Dell XPS 13 eller Asus Zenbook UX305 för programmering på café?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Orkar man titta på 1080p och uppåt på en 5-tums mobilskärm så pallar man nog QHD på en 13-tums-skärm. Det viktiga är att innehållet är skalningsbart. I min mening blir det en trevligare upplevelse ju högre upplösning det är tills man nått ögats upplösningsvinkel.

Tjena,
Jag är lite nyfiken på om vilken dator du valde om du nu har hunnit köpa isf vad du tyckte om den produkten? Kliar i köpfingrarna och är ute efter ungefär samma som dig. Lutar mest åt XPS 13 för mig men har svårt att bestämma mig.. Går inte att "klämma och känna" på den i staden jag bor i tyvär :/

Mvh
Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Tjena,
Jag är lite nyfiken på om vilken dator du valde om du nu har hunnit köpa isf vad du tyckte om den produkten?

Jag har tyvärr inte valt än... Känner också att jag skulle vilja känna på datorn innan jag bestämmer mig. Just nu är det rea på xps:en, så jag står i valet och kvalet på om jag ska slå till ändå, men man blir ju lite avskräckt när man läser vad mycket problem folk verkar ha med den.

Jag sitter just nu ute i solen på balkongen och skriver detta på tjejens UX305 (fläktlös Broadwell) och den är rätt schysst, men xps:en kanske är schysstare ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Jag har tyvärr inte valt än... Känner också att jag skulle vilja känna på datorn innan jag bestämmer mig. Just nu är det rea på xps:en, så jag står i valet och kvalet på om jag ska slå till ändå, men man blir ju lite avskräckt när man läser vad mycket problem folk verkar ha med den.

Jag sitter just nu ute i solen på balkongen och skriver detta på tjejens UX305 (fläktlös Broadwell) och den är rätt schysst, men xps:en kanske är schysstare ...

Okej tack för svaret iaf!

Jag köpte precis en Dell XPS - 9343 för halva priset och är sjukt nöjd än så länge. Mycket smidig, stilren och behaglig dator. Tangentbord och touchpad är suverän, mycket bättre än Zenbook(enligt mig). Har inte provat att sitta ute med datorn än så vet inte hur mycket skärmen reflekterar men har inte märkt av några lampor eller liknande alls iaf. Så förhoppningsvis funkar det!

Permalänk
Medlem

Får förhoppningsvis min XPS (hur man får rabatt på den fick jag aldrig veta...) den här veckan, hoppas den är okej. Synd att man behöver gå ner i upplösning bara för att man inte vill ha touch och spegelskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med XPS. Har tidigare haft ett gäng dell bärbara och måste ge en eloge för Dells exemplariska support. Som exempel kan jag nämna att mitt tangentbord på min gamla XPS (core2duo) gick sönder Efter 2 år och 10 månader av ren utslitning. Så jag ringde supporten och var beredd på att behöva betala för ett nytt (bara den möjligheten att kunna köpa reservdelar efter lång tid har du inte hos ASUS) då killen på supporten mot min förvåning sa "men du har ju 3 års reklamationsrätt så det löser vi med express!" 4 dagar senare fick jag tillbaka datorn med nytt tangentbord. Högtalarna på min inspirion gick sönder. Inte heller det var några som helst problem och smidigt gick det att få löst. Det är sånt här som gör att man ständigt återkommer och skiter i att datorn kostar någon tusenlapp mer än konkurrenterna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Okej tack för svaret iaf!

Jag köpte precis en Dell XPS - 9343 för halva priset och är sjukt nöjd än så länge. Mycket smidig, stilren och behaglig dator. Tangentbord och touchpad är suverän, mycket bättre än Zenbook(enligt mig). Har inte provat att sitta ute med datorn än så vet inte hur mycket skärmen reflekterar men har inte märkt av några lampor eller liknande alls iaf. Så förhoppningsvis funkar det!

Är det varianten med touch-skärm du har köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Orkar man titta på 1080p och uppåt på en 5-tums mobilskärm så pallar man nog QHD på en 13-tums-skärm. Det viktiga är att innehållet är skalningsbart. I min mening blir det en trevligare upplevelse ju högre upplösning det är tills man nått ögats upplösningsvinkel.

Kanske redan tagits upp men kan vara värt att påpeka att QHD+ drar avsevärt mkt mer energi än FHD, ett starkt skäl till att jag valde FHD på min XPS 13 då målet var att få något så portabelt som möjligt och som då höll i så många timmar som möjligt. Hade tillgång till båda så jag talar av egna erfarenheter. Sen bryr jag mig personligen inte ett jotta om touch på laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Det var tyvärr på Hong Kongs flygplats och JB-HiFi i Australien. Men känns som dom borde börja hitta fram i svenska butiker också..

Edit; Inet säljer datorerna enligt prisjakt så kanske kan höra med dom när man kan få möjlighet att klämma?

Dustin säljer väl också Dell om jag minns rätt och har rätt nyligen öppnat sitt Showroom på Sveavägen i Stockholm, ev kan dom finnas där (inget jag vet dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Är det varianten med touch-skärm du har köpt?

Ah precis. Från början var jag inställd på 1080p och utan touch för bättre batteritid, men nu när jag har både QHD och touch känner jag mig rätt nöjd. Skärmen är skarp som fan och kommer på mig att använda touch rätt mycket. Skönt att scrolla eller bara göra ett enskilt klick med touchen. Batteritiden känns ganska bra ändå, och då är den begagnad också

Så du får fråga dig själv om du är ute efter premium eller längsta möjliga batteritid.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också rekommendera Dell XPS13 utifrån de behov som TS angett. Dock är jag inte uppdaterad på vad som hänt senaste 6 månaderna, nya Surface såg rätt spännande ut men inte testat den själv dock då jag redan har 3 laptops som är nyare än ett år

Dock, Dells QC är tyvärr under all kritik och tyvärr verkar det fortfarande som om dom fortfarande skeppar en hel del produkter vars kvalité är under all kritik eller helt enkelt är trasiga. Min behövde om jag minns rätt iaf 3 servicevändor innan dom fick ordning på allt men då blev den å andra sidan riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Ah precis. Från början var jag inställd på 1080p och utan touch för bättre batteritid, men nu när jag har både QHD och touch känner jag mig rätt nöjd. Skärmen är skarp som fan och kommer på mig att använda touch rätt mycket. Skönt att scrolla eller bara göra ett enskilt klick med touchen. Batteritiden känns ganska bra ändå, och då är den begagnad också

Så du får fråga dig själv om du är ute efter premium eller längsta möjliga batteritid.

Det jag känner mig mest fundersam över är hur pass störande den reflekterande blanka skärmen är. Jag vill kunna sitta ute i parken med datorn när det är fint väder, och då kanske det inte funkar så bra med en blank skärm. Det kan nog vara tillräckligt svårt med en matt skärm. Hmm.. om jag hade möjlighet att testa en ute i det fria... Mediamarkts dataavdelning är ju inte en optimal testmiljö direkt.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=tP10A4tVfVM

Dell XPS 13 2015 FHD 1080p vs. QHD+ Comparison Smackdown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Det jag känner mig mest fundersam över är hur pass störande den reflekterande blanka skärmen är. Jag vill kunna sitta ute i parken med datorn när det är fint väder, och då kanske det inte funkar så bra med en blank skärm. Det kan nog vara tillräckligt svårt med en matt skärm. Hmm.. om jag hade möjlighet att testa en ute i det fria... Mediamarkts dataavdelning är ju inte en optimal testmiljö direkt.

Satt i biblioteket idag med ryggen emot fönstren och sol ute. Kan faktiskt erkänna att det var en hel del speglande i displayen. Gick självklart fortfarande att köra på utan problem och jag hade ingen matt display att jämföra skillnaden med... Om en av dina största kriterier är en matt display så skulle jag nog rekommendera att du söker rätt på en sådan. Som du ser i både länken här ovan och förmodligen läst dig till, QHD och touch är trevligt men inte livsviktigt. Själv tror jag touch kommer komma mer och mer när man vänjer sig, tycker det är riktigt trevligt och lättanvändligt, känns naturligt och roligt med ännu ett sätt att interagera med datorn. Dock så har man inte använt det så kommer man inte sakna det.

Summan av kardememuman: XPS Dell är en super nice dator, men QHD har en glansig display så välj HD versionen eller hitta en annan dator om det är jätteviktigt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Det jag känner mig mest fundersam över är hur pass störande den reflekterande blanka skärmen är. Jag vill kunna sitta ute i parken med datorn när det är fint väder, och då kanske det inte funkar så bra med en blank skärm. Det kan nog vara tillräckligt svårt med en matt skärm. Hmm.. om jag hade möjlighet att testa en ute i det fria... Mediamarkts dataavdelning är ju inte en optimal testmiljö direkt.

Var i landet håller du till då? Jag har en i7 med qhd touch skärm som du kan få kika på om du har vägarna förbi Gävle eller uppsala...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pecill:

Tänk på att det är en så kallad Pentile-matris i UX305:an med 3200x1800. Den är enligt mångas åsikt inte speciellt trevlig.

Precis. Extremt dålig skärm pga sina RGBW-pixlar. Särskilt värdelös till text. Köp absolut inte den. Köp däremot gärna motsvarande dator med 1080p, för den har riktiga RGB-pixlar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Var i landet håller du till då? Jag har en i7 med qhd touch skärm som du kan få kika på om du har vägarna förbi Gävle eller uppsala...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för erbjudandet! Det hade passat, men nu har jag redan beställt en XPS 13 med FHD. Priset för QHD:n kändes för högt, och jag vill nog ha en matt skärm oavsett. Jag hoppas att jag blir nöjd med den. Den har ju bättre batteritid. I värsta fall får jag väl annars skicka tillbaka den inom ångerrättstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis. Extremt dålig skärm pga sina RGBW-pixlar. Särskilt värdelös till text. Köp absolut inte den. Köp däremot gärna motsvarande dator med 1080p, för den har riktiga RGB-pixlar.

När jag har tittat på UX305CA i butik så har QHD+-skärmen mycket skarpare text än 1080-skärmen. Jag kan då inte se pentile-matrisen. Och då har jag nästan perfekt syn. FHD är i mitt tycke oskarpare på grund av att pixlarna är synliga. Har du kollat på skärmen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Monomint:

När jag har tittat på UX305CA i butik så har QHD+-skärmen mycket skarpare text än 1080-skärmen. Jag kan då inte se pentile-matrisen. Och då har jag nästan perfekt syn. FHD är i mitt tycke oskarpare på grund av att pixlarna är synliga. Har du kollat på skärmen?

När jag provade UX305 första gången var min första reaktion att skärmen var katastrof; inte alls vad jag hade förväntat mig av 3200x1800. Vid den tidpunkten visste jag inte ens att PenTile fanns på datorer, men jag kände snabbt igen det på just UX305:an. Skulle aldrig i livet köpa 3200x1800 RGBW över 1920x1080 RGB även om priset var detsamma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har nu en XPS 13 och är nöjd hittills. Den specifika modellen jag tog är följande:
i7-6560 (Iris 540 grafik)
FHD-skärm
8GB RAM
256GB SSD (Toshiba)

Lite krångel var det att installera en ny och fin Windows 10 då installationen vägrade att identifiera hårddisken trots alla möjliga drivrutiner som jag försökte ladda in via USB-minne. Kunde delvis kringgå problemet genom att bara starta installationen inifrån Windows och blev kvar med en "C:\Windows.old" som kunde tas bort manuellt.

En annan grej var drivrutinerna för touchpaden. För er som också hatar Microsofts Precision Touchpad och vill köra på Synaptics drivrutiner/kontrollpanel, följ denna guide:
http://forum.notebookreview.com/threads/xps-13-9530-xps-15-95...

CABC, alltså automatisk ljusstyrka på skärmen, märks av ibland, men är långt ifrån lika störande som andra lösningar jag sett. Går alltså att leva med. Den går att stänga av i QHD+, men FHD-skärmen har inte en uppgraderbar firmware. Den var också så långt in i produktion när klagomålen kom in från föregående versionen att "funktionen" letade sig in i den nya också.

Är det något mer ni vill veta om datorn?

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: har samma modell som du förutom att jag körde på QHD skärmen. Kommer få datorn utbytt inom kort då jag har ett tangentbord som känns lite svampigare än de jag känt på i butik.

Men, det enda egentliga problemet förutom tangentbord jag har är att kodi (tidigare xbmc) kraschar med "intel driver has stopped responding". Har du möjligtvis märkt av detta / löst det? Jag vill itne uppdatera till beta drivrutinerna för grafikkortet då det sänkte prestandan märkbart vid spelande.

Permalänk
Medlem

@Mahti:
Jag använder Jriver media center och har inte lyckats krasha något.