Måste man betala tv-licens om man har tv via fiber?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8 (brott)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Vilket liv det kan bli över en påtvingad public service.

Låter som om folk inte vill betala för det de inte använder, vad konstigt /sarkasm

En folkomröstning idag hade garanterat lett till att SVT gått i konkurs.

Permalänk
Medlem

Därför det vettigaste vure att göra det skattepliktigt för att skippa sådan här nonsense.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av madtop:

Huvudsakliga syftet? Lever du kvar på 1800-talet? Nu för tiden har vi burkar som klarar av många saker. Hemma hos mig finns det inte längre några burkar som har ett "huvudsakligt" syfte.

TV'n använder jag oftast som skärm till chromecasten. Och med min laptop tittar jag på TV.
Jag har alltså det roliga läget att TV'n huvudsakligen inte används som TV-mottagare medan min dator ofta används för att titta på TV.

Anser du att - eftersom min TV huvudsakligen inte används för att titta på TV - så ska jag slippa att betala TV-licens?

Som sagt, en tv's huvudsakliga syfte är att visa tv-sändningar. Att den är full med ingångar är inte konstigt. TVns sekundära syften är att ansluta andra utrustningar, bland annat separata digitalboxar etc.

Nej jag lever inte kvar på 1800-talet. Då hade jag inte ens pratat om tv-apparater då de inte existerade då

Vad du som enskild användare använder tv:n till tar man inte hänsyn till. Produkten har ett huvudsakligt syfte, och det är att vara en tv-mottagare. Och då säger lagen att den omfattas av licensplikten. I just ditt fall kanske du skulle köpt en ren display/skärm om du nu vill slippa TV-licensen. Det är inte fel på lagen för att du köpt en produkt som du nu inte vill betala licens för.

Ett vapen omfattas av vapenlicens. Om du köper ett vapen och sedan aldrig skjuter med det har ingen betydelse. Om du inte har vapenlicens så är det olaga vapeninnehav. Om du sedan bara använder revolvern till att röra om i kaffet med har ingen betydelse. Syftet med vapnet är att vara just ett vapen, inte en sked. Du skulle köpt en sked istället om du nu inte har rätt att inneha vapnet.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har du en TV, ett TV-kort eller en digitalbox så SKA du betala oavsett om du använder dem eller inte. Om du får in det via takantenn, bordsantenn, Fiber, ADSL, Parabol etc spelar ingen roll.

Men vad jag undrar är vad definitionen på en "digitalbox" är.

Är en HTPC en digitalbox?
Slipper jag TV-licens om jag slänger ut min ARRIS-box och i stället använder en dator för att titta på IPTV?

Jag kan välja att titta på direktsänd SVT på flera olika sätt:
- via min ARRIS TV-box
- en HTPC som använder IP/multicast
- via Telia Play+ och en dator/mobil
- via SVT play och en dator/mobil

I samtliga fall används en stor 50" som bildskärm.

Lösningen är såklart att köpa en TV utan antenn-ingång och utnyttja en dator som TV-box. Då kan man titta på TV lagligt och utan att behöva betala "licens".

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Angående att plocka ut modulen ut en TV för att göra det till en panel. Det är fullt godkänt att göra det i ett företag men inte som privatperson. Om jag får gissa så måste modulen plockas ut av någon certifierad firma för att det ska gälla. Det spelar dock ingen roll i detta ärendet då du som privatperson inte kan göra det.

Syftet med det är att ett företag ska (skulle) kunna ta en befintlig produkt, modifiera den för att sätta den på marknaden till exempel som en display i en reklampelare. Idag finns inte behovet då man förr inte hade samma möjligheter att köpa en ren display utan ofta använde tjock-tv-apparater i butiker, skyltfönster etc.

På det sättet kunde man bygga om apparater. Syftet var inte att bygga om fru svenssons tv-apparat.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Bassen87:

Vilket liv det kan bli över en påtvingad public service.

Låter som om folk inte vill betala för det de inte använder, vad konstigt /sarkasm

En folkomröstning idag hade garanterat lett till att SVT gått i konkurs.

Så här har diskussionerna sett ut i alla år

Och ska man generalisera så är det väl så att de som är emot ofta inte betalar och sedan försöker finna argument och undantag som rättfärdigar att man har en mottagare men inte vill betala för det

Om man betalar så slipper man bry sig om vilka kombinationer av utrustning man har Dessutom så är man då redan van betalare inför den dagen som dagens system försvinner. Avgifterna lär ju inte försvinna, utan de som struntat i avgifterna kommer snällt betala då utvecklingen inte går mot att ta bort den enligt förlegade avgiften. Istället kommer det hamna som en avgift uppe på bredbandet eller liknande. Ska bli kul att se hur man vill prata bort det då. Att man inte använder bredbandet heller.

Att avgiften skulle hamna på den vanliga skatten är nog inte troligt då syftet med licensen är att den ska bekosta oberoende public service-tv och radio. Att det inte ligger på skatten är att en sittande regering skulle kunna få för sig att ett år minska anslagen till pubic service till vad man vill för att ta pengarna till annat. Detta förhindras av att licenspengarna inte ingår i skattesystemet och därför inte kan plockas till annat. Och det är nog ett sunt tänkande. Med tanke på hur Stefan Löfven tar pengar både här och där så hade det nog varit tyst i radion och testbild på SVT vid det här laget.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Dom kan visst neka honom att få köpa en TV. En firma kan neka att sälja en produkt helt enkelt för att dom inte vill ha en person som kund.

Då kan man stämma de Kränkande.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Som sagt, en tv's huvudsakliga syfte är att visa tv-sändningar. Att den är full med ingångar är inte konstigt. TVns sekundära syften är att ansluta andra utrustningar, bland annat separata digitalboxar etc.

Nej jag lever inte kvar på 1800-talet. Då hade jag inte ens pratat om tv-apparater då de inte existerade då

Vad du som enskild användare använder tv:n till tar man inte hänsyn till. Produkten har ett huvudsakligt syfte, och det är att vara en tv-mottagare. Och då säger lagen att den omfattas av licensplikten. I just ditt fall kanske du skulle köpt en ren display/skärm om du nu vill slippa TV-licensen. Det är inte fel på lagen för att du köpt en produkt som du nu inte vill betala licens för.

Ett vapen omfattas av vapenlicens. Om du köper ett vapen och sedan aldrig skjuter med det har ingen betydelse. Om du inte har vapenlicens så är det olaga vapeninnehav. Om du sedan bara använder revolvern till att röra om i kaffet med har ingen betydelse. Syftet med vapnet är att vara just ett vapen, inte en sked. Du skulle köpt en sked istället om du nu inte har rätt att inneha vapnet.

Vem är du som avgör vad det "huvudsakliga" syftet med en TV är?
Typiskt byråkratsnack som helt saknar koppling till verkligheten och det är dessutom ett tydligt tecken på att lagstiftarna är kvar i 70-talet.

För övrigt är jag nyfiken på hur du kan säga att lagen är teknikneutral när själva kriteriet för en licenspliktig TV är att den har en DVB mottagare? En TV utan DVB mottagare är inte licenspliktig utan den anses då vara en "dator skärm".

Skit samma. Lösningen är självklart att de börjar sälja TV-apparater utan DVD-T/H mottagare så kan vi lugnt och lagligt fortsätta att titta på TV utan att tvingas betala licens. Och detta trots lagstiftarnas snack om "teknikneutralitet".

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius:

För står helt varför man inte vill lägga det som skatt. P.g.a. Public service utbudet skall vara politiskt neutralt. Personligen kan jag inte påstå att utbudet har ändrat något i Finland

T.e.x i Finland blev public service en punktskatt, baserat på inkomsten. Tror den ligger på mellan 0-150€. Före var det lika som i Sverige en Tv-licens.

Tror in Regeringen kan flytta pengarna till något annat då dom är punkt märkta på samma sätt som kyrkoskatt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av madtop:

Vem är du som avgör vad det "huvudsakliga" syftet med en TV är?
Typiskt byråkratsnack som helt saknar koppling till verkligheten och det är dessutom ett tydligt tecken på att lagstiftarna är kvar i 70-talet.

För övrigt är jag nyfiken på hur du kan säga att lagen är teknikneutral när själva kriteriet för en licenspliktig TV är att den har en DVB mottagare? En TV utan DVB mottagare är inte licenspliktig utan den anses då vara en "dator skärm".

Skit samma. Lösningen är självklart att de börjar sälja TV-apparater utan DVD-T/H mottagare så kan vi lugnt och lagligt fortsätta att titta på TV utan att tvingas betala licens. Och detta trots lagstiftarnas snack om "teknikneutralitet".

Nu är det inte jag som avgör vad det huvudsakliga syftet är Och visst är lagen förlegad. Det är många lagar som är förlegade. Men nu handlade tråden om vad som gäller. Och då är det som det är. Vill man förändra på den träaktiga lagen så finns det nog bara de vägarna att gå, att försöka påverka våra lagstiftare. Fram till dess ser lagen ut som den gör. Sen kan vi ju tycka att den är hur dålig som helst.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Diskussionen om huvudsakliga syften eller användning etc är helt meningslös.
Det är lagen man förhåller sig till, inte tvärtom.
Är lagen föråldrad är det i främsta hand ens folkvalda politker man bör kontakta och se till att lagen ändras.

Permalänk
Skrivet av Wyver:

@Andreas Epradius:

För står helt varför man inte vill lägga det som skatt. P.g.a. Public service utbudet skall vara politiskt neutralt. Personligen kan jag inte påstå att utbudet har ändrat något i Finland

T.e.x i Finland blev public service en punktskatt, baserat på inkomsten. Tror den ligger på mellan 0-150€. Före var det lika som i Sverige en Tv-licens.

Tror in Regeringen kan flytta pengarna till något annat då dom är punkt märkta på samma sätt som kyrkoskatt.

Nej utbudet skulle man kanske inte ändra i dagsläget. Men världen är föränderlig. Det skulle ju kunna komma personer till makten som sakta plockar bort mer och mer av tilldelade medel till oberoende tv för att de inte skulle kunna driva oberoende granskning och till sist inte kunna granska makten och styrande politiker.

Om en regering skulle kunna ta pengarna till annat skulle självklart bero på hur en framtida lagändring skrivs. Kyrko"skatten" är ingen egentlig skatt. Det är en frivillig medlemsavgift man betalar till Svenska kyrkan. Avgiften beror på din inkomst. Skatteverket hjälper svenska kyrkan att samla in denna avgift. Staten och kyrkan är skilda från varandra. Om man inte vill betala denna avgift så kan man anmäla detta och staten slutar att ta in dessa pengar i samband med att dom plockar in skatt från dig. Så dessa pengar kan man inte ta av den enkla anledningen att de tillhör svenska kyrkan och inte staten

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Då kan man stämma de Kränkande.

Man kan försöka, men jag tvivlar på att man kommer nånvart eftersom ingen har rätt att tvinga någon annan att ingå ett avtal och speciellt kränkande är det inte att bli nekad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

I Finland satte vi över det på skatten för några år sedan. Då skaffade jag TV igen efter ca 10 års uppehåll. Jag håller inte med om skattens storlek eller hur YLE (finska SVT) använder den, men åtminstone är det inget tjafs om vilken teknik som används. Debatten kan riktas mera till hur pengarna används...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

I Finland satte vi över det på skatten för några år sedan. Då skaffade jag TV igen efter ca 10 års uppehåll. Jag håller inte med om skattens storlek eller hur YLE (finska SVT) använder den, men åtminstone är det inget tjafs om vilken teknik som används. Debatten kan riktas mera till hur pengarna används...

Är det typ som en fast "public service avgift" då som betalas i samband med skatten? Vilka betalar den, alla som är skyldiga att betala skatt? Jag hade iaf hellre sett ett sånt system just av det skäl du anger.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Självklart syftar jag på att man då också tar kontakt med radiotjänst och meddelar dom att man inte äger en tvmottagare.
Och nej, då är man inte skyldig att betala den.

Du bör sluta sprida felaktig information. Du är alltid skyldig att betala räkningen rån Radiotjänst. Passeras förfallodatumet utan att du betalt, går den till fogden. Enda undantaget är om de ändrar beslutet som ligger till grund för räkningen, vilket sällan eller aldrig hinner ske innan förfallodatumet.

Skrivet av cider123:

Exempelvis köpte jag en ny TV hos netonnet, fick en faktura från radiotjänst - men eftersom jag lämnat tillbaks tv'n till netonnet (vem fan köper "LED"/LCD år 2016, lika dålig bild som min gamla från 2009), meddelade jag detta till Radiotjänst och that's that.

Det finns två alternativ här. Antingen trollar du, eller så har du haft en jävla tur. Eftersom jag försöker tänka det bästa om folk, så förutsätter jag att du har haft tur.
Radiotjänst kan inte påföra avgiften bara för att du har köpt en TV. De ska ha underlag som säger att du har köpt TV'n, och tagit hem den, för att ha den i hushållet. Köp är inte lika med licenspliktig utrustning. Därför skickar inte Radiotjänst hem räkningar till en bara för att man har köpt en TV. De ringer, om de har en möjlighet att få tag i telefonnumret, eller skickar hem en anmälningsblankett, om de inte kan få tag i numret. Vidare i texten så skiter Radiotjänst i om du slängde TV'n för en timma sedan, eller två månader sedan. De tar emot avanmälningar den dagen de görs. All tid mellan att de registrerar innehav, och av-anmälningsdagen, är licenspliktig. Är den under någon vecka, skickar de inte ut en räkning överhuvudtaget. Eftersom deras hantering inte är speciellt snabb innebär det att tiden mellan anmälning och avanmälning, om man avanmäler först när man får räkningen, är allt mellan 3 veckor och 3 månader. Visst kan man kräva en justerad faktura, men bättre blir det inte i det läget.

Skrivet av Baxtex:

Fast nej, jag betalade tv licens i ett år, sedan gick min tv sönder och jag mejlade Radiotjänst och sa att min tv var trasig och jag slapp betala. Krävdes inte mycket bevis där inte.

Nu pratar ni om olika saker. För att slippa redan påförd licens, måste man bevisa att beslutet var felaktigt. För att inte få betala mer licenspengar, avslutar man licensen, och det är de skyldiga att ta emot, helt utan beviskrav. Men i det här läget är man fortfarande skyldig att betala fram till det datumet man säger upp licensen.

Skrivet av Baxtex:

Hur funkar detta egentligen? Om jag går in till Siba och köper en tv, måste jag uppge min address/personnummer för att de ska rapportera till Radiotjänst?

De har lagkrav på sig att samla in viss information. Nu är det ingen stor process, eftersom de samlar in samma information för garantier osv. Samtidigt är det helt irrelevant för din del. Köp är inte lika med licensplikt. Jag har ingen TV, men kan köpa TV i morgon, och skänka den till en behövande. Den behövande blir skyldig att betala licensen, men det faller på dennes samvete att meddela innehav.

Skrivet av Oringen:

Köp tv'n dra där i från..klart.

Meningslöst, och kan som bäst försämra möjligheterna till garantihjälp. Är man i avsikt att inte betala licensen är det bara att inte medge innehav. Det är olagligt, och eftersom man inte får uppmana till brott på det här forumet, så är diskutionen som minst i gråzonen, jag tror inte vi ska följa det spåret för långt, då stänger moderatorerna tråden.

Skrivet av Oringen:

Ringer SVT, neka att du har en TV, ringer de igen, så neka och be om personens namn som ringer de hatar när man ber om deras namn, du kan även be om deras anställningsnummer som du kan ha sen när du anmäler de pga påträngande, kränkande och påfrestningar på ditt privata liv.

Förlåt, men det är svårt att ta dig på allvar. Varför skulle SVT bry sig om att trakassera någon på det här viset? Om någon från SVT ringer, lär det vara en reporter. Säg vad du vill, och hamna i dagens nyheter, men det har inget med ditt TV-innehav att göra. Såvida du inte är politiker möjligen.

Skrivet av Oringen:

Det gamla ''de åker dit och avlyssnar'' är en gammal myt från 70-talet..

Avlyssning? Ja, det får SVT inte hålla på med, åtminstone inte utan medgivande från någon av parterna som avlyssnas. Men om det är en myt vet jag inte. Jag antar att du egentligen menar "[url="https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-pejling"]TV-pejling[/quote]", något man håll på med på 80-90 talet. Det fungerar förvisso, men är som bäst ett hjälpmedel för gissningar eftersom tätbebyggt område är så fullt med signalkällor som ger utslag att man inte kan avgöra i vilken bostad i ett flerfamiljshus det är som har en TV. Liknande teknik skulle fungera i dag med, problemen är dock flera. Störst problem får man nog anse att det är att vi har så många kanaler i dagsläget. Du kan nämligen bara pejla en signalkälla om (minst) 2 krav är uppfyllda. 1, den måste vara igång. 2 du måste veta vilken kanal den är inställd på.
Även när dessa kraven är uppfyllda, så måste "TV'n" du försöker pejla stå mitt ute i skogen, (Så att inga andra störande källor finns inom rätt avstånd för att sabba mätningen) och du måste kunna gå runt det på tomten. (Så att du får minst 3, helst fler korsande mätningar och kan avgöra var signalkällan befinner sig.

Skrivet av Oringen:

Skickar de räkning, bestrid den.

Som sagt. Räkningen från Radiotjänsten går inte att bestrida. De bryr sig inte ens om att svara, och vid förfallodagen går den till inkasso, indrivning och kronofogden är resultatet. Bestrid beslutet, men se till att betala räkningen innan den förfaller. Har den förfallit, och gått vidare, så kommer du vara skyldig att betala alla avgifter, även om de bestämmer sig för att ändra beslutet. Du slipper i det fallet själva licensavgiften, men inte kronofogdens avgifter. Så, betala.

Skrivet av madtop:

Huvudsakliga syftet? Lever du kvar på 1800-talet? Nu för tiden har vi burkar som klarar av många saker. Hemma hos mig finns det inte längre några burkar som har ett "huvudsakligt" syfte.

Ta det med lagstiftarna. Det är knappast hans fel.

Skrivet av madtop:

TV'n använder jag oftast som skärm till chromecasten. Och med min laptop tittar jag på TV.

Gör dig av med TV'n, och slipp licensavgiften. Ska du bara ha den till Chromecast osv så är en monitor precis lika bra, och 2200 spänn billigare, om året.

Skrivet av madtop:

Jag har alltså det roliga läget att TV'n huvudsakligen inte används som TV-mottagare medan min dator ofta används för att titta på TV.

Vilket lagstiftarna alltså skiter fullständigt i. De tittar enbart på en articifiel stämpel för vad enheten är avsedd för, och stämplar den därefter som licenspliktig, eller ej.

Skrivet av madtop:

Anser du att - eftersom min TV huvudsakligen inte används för att titta på TV - så ska jag slippa att betala TV-licens?

Eftersom lagen skiter i vad DU använder den till, så ska du betala för din TV. Däremot, tycker lagen att SVTplay osv inte är licensförpliktigande.

Skrivet av Bassen87:

En folkomröstning idag hade garanterat lett till att SVT gått i konkurs.

Hur skulle en folkomröstning påverka SVT? Och exakt vad är det du vill folkomrösta om?

Skrivet av Wyver:

Därför det vettigaste vure att göra det skattepliktigt för att skippa sådan här nonsense.

Fast det har sina nackdelar det med. Två förvärvsarbetande föräldrar, och två studerande ungdomar bor i samma hushåll. För att få lite extra fickpengar sommarjobbar den gymnasiestuderande, och den som går på universitet och vidareutbildar sig jobbar extra på helgerna. Helt plötsligt har den här familjen 4'a skatte pliktiga inkomster som alla går över gränsen för vad som krävs för att betala den nya TV skatten. Ovanpå det så har alla diskussioner om att göra sig av med avgiften även pratat om att dubbla den, eller mer. Det är inte helt rimligt att man ska höja avgiften för ett givet hushåll på det viset. Men visst, ett mer rättvist system vore rimligt. Idealist skulle man helt enkelt göra sig av med PS, det har spelat ut sin roll sedan länge, men det kommer ju inte hända.

Skrivet av madtop:

Är en HTPC en digitalbox?

Nej.

Skrivet av madtop:

Slipper jag TV-licens om jag slänger ut min ARRIS-box och i stället använder en dator för att titta på IPTV?

Visst. Eftersom TV-strömmarna som regel är krypterade, och det inte är helt självklart att det finns mjukvara för att dekryptera dem, så är det kanske inte helt enkelt, men datorn anses inte vara "avsedd" för TV tittande innan du installerar hårdvara för att hantera TV. Så som TV-mottagare, exempelvis.

Skrivet av madtop:

Lösningen är såklart att köpa en TV utan antenn-ingång och utnyttja en dator som TV-box. Då kan man titta på TV lagligt och utan att behöva betala "licens".

Ja? Vad är frågan?

Skrivet av Andreas Epradius:

På det sättet kunde man bygga om apparater. Syftet var inte att bygga om fru svenssons tv-apparat.

Det finns egentligen inget undantag i lagstiftningen, så rent teoretiskt går det fortfarande att montera ut mottagaren ur en TV och få den licenspliktig, men Radiotjänst vidhåller sin egen tolkning, och man får gå till rätten för att få ett utslag i saken innan det kommer ändras. I realiteten är det knappast troligt att någon gör det, det är helt enkelt enklare att läsa på lite, och bara svara "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" i stället för att försöka förklara för Radiotjänst varför "TV'n" inte är licenspliktig.

Skrivet av Andreas Epradius:

Att avgiften skulle hamna på den vanliga skatten är nog inte troligt då syftet med licensen är att den ska bekosta oberoende public service-tv och radio.

Det finns redan skatter som är lagfästa, och inte går att nalla på. Faktum är att politiker har en helt annan anledning till att inte våga ta upp licensen och dess vara, eller icke vara på skatten. licensen i sin helhet, oavsett hur man vill driva in pengarna, är sjukt impopulär. Att vara den som förknippas med licensen är att sänka sin politiska karriär.

Skrivet av Oringen:

Då kan man stämma de Kränkande.

Glöm det. Du är skyldig att uppge vem du är när du köper en licenspliktig enhet. Vägrar du, eller de misstänker att du ljuger, är de skyldiga att vägra att sälja till dig.

Skrivet av Wyver:

T.e.x i Finland blev public service en punktskatt, baserat på inkomsten. Tror den ligger på mellan 0-150€. Före var det lika som i Sverige en Tv-licens.

Finnarna gjorde mycket rätt, men det blev inte riktigt bra i alla fall. För många hushåll blev det här en drastiskt höjning. Men de valde i alla fall att göra punktskatten till en lägre summa än den fasta avgiften var... I Sverige har det alltid varit snack om att höja den i samma andetag som man ska tvinga fler att betala den. Grundorsaken är helt enkelt att man vill helfinansiera PS med hjälp av den punktskatten, och i dag är licenspengarna bara en del av pengarna PS får. Man är helt enkelt inte tydlig med att skattebetalarna redan står för en stor post, och har därför målat in sig i ett hörn.

Skrivet av Wyver:

Tror in Regeringen kan flytta pengarna till något annat då dom är punkt märkta på samma sätt som kyrkoskatt.

Precis så är det.

Skrivet av Hurtigbullen:

Är det typ som en fast "public service avgift" då som betalas i samband med skatten?

Japp

Skrivet av Hurtigbullen:

Vilka betalar den, alla som är skyldiga att betala skatt?

alla som har över en viss summa beskattningsbar inkomst. Jag kommer inte ihåg summan, men det fungerar ungefär som här hemma i Sverige. Tjänar du under 12000:- om året (eller något) så är det skattefritt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Är det typ som en fast "public service avgift" då som betalas i samband med skatten? Vilka betalar den, alla som är skyldiga att betala skatt? Jag hade iaf hellre sett ett sånt system just av det skäl du anger.

Mr. B svarade bra på frågan i inlägget över, men ja, i praktiken innebar det att sambon/familjer fick aningen högre medieskatt då den är individuell istället för TV-licenses som var per hushåll. Ensamstående samt låginkomsttagare såsom pensionärer och studerande får dock lägre avgifter än det förra systemet. Sedan kan man förstås alltid diskutera om storleken på skatten överlag samt vilken kontrollmyndighet som kan säkerställa kvaliteten på servicen. Regering och riksdag hålls givetvis utanför direkt inblandning för att undvika politiska påtryckningar, men jag tycker inte om att finska rundradion har så stor självbesämmanderätt i dagens läge. Åtminstone kan de inte höja skatten som de vill, det måste godkännas via lagförändringar.

Argumentet med att Public Service skulle på något sätt bli politiskt bundet i och med en medieskatt tycker jag dock inte håller, jag har själv åtminstone inte upplevt något sådant.

Permalänk
Medlem

Känner några som köpt på både Mediamarkt och Elgiganten utan att uppge namn, adress.
Dom flesta säljare skiter fullständigt i om dom har någon "plikt" mot radiotjänst, dom vill sälja saker.

Mer vanligt är väl att någon som redan betalar köper åt en annan.
Men många som köper och sen ringer och säger att det var en present eller något, att dom själva inte har den, fungerar lika bra.

Radiotjänst har nog hört allt men om dom inte kan motbevisa så är där inte mycket att göra för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Syftet med det är att ett företag ska (skulle) kunna ta en befintlig produkt, modifiera den för att sätta den på marknaden till exempel som en display i en reklampelare. Idag finns inte behovet då man förr inte hade samma möjligheter att köpa en ren display utan ofta använde tjock-tv-apparater i butiker, skyltfönster etc.

På det sättet kunde man bygga om apparater. Syftet var inte att bygga om fru svenssons tv-apparat.

Det finns inget syfte överhuvudtaget längre, då varje organisationsnummer ska betala en ensam licens oavsett antal mottagare. Det är bara en kvarleva, ändå betalar inte företag TV-licens och var inte målgruppen när Radiotjänst försökte använda en lagtolkning som slogs ner av lagstiftarna för 10 år sedan och aldrig varit menad att tillämpas utan en tolkning som lagstiftarna vände sig mot explicit långt innan de fick fick för sig att bråka. Lagstiftarna ville inte att internetanslutna prylar skulle bli licenspliktiga, det var med avsikt och det var på 2000-talet. De ville alltså inte ha situationen Radiotjänst skapade när de jagade studenter som bodde i korridor och hade en telefon eller dator. Någon som bor i korridor har förmodligen ett allmänt rum med TV som de delar där någon annan står för den licenspliktiga utrustningen.

SVT Play och internetförbindelse räknas inte som TV-mottagare och så är det med det, däremot gör såklart en IPTV-box det då den är särskilt ägnad åt att ta emot tv-utsändningar. Men diskussionen är poänglös om du ändå sitter med en TV med inbyggd mottagare. Köp en monitor eller projektor om ni inte vill betala tv-avgift. HTPC går fint så länge du inte har TV-kort och du har knappast IPTV-abb utan TV-box eller några IPTV-tjänster som officiellt stödjer att du kör VLC på PCn. SVT Play, Telia Play+ eller Magine gör inte en dator till särskilt ägnad till att ta emot tv-utsändningar. Låt de arbeta fram ny lag kring 2020+ istället för att få ett hafsverk som inte fungerar. Ny finansieringslösning kommer komma och det kommer fungera bäst om ni inte ger Radiotjänst fri lejd att hitta på vad de vill, då det är många andra som bör yttra sig och ge mer relevanta remissvar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst. Eftersom TV-strömmarna som regel är krypterade, och det inte är helt självklart att det finns mjukvara för att dekryptera dem, så är det kanske inte helt enkelt, men datorn anses inte vara "avsedd" för TV tittande innan du installerar hårdvara för att hantera TV. Så som TV-mottagare, exempelvis.

Det finns egentligen inget undantag i lagstiftningen, så rent teoretiskt går det fortfarande att montera ut mottagaren ur en TV och få den licenspliktig, men Radiotjänst vidhåller sin egen tolkning, och man får gå till rätten för att få ett utslag i saken innan det kommer ändras. I realiteten är det knappast troligt att någon gör det, det är helt enkelt enklare att läsa på lite, och bara svara "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" i stället för att försöka förklara för Radiotjänst varför "TV'n" inte är licenspliktig.

Du missar poängen. Det går inte att säga teknikneutralt och TV-mottagare i samma mening. Utan du kommer oundvikligen hamna i tekniksnack såsom om din skärm har en DVB-T mottagare eller inte.

En TV utan möjlighet att ta emot de tekniska standarderna DVB-T eller DVB-C är inte licenspliktig.
En dator - vars huvudsakliga användningsområde är TV - är inte licenspliktig om den inte har ett DVB-kort

Och min fråga var vad definitionen på en digital-TV mottagare är.
Att en boxer-box är licenspliktig vet vi eftersom den har en DVB-T mottagare.
Att en comhem-box är licenspliktig vet vi eftersom den har en DVB-C mottagare.
En HTPC är tydligen inte en tv-mottagare trots att den kan ta emot TV.
En Chromecast är inte en TV-mottagare trots att den endast används för att titta på TV.

Är en digital-TV box som saknar DVB-mottagare en TV-mottagare?
Är en låda med en CPU, NIC och ett HDMI-kort och som enbart används för att titta på TV en TV-mottagare?

Kan man möjligen dra slutsatsen att det är den inbyggda tekniken som avgör om det är en TV-mottagare eller inte? Har prylen DVB så är det en TV - saknar den DVB så är det något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SVT Play och internetförbindelse räknas inte som TV-mottagare och så är det med det, däremot gör såklart en IPTV-box det då den är särskilt ägnad åt att ta emot tv-utsändningar.

Vad är det som avgör om min CPU-baserade burk är "särskilt ägnad åt att ta emot tv-utsändningar."?

Är den inte en TV om den även kan användas för att titta på streamade filmer? Eller är den inte en TV om jag även kan använda den för att surfa eller titta på foton på den? Eller är den en TV bara för att det tekniskt går att titta på TV på den trots att jag aldrig använder den för det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur skulle en folkomröstning påverka SVT? Och exakt vad är det du vill folkomrösta om?

Ja en folkomröstning som gäller Radiotjänst/SVT dvs allt som har med P1/2/3/4 och SVT1/2 att göra.
De som vill ha kvar det kan lyckligtvis ta och börja betala abonnemang och få kodade digitalkort till sina boxar eller till sin TV med inbyggd digitalbox. SVTplay kan de ge användarnamn och lösenord till betalande kunder.

Är det sedan gnäll på detta eviga underhåll och byte av teknik vartannat år runtom i landet så lägg en "nätavgift" på samma sätt som de har kortavgifter hos alla aktörer idag. Nätavgift lär aldrig komma upp i samma summa som hela public service paketet ändå så det blir billigare i slutändan.

Och nej den ska inte läggas på skatten, vi har redan alldeles för mycket "nöjen" som skattefinansieras i detta landet. Skolor/Sjukvård/Omsorg dvs de mest vitala grejerna i ett samhälle är något som jag antar vi alla vill betala för, nöjen däremot kan du betala själv.

Och det där med att public service kanalerna skulle vara oberoende tror jag lika mycket på som tomtar och troll, vi har internet idag och oberoende information kan vi leta efter själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du missar poängen. Det går inte att säga teknikneutralt och TV-mottagare i samma mening. Utan du kommer oundvikligen hamna i tekniksnack såsom om din skärm har en DVB-T mottagare eller inte.

En TV utan möjlighet att ta emot de tekniska standarderna DVB-T eller DVB-C är inte licenspliktig.
En dator - vars huvudsakliga användningsområde är TV - är inte licenspliktig om den inte har ett DVB-kort

Och min fråga var vad definitionen på en digital-TV mottagare är.
Att en boxer-box är licenspliktig vet vi eftersom den har en DVB-T mottagare.
Att en comhem-box är licenspliktig vet vi eftersom den har en DVB-C mottagare.
En HTPC är tydligen inte en tv-mottagare trots att den kan ta emot TV.
En Chromecast är inte en TV-mottagare trots att den endast används för att titta på TV.

Är en digital-TV box som saknar DVB-mottagare en TV-mottagare?
Är en låda med en CPU, NIC och ett HDMI-kort och som enbart används för att titta på TV en TV-mottagare?

Kan man möjligen dra slutsatsen att det är den inbyggda tekniken som avgör om det är en TV-mottagare eller inte? Har prylen DVB så är det en TV - saknar den DVB så är det något annat.

En HTPC är en dator och en dator är inte särskilt ägnad åt eller avsedd att ta emot tv-utsändningar eller vidaresändningar av TV. Det har lagstiftarna bestämt med flit flera år innan Radiotjänst fick för sig att gå emot lagen och syftet som beskrevs i förarbetena. Det är med andra ord TV-kortet inte HTPC:n som är licenspliktig. Internet är det inte. Chromecast är avsedd för strömmad media, inte TV-utsändningar, att du sen kan använda en dator med TV-kort för att strömma till Chromecasten gör inte Chromecasten licenspliktig. En IPTV-box är avsedd till TV-sändningar. En TV med någon form av antenningång (RF, Koax, DVB-S*/C*/T*, analogt) eller inbyggd IPTV-funktion är en tv-mottagare. Mig veterligen säljer ingen någon färdigbyggd HTPC förberedd för att fungera med en IPTV-tjänst, men är det utformat för att vara ägnat åt det så skulle det också bli licenspliktigt, då måste den inbyggda programvaran ha stöd för det hela som en avsedd funktion för att titta på TV. Precis som om du säljer ett datorpaket med TV-kort. Eftersom syftet finns beskrivet så skulle inte någon domare få för sig att kalla en hemmabyggd dator du har kopplat till en skärm för licenspliktig. De har bestämt att internet inte är någon tv-mottagare. Köper du ett tv-kort så är det tv-kortet som utgör mottagaren.

Utrustningen behöver inte implementera någon DVB-standard för att vara licenspliktig. Jag har fortfarande ett analogt grundutbud över kabel-tvn exempelvis och en gammal TV utan digital-mottagare är licenspliktig alldeles oavsett vad den är inkopplad till eller inte. Kör du den här så kan du ta emot en vidaresändning av TV i praktiken. Mina datorer kan inte ta emot någon utsändning eller vidaresändning av TV utan TV-kort i lagstiftarnas mening, en videoström på nätet som skickas till mig mot begäran har också rätten bedömt inte utgöra någon tv-utsändning i deras mening, då räcker det inte med internet och en webbläsare för att utrustning avsedd ägnad åt att ta emot dito. De valde att inte behöva bedöma om programvaror installerade på datorer är en TV-mottagare eller inte, och siktade in sig på om elektronikprylen är avsedd för det eller inte, som den är direkt från tillverkaren. Så vill du undvika licensen finns det inga tvivel på vad du ska undvika för prylar. Talar vi rent om konsumentelektronik så är det ingen som skulle få för sig att kalla sin laptop utan tv-kort för en digitaltv-mottagare, men du får förhålla dig till samhället som du vill vad det gäller den frågan. Semantik och lagliga definitioner är inte samma sak. När de väl gör om lagen så kommer den inte vara knuten till innehav av TV-mottagare.

Permalänk
Medlem

Är en "TV" med gammal analog mottagare en "TV"? För här i krokarna (Sverige) har man släckt det analoga nätet och det krävs numera en digital dito för att kunna se på "TV". En "TV" med analog "TV-mottagare" kan bara få in myrornas krig. Den analoga mottagaren har inte längre några signaler att ta emot.

Själv har jag just en sådan aparat ståendes som dator skärm. Enda sättet att se på TV här vore att ringa någon som kan leverera IPTV och sätta en box mellan "TVn" och nätet. Vilket jag inte är intresserad av. Men däremot är det trevligt att ha en 55" 4K som dator skärm. Likvärdigt med att ha fyra full-HD skärmar, (två i bred, två på höjd.) fast utan några störande ramar i mitten.

För ett par år sedan ringde en kvinna och frågade om jag hade dator, jag svarade "ja". Sedan frågade hon om jag hade internet, jag svarade "ja".
"Då är du skyldig att betala TV-licens" sa hon!
Veckan därpå trilla det in en räkning. Jag betalade den, i över ett år, innan jag läste att kammar rätten dömt att så inte var fallet. Jag sade omedelbart upp licencen och flera månader senare fick jag åter mina pengar, utan ränta. (På den tiden hade jag två 26" dator skärmar.)

När jag nu ändå betalade för TV, tänkte jag att jag nog borde skaffa en, så jag bestälde en IPTV box och tog ett abonemang.
IPTV boxen låg över ett halvår innan jag kom till skott och installerade den, det hackade och kvitrade så det inte gick att se på TV i alla fall, jag ringde till IPTV bolaget som skickade en reparatör som bytte fiber boxen i lägenheten. Nu fungerade den. Sedan kollade jag aldrig mer på TVn.
Vad jag tycker är jätte dåligt är att dessa dinosaurier från jura tiden ringer en gång om året och tror att alla är som dem, "klart att alla kollar på TV när man kommer hem!" Men jag har inte kollat på tabloid TV på över 20 år! INTE intresserad!

Men som sagt, idag har jag en 55" 4K skärm, som marknadsförs som "TV", men utan extern utrustning, kan man där jag bor, INTE se någon "TV". Jag använder den som ren dator skärm. (Skulle gärna köpa en 55" "dator skärm" om de fanns.
Vi får väl se? Den dagen de knackar på och skickar räkningar, får man väl hoppas på att man kan lösa stor skärm på annat vis.

Jag är 100% för att man skall betala för sig. Men jag är också 100% för att man inte skall behöva betala för nått man aldrig använder.
TV licensen, skulle med dagens teknik vara en barnlek att lösa, helt utan lagförslag. VIASAT och CMore löser det varje dag. Om man inte betalar, kan man inte se!
SVT skulle utan problem kunna gå samma väg, men man vill inte. Det är så mycket roligare att mobba de allt fler som faktiskt inte kollar på deras skit.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Du missar poängen. Det går inte att säga teknikneutralt och TV-mottagare i samma mening. Utan du kommer oundvikligen hamna i tekniksnack såsom om din skärm har en DVB-T mottagare eller inte.

En TV utan möjlighet att ta emot de tekniska standarderna DVB-T eller DVB-C är inte licenspliktig.
En dator - vars huvudsakliga användningsområde är TV - är inte licenspliktig om den inte har ett DVB-kort

Och min fråga var vad definitionen på en digital-TV mottagare är.
Att en boxer-box är licenspliktig vet vi eftersom den har en DVB-T mottagare.
Att en comhem-box är licenspliktig vet vi eftersom den har en DVB-C mottagare.
En HTPC är tydligen inte en tv-mottagare trots att den kan ta emot TV.
En Chromecast är inte en TV-mottagare trots att den endast används för att titta på TV.

Är en digital-TV box som saknar DVB-mottagare en TV-mottagare?
Är en låda med en CPU, NIC och ett HDMI-kort och som enbart används för att titta på TV en TV-mottagare?

Kan man möjligen dra slutsatsen att det är den inbyggda tekniken som avgör om det är en TV-mottagare eller inte? Har prylen DVB så är det en TV - saknar den DVB så är det något annat.

Analoga mottagare är licenspliktiga då analoga sändningar fortfarande förekommer i kabeltvnät och som vidaresändningsplikten enligt Radio- och tv-lag (2010:696) http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt... och sändningstillstånden ser ut just nu så lär det fortsätta att vara så, analoga mottagare är alltså särskilt ämnade att ta emot en typ av tvsändningar som förekommer och krävs för att uppfylla andra krav, avgiftslagen gör ingen skillnad på analog eller digital teknik och inte heller om du kan ta emot en specifik typ av sändningar där du befinner dig, lagen ser bara till om du har en för tv mottagning särskilt ämnad utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Är en "TV" med gammal analog mottagare en "TV"? För här i krokarna (Sverige) har man släckt det analoga nätet och det krävs numera en digital dito för att kunna se på "TV". En "TV" med analog "TV-mottagare" kan bara få in myrornas krig. Den analoga mottagaren har inte längre några signaler att ta emot.

Ja det är den och som sagt så kan den få in en vidaresändning av tv exempelvis via kabel-tvnät utan övrig utrustning. Den är alltså avsedd för det även om vi inte längre sänder några signaler i etern.

Lagen säger kort och gott,

Citat:

Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Permalänk
Rekordmedlem

Tekniskt sett lär man anse att analoga mottagare kräver licens åtminstone så länge de finns hos mer än 0,2 % av befolkningen, när antalet är mindre än det så blir det en mer öppen tolkning av nuvarande lagar och avtal eftersom kabeltvoperatörerna då kan stänga av alla analoga vidaresändningar om de vill men apparaterna är ju fortfarande särskilt ämnade att ta emot en typ av signal som då inte finns tillgänglig.
Nu lär det dröja ett tag innan vi är där men den dagen kommer och är inte lagar och avtal ändrade innan dess lär det bli rättsfall som får visa vad som gäller då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det finns inget syfte överhuvudtaget längre, då varje organisationsnummer ska betala en ensam licens oavsett antal mottagare. Det är bara en kvarleva,

Vet inte om vi syftar på olika saker, ett företag betalar (ska betala) oavsett antal mottagare. Men är dessa mottarare 0 st så är det ingen licens som ska betalas. Man behöver inte heller betala licensen om man endast har apparater som är plomberade eller där man alltså tex tagit bort kanalväljaren.

Och en gång i tiden när det började komma dåtidens "digital signing" så ville man undvika att det var en "tv" man stoppade in hos företag, tex för att ha reklam i skyltfönster, inne i butiker etc. Detta för att slippa att företaget skulle betala licens för dessa apparater som endast ingick i ett raklamsystem.

Och på den tiden så fanns inte mycket utbud av rena skärmar. Många gånger bestod reklamsystemet av t.ex. en Amiga 2/3/4000 med en RF-modulator och sedan antennkablage ut till några tjock-tv. Eller av en videobandspelare med reklamslingor på. Här vet jag att man tillämpade att montera bort mottagardelen i tv-apparaterna för att på så sätt kunna sätta en produkt på marknaden som inte innefattades av licens. En butiksägare kunde då vid eventuell kontroll visa upp att man köpt/leasat/hyrt ett system där mottagningsfunktionen inte finns då man har apparater som 1) inte har en mottagningsdel kvar, eller 2) där säljande företaget låtit modifiera mottagaren så att den enbart tar emot t.ex. kanal 36 eller 40 för att man på den frekvensen har lagt ut signalen från datorn och RF-modulatorn.

Möjligheten finns fortfarande kvar för det företag som enbart vill ha apparater för t.ex. reklam och som då inte ska ta emot tv-sändningar. Om företaget redan har en vanlig tv för tex lunchrummet, så ska ju licens betalas oavsett. Så då spelar det ju ingen roll om man köper in 20 apparater till. Men om man nu saknar tv i övrigt och av någon anledning vill ha apparater som innan modifiering ses som tv och inte rena displayer, så kan man skicka in ett intyg till Radiotjänst att man vidtagit åtgärder för att apparaten/apparaterna inte längre kan ta emot vaniga tv-sändningar:

"Ett företag kan omfattas av undantag från avgiftsskyldighet i enlighet med 5 § lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Undantaget gäller tv-mottagare som finns i lokaler om företaget ”vidtagit en särskild åtgärd” så att mottagaren inte kan användas för att ta emot tv-program. T.ex. kan kanalväljaren bortplockas eller antenningången plomberas. Plomberingen måste vara gjord på så sätt att tv-mottagaren inte utan svårighet kan användas för att ta emot tv-program, t.ex. genom att fylla igen antenningången.".

http://www.radiotjanst.se/Documents/Foretag/Intyg%20om%20plom... .

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag bor i utlandet och här måste varje hushåll betala avgift Fick 140€ i restavgift för att jag inte anmält mig när jag flyttade hit.

Surt att behöva skatta för TV jag inte har något intresse av att titta på.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.