Maximalt processortillstånd sätts till 0 %

Permalänk
Medlem

Maximalt processortillstånd sätts till 0 %

Hej!

Jag har en Acer Aspire V3-372 med Windows 10 och ett märkligt problem. En dag märkte jag att datorn kändes orimligt seg, efter att letat runt ett tag bland energiinställningarna upptäckte jag att "maximalt processortillstånd" var satt till 0 % (för både batteri och nätansluten). Jag ändrade till 100 % och märkte en tydlig skillnad. Problemet är att något ställer tillbaks till 0 % med oregelbundna intervall och jag måste in och ändra tillbaks till 100 % för att datorn ska bete sig som den ska. Jag kör "balanserat" energischema.

Är det någon som vet vad det beror på och hur jag får den att sluta ändras av sig själv?

Mvh Ola

Permalänk
Avstängd

kör på hög prestanda.

Permalänk
Medlem

Det verkar funka, har dock inte testat så länge ännu. Men är det nån som vet varför den gör så här? Är det meningen att den ska stå på 0 % default? Det verkar märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Det verkar funka, har dock inte testat så länge ännu. Men är det nån som vet varför den gör så här? Är det meningen att den ska stå på 0 % default? Det verkar märkligt.

Nu upptäckte jag att maxfrekvensen sätts till 0 % "ibland" även när schemat är Hög prestanda... Är det ingen annan som har detta problem? Jag förstår verkligen inte vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tco:

Nu upptäckte jag att maxfrekvensen sätts till 0 % "ibland" även när schemat är Hög prestanda... Är det ingen annan som har detta problem? Jag förstår verkligen inte vad som händer.

Är det när du byter mellan batteri och laddare?

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har något Acer bloatware som "effektiviserar batteritiden"...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja