Permalänk
Medlem

Switch rekommendation till TV?

Ska köpa en TV switch att koppla in i min Inteno bredbandsswitch.

Funderar på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498225

Duger den?

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om en vanlig switch eller behöver du vlan ?
Netgear GS105 är en enkel sak, byggd som en stridsvagn och gör det den ska för småpengar, men den hanterar inte vlan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134
105e hanterar vlan
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878014

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag låter som en nybörjare, men vad behöver jag VLAN till? Hade tänkt att koppla in mina 2 digitalboxar i switchen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av classexa:

Ursäkta om jag låter som en nybörjare, men vad behöver jag VLAN till? Hade tänkt att koppla in mina 2 digitalboxar i switchen

En del iptvsystem använder vlan men vet inte vad du har och vad det kräver för att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del iptvsystem använder vlan men vet inte vad du har och vad det kräver för att fungera.

Det är väl lika bra att köpa med vlan eller? Det skadar ju inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av classexa:

Det är väl lika bra att köpa med vlan eller? Det skadar ju inte

Nej en med vlan kan allt en utan vlanstöd kan, de är däremot lite dyrare men tekniskt sett är det ingen nackdel med stöd för vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej en med vlan kan allt en utan vlanstöd kan, de är däremot lite dyrare men tekniskt sett är det ingen nackdel med stöd för vlan.

Ok, då tar jag den med Vlan Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av classexa:

Ok, då tar jag den med Vlan Tackar

Räcker med vilken switch som helst, du behöver inte vlan eftersom det alltid körs ottagat ut mot kunder. Enkel test är att om det fungerar direkt till iptv porten till din tjänst fördelnings switch, så skall det fungera med vilken switch som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Räcker med vilken switch som helst, du behöver inte vlan eftersom det alltid körs ottagat ut mot kunder. Enkel test är att om det fungerar direkt till iptv porten till din tjänst fördelnings switch, så skall det fungera med vilken switch som helst.

Menar du den TV-porten i bredbandsswitchen?

Farsan kom hem med en switch utan vlan stöd i dag

Jag fattar fortfarande inte riktigt vad IPTV är för något. Själva TV abonnemanget funkar väl med eller utan VLAN stöd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av classexa:

Menar du den TV-porten i bredbandsswitchen?

Farsan kom hem med en switch utan vlan stöd i dag

Jag fattar fortfarande inte riktigt vad IPTV är för något. Själva TV abonnemanget funkar väl med eller utan VLAN stöd?

Ja abonnemanget ska fungera så länge du använder den utrustning du får från operatörerna, vill du byta ut den så får du oftast själv lösa den konfigurering som kan krävas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bumpar den här. Så här står det för ComHem. Ska jag då ha en switch med VLAN stöd? Eftersom det står att Tv-uttaget bara leverar VLAN för TV

LAN

1 ”Triple-Play LAN-uttag”
Kund använder LAN och ansluter TiVo®-box till mediabox eller motsvarande. TiVo® får då sin anslutning genom LAN-tjänsten och fungerar. Uttaget levererar då både ”internet och tv”.
LAN-uttag via mediabox (eller motsvarande med 1 port för internet, 1 för tv, och säkert fler)
TiVo® ansluts till tv-uttaget i mediaboxen för tv-strömmen. TiVo® kräver även anslutning till router/modem för att få internetanslutning. Tv-uttaget levererar endast VLAN för tv

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte hur Comhem konfigurerar iptv men det kanske finns nån som vet hur de gör eller har dem som operatör och kan kolla upp det tex med Wireshark.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.