Permalänk
Medlem

Datorn känner inte av internetsladden

Hej!

Min stationära dator har varit utkopplad och frånställd i snart en månad. Idag när jag skulle koppla in den igen så fungerade allt utmärkt förutom att den inte känner av internetsladden. Jag har testat sladdar som jag vet fungerar och enhetshanteraren säger att nätverkskortet fungerar som den ska. Har testat att koppla med och utan router, sladden lyser inte och i Windows visas ett rött kryss.
Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Det är sannolikt nätverkskortet i datorn det beror på. Windows kan bara se om nätverkschipet på kortet fungerar. Kortets kringenheter, såsom nätverkskontakten, kan Windows inte veta något om. Kan mycket väl vara så att lödningarna har släppt eller att någon passiv komponent gått sönder. Har du någon annan dator eller annat nätverkskort att prova med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Det är sannolikt nätverkskortet i datorn det beror på. Windows kan bara se om nätverkschipet på kortet fungerar. Kortets kringenheter, såsom nätverkskontakten, kan Windows inte veta något om. Kan mycket väl vara så att lödningarna har släppt eller att någon passiv komponent gått sönder. Har du någon annan dator eller annat nätverkskort att prova med?

Ja det är mycket möjligt att något har hänt när jag lyft runt på datorn, speciellt eftersom jag byggde datorn själv och den lär ju inte vara så stabil då tänker jag.
Nope nu rullar jag wifi på min Mac. Tänkte testa att köpa ett nytt nätverkskort, detta nätverkskortet var inbyggt i själva moderkortet. Måste jag byta moderkort eller brukar de ha extra utgångar för andra nätverkskort? Kanske testar med att köpa ett trådlöst nätverkskort med USB.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske bero på att den uppdaterat drivrutiner när du startade om, du bör testa datorn via en livelinux för att se om det är hård elller mjukvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@maidiZ: Nätverkskort finns för PCI och PCIe, så givet att du har en ledig kortplats på moderkortet och i lådan så kan du sätta ett nätverkskort där.

Permalänk
Medlem

@maidiZ: Om det är ett rött kryss så är det nog drivrutiner som är problemet, testa att högerklicka på krysset och ta "Felsök problem" och se vad som kommer fram. Om det är drivrutinerna som är fel så kolla upp vilket nätverkskort du har och installera nya drivrutiner

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

@maidiZ: Nätverkskort finns för PCI och PCIe, så givet att du har en ledig kortplats på moderkortet och i lådan så kan du sätta ett nätverkskort där.

Skrivet av Bjooni:

@maidiZ: Om det är ett rött kryss så är det nog drivrutiner som är problemet, testa att högerklicka på krysset och ta "Felsök problem" och se vad som kommer fram. Om det är drivrutinerna som är fel så kolla upp vilket nätverkskort du har och installera nya drivrutiner

Tack för alla svar grabbar! Köpte ett nytt nätverkskort och nu funkar det prima