Minecraft peakar min i5-2500K@4.4Ghz

Permalänk
Medlem

Minecraft peakar min i5-2500K@4.4Ghz

Tja!

Trodde att mycket av Minecraft krävde hyfsade grafikkort, men min CPU flaskar stundtals till 100%, utanför peak ligger den på 70-85% konstand.Kan övervaka den via mitt Logitech G510s KB.

Har iofs en del moddar (Wizards academy från Technicpack.net), kör med Sphax 128x resource pack

info om min rigg:
Win 8.1
CPU: i5-2500k@4.2Ghz
DDR3 16Gb med 1600MHz at cl9
2x GTX 680 SLI

Jag kommer nog alltid att lira minecraft mest, och då med ett schysst resource pack, och gärna rendering far 20+
Vad tror ni? är det ändå dags för en Skylake rigg, trots årens goda renomeér på i5-2500k?

Tips o tricks?

Mvh / Mats

Permalänk
Medlem

Belastar du endast någon kärna till 100% eller samtliga 4?

Hur som helst måste du ändå ha ganska mycket moddar etc som tynger ner det då min förra i3 kunde driva runt vanilla utan bekymmer, och i och med detta så vet jag inte exakt hur kraft du behöver. Kanske räcker inte ens en modernare processor...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Mycket moddar och mycket igång när man spelar så kan minecraft vara en riktig proppvärmare när det måste hålla reda på så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ok tackar!

Jo det är en del moddar (thaumcraft, Blood Magic mfl) samt att jag kör 2560x1440, med Sphax resource pack x128.

Skulle ni säga att i minecrafts del, så är det GPU>CPU>DDR för att få bästa FPS om man vill höra "högupplöst"?

Har inte kikat om alla kärnorna används, tack för tipset. kikar ikväll

Permalänk

Minecraft är ju dock klart mer krävande för CPU än GPU, speciellt om du kör moddat. Även om du kör med högupplösta texturer så blir inte GPU-biten knappt ens nämnvärd om du inte aktivt spelar med shaders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

Ok tackar!

Jo det är en del moddar (thaumcraft, Blood Magic mfl) samt att jag kör 2560x1440, med Sphax resource pack x128.

Skulle ni säga att i minecrafts del, så är det GPU>CPU>DDR för att få bästa FPS om man vill höra "högupplöst"?

Har inte kikat om alla kärnorna används, tack för tipset. kikar ikväll

Finns en del mods man kan använda sig för att förbättra prestandan. Fastcraft brukar även inkluderas i vissa modpack. Det du först bör kolla är hur mycket ram du tilldelar minecraft. Med ett x128 r.pack så bör du ligga kring 4-6GB åtminstone. Kontrollera även att du har senaste versionen av java. Spela på en server en generellt sätt mindre krävande då servern sköter en hel del.

Det går även att köra ett loggverktyg för att lista ut vilket mod som går tyngst och ta bort det. Kräver viss erfarenhet för det kan dyka upp en del falsepostives osv. Inte helt säker om den funkar för klienter.
Opis

Prestandahöjande mods:
minecraft.curseforge.com/projects/fastcraft
http://optifine.net/downloads

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Tackar, ska kolla exakta inställningar, samt före och efter fastcraft, får vi se.
Ska köra 1tim FRAPS loggning, postar resultatet senare