var det lite vid sidan av.

Mvh Marco

starta en bana med några polare be att dom testar hur lokaliseringen blir... ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av fauster:

Hej,

Jag har försökt att leta men hittar inte svaret på min fråga så jag drar iväg en tråd.

Jag är och har vart cs nörd sedan 18år och jag undrar om det gör någon skillnad att använda det integrerade ljudkortet på mitt numer gigabyte p55a ud3 moderkort eller ett separat ljudkort? (Har aldrig använt annat ljudkort än de integrerade)

Kan nämligen ibland vara helt säker på att dom kommer från en riktning men så var det lite vid sidan av.

Mvh Marco

Ett ljudkort kommer göra skillnad, tänker primärt på externa nu. En extern DAC gör inte en extrem skillnad men det är en absolut förbättring jämfört med onboard audio. Hag upplevd allt lite mer levande och detajerat när jag jämförde Shiit Stack vs onboard audio med 2 olika par hörlurar (dt990 och dt770). Detta testades dock med musik, men är ganska säker på att du kommer höra skillnaden ingame med

Frågan är dock. Är du villig att lägga 1k eller mer på en Dac(eventuellt en amp) för kvalitets öknigen? Personligen ska jag lägga en order på en odac/o2 förstärkade till hemma bruk, då jag tycker det är värt 2k för kvalitet jag får

Permalänk
Medlem

Ja separat ljudkort hjälper att höra vart ljud kommer ifrån bättre, jag kör med Sennheiser game zero och Sounder blaster ZxR och det är mycket bättre

Kanske inte är värt pengarna för vissa men är man petig så är det värt det.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Det beror på. Jag har ett Sound Blaster ZxR som jag kör tillsammans med mina Philips Fidelio X1, och jag kan nog säga att jag kan höra nästan exakt var någon befinner sig om jag hör deras fotsteg (och då utan Scout Mode aktiverat). Problemet är dock att om jag t.ex. sitter i tunneln på Mirage och hör någon komma bakifrån så kan jag inte helt säkert säga om personen kommer precis bakom mig i tunneln eller ovanför mig på Short. Detta beror självfallet på hur spelet är programmerat.

Du har ett ALC888 ljudkort på ditt moderkort vilket ger (i mitt tycke) sämre ljud än mitt ljudkort. Har du plats för ett ljudkort så kan du ju alltid köpa ett om du vill ha lite bättre ljud, t.ex. ett Sound Blaster Z (speciellt om du vill använda dig av Scout Mode [som medföljer i programvaran] som kan förbättra lokaliseringen av fotsteg i CS:GO)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nya hörlurar lär göra större skillnad än ett nytt ljudkort.

Ett annat alternativ/komplement skulle kunna vara en equalizer. Det borde finnas programvaror som är gratis där du tex skulle kunna dra ned basen/öka övre delen av mellanregistret. (Skadar inte att testa innan du lägger ut en massa pengar)

Permalänk
Medlem

Kopte ett soundblaster Z för ngt år sedan, det ger något otroligt mycker mer än att köpa ett par lurar for 700kr~

Skickades från m.sweclockers.com

Enegelsk tb
Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Medlem

Precis som de andra, jag rekommenderar starkt att köpa ett riktigt ljudkort. Jag köpte också ett Zx och är sjukt nöjd, hör allt nuförtiden. Det är som natt och dag på ljudbilden.

Vill man inte lägga så mycket pengar så räcker det att köpa OEM-kortet;

https://www.inet.se/produkt/6305304/creative-sound-blaster-z-...

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Jag har ett par QH-90 lurar så dom borde räcke men det finns Asus ljudkort i samma prisklass som Soundblaster Z typ Xonar DX och D1 och ett lite billigare som heter DSX, är det same shit diffrent name?

Betydligt mer folk som har betygsatt Asus korten på Inet ser jag iaf.

Och vad är det för skillnad på Asus korten, nästan samma pengar för alla 3 olika ju?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av fauster:

Tack för hjälpen!

Jag har ett par QH-90 lurar så dom borde räcke men det finns Asus ljudkort i samma prisklass som Soundblaster Z typ Xonar DX och D1 och ett lite billigare som heter DSX, är det same shit diffrent name?

Betydligt mer folk som har betygsatt Asus korten på Inet ser jag iaf.

Och vad är det för skillnad på Asus korten, nästan samma pengar för alla 3 olika ju?

Skillnaden mellan 2 av dem är att det ena är pci medans de andra är pcie mer vet jag inte, båda verkar ju bra om man kollar på omdömmerna. Kan sock starkt rekommendera soundblaster Z (som verkar väldigt liknande i prestanda(?))

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk

Håller med @matsson82
Externa lösningar är nog att föredra då man slipper störningar som kan tillkomma inuti datorn.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fauster:

Och vad är det för skillnad på Asus korten, nästan samma pengar för alla 3 olika ju?

Dx stödjer DD live och dsx stödjer DTS connect, det skiljer alltså vilken surroundENkoder de har för de som ska använda dem till ett riktigt surroundsystem, de är också pci-e anslutna medans d1 är pci anslutet.
Korten som går upp 1000kr i pris har en inbyggd hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu har jag tryckt in ett Sound Blaster Z bulk, och jag tycker ljudet blev skit i CS, men jag kanske är ovan?
Måste man ställa in massor i tillhörande program för att det skall bli bra?

Jag inaktiverade onboard audio i bios, behöver jag inaktivera något i windows?
Hittar bara Nvida HD Audio eller något, det förstod jag det som det var HDMI till grafikkort?

//Mvh

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av fauster:

Hej,

Nu har jag tryckt in ett Sound Blaster Z bulk, och jag tycker ljudet blev skit i CS, men jag kanske är ovan?
Måste man ställa in massor i tillhörande program för att det skall bli bra?

Jag inaktiverade onboard audio i bios, behöver jag inaktivera något i windows?
Hittar bara Nvida HD Audio eller något, det förstod jag det som det var HDMI till grafikkort?

//Mvh

Jag har också ett soundblazter Z, ett tips är att stänga av basen om du har "SBX Pro Studio" aktiverat. Bas passar bättre när man lyssnar på musik eller kollar på filmer. CS har alltid varit ett spel där tunt ljud är att föredra, en anledning till varför steelseries siberia lurarna fungerar bra i just CS.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Soundblaster z tillsammans med Gen1 av hyperx cloud-lurarna. Jag hör ALLTID saker mina kamrater inte hör, och precis som en tidigare post här så blir de alltid lika förvånade.

I creatives mjukvara är surround-läget och crystallizern riktigt bra vid musiklyssnande men vid cs-spelande stänger jag av båda två. Rent 2.0 ljud krävs.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT