Gjorde jag ett bra bilköp ? Ungdom + Mercedes

Permalänk
Medlem

Det är ett bra köp om du använder den en längre period och inte säljer den om 1 år. Bilar är alltid en förlustaffär tyvärr

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det jag menar med "tjäna" är jämfört med om man själv skulle köpt bilen man leasar för fullrpis och betalat för service etc helt själv.

Jag är väldigt skeptisk till att den kostnaden skulle bli lägre än att leasa för att inte tala om allt jobb som det innebär inklusive att ha kapitalet eller att ta ett lån för bilen.

Du måste räkna med körsträckan man får köra för att man skall se hur de tjänar pengar.
Det finns alltid milbegränsning du får köra vilka ofta är ganska låga. De gör att det knappt blir om ens någon service på ett år.
Skulle det bli mekaniska fel inträffa har bilen nybilsgaranti som tar det och du får betala självrisken. Sedan vid återlämnade av bilen skall den uppfylla vissa krav för att du inte skall behöva betala extra för slitage. På så viss är firman alltid säkrad att de får tilbaka en bil i bra kondition som de enkelt kan prissätta och kränga vidare.
Så det som kostar är skatt och försäkring. Försäkring räcker också halv då du har vagnskada vid bilgarantin. Däck brukar tex inte alltid ingå mer än sommardäck.

Permalänk
Medlem

Knappast om bilens syfte är att transportera dig mellan punkt A och B på ett rimligt* säkert sätt.

Så resonerar ju folk i praktiken dock väldigt sällan. Så huruvida det var ett bra köp blir en funktion av dina förväntningar på bilen - hur den ska göra ditt liv bättre genom ökad status etc, tur (om den pajar efter en månad eller ej) och hur väl stadd i kassan du är.

Om du betalade ett konkurrenskraftigt pris är ju en mer rättfram fråga som såg ut att avhandlas på sida 1.

*Viktigare än att köpa en svindyr fabriksny Volvo med motivering att familjen ska åka säkert vore nog för de flesta att följa hastighetsbegränsningen och sänka sin topphastighet i trafiken med typ 10 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Och vad kostade a4an i inköp mot denna ?

//Moralpredikan BÖRJAR
Ju fortare man inser att köpa "tuffare" bilar är en rent ekonomisk katastrof och kapitulerar inför detta så tycker jag ändå det är ok.
Skatt, försäkring, reparationer, service & drivmedel kostar ganska mycket pengar i månaden om man börjar räkna på det.
Alltid nyttigt att göra en måndagskostnad av vad alla fasta utgifter är samt en beräkning på vad service och extra underhåll kostar per månad.
Ofta blir det ganska tråkiga siffror när man ser det svart på vitt.
Tycker man sedan det är okey så ja varför inte... Ja har köpt onödigt dyra stereo prylar för närmare samma pengar så det handlar om hur man vill prioritera.
Dock skall man se till att man VERKLIGEN har råd. Annars kan det bli riktigt tråkigt.
//Moralpredikan SLUT.

De gjorde jag som är i ungefär samma ålder som TS efter jag förlorade min tjänstebil när jag bytte jobb och kollade då på en helt ny Fiesta ST -14 och den skulle kosta mig 1000kr i försäkring varje månad + soppa + prislapp på 190k.. köpte mig en lågmilar mazda 323 -00 för 15.000kr som bara tuggat på utan några dyra verkstadsbesök och köpte nyligen bättre begagnat aluminium 16 tums däck i nästan lågprofil som gör att bilen ser lite roligare ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man jämför med. Min första bil (Lada 2105 -83) kostade 1500:- och tog mig fram och tillbaka till plugget i över 4 år.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Har den inga dolda fel är det väl ändå ett bra köp. Vet inte hur prisläget är i Sverige men i Finland skulle den varit mycket mycket dyrare.

Gjorde en snabbsökning på nettiauto, hamnade runt 30 000€.

Permalänk
Medlem

@Yorg:

Vad är det för siffror?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Så när börjar renoveringen av motorn ?

Renault brukar inte ha problem med motorn, allt annat brukar gå först

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Samt att man tjänar in på nyare bilar vid bensinmackarna då dom drar så lite. 121 gram vid landsväg är inget att klaga på !

Njaaa. Hur mycket ska du åka för att tjäna in 100-150.000:- vid tankning??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har undrat vem som tar den "riktiga" smällen för detta?
Jag tycker att nuvarande leasing-priser verkar alldeles för låga för de som leasar ut.
Man kan ju tjäna massor på det som privatperson, speciellt om man kör mycket och alltid vill köra i en riktigt fin bil.

Vad är haken?

Vanligtvis ingår 1500 mil/år i leasingpriset.
Kör man mer tillkommer milkostnad.

När leasingtiden gått ut och bilen skall lämnas tillbaka så besiktas den.
Har du fått en liten buggla eller annan skada så får du betala får reparationen.
De brukar vara väldigt petiga med vad som går under "normalt slitage".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Gjorde en snabbsökning på nettiauto, hamnade runt 30 000€.

Ja ungefär drygt 50% dyrare3 i Finland. Visserligen lite mindre än jag trodde då det finns statusbilar som kan vara ännu mer dyrare i Finland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är ju riktigt fina bilar denna kan du ju ha massa år Slit den med hälsan! nya mercorna är ju riktigt fina bilar är grymt sugen om ja hade cashen!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd

Är en fin bil som ligger på normal/bra prisnivå för sin modell men tråkiga är väll det att har dom gått 12k så börjar priset sjunka ganska rejält när milen ökar så bang for the buck är det ju inte som med alla lite lyxigare bilar och reparationer o.s.v kostar lite extra och är mer en fråga vad man gillar och vad som känns rätt ...och hade min plånbok gillat det hade jag nog slagit till på en sån här http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_335_d_e92_coupe_automat_rant... men är ju mer smaksak

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Yorg:

Vad är det för siffror?

Du hävdade att skillnad ekonomiskt i bränsleförbrukning är försumbar utan att ge mer information, jag gav ett exempel utifrån de mil du kör och två olika bilar. Jag har börjat pendla runt 20 mil om dagen och jag har själv räknat lite på olika kostnader när det kommer till just bränsle, exempel 1 är utifrån min Mazda 6 kombi och exempel 2 är en snål diesel-Volvo som jag har köpt för att just pendla med, genom att köpa Volvon, köra den ett år och sälja den så har jag sparat pengar jämfört med att köra Mazdan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Mercedes-Benz E-Class (W212; 2010-) är troligtvis en av de bästa bilarna i sitt segment (om än kanske något kostsam som förstabil). Att jämföra den med Toyota Avensis (T270; 2009-) är som att jämföra oxfilé med falukorv(!)... (Inget illa menat om falukorv som kan smaka väl så gott, och att Toyota också ska tillskrivas att de gör fantastiskt hållbara bilar )

Tycker din bil har ett tydligare designspråk med mer raka linjer, än den facelift'ade modellen fr o m 2014 som kan upplevas som en rörig blandning av former. Hade personligen kanske sneglat på en automat då jag kör nästan uteslutande stadstrafik (ofta med snitthastigheter under 20-25 km/h), men med överlag landsväg så är nog ditt val av manuell växellåda bättre.

Vad man kan säga om de större motormodellerna är väl att de (alltför) sällan kommer till sin rätt inom lagliga (svenska) hastighetsgränser. En jämförelse med tyska Autobahn blir oundviklig, där snabba omkörningar i intervallet 160-220 km/h kan vara viktigare. Ett varningens finger måste slutligen riktas mot motorstarka (och framför allt tyska) bilar där det ofta lönar sig för säljaren att skruva tillbaka mätaren. Eftersom det kan vara mycket svårt att avgöra på skicket om en tre år gammal bil har gått 7.000 eller 14.000 mil, så blir det desto viktigare att gå igenom bilens tidigare historik noga (service, försäkringsskador, tidigare ägare, osv).

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem

har inte läst allt men som många säger så är en bil nästan aldrig en bra "investering" med tanke på värdeminskningen som blir på dom. gäller speciellt nyare bilar.

finns så gott som bara två typer av bilar som är bra investering och det är vetteranare typ muskelbilar eller vw bussar som förmodligen aldrig kommer gå ner i pris utan bara upp med tiden. sen även om man har en extremt custumbyggd bil.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

De gjorde jag som är i ungefär samma ålder som TS efter jag förlorade min tjänstebil när jag bytte jobb och kollade då på en helt ny Fiesta ST -14 och den skulle kosta mig 1000kr i försäkring varje månad + soppa + prislapp på 190k.. köpte mig en lågmilar mazda 323 -00 för 15.000kr som bara tuggat på utan några dyra verkstadsbesök och köpte nyligen bättre begagnat aluminium 16 tums däck i nästan lågprofil som gör att bilen ser lite roligare ut

Ja ibland en enkel sammanställning som inte låter känslorna styra måla upp en bild som får en att tänka om både 1 och 10 gånger.
Vissa lär sig det tidigt, andra tar det ett tag för och ja vissa, de lär sig aldrig.
Sedan är det klart så att har man tittat på det seriöst och fortfarande vill så ja varför inte... Någonstans måste pengarna försvinna ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Renault brukar inte ha problem med motorn, allt annat brukar gå först

Skrotat 3st Renault-motorer, kamremsbrott på 2 och vattenfyllda cylindrar på en.
Bytt ett antal kardanaxlar, hjulupphängningar och hjullager med. Så franska bilar må vara billiga i inköp och relativt säkra när de är nya men att äga och laga äldre är bara att glömma.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

En bil är värd så mycket en köpare vill ge för den.
Dessa här värderingssidor är jag inte mycket för. Jag kan gärna betala några tusen till för en välskött bil! Speciellt om det är just den motorn, utrustningen, färgen, fälgarna jag vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Skrotat 3st Renault-motorer, kamremsbrott på 2 och vattenfyllda cylindrar på en.
Bytt ett antal kardanaxlar, hjulupphängningar och hjullager med. Så franska bilar må vara billiga i inköp och relativt säkra när de är nya men att äga och laga äldre är bara att glömma.

Gissar att de du jobbat med är från 95-04 ? Jepp, franska bilar var rätt kassa då! Men de har bättrat sig enormt Kamremmen ska ju bytas regelbundet om du inte visste det Ganska vitalt då du inte vill att Mr och Mrs Ventil träffar von Cylinder

Jag är dock ganska noggrann med att serva mina bilar (byter det mesta själv om det bara går) så nog därför de hållit så bra

Hur fick du vatten i cylindern? Du måste ha kört i en sjujävla vattenpöl för att de ska hända LOL

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

En bil är värd så mycket en köpare vill ge för den.
Dessa här värderingssidor är jag inte mycket för. Jag kan gärna betala några tusen till för en välskött bil! Speciellt om det är just den motorn, utrustningen, färgen, fälgarna jag vill ha.

svårt att veta utan att ta bilen ifråga på dejt med billyften haha, många fusk mekaniker i dagsläget :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Ganska offtopic, och borde troligtvis fråga om detta på garaget men du verkar kunna lite om gamla franska bilvrak Har precis skaffat min första bil, en Peugeot 406 -00:a, och när man tar en skarp kurva fort så känns det som hela baken släpper, typ som att köra en volvo på isen, är det nåt gammalt vanligt fel som hände gamla peugeoter?

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Det är jättelätt att ta reda på en bils värde idag, iallafall om de finns någorlunda många på marknaden. Ligg ett tag och kolla Blocket, du ser snart vilka priser som gör att bilarna ligger kvar vecka efter vecka. Precis under det priset är det rätta värdet.
Jag personligen kan ge mycket extra för en sak om den är välskött, på en bil t.ex. med en komplett ifylld servicebok och med komplett historik. Har inte en bil det så är det värt MYCKET mindre än medelbilen.

Permalänk
Medlem

De kan mycket väl vara ett bra köp, Frågar du dock mig, så tycker jag att en bil för 170k när man precis fått körkortet kan va en dum idé..
Jag personligen hade köpt en "billigare" bil, Men smaken är som baken..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sten sax påse:

Ganska offtopic, och borde troligtvis fråga om detta på garaget men du verkar kunna lite om gamla franska bilvrak Har precis skaffat min första bil, en Peugeot 406 -00:a, och när man tar en skarp kurva fort så känns det som hela baken släpper, typ som att köra en volvo på isen, är det nåt gammalt vanligt fel som hände gamla peugeoter?

Nä, är nog bara det gamla vanliga 70:30 viktfördelningen hos en bil med motorn i fel ände samt att upphängningen är sämre dit bak så när du går in i kurvan ökar "cambern"på yttre bakhjulet och minskar på inre och du tappar grepp. Detta löses med större gummi och styvare fjädring och dämpare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Hej igen.

Har en annan viktig fråga som jag måste ha svar på innan jag blir galen. Har märkt att det finns flera olika Diesel sorter. Biodiesel, Lastbils diesel, Preem's ACP o.s.v o.s.v. Vilken Diesel sort ska jag ha på denna Merca ? Vill inte sota igen motorn eller döda katten...

Permalänk
Avstängd

All beror på din ekonomi skulle jag säga.
Har du råd med bilen är det väl ett bra köp men om du lånat till den eller inte har så mycket pengar sparade på banken kanske det är lite onödigt att lägga så mycket.

Permalänk
Medlem

@Melinho2895: lägst halt RME bör du leta efter, då det är djävulens påfund, bra för miljön mindre bra för allt annat.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Har själv ägt samma modell fast min var fd taxi. Mycket trevlig och komfortabel bil. Inga nämnvärda klagomål trots 58 tusen mil.

Sen kommer du dock bli slaktad på försäkringen, men det är ju en annan fråga.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Ganska offtopic, och borde troligtvis fråga om detta på garaget men du verkar kunna lite om gamla franska bilvrak Har precis skaffat min första bil, en Peugeot 406 -00:a, och när man tar en skarp kurva fort så känns det som hela baken släpper, typ som att köra en volvo på isen, är det nåt gammalt vanligt fel som hände gamla peugeoter?

De käkar bussningar bak. Byt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur