Permalänk

Pakethanterare

finns det några andra kända pakethanterare förutom RPM och APT??

Permalänk
Medlem

Pakethanterare och pakethanterare, men ports under *BSD och emerge under Gentoo finns ju. Dock har jag aldrig själv testat något av dem.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem

Har testat både FreeBSD och NetBSD portsen (främst FreeBSD) och jag tycker det fungerar extremt bra mycket bättre än RPM, Debians APT tycker jag också verkar bra men har inte testat det själv nångång..

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

tarboll !?

Permalänk
Medlem

Gentoos "paketsystem" heter portage.
Det påminner starkt om *bsd ports, fast är bättre
Slackware har ju också nåt tjafs, tgz kanske det heter.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

Jag gillar skarpt Gentoos pakethanteringssystem efter en lite längre tids användande. Vid första tillfällena jag testade det så verkade det inte fungera så bra men efter ett tag så lärde man sig det bättre och bättre. Nu är jag fast vid det.

Slackwares pakethanteringssystem heter PKG och är väl inte direkt för smididgt men det fungerar ju. Enda problemet är att det är lite omständigt att skapa paket.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Slackwares pakethanteringssystem heter PKG och är väl inte direkt för smididgt men det fungerar ju. Enda problemet är att det är lite omständigt att skapa paket.

Hm, jag fick för mig att Slackware var den enda stora disten idag utan pakethanteringssystem? Därav anledningen till varför flera använder det

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Hm, jag fick för mig att Slackware var den enda stora disten idag utan pakethanteringssystem? Därav anledningen till varför flera använder det

Det är ett paketsystem, men det är väldigt litet och 'gömmt'.
I Debian, CRUX/FreeBSD, Gentoo mfl är det självklart, förutom i specifika fall, att använda paketsystemet. I Slackware är det inte självklart, det finns inget stort utbud och det är långtifrån bättre.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"