Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort

Datorns grafikkort gick sönder, fick tillbaka pengarna, så dags för nytt.

Detta verkar bra https://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-... eller har ni bättre råd?

En extrafråga: När man får gratisspel på köpet, som man aldrig kommer spela, är det lagligt/möjligt att sälja av det?

Min dator:
Processor: Intel Core i7-4790k CPU @ 4.00GHz
Ram-minne: 8.00 GB
Nätagg: 650w Integra
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur mycket spelar du i nuläget?
Klarar du dig på integrerad grafik eller något gammalt liggande grafikkort ett par månader så tycker jag du inväntar när de nya serierna kommer. Lär vara rätt bra skillnad.

Annars skulle jag rekommendera Radeon 390/390X över GeForce 970. Inte bara för den bättre prestandan idag, utan för framtidssäkerheten.

Permalänk
Medlem

@Brynhold

Det där blir bra. Även R9 390 är kanske ett kort att tänka över. Kolla Sweclockers tester och se ifall de spel du spelar har bättre prestanda på AMD eller Nvidia. Om du spelar allt möjligt är prestandaindexet som Sweclockers tillhandahåller en bra graf för att snabbt kunna bestämma vilket kort som är bäst i respektive upplösning.

Apropå att sälja av spelet som kommer till så bör det gå alldeles utmärkt. Man får en kod av något slag och den har jag sett dyka upp här i Sweclockers marknad.

Lycka till!

Permalänk

När det gäller spel som man får "på köpet" tillsammans med grafikkort finns lite olika system.
Nvidia hare en särskild portal
redeem.GeForce.com
där man anger den kod som kom tillsammans med grafikkortet. Sen laddar man hem spelet från leverantören direkt eller från steam osv. Beror på.
Jag fick en kupong med kod som gällde för The Witcher 3. På den står det "Not for Resale" men det finns ingen kontroll vem som laddar ned spelet bara man har koden - och den gäller förstås bara en gång.
Det kan finnas andra sätt än kupong med kod beroende på vilket grafikkort man köper och vilken spelleverantören är.
Ibland ska man ange hur man köpt grafikkortet och var. Ibland ska man också ange serienumret på grafikkortet. Beror alltså på. Vissa gånger är det krångligare, andra gånger lättare.
Vill man inte ha spelet kostar det inget extra att strunta i att utnyttja förmånen alternativt lämna möjligheten vidare till någon. Personligen skulle jag inte annonsera ut förmånserbjudandet öppet utan sköta det hela diskret och gärna utan ersättning om jag vet att det kan göra någon kompis glad.
När det gäller ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC hos Inet som nämndes ovan gäller serienummer/PPID/faktura på Far Cry Primal och spelkupong med kod på The Division.

Permalänk
Medlem

ANnars är detta ett ganska svårslaget erbjudande. Är väl typ det bästa och tystaste 970-kortet?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

EDIT: Verkar som man får The Division till detta kort också. Då är du nere på under 3000kr, du får lätt 200kr för spelkoden på marknaden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BrottOchStraff:

ANnars är detta ett ganska svårslaget erbjudande. Är väl typ det bästa och tystaste 970-kortet?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

EDIT: Verkar som man får The Division till detta kort också. Då är du nere på under 3000kr, du får lätt 200kr för spelkoden på marknaden.

ASCX 2.0 är sämnst, ASCX 2.0+ är bäst

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

tycker personligen att du ska välja 390 eller 390x. har du mer pengar att lägga hade jag rekommenderat fury. vilket kostar ~5k och sopar banan av 970 och 390.

dock beror de på vad du har just nu

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Håller med välj amd. Sitter själv med ett nytt 970 å ångar jag inte valde amd..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

ANnars är detta ett ganska svårslaget erbjudande. Är väl typ det bästa och tystaste 970-kortet?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

EDIT: Verkar som man får The Division till detta kort också. Då är du nere på under 3000kr, du får lätt 200kr för spelkoden på marknaden.

Är det 2,0 eller 2,0+? För den utan + är absolut inte tyst och inget jag skulle rekommendera om den inte var riktigt billig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

ASCX 2.0 är sämnst, ASCX 2.0+ är bäst

Jasså där ser man hade ingen aning om det magiska pluset.

Står ifs EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ i produktbeskrivningen, men utan plus i rubriken. Hos netonnet. Märkligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hittade denna: Baserat på recenssioner verkar folk nöjd med denna https://www.inet.se/produkt/5411297/gigabyte-geforce-gtx-970-... intressant? Tydligen extra bra för mina två skärmar också.

Ekonomin tillåter inte mer än högst 4K i kostnad just nu. Tack för alla tips, överväger noga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynhold:

Hittade denna: Baserat på recenssioner verkar folk nöjd med denna https://www.inet.se/produkt/5411297/gigabyte-geforce-gtx-970-... intressant? Tydligen extra bra för mina två skärmar också.

Ekonomin tillåter inte mer än högst 4K i kostnad just nu. Tack för alla tips, överväger noga..

G1an är nog en av de bästa 970-korten och är högt klockat från fabrik,. Kan dock tycka det är lite väl dyrt för det priset. Då kan du nästan köpa ett 390X

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

G1an är nog en av de bästa 970-korten och är högt klockat från fabrik,. Kan dock tycka det är lite väl dyrt för det priset. Då kan du nästan köpa ett 390X

De flesta 390X verkar kräva 750w på nätagget =/ har bara 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynhold:

De flesta 390X verkar kräva 750w på nätagget =/ har bara 650w

De där rekommendationerna är baserade på att de inte vet vad du har i datorn. Har du en strömhungrig processor och massa gamla mekaniska diskar och ett nätagg med fluffsiffror och all krut på 5V så kan 750W behövas.
Har du 500W på 12V-linan så räcker 650W med råge till 390X kombinerat med de allra flesta processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

G1an är nog en av de bästa 970-korten och är högt klockat från fabrik,. Kan dock tycka det är lite väl dyrt för det priset. Då kan du nästan köpa ett 390X

Hitta denna https://www.inet.se/produkt/5411433/gigabyte-radeon-r9-390x-8... som kräver 600 w, så det funkar ju. upptäckte också att jag är 500 kr rikare än jag trodde (alltid nice å hitta bortglömda pengar). Är detta bästa köpet jag kan göra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De där rekommendationerna är baserade på att de inte vet vad du har i datorn. Har du en strömhungrig processor och massa gamla mekaniska diskar och ett nätagg med fluffsiffror och all krut på 5V så kan 750W behövas.
Har du 500W på 12V-linan så räcker 650W med råge till 390X kombinerat med de allra flesta processorer.

Aha : ) det är bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynhold:

Aha : ) det är bra att veta.

Du kommer inte få några problem med nätagget med någon single-gpu lösning idag. De där rekommendationerna ska man ta med en nypa salt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

hittar du några kronor till så sopar det här kortet mattan mot en 390x, annars köp ett billigare 390x, vare sig det står 600w eller 750w rekommenderat så är det ju samma kort och lär dra lika mycket, alltså är 750w grovt överdrivet.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...