Permalänk

FPS problem i far cry 4 och fallout 4

Hej som rubiken lyder så har jag problem med fps och har inte alltid haft, klockade mitt gafikkort och laddade ner razer game booster och fick ut ca 150/200 fps sen helt plötsligt så gick den ner till mellan 70 och 100 vet inte varför, det hände bara inom några timmar. Testat det mesta från att avsluta onödiga processer i datorn och allt men inget fungerar. hoppas någon har någon ide, har letat hör på forumet men inget verkar fungera för mig. Här är lite info om mina grejer.
intel core i7 2600k oc 4,4 ghz
nvidia Gtx 980 ti evga 6 gd oc max
4 x 3 gb ram
850 w psu
samsung evo 850 ssd
asrock p67 extreme 4

Om det finns något annat som är viktigt att veta så fråga mig tack på förhand.

Permalänk
Medlem

det där game booster ändrar inte settings då? ifall problemet började samtidigt som det programmet kan du kanske prova med att ta bort det. 70/100 låter som ultra. 150-200 låter som low imo

Permalänk
Skrivet av qaaka:

det där game booster ändrar inte settings då? ifall problemet började samtidigt som det programmet kan du kanske prova med att ta bort det. 70/100 låter som ultra. 150-200 låter som low imo

Det blev bra boost efter jag installerade razer game booster men kan ju vara så att det spökar ändå så ska testa ta bort det, oj var otydlig där, både 70/ 100 är på ultra och 150/200 fps och därför jag tycker det är så konstigt att jag förlorat så mycket så fort, lika när jag startade upp far cry 4 då jag hade bra fps så stod det 3000 fps och gick upp och ner men nu ligger jag konstant på 164 fps för har en 165 hz skärm men direkt jag kommer in i spelet dippar den ner till 70/100 fps. Kollat alla temperaturer och de verkar ok,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Det blev bra boost efter jag installerade razer game booster men kan ju vara så att det spökar ändå så ska testa ta bort det, oj var otydlig där, både 70/ 100 är på ultra och 150/200 fps och därför jag tycker det är så konstigt att jag förlorat så mycket så fort, lika när jag startade upp far cry 4 då jag hade bra fps så stod det 3000 fps och gick upp och ner men nu ligger jag konstant på 164 fps för har en 165 hz skärm men direkt jag kommer in i spelet dippar den ner till 70/100 fps. Kollat alla temperaturer och de verkar ok,

Skickades från m.sweclockers.com

tror inte att du kan få 150-200 på ultra med ett enda kort och ett 2700k.. har du resultat från när du avinstallerade programmet?
min största gissning hade varit att någon inställning ändrats.

Permalänk
Skrivet av qaaka:

tror inte att du kan få 150-200 på ultra med ett enda kort och ett 2700k.. har du resultat från när du avinstallerade programmet?
min största gissning hade varit att någon inställning ändrats.

Låter ju skunt för spelade ju på nästan 180 fps konstant i 2 timmar sen försvann det och körde allt på ultra i far cry 4, har inte testat avinstallera programmet än för är jobbet men ska testa senare. Har kollat alla inställningar jag kan komma på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns INGEN chans att du har 200fps i Farcry 4 på ultra om du inte kör typ 640x480 i upplösning. Hur svårt ska det vara att förstå, du har helt uppenbart kört några helt andra inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag spelar Far Cry 4 på datorn i sign. Visserligen spelar jag på 1440p vilket är rätt krävande, men har en 1080p-skärm ståendes, så ska testa att spela med den lägre upplösningen. Tror ändå inte att jag kommer upp i några 150 FPS inte... Ligger på 40-60 FPS i 1440p.

Jag återkommer med resultat.

EDIT: Och jag räknar alltid minimum/average när det gäller FPS. Det betyder ingenting att det stod 3000 FPS för dig någon enstaka gång.

EDIT 2: Jag verkar ha en ful ovana att alltid skriva FPS med versaler. Får får försöka ändra på det så inte folk tror att jag menar First Person Shooter eller Farmors Paj Smakar...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Är ditt 980ti dubbelt så¨snabbt som ett 970? för Sweclockers fick 73FPS med ett 970 och 80FPS med ett 290X när dom körde 1080P ULTRA dom kör ju även med en i7-5930K i 4.4GHz. så att du haft 150FPS har jag väldigt svårt att tro, möjligtvis om du dragit ner massa inställningar men inte på ULTRA

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Se http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand... angående prestandajämförelse mellan bl.a. GTX 970 och 980 Ti. Inte ens en överklockad 980Ti är 100% snabbare än en 970 utan nånstans mellan 60-70% max snabbare så nåt lurt är det om man får 200 fps eller liknande.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Det finns INGEN chans att du har 200fps i Farcry 4 på ultra om du inte kör typ 640x480 i upplösning. Hur svårt ska det vara att förstå, du har helt uppenbart kört några helt andra inställningar.

Men har du svårt att förstå ? Jag kollade alla inställningar och det stod och körde allt på ultra och uppläsningen var på 1080p men då kanske det var något som hände som inte visades då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Azureye:

Jag spelar Far Cry 4 på datorn i sign. Visserligen spelar jag på 1440p vilket är rätt krävande, men har en 1080p-skärm ståendes, så ska testa att spela med den lägre upplösningen. Tror ändå inte att jag kommer upp i några 150 FPS inte... Ligger på 40-60 FPS i 1440p.

Jag återkommer med resultat.

EDIT: Och jag räknar alltid minimum/average när det gäller FPS. Det betyder ingenting att det stod 3000 FPS för dig någon enstaka gång.

EDIT 2: Jag verkar ha en ful ovana att alltid skriva FPS med versaler. Får får försöka ändra på det så inte folk tror att jag menar First Person Shooter eller Farmors Paj Smakar...

Okej tack. Ja jag vet inte riktigt hur krävande spelet är men förstått att det är relativt krävande och fick ju såklart en chock när jag hade 200 fps och kollade alla inställningar och upplösningen var på 1080p. Så med andra ord kanske det är rätt normalt att ligga på mellan 70 /100 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju du som helt uppenbart har, eller iaf hade svårt att förstå. Om du googlar kan du säkert hitta hundratals video snuttar där folk sitter och kör i 200fps, eller kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Så med andra ord kanske det är rätt normalt att ligga på mellan 70 /100 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle tippa på det, men jag kan göra ett test, så får du lite mer att gå på.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Azureye:

Jag skulle tippa på det, men jag kan göra ett test, så får du lite mer att gå på.

Låter jätte bra tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Är ditt 980ti dubbelt så¨snabbt som ett 970? för Sweclockers fick 73FPS med ett 970 och 80FPS med ett 290X när dom körde 1080P ULTRA dom kör ju även med en i7-5930K i 4.4GHz. så att du haft 150FPS har jag väldigt svårt att tro, möjligtvis om du dragit ner massa inställningar men inte på ULTRA

Okej ja det lät ju väldigt konstigt att jag kunde få upp 200 och förstod inte hur men hade 200 fps och spelet såg as bra ut och alla inställningar var på ultra, kollade flera gånger om det stämde. Har kollat mycket om skillnaderna mellan olika processorer och det verkar inte vara allt för stor skillnad mellan min 2600k sandybridge och nya skylake, men beror väl också på vad för spel osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Det är ju du som helt uppenbart har, eller iaf hade svårt att förstå. Om du googlar kan du säkert hitta hundratals video snuttar där folk sitter och kör i 200fps, eller kanske inte.

Kan ju vara så ärlig att jag inte har en aning om vad som är överdrivet mkt fps för far cry 4 men vet att det inte är optimalt att ligga under 60 fps. Är ju därför jag skriver här för att få klarhet för jag vet inte och hade inte ändrat några inställningar utan bara resat tempurära filer och installerat razer game booster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Men har du svårt att förstå ? Jag kollade alla inställningar och det stod och körde allt på ultra och uppläsningen var på 1080p men då kanske det var något som hände som inte visades då.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket beror ju på vad som renderas och hur mycket. Vet inte hur det är med just far cry, men kan tänka mig att det är ganska lättdrivet tills det ska renderas explosioner, fysik och ditten och datten. Tar du det och jämför med lugnare moment typ inomhus osv. får du en helt annan fps-mängd. Annars skulle jag tippa på att temperaturen slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Okej ja det lät ju väldigt konstigt att jag kunde få upp 200 och förstod inte hur men hade 200 fps och spelet såg as bra ut och alla inställningar var på ultra, kollade flera gånger om det stämde. Har kollat mycket om skillnaderna mellan olika processorer och det verkar inte vara allt för stor skillnad mellan min 2600k sandybridge och nya skylake, men beror väl också på vad för spel osv.

Skickades från m.sweclockers.com

en 6700k är betydande mycket bättre än 2600k enligt digitalfoundrys test: https://www.youtube.com/watch?v=VDo-j00vUtw

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Skrivet av vaoen:

en 6700k är betydande mycket bättre än 2600k enligt digitalfoundrys test: https://www.youtube.com/watch?v=VDo-j00vUtw

Okej kollat på mkt jämförelser i prestanda på Youtube och då har det inte varit så stor skillnad så det varit värt att uppgradera. Men visst den presterar bättre och jag har haft mina funderingar på att uppgradera men handlar ju inte om en tusenlapp direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Efta:

Mycket beror ju på vad som renderas och hur mycket. Vet inte hur det är med just far cry, men kan tänka mig att det är ganska lättdrivet tills det ska renderas explosioner, fysik och ditten och datten. Tar du det och jämför med lugnare moment typ inomhus osv. får du en helt annan fps-mängd. Annars skulle jag tippa på att temperaturen slår i taket.

Okej förstår hur du menar men tror inte det men kan ju ta en skärmdump sen när jag spelar för har riva tuner aktiverat. Använder ca 98% av grafikkortet men tror inte den kommer över 68 grader. Cpun vet jag inte riktigt men ska kika på det sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Det blev bra boost efter jag installerade razer game booster men kan ju vara så att det spökar ändå så ska testa ta bort det, oj var otydlig där, både 70/ 100 är på ultra och 150/200 fps och därför jag tycker det är så konstigt att jag förlorat så mycket så fort, lika när jag startade upp far cry 4 då jag hade bra fps så stod det 3000 fps och gick upp och ner men nu ligger jag konstant på 164 fps för har en 165 hz skärm men direkt jag kommer in i spelet dippar den ner till 70/100 fps. Kollat alla temperaturer och de verkar ok,

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter du och läser av siffror i menyn/loading screens eller vad menar du? "Direkt jag kommer in i spelet"?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

1440p, "äkta" ultra dvs soft shadows, enhanced godrays, sim. fur och hbao+. Med riggen i sign får jag ~ 95 fps.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Sitter du och läser av siffror i menyn/loading screens eller vad menar du? "Direkt jag kommer in i spelet"?

Sen jag klockade mitt grafikkort så har det stått så i loadingscreen in till själva menyn men det har slutat nu så nu står det 164 istället för 2000/3000 och vet inte om det har någon koppling med problemet om det ens är ett problem längre, men inne i själva spelet så pendlar jag mellan 60 och 100 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av iCannot:

1440p, "äkta" ultra dvs soft shadows, enhanced godrays, sim. fur och hbao+. Med riggen i sign får jag ~ 95 fps.

Okej då stämmer det nog rätt bra som det är nu men sen vet ju inte jag vad du har för grejer i din dator heller men tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson123:

Det är inte så att zonen du var i spelet helt enkelt var en zon som krävde mindre och gav dig mera FPS ?
Stäng av Gameworks extra effekter så får du några fps extra annars

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Okej då stämmer det nog rätt bra som det är nu men sen vet ju inte jag vad du har för grejer i din dator heller men tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt: "datorn i sign".

Oj då, du är nog på m.sweclockers.com där (FORTFARANDE!!!@gud) inga signaturer visas...

5820k@4,6 Ghz, 16 GB Ripjaws@3 Ghz, 2 x GTX 980 Strix@1,45 Ghz, Noctua NH-D15, EVGA G2 1300 W, ROG Swift, HAF X

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Skrivet av iCannot:

Som sagt: "datorn i sign".

Oj då, du är nog på m.sweclockers.com där (FORTFARANDE!!!@gud) inga signaturer visas...

5820k@4,6 Ghz, 16 GB Ripjaws@3 Ghz, 2 x GTX 980 Strix@1,45 Ghz, Noctua NH-D15, EVGA G2 1300 W, ROG Swift, HAF X

okej då förstår jag, spelade far cry 4 nu och låg på ca 85 fps så det är väl helt ok när allt är på ultra men inte nvidias grafikinställningar. har mina funderingar på att köra SLI men vet inte hur mkt jag kommer tjäna på det.

Permalänk
Skrivet av hakd:

@Olsson123:

Det är inte så att zonen du var i spelet helt enkelt var en zon som krävde mindre och gav dig mera FPS ?
Stäng av Gameworks extra effekter så får du några fps extra annars

nä var på ett ställe där jag låg på ca 80 fps tidigare sen helt plötsligt 150/200. Har redan dem avstängda då spelet låste sig efter ca 10 min gameplay.

Permalänk
Medlem

@Olsson123: Nu hann jag inte (fick inte för polarna som ville grinda The Division) att testa med 1080p-skärm i helgen, men du verkar ha fått en bild av var du bör ligga ändå. Du har ett såkallat "ickeproblem" eftersom du kan spela spelet med bra fps.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Azureye:

@Olsson123: Nu hann jag inte (fick inte för polarna som ville grinda The Division) att testa med 1080p-skärm i helgen, men du verkar ha fått en bild av var du bör ligga ändå. Du har ett såkallat "ickeproblem" eftersom du kan spela spelet med bra fps.

Okej ingen fara. Precis jag vet inte vad som hände där med 200 fps men spelet är ju helt klart spelbart sen får jag väl köpa och köra sli nör 980 ti blir billigare tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com