Behöver man en snabb hårddisk för masslagring av spel?

Permalänk

Behöver man en snabb hårddisk för masslagring av spel?

Hej eftersom jag har ganska dålig koll på just hårddiskar så frågar jag därför någon med lite mer kunskap.

Eftersom de mekaniska hårdiskarna rasar i pris så känns det som ett bra tillfälle att uppgradera.
Tanken är att ha en hårddisk för samtliga Steam spel dvs en hårddisk med ca 6-8 Terra. Frågan är då om man kan köra på en lite långsammare disk som har 5900 rpm eller att betala lite mer för en 7200 rpm. Notera att jag har en SSD för Windows så den är endast för "masslagring". Kommer man ens märka någon skillnad i det syftet?

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för spel, allt som ligger på SSD laddar ju snabbare än det som ligger på en HDD inklusive spel.
Är det spel med en massa loading screens skulle jag aldrig få för mig att ha det på en HDD oavsett om det är en 5000, 7200 eller 10000 RPM disk då jag stör mig på loading screens.
Men är frågan enbart om skillnaden mellan 5900 och 7200rpm för spel så är 7200 något snabbare, men det är inte såpass stor skillnad att du lär störa dig på det om du klarar av att spela spel som ligger på en HDD till att börja med

Jag skulle iaf hellre rekommendera en 500GB-1TB SSD för dina spel snarare än en HDD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tack för svaret TiasE!

Visst hade en SSD varit det optimala men de är fortfarande lite för dyra om man behöver över 1TB. Loading screens brukar inte vara något större problem eftersom jag har ganska snabbt ram och de brukar korta laddningen med drygt 30%.
Hur som helst nu har jag lite bättre koll på vad man ska välja.

Permalänk
Medlem

Med 5400rpm har jag ibland märkt stutter på vissa spel. Men detta beror på spelet. Kör nu den hårddisken som lagring av foton istället.

Permalänk
Medlem

Spelar inte så mycket själv utan tar ett spel i taget. Just nu är det GTA V. Installerade det på en vanlig mekanisk disk från WD och det flyter på minst lika bra som på min SSD när jag körde igenom spelet senast. Laddningstider kan vara någon sekund längre men i ärlighetens namn märker jag inte av det. Började förresten lira Diablo från 1997 igår igen. Laddningstider är ett minne blott

Permalänk
Medlem

Alltså varför ska du ha ett lager på alla spel lokalt?
Köp en till ssd och installera bara spelen du spelar just nu på den.
Så använder du Steam som masslagring

Permalänk
Medlem

Håller med föregående. Fördelen med Steam är att man SLIPPER lagra alla spel lokalt. Och är väl sällan man spelar mer än 5 spel åt gången? O dessa får plats på en SSD för hyfsat pris.

Och installera spel vid behov är knappast långsamt med dagens nätverk.

Men om du prompt insisterar på en sämre lösning (dvs lagra rubbet lokalt) så skulle jag säga en 7200 disk. Tror inte hastigheten av ramminnet spelar så stor roll här som du tror. Snarare storleken (så man kan cacha mer lokalt i ram o inte ladda lika ofta)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mobado:

Alltså varför ska du ha ett lager på alla spel lokalt?
Köp en till ssd och installera bara spelen du spelar just nu på den.
Så använder du Steam som masslagring

Beror väl på vilket internet man har, hehe.

Jag hade nog kört på t ex 512gb SSD som jag lagrar dom spelen jag lirar ganska ofta/ibland. Även om man har dåligt internet så kan det inte vara så dåligt att man inte kan tanka ner spel man i princip aldrig spelar på några timmar/över natten.

Men nej, du kommer inte märka stor skillnad på en SSD och en mekanisk egentligen - kör på en 7200rpm om det finns men det lär också ha högre ljudnivå än en 5400 rpm disk. Garanti skulle jag vara noga med, helst 3 års garanti på en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Håller med föregående. Fördelen med Steam är att man SLIPPER lagra alla spel lokalt. Och är väl sällan man spelar mer än 5 spel åt gången? O dessa får plats på en SSD för hyfsat pris.

Och installera spel vid behov är knappast långsamt med dagens nätverk.

Men om du prompt insisterar på en sämre lösning (dvs lagra rubbet lokalt) så skulle jag säga en 7200 disk. Tror inte hastigheten av ramminnet spelar så stor roll här som du tror. Snarare storleken (så man kan cacha mer lokalt i ram o inte ladda lika ofta)

Håller med utom på en punkt... RAM minnes hastigheten. Ska uppdatera en tråd om det snart när jag har fått klart all data, men min 2600k fick typ 10% mer prestanda i många spel där inte ren GPU flaskhals finns genom att gå från 1600 till 2133 RAM.

Ang Steam spel, så ja... förstår inte varför man skulle ha något annat än SSD, men jag är lite fast där då jag kört SSD så pass länge och inte vill gå tillbaka.

Skrivet av cider123:

Beror väl på vilket internet man har, hehe.

Jag hade nog kört på t ex 512gb SSD som jag lagrar dom spelen jag lirar ganska ofta/ibland. Även om man har dåligt internet så kan det inte vara så dåligt att man inte kan tanka ner spel man i princip aldrig spelar på några timmar/över natten.

Men nej, du kommer inte märka stor skillnad på en SSD och en mekanisk egentligen - kör på en 7200rpm om det finns men det lär också ha högre ljudnivå än en 5400 rpm disk. Garanti skulle jag vara noga med, helst 3 års garanti på en mekanisk disk.

Du kan vara smart där. Finns 2 sätt att lösa "internet" problemet...

Skaffa en SSD på iaf 240GB, ha spel på den, räcker med en budget SSD. När du inte ska spela ett av spelen på ett tag, flytta det, eller ta backup på den. Flytta kan du göra med tex http://www.traynier.com/software/steammover (eller några av de andra liknande programmen), och Steam själv kan göra backup. HDD sekventiellt bör kunna klara ca 100MB/s, så det lär gå snabbare än de flesta internet linor iaf.

Så flytta/ta backup på de spel du inte spela "just nu" till en HDD, och njut av bättre prestanda på en SSD för de spel du faktiskt använder