Ny stationär med i5 6500 på B150 - Tänker jag fel?

Permalänk

Ny stationär med i5 6500 på B150 - Tänker jag fel?

Det har blivit dags att uppgradera min gamla stationära och jag hoppas på lite smart input från Swec, ok?

System idag
Moderkort: Asus P5Q-E
CPU: Intel Core2Quad Q9450
Kylare: Xigmatek HDT-S1283
Minnen: 2x2GB Corsair XMS2-8500 1066MHz (urspr. 4x2GB men ett dog och för dyrt/krångligt att köpa gammalt minne)
Grafikkort: Radeon HD6970 DirectCU II (2 GB)
Diskar: 1 st 2.5" 120 GB SSD + 3 st 3.5" WD Green
PSU: Fractal Design Newton R3 650W
Låda: Antec P180
Skärm: HP LP2465 24" (1920x1200) + Eizo ColorEdge CG210 21" (1600x1200)

Jag spelar inte speciellt mycket (mest World of Warships som inte är speciellt ansträngande för GPU), utan bildbehandlar mest.

Min tanke var att behålla Grafikkort, PSU, diskar & skärmar och köpa resten nytt - vad tror ni om följande?

Nya komponenter
MoBo: Asus B150 Gaming/Aura
CPU: Intel Core i5 6500
Kylare: Cryorig H7
Minnen: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz CL13 2x8GB
Låda: Fractal Design Refine R5

Ovanstående slutar på ungefär 6000:- hos Komplett eller Webhallen vilket känns som rimliga pengar att lägga - men tänker jag dumt? Eftersom CF/SLI inte kommer vara aktuellt och jag inte är intresserad av att klocka (ja vet, dumma mig) så är väl inte B150 ett dåligt val. Minnena kan därmed inte vara snabbare än 2133 MHz heller.

Att moderkortet är "Gaming" med allt vad det innebär känns kanske lite fel för mina behov, men det verkar kompetent och är det billigaste jag hittar som har Både USB-A- och USB-C-kontakt på bakplåten med stöd för riktig USB 3.1 Gen 2. Annars är det bara USB 3.1 Gen 1 (det du och jag kallar 3.0) på korten. Aura-funktionen gör mig inget men är knappast ett plus heller. Jag vet att Asus har ett Z-kort som motsvarar det här (minus Aura) - men det är dyrare och jag ser inte fördelen med Z till mina behov.

Som låda känns Define R5 som ett säkert val. Datorn kommer stå under ett skrivbord så mATX eller mindre är ingen vinst. Jag funderade en del på Corsair Carbide Quiet 600Q istället, men den har bara två 3,5"-platser för diskar (även om det så klart går att modda in utan större åthävor). Är Carbide 600Q ett bättre val?

Skulle vara väldigt tacksam för synpunkter på var jag tänkt fel - som synes på nuvvarande system så köper jag inte nytt så ofta så jag är lite rostig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Kjell Brel: Om du inte köper nytt så ofta tycker jag du ska fundera på att kliva upp till i7 processor för att den ska hänga med längre.

Antingen lägger du på ca 1000 kr mot i5 om du tycker att du har råd, eller så tar du lite billigare CPU-kylare och lite billigare chassi för att bekosta halva mellanskillnaden. Chassi kan du t ex ta Define S för att spara ungefär 400kr. Det funkar så länge du har max 3st 3,5" diskar och 2 SSD.

Tänk även på att K processor och z moderkort gör att du kan ändra dig om överklockning i framtiden. K processor är även högre klockad från början, och K-processor bör vara mer värd begagnad om du säljer den medan den fortfarande är relevant på marknaden.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

@Kjell Brel: var står det att det är usb3.1 gen 2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

@Kjell Brel: var står det att det är usb3.1 gen 2 ?

Det framgår på moderkortets hemsida att det är USB 3.1 med 10 Gbps (alltså gen 2) som det handlar om.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: Tack! Verkligen ett skitbra inlägg - precis vad jag var ute efter med nya ögon från en annan synvinkel.

i7 - Ja, kanske. Datorn skall ju som sagt vara där ett tag så det kanske är lika bra att kosta på lite mer när man ändå köper. Samtidigt känns det som grafikkortet kommer vara flaskhalsen rätt länge för mig.

Define S, Nja, går inte. Jag behöver ha en optisk enhet i huset och S saknar 5.25"-plats.

K, ja om det blir en i7 så är 6700K på 4GHz intressantare än 6700 på 3.4 GHz eftersom singelprestandan knappast märks annars jämfört med 6500 på 3.2 GHz (eller det kanske inte märks ändå?) När jag är klar med den lär det inte vara nån nämnvärd skillnad kvar i pris.

Vad skulle du gå på för moderkort om jag väljer en K-processor då? Jag ser att du kör Asus Z170 Pro Gaming vilket var Z-kortet jag tänkte motsvarade mitt förslag - 350 pix till dock.

Du nämnde billigare kylare - Hyper 212 Evo för en hundring mindre typ, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

@Jäger: Tack! Verkligen ett skitbra inlägg - precis vad jag var ute efter med nya ögon från en annan synvinkel.

i7 - Ja, kanske. Datorn skall ju som sagt vara där ett tag så det kanske är lika bra att kosta på lite mer när man ändå köper. Samtidigt känns det som grafikkortet kommer vara flaskhalsen rätt länge för mig.

Define S, Nja, går inte. Jag behöver ha en optisk enhet i huset och S saknar 5.25"-plats.

K, ja om det blir en i7 så är 6700K på 4GHz intressantare än 6700 på 3.4 GHz eftersom singelprestandan knappast märks annars jämfört med 6500 på 3.2 GHz (eller det kanske inte märks ändå?) När jag är klar med den lär det inte vara nån nämnvärd skillnad kvar i pris.

Vad skulle du gå på för moderkort om jag väljer en K-processor då? Jag ser att du kör Asus Z170 Pro Gaming vilket var Z-kortet jag tänkte motsvarade mitt förslag - 350 pix till dock.

Du nämnde billigare kylare - Hyper 212 Evo för en hundring mindre typ, eller?

Jag skulle också kört på 6700k om tanken är att det ska hålla i många år.
Angående kylaren har du kollat så att den du har passar på 1151 moderkort? I så fall kan du ju spara några hundringar där.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kjell Brel:

@Jäger: Tack! Verkligen ett skitbra inlägg - precis vad jag var ute efter med nya ögon från en annan synvinkel.

i7 - Ja, kanske. Datorn skall ju som sagt vara där ett tag så det kanske är lika bra att kosta på lite mer när man ändå köper. Samtidigt känns det som grafikkortet kommer vara flaskhalsen rätt länge för mig.

Define S, Nja, går inte. Jag behöver ha en optisk enhet i huset och S saknar 5.25"-plats.

K, ja om det blir en i7 så är 6700K på 4GHz intressantare än 6700 på 3.4 GHz eftersom singelprestandan knappast märks annars jämfört med 6500 på 3.2 GHz (eller det kanske inte märks ändå?) När jag är klar med den lär det inte vara nån nämnvärd skillnad kvar i pris.

Vad skulle du gå på för moderkort om jag väljer en K-processor då? Jag ser att du kör Asus Z170 Pro Gaming vilket var Z-kortet jag tänkte motsvarade mitt förslag - 350 pix till dock.

Du nämnde billigare kylare - Hyper 212 Evo för en hundring mindre typ, eller?

1. Skylake system kommer gå över utsatt budget, väljer du istället föregångaren Devil´s Canyon får du plats med ett chassi eller kylare.
2. CPU-kylaren du använder i dagsläget kan återanvändas, Intel har använt samma hålbild sen socket 775 tiden.
3. Chassit och eventuell cpu-kylare får du byta ut i ett senare skede, om du inte kan utöka budgeten.

DC: https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
Skylake: https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

*Finns troligen bättre priser, tog bara något snabbt och enkelt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1. Skylake system kommer gå över utsatt budget, väljer du istället föregångaren Devil´s Canyon får du plats med ett chassi eller kylare.
2. CPU-kylaren du använder i dagsläget kan återanvändas, Intel har använt samma hålbild sen socket 775 tiden.
3. Chassit och eventuell cpu-kylare får du byta ut i ett senare skede, om du inte kan utöka budgeten.

DC: https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
Skylake: https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

*Finns troligen bättre priser, tog bara något snabbt och enkelt.

nej det är inte säkert den passar. har för mig att det skiljer typ 5mm eller något sådant i hålbilden mellan 775 och 115x fästet.

däremot om den han har har stöd för 1156 eller 1155 så kommer det även passa på 1150 och 1151

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej det är inte säkert den passar. har för mig att det skiljer typ 5mm eller något sådant i hålbilden mellan 775 och 115x fästet.

däremot om den han har har stöd för 1156 eller 1155 så kommer det även passa på 1150 och 1151

Samtliga eftermarknadskylare levereras med samma typ av fäste för de större socklarna, både gällande Intel samt AMD plattformen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Samtliga eftermarknadskylare levereras med samma typ av fäste för de större socklarna, både gällande Intel samt AMD plattformen.

jo men modellen han använder är från innan 115x tiden dvs den har troligen inget stöd för 115x hålmönstret.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=352795

och iom att 115x är ca 5mm bredare mellan hålen än tidigare 775 så inte säkert det funkar beror lite på hur ställbart fästet är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tänk på att de moderkort med stöd för "äkta" USB 3.1 inte har det integrerat i chipsetet, utan som extra kretsar. När de första moderkorten med USB 3.0 kom ut var det liksom nu via externa kretsar, och detta verkar ha krånglat en hel del.

Är det bara vardagsanvändning utöver spelandet? I så fall tycker jag det är pengar i sjön att köpa en i7:a. Även bärbara tvåkärniga Sandby Bridge-pentiums på under 2 GHz klarar vardagsanvändning utan problem, så en i5:a lär hålla länge oavsett.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Kul idé med att återanvända kylaren - hade inte ens tänkt tanken. Tyvärr behöver jag i så fall en adapterkit "Xigmatech ACK-I5361" och den verkar ha utgått ur sortimentet för flera år sedan.

Peppar: Vill ha Skylake över DC - tänker hänga kvar på den här ett tag och då är det dumt att köpa gammalt redan från början, eller? Budgeten är inte spikad stenhårt på något sätt, men menar du att vad jag föreslog från början inte funkar?

MakeCoke: Fast det finns ju inget alternativ med det inbyggt så jag har väl att välja på extrakretsar eller inte alls? Skulle du rekommendera nåt annat moderkort istället?

Vardagsanvändningen för mig sker nog i Photoshop / CameraRAW / ZereneStacker / Autopano Giga med en torrent-klient och Firefox i bakgrunden - inget exotiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Kul idé med att återanvända kylaren - hade inte ens tänkt tanken. Tyvärr behöver jag i så fall en adapterkit "Xigmatech ACK-I5361" och den verkar ha utgått ur sortimentet för flera år sedan.
http://images10.newegg.com/NeweggImage/productimage/35-233-038-02.jpg

Peppar: Vill ha Skylake över DC - tänker hänga kvar på den här ett tag och då är det dumt att köpa gammalt redan från början, eller? Budgeten är inte spikad stenhårt på något sätt, men menar du att vad jag föreslog från början inte funkar?

MakeCoke: Fast det finns ju inget alternativ med det inbyggt så jag har väl att välja på extrakretsar eller inte alls? Skulle du rekommendera nåt annat moderkort istället?

Vardagsanvändningen för mig sker nog i Photoshop / CameraRAW / ZereneStacker / Autopano Giga med en torrent-klient och Firefox i bakgrunden - inget exotiskt.

I.o.m. att USB 3.1 kör via externa kretsar kan man ju fundera på om det är värt att köpa ett dyrare moderkort p.g.a. det, när det kanske ändå inte fungerar så bra.

Ok, lite mer än vanlig surf med andra ord. Då kan det vara värt att lägga till för en i7:a.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kjell Brel:

Peppar: Vill ha Skylake över DC - tänker hänga kvar på den här ett tag och då är det dumt att köpa gammalt redan från början, eller? Budgeten är inte spikad stenhårt på något sätt, men menar du att vad jag föreslog från början inte funkar?

Skylake och DC bygger på samma tillverkningsteknik och grundfunktioner, den stora skillnaden är minnestypen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Skylake och DC bygger på samma tillverkningsteknik och grundfunktioner, den stora skillnaden är minnestypen.

Japp. Och som det är nu skulle jag överleva ett tag till med burken jag har, men eftersom en av mina fyra stickor Corsair Dominator ballat ur så har jag för lite RAM. Att köpa matchande DDR2-RAM idag är inte helt enkelt (eller ekonomiskt försvarbart) så jag gillar idén att inte köpa en minnestyp som redan är ersatt och kommer försvinna från marknaden fortare så jag står i samma situation igen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kjell Brel:

Japp. Och som det är nu skulle jag överleva ett tag till med burken jag har, men eftersom en av mina fyra stickor Corsair Dominator ballat ur så har jag för lite RAM. Att köpa matchande DDR2-RAM idag är inte helt enkelt (eller ekonomiskt försvarbart) så jag gillar idén att inte köpa en minnestyp som redan är ersatt och kommer försvinna från marknaden fortare så jag står i samma situation igen.

Tillgången på äldre Minnestyper exciterar fortfarande, både SDRAM och DDR/DDR2. Det är ingen nödvändighet att köpa matchande minnestyper, även om det är att föredra dock. Enda egentliga fördelen med DDR4 minnen är att de äntligen lyckats släppa 16gb stickor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|