"WD My Book 8TB Svart" Vilken hårddisk sitter i denna?

Permalänk
Medlem

"WD My Book 8TB Svart" Vilken hårddisk sitter i denna?

https://www.dustinhome.se/product/5010911145/my-book?utm_sour...

Någon som vet?

E ju 600 billigare än en RED 8 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Den är 600 billigare för att du har i princip noll garantier på diskarna som sitter i dessa.
Samma sak varje gång någon större disk lanseras, dom dyker alltid upp i externa chassin först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den är 600 billigare för att du har i princip noll garantier på diskarna som sitter i dessa.
Samma sak varje gång någon större disk lanseras, dom dyker alltid upp i externa chassin först.

Om man lyckas öppna kabinetten utan att ha sönder den så kan man återmontera och använda sig av 2 års garanti och om det inte är tillräckligt har man ytterligare ett år till via reklamationsrätten.
Men det är som du säger, man vet inte vilken hårddisk som sitter i.
Förmodligen är det en RED eller Purple eftersom det inte finns 8 TB green som är den disken som normalt sitter i dessa.

Tidiga versioner skickades med HGST 8TB som du hittade mer information om än vad jag gjorde

http://www.digitaltrends.com/computing/some-western-digital-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Om man lyckas öppna kabinetten utan att ha sönder den så kan man återmontera och använda sig av 2 års garanti och om det inte är tillräckligt har man ytterligare ett år till via reklamationsrätten.
Men det är som du säger, man vet inte vilken hårddisk som sitter i.
Förmodligen är det en RED eller Purple eftersom det inte finns 8 TB green som är den disken som normalt sitter i dessa.

Det verkar som WD använder vad som blir över när HGST Enterprise He8 och WD80EFZX diskarna plockats ut.
http://www.pcper.com/reviews/Storage/HGST-Enterprise-He8-HDD-...
Notera at disken inte identifierar sig själv som en HGST He8, utan har en egen FW.
Så att köpa dessa externa diskar och använda dom i t.ex. en NAS vore extremt dumt

Permalänk
Medlem

Tack för Er input!

För min del kommer disken inte att sitta i någon raid lösning så för mig kan det vara en bra option. Att få en 7200 RPM "enterprise" disk för 600-700 mindre än en vanlig WD red låter ok för mitt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Tack för Er input!

För min del kommer disken inte att sitta i någon raid lösning så för mig kan det vara en bra option. Att få en 7200 RPM "enterprise" disk för 600-700 mindre än en vanlig WD red låter ok för mitt ändamål.

Fast så är det ju inte.
Du får en disk som av någon anledning inte duger till enterprise eller prosumer bruk.
Men egentligen så spelar det ju ingen roll om du skall använda den på ett normalt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast så är det ju inte.
Du får en disk som av någon anledning inte duger till enterprise eller prosumer bruk.
Men egentligen så spelar det ju ingen roll om du skall använda den på ett normalt sätt

Hellu. Vad får dig att misstänka att den inte duger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hellu. Vad får dig att misstänka att den inte duger?

För att dom säljer den för under vad dom kan sälja sina normala 8TB diskar för.