visa mapp storlek i shell

Permalänk
Medlem

visa mapp storlek i shell

likt detta skulle se ut.

där jag vill använda det har jag typ 8tb data liggande, mapparna är mellan 3 till 150gb stora, de flesta är mellan 3 och 10gb dock. finns typ 400 mappar på nasen.

  1. kommer det göra servern seg eftersom den måste räkna varenda mapp?

  2. finns det ett sånt här program/plugin till windows 10?

vet att man kan göra detta med bat skript, men jag vill se on the fly

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns följande projekt som visar mappstorleken i ett separat fönster, vet dock inte om det fungerar med Windows 10: http://foldersize.sourceforge.net/.

Skulle dock gissa att det tar väldigt lång tid för den att räkna ut det med så mycket data som dessutom ska räknas via nätverket. Du kan ju prova markera alla mappar i roten och ta upp egenskapsrutan så ser du hur lång tid det tar innan den räknat färdigt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

fungerar bara en av fyra gånger, men när den väl fungerar så gör den vad jag vill. tack

Skrivet av ToJa92:

Det finns följande projekt som visar mappstorleken i ett separat fönster, vet dock inte om det fungerar med Windows 10: http://foldersize.sourceforge.net/.

Skulle dock gissa att det tar väldigt lång tid för den att räkna ut det med så mycket data som dessutom ska räknas via nätverket. Du kan ju prova markera alla mappar i roten och ta upp egenskapsrutan så ser du hur lång tid det tar innan den räknat färdigt.

tog faktiskt inte så pass lång tid och servern laggade inte heller. tog kanske 1-2 minuter att räkna varenda mapp

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions

Hah, jag satt precis och letade efter samma sak
Tycker ju att de kunde löst det problemet vid det här laget, i W10.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att använda något bättre än utforskaren som har stöd för detta.
Kört total commander i 10+ år och har på den tiden endast använt utforskaren på datorer till att hitta på installationsfilen för total commander

I total commander trycker man shift+alt+enter så räknas alla mappstorlekar ut. Vill man räkna endast en mapp tyck mellanslag på mappen.

Tror inte det finns så många bra alternativ för att räkna mappstorlekar fort, speciellt inte från en annan dator. Tyvärr måste den nog räkna alla filer.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |