<2.5kg laptop med thunderbolt 3

Permalänk
Medlem

<2.5kg laptop med thunderbolt 3

Hej,
Kommer ASUS att släppa en liten (<=15.6tum) laptop med thunderbolt 3 den närmaste tiden?

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av data5:

Hej,
Kommer ASUS att släppa en liten (<=15.6tum) laptop med thunderbolt 3 den närmaste tiden?

Hej,

Såvitt jag vet så kommer tyvärr ingen av våra nya 15,6" eller mindre datorer ha thunderbolt 3 inom den närmsta tiden. De flesta kommer att ha USB Typ-C gen.1. Det är bara G752 och GX700 på 17,3" som har thunderbolt 3 nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av data5:

Tack för snabbt svar

Hej igen,

Jag fick precis veta att vi visst har två 15,6"-laptop med TB3 på väg; G501VW/UX501VW. Det är samma dator men med olika chassin.
https://www.asus.com/Notebooks/ZenBook-Pro-UX501VW/
https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G501VW/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:
Hej Caroline! Jag är mycket intresserad av UX501VW, när kan den tänkas dyka upp hos svenska återförsäljare?
I vilket/vilka utförande kommer den komma (uhd/4k? touch? med thunderbolt3/usb3.1? olika hdd alternativ?)
Har du händelsevis någon prisuppgift på instegsmodellen?

Mvh,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rzrph:

@ASUS_Caroline:
Hej Caroline! Jag är mycket intresserad av UX501VW, när kan den tänkas dyka upp hos svenska återförsäljare?
I vilket/vilka utförande kommer den komma (uhd/4k? touch? med thunderbolt3/usb3.1? olika hdd alternativ?)
Har du händelsevis någon prisuppgift på instegsmodellen?

Mvh,

Hej,

UX501VW borde börja dyka upp mot slutet av januari eller under februari. Instegsmodellen har 4K IPS med matt panel (inte touch), 256GB SSD, USB 3.1-C/Thunderbolt 3 och kommer ligga runt 15K i pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline

Hej. Jag är nyfiken på den andra modellen, dvs G501VW. Gärna med ett rek. pris på en modell med FHD-panel, 256/512GB disk och eventuellt med det större batteriet som finns.

Mvh Linus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragile:

@ASUS_Caroline

Hej. Jag är nyfiken på den andra modellen, dvs G501VW. Gärna med ett rek. pris på en modell med FHD-panel, 256/512GB disk och eventuellt med det större batteriet som finns.

Mvh Linus

Hej,

Under Q1 så kommer det en konfiguration av G501VW, den har FHP IPS (matt), GTX 960M med 4GB GDDR5, 128GB SSD + 1TB HDD och 4-cells batteri på 60WHr. Men UX501:orna kommer att ha 6-cells batteri med 96WHr, men däremot 2GB GDDR5 för grafikkortet. Riktpris för G501VW är också runt 15K. Det lär finnas fler konfigurationer av G501VW från Q2 och framåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Under Q1 så kommer det en konfiguration av G501VW, den har FHP IPS (matt), GTX 960M med 4GB GDDR5, 128GB SSD + 1TB HDD och 4-cells batteri på 60WHr. Men UX501:orna kommer att ha 6-cells batteri med 96WHr, men däremot 2GB GDDR5 för grafikkortet. Riktpris för G501VW är också runt 15K. Det lär finnas fler konfigurationer av G501VW från Q2 och framåt.

Tack för infon och ditt snabba svar.

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13/15.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej Caroline! @ASUS_Caroline

Nu börjar ux501vw så smått trilla in hos svenska återförsäljare! Av utländska recensioner att dömma ser den riktigt vass ut!
Planerar att införskaffa en inom kort men velar mellan modellerna och har ett par frågor jag fortfarande funderar kring.

Mest intressant för min del är modellen UX501VW-FY104T som verkar vara på väg in till Dustin.(https://www.dustinhome.se/product/5010897254/zenbook-pro-ux50...) Denna modell är FHD och inte 4k vilket jag bara ser som positivt. Men vilken modell är det på skärmen? Är det också en IPS med 178/178 grader betraktningsvinklar?. Vet du exakt modellbeteckning på skärmen? (LG? Samsung?) Är det samma FHD-skärm som återfinns i G501vw?
Hittar väldigt lite info om just den konfigurationen, skiljer det sig något mer från övriga modeller bortsett från skräm/ram/HDD? Stämmer vikten 2.06kg? Den har väl också thunderbolt 3 stöd? Batteritiden borde väl även vara bättre med FHD skärm?

En annan skärmrelaterad fråga: Är det samma 4k skärm i grunden hos non-touchversionen 4k (UX501VW FI020T) och touch 4k modellen (UX501VW-FJ044T, eller liknande) men med/utan touchpanel? Vet du vilken skärmmodell som sitter i dessa?

En sista fråga: kan du bekräfta/dementera att HDMI 2.0 stöds?

Blev många frågor ser jag nu, hoppas du kan svara på några i alla fall. Stort tack på förhand!
/ En ivrig kund

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rzrph:

Hej Caroline! @ASUS_Caroline

Nu börjar ux501vw så smått trilla in hos svenska återförsäljare! Av utländska recensioner att dömma ser den riktigt vass ut!
Planerar att införskaffa en inom kort men velar mellan modellerna och har ett par frågor jag fortfarande funderar kring.

Mest intressant för min del är modellen UX501VW-FY104T som verkar vara på väg in till Dustin.(https://www.dustinhome.se/product/5010897254/zenbook-pro-ux50...) Denna modell är FHD och inte 4k vilket jag bara ser som positivt. Men vilken modell är det på skärmen? Är det också en IPS med 178/178 grader betraktningsvinklar?. Vet du exakt modellbeteckning på skärmen? (LG? Samsung?) Är det samma FHD-skärm som återfinns i G501vw?
Hittar väldigt lite info om just den konfigurationen, skiljer det sig något mer från övriga modeller bortsett från skräm/ram/HDD? Stämmer vikten 2.06kg? Den har väl också thunderbolt 3 stöd? Batteritiden borde väl även vara bättre med FHD skärm?

En annan skärmrelaterad fråga: Är det samma 4k skärm i grunden hos non-touchversionen 4k (UX501VW FI020T) och touch 4k modellen (UX501VW-FJ044T, eller liknande) men med/utan touchpanel? Vet du vilken skärmmodell som sitter i dessa?

En sista fråga: kan du bekräfta/dementera att HDMI 2.0 stöds?

Blev många frågor ser jag nu, hoppas du kan svara på några i alla fall. Stort tack på förhand!
/ En ivrig kund

Skickades från m.sweclockers.com

@rzrph

[Min post kommer huvudsakligen handla om skärmen/datonrs panel, för resterande frågor vänligen kolla här ]

Fick hem min UX501VW-FY104T från Inet tidigare idag, så har inte hunnit testa eller använda den mycket alls.
Men till ämnet, en sak som jag också undrade över var skärmen och då vilken panel som används i datorn, men huvudsakligen med hänsyn till PWM,
Efter att ha kollat med Hwinfo, så vet jag nu att det är: 156HL01-104, sökte på panelen men fick inte upp några recensioner på den, men det finns för 156HL01-102 i denna länk, den panelen hade problem med PWM (vilket framgår i receptionen). Nu kan jag ju inte bestämt säga att denna också är helt kass vad gäller PWM, men tycker mig ändå känna att ögonen blir ansträngda när jag kollar på skärmen, vilket antyder att den också använder PWM med låg uppdateringsfrekvens, ska försöka göra lite tester med hjälp av denna guiden, återkommer (ikväll?) med resultat.

[
Uppdatering:
Med hjälp av guiden, har jag "bestämt" uppdateringsfrekvensen till 210-230 Hz för PWM, detta för brightness på 0% respektive 25%, reservierar mig givetvis för fel och/eller dåligt mätande, men detta är i samma spann som för 156HL01-102.
]

Asus UX501VW FHD screen panel 156HL01-104

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk

Hej @ASUS_Caroline
Jag är likt @rzrph väldigt nyfiken och undrar om du har svar på dessa (rzrph's) frågor? Framförallt undrar jag om det är samma skärm i FI020T som i FJ044T (förutom touch då), samt ifall du har modellnumret i den förstnämnda?

Även jag en ivrig kund vars köpfingrar kliar 😊

Mvh

Permalänk
Medlem

FHD panelen använder PWM, med frekvens på 200 Hz under 90% ljusstyrka, se länken nedan, den är dock på Tyska.

länk

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||