Permalänk
Medlem

Moderkort med bäst on-board audio?

Funderar på att uppgradera moderkort och processor snart, troligen med chipset Z170. Ljudkvalitet är mycket viktigt för mig, men då jag är under en budget och inte har råd med ett ljudkort undrar jag vilken tillverkare som generellt har bäst on-board audio. Maxpris för ett moderkort är ca 1500kr.
Tack på förhand

Permalänk
Gigabyte

@Surpuppa: Vårt med exklusivare moderkort använder sig av äkta Creative-ljudkrets vilket är ett bättre alternativ mot de upphottade Realtek-kretsarna (inte kretsen i sig som man gjort något med utan kondensatorer och annat runt om). Vi har sådant med (vi kallar våra AMP-UP, ASUS kallar sina SupremeFX osv) men alla dessa är i grund och botten samma krets. Något dyrare än vad du satt som budget, men allt under den prispunkten ger dig Realtek.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3539402

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Avstängd

Hur ser din setup ut? skickar du ljudet digitalt till en DAC (inbyggd i förstärkare eller annat) via t.ex hdmi eller toslink så spelar ljudkortet ingen som helst roll, endast om du måste ha ut analog signal från datorn som det har betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hur ser din setup ut? skickar du ljudet digitalt till en DAC (inbyggd i förstärkare eller annat) via t.ex hdmi eller toslink så spelar ljudkortet ingen som helst roll, endast om du måste ha ut analog signal från datorn som det har betydelse

Jag använder ett vanligt headset med 3,5 mm uttag genom moderkortets analoga kontakter. Inga externa tillbehör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Surpuppa:

Jag använder ett vanligt headset med 3,5 mm uttag genom moderkortets analoga kontakter. Inga externa tillbehör

Skickades från m.sweclockers.com

Då är ju bra inbyggd ljudkort ett måste, alternativt finns det ju hyffsade usb-anslutna hörlursförstärkare för överkomliga pengar