Sound Blaster Audigy FX - ljudet försvinner

Permalänk
Medlem

Sound Blaster Audigy FX - ljudet försvinner

Köpte mig ett internt ljudkort för ett tag sedan vilket är ett Sound Blaster Audigy FX som fungerade utan problem i några månader - tills nu...
Kvittar om jag spelar musik, spelar spel eller kollar på youtube så lägger ljudet av helt plötsligt. Ibland kan det komma tillbaka bara sådär efter tag. Men i alla fall när det händer så klickar jag upp Sound Blaster Audigy FX Control Panel och får en ruta där det står " The current selected audio device is disabled, not present, not supported by the application, or has unplugged jack connections. "

Pluggar jag då i hörlurarna så kommer ljudet tillbaka direkt.

Jag har avinstallerat och installerat ljudkortet, installerat om drivrutinen och stängt av Nvidias ( grafikkortets ljud antar jag? ) i enhetshanteraren, men inget har hjälpt.

Kan det vara defekt på ljudkortet som kommit i efterhand?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Det är inte din PCI Express x1 som krånglar ?

Permalänk
Medlem

@micke7406: Kan det mycket möjligt vara... Men har ingen annan stans att sätta kortet. Eller jo, mellan grafikkortet och det trådlösa kortet, men då sitter ljudkortet knappt 5mm från grafikkortet och då lär ju det bli riktigt svettigt om den inte får någon luft.. Så jag satte ljudkortet på en PCI slot som fanns närmare nätaggregatet. Det var egentligen den enda lösningen ändå för kabeln som ska i moderkortet nådde bara dit om den placerades vid nätaggregatet. Har inte mycket till val...

Vad gör jag nu?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ