Permalänk
Medlem

Behövs verkligen stresstest i mitt fall?

Ni ser min build i min signatur.

Min Intel i7 5820k processor är överklockad till 4.2 GHz, och har aldrig kört nåt stresstest och de har hittills funkat utmärkt.
Nu är de ju inte så konstigt då denna klockningen ändå är väl inom de säkra ramarna, finns folk som fått upp denna i 4.5 GHz och kanske till och med mer.

Men nu vill jag se om jag kan få upp min CPU lite till, till 4.3 eller 4.4 GHz. Då brukar man ofta snacka om att köra stresstest för att kolla temperaturen samt om klockningen är stabil eller om de blir bluescreen osv.

Men behövs verkligen stresstest i mitt fall?
Stresstest verkligen totalmaxar CPU'n, men de är väl ingen användning som är realistisk? Failar t ex CPU'n vid 4.5 GHz med stresstest så visar de väl bara att CPU'n inte pallar med vid 100% användning, men den skulle väl ändå palla med samma klockning vid kanske 75% användning (eller hur man ska uttrycka de)?
De finns såklart folk som trycker på sin CPU oerhört med sin användning och då kan ett stresstest ändå vara av bra info om hur klockningen är, men min användning är inte den allra tyngsta (musikprogram med hög polyfoni = multitask deluxe), den kräver att CPU'n är snabb och använder alla kärnor, men användningen är inte tung i den meningen (vet inte hur jag ska förklara de, men iallafall är temperaturen inte så farlig, och volten når inte så högt).

My point is, lär nog aldrig komma upp i den tunga användning som kan gå mot användningen vid ett stresstest, då kan jag väl klocka den upp till kanske 4.4 GHz, och pallar den trycket vid den mängden så är de väl fine? Skulle jag nån gång få bluescreen för att de blir för mycket så vet jag de, då kan jag bara klocka ner igen eller justera volten.
De finns väl ingen mening för mej att behöva klocka ner igen och förlora hastighet vid kanske 50-75% användning bara för att de inte funkade vid 100% användning.

Jag kan ha hur fel som helst såklart då jag inte är särskilt kunnig, men de är därför jag undrar

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om risken att få blue screen så är det bara att köra. Kan vara lämpligt att kolla temp ibland ändå så att den inte går varm och stryps pga det.

Permalänk
Medlem

En processor är en väldigt komplicerad varelse, och kan belastas på väldigt många olika sätt. Att använda en processor till 100% är mest en övning i filosofi, för en processor kan utföra en stor mängd operationer som belastar olika delar, men alla delar kan inte belastas samtidigt. Så vad är då 100%?

Se det istället som att ett stresstest testar att processorn klarar av att belastas på olika sätt. Om processorn är ostabil på t.ex. 4.5 GHz så är sannolikheten stor att du någon gång kommer att belasta processorn på något sätt som gör att du får blåskärm eller något annat fel. Bättre att få fel under ett stresstest, än när du sitter och gör något viktigt på datorn.

Permalänk
Medlem

Om du ska leka runt med overclocking så är det alltid värt att stress testa på slutet för att se till att den inte bluescreenar vid ett fel tillfälle.

Även om du aldrig kommer upp i 100% processor användning så är det värt att stresstesta för se till att den är stabil.

Permalänk
Medlem

Jag stresstestade min dator för många år sedan under 6 timmar (i prime95) vilket jag tyckte var nog och det var då inga problem men datorn gav mej ett flertal blåskärmar i veckan ändå så jag beslutade mej för att stresstesta längre och efter ca 14timmar fick jag då ett fel i prime95.

Så nog är det värt att stresstesta men även om det då dyker upp ett fel efter x antal timmar och du tycker datorn är stabil nog för dej ändå så kan du ändå köra den klocken men får du någon gång någon konstig blåskärm så vet du ju vad den beror på.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Poängen för mig med stresstestning är ju att lätt hitta en ungefärlig gräns för vad för klockfrekvens vid given spänning (kraftigt förenklat men ni fattar) Sen får man väl ta ställning till hur pass bra kylningen klarar av det och lägga sig på en nivå man är bekväm med.
Vissa kör ju stresstester i en evig tid, jag kör nån timma för att sen köra vanlig användning och justera vid problem.
Mitt tips är att du är nöjd med frekvens och värme och du inte stöter på patrull så är det väl bra så.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Stresstest verkligen totalmaxar CPU'n, men de är väl ingen användning som är realistisk? Failar t ex CPU'n vid 4.5 GHz med stresstest så visar de väl bara att CPU'n inte pallar med vid 100% användning, men den skulle väl ändå palla med samma klockning vid kanske 75% användning (eller hur man ska uttrycka de)?

Är den inte stabil vid 100% last (CPU tid), om man bortser från temperaturen, så är den inte stabil för X% i samma frekvens. Sedan så är det ofta 100% last om man använder en CPU produktivt.

Sedan säger @perost en hel del bra grejer om att belasta olika funktioner, så jag upprepar inte det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Behövs? Det behövs väl aldrig.
Däremot så gör jag det för att vara säker på att om jag får blåskärm/frysning eller liknande så beror det inte på hårdvaran.

Det är ju bara att knäppa igång innan man går o lägger sig. Temperaturen stabiliserar sig ju rätt snart om man är orolig för det.

Stresstest av cpun gör att felen visar sig snabbare.
Ev fel som du får fram kanske tar ett par timmar, ett par dagar eller en vecka att reproducera vid normal användning.
Men klarar den inte iaf ett par timmar i prime95 (blend) så kommer det visa sig vid normal användning.

Memtest kör jag alltid några vändor även om jag inte klockat.

Permalänk
Entusiast

Stresstest är i mina ögon ett måste. Sen vilket/vilka tester och hur länge man kör är ytterst individuellt. Jag kör ett par timmar (typ 12) prime95 och 50 pass x264. Klarar den det så anser jag den vara hyfsat stabil och jag låter sen vardagsnyttjande utvisa huruvida det är det eller inte, andra har högre krav.

Är precis som med grafikkort att du kan passera massvis med stresstester och sen krascha 10 min i ett spel. Bara för att du klarar massvis med stress är det inga garantier att det är 110% stabilt, men iaf en hyfsad försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com