Grafikkort: Avbetalning eller kontant?

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur mina spel och datorvanor har utvecklats senaste åren så blir det sällan byten och uppgraderingar numera. Har fortfarande ett 6950 som jag köpte 2011 och det orkar med Minecraft och övriga saker jag spelar utan problem så det lär få hänga med ett tag till.

Även om jag hade bytt oftare så hade det fått gå under nöjeskonsumtion och det är mot mina principer att låna till nöjen. Saker som man inte måste ha för att klara vardagen får man klara sig utan om man inte har råd att ta det kontant när man vill ha det. Om man inte är lyx-fällan aspirant då...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har betalat hela datorn och kringutrustningen kontant.Jag sparar hellre än att skuldsätta mig

Jag startar ett sparkonto och sätter en summa tex 5000.Varje månad dras 500 kr från mitt lönekonto till det kontot och innan den gränsen är nådd ser jag inte pengarna eller kan ta ut dom innan 5000 finns på det kontot

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man är så negativ till avbetalning.
Om man t.ex. hittar en produkt man gärna vill ha, man har inte klumpsumman just nu, eller vill inte sälja av fonder, eller något liknande, varför inte nyttja räntefri avbetalning?
Det är samma sak som att gå och spara ett par månader.
Med detta sagt, man skall till 100% veta att man klarar avbetalning, utan att de påverkar ekomomin i övrigt.

Har tagit avbetalning flertalet gånger, kommer fortsätta med det också(räntefritt). Schysst alternativ när man inte vill/kan betala allt på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tar alltid räntefri avbetalning när alternativet finns, oftast i samband med att jag ändå har alla pengarna på kontot. Ser det som ett otroligt slöseri med tid att sitta månader och spara till någonting man ändå har råd med.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ahh

Först så utvecklas spel inte i samma takt så även om du köper ett nytt så kommer inte spelet bli bättre.

Spel utvecklas för median kunden inte för dom som köper nytt hela tiden.

Jag kör alltid på ultra high res.. i alla spel och de grafikkort jag haft + 4 bildskärmar utan problem eller nån förlust av grafik eller kapacitet.

Jag köper inte nytt bara för de kommer ut ett nytt kort

har aldrig kört avbetalning förut men de kostar mer göra så

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

det ända man bör ta på avbetalning är bil och hus, bättre man lär sig spara innan man spenderar imo. Spara till graikkort, sen när du köpt börja spara tills nästa grafikkort ?

Permalänk
Avstängd

Generellt så säljer jag mina gamla grafikkort medans dom är värda någonting och köper aldrig någonting på avbetalning. Blir inte så dyrt då.

Är ingen som köper 980Ti eller liknande heller. Duger med lägre prestanda för mig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Om du måste använda avbetalning för att köpa ett nytt grafikkort så är det nog ingen bra idé. Finns inga fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tar alltid räntefri avbetalning när alternativet finns, oftast i samband med att jag ändå har alla pengarna på kontot. Ser det som ett otroligt slöseri med tid att sitta månader och spara till någonting man ändå har råd med.

Men vad är resonemanget för att ta räntefri avbetalning om du ändå har råd med cash?
Om det skulle dyka upp andra oförutsägbara klump-utgifter som du istället behöver använda pengarna till eller något sånt?

Permalänk
Medlem

Ja det är ett sunt förhållande till pengar att alltid försöka spara pengar så gått det går varje månad. Även om man inte har några konkreta planer till vad alla sparade pengar ska användas. Om man plötsligt vill ha ett nytt grafikkort är det bara att ta av de sparade pengarna i stället för att ta på avbetalning eller börja spara först när man vill ha något. Ser man på lyxfällan så är anledningen till deltagarna går minus varje månad nästan alltid att de köpt saker på kredit eller med lånade pengar. Och de har helt enkelt ingen koll på vad de har råd med att köpa. Sparar man däremot pengar till allt man vill köpa vet man exakt vad man har råd med. Jag håller dock med andra här i tråden. De enda lån man ska ha är studielån, bostadslån och i viss mån billån.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tar alltid räntefri avbetalning när alternativet finns, oftast i samband med att jag ändå har alla pengarna på kontot. Ser det som ett otroligt slöseri med tid att sitta månader och spara till någonting man ändå har råd med.

Nej du köper det du vill ha kontant sen börjar du spara tills nästa uppgradering medans du kör på det du köpte först..Varför skulle det vara slöseri med tid??

Jag har sparat i snart 7 månader sen jag senast köpte mitt 980Ti kontant så i höst kommer jag ha stålar på kontot när jag ska uppgradera nästa gång..

Förstår inte alls vad du menar med slöseri med tid ??

Om jag sen skulle vilja säja mitt grafikkort innan jag uppgraderar så är det betalt och inte sitta kvar med någon avbetalning på en produkt jag redan sålt..Nej Cash is king helt enkelt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vad man har för ekonomi och fasta utgifter. Finns ingen på denna planet som VILL, medvetet, köra på avbetalning om man vet att man verkligen har pengarna idag. Alla vet att det blir dyrare (i så gott som 100% av fallen). Skulle jag sitta med dubbla inkomster (jag och sambo) med 30-40k varje månad in har jag svårt att motivera avbetalning för grafikkort.

Jag tar avbetalning om jag känner behov och om inte det totala värdet gentemot köp direkt överstiger typ 300kr på allt under 5k. Något i den stilen. Jag har å andra sidan inga lån överhuvudtaget och en fast inkomst men måste försörja flickvännen som har svår ME, men har så gott som 100% koll på inkomst/utgift.

Jag ska vara 100% på att jag faktiskt klarar avbetalningen och jag ska ha backup-planer ifall det går åt skogen. Dvs, jag ska ha några tusenlappar sparade till oförutsedda utgifter. Har jag inte det så lägger jag pengarna dit istället först.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Men vad är resonemanget för att ta räntefri avbetalning om du ändå har råd med cash?
Om det skulle dyka upp andra oförutsägbara klump-utgifter som du istället behöver använda pengarna till eller något sånt?

Rent ekonomiskt sett, om avbetalningen är helt avgifts- och räntefri tjänar man pengar på att ta det på avbetalning. Detta då man förhoppningsvis har någon form av värdeökning på sitt sparande. Ju längre man kan hålla på pengar ju mer tjänar man, simpel företagsekonomi.

Men detta förutsätter ju att man faktiskt har sparkapital öht.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

I min personliga åsikt:
Det är alltid bäst att betala på en gång, köp inget man inte har råd med.
Har man inte pengar, köp inte, situationen kan förändras markant på 6-24månader(avbetalning).

Man kanske har råd, men man vill inte ta pengar från sina sparkonton, aktier och fonder osv. Då tar man det kanske på tre månader räntefritt direkt från lönekontot så känns det knappt.
Personligen betalar jag alltid direkt dock.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tänker aldrig någonsin ta något på avbetalning, förstår mig inte på folk som gör det, i alla fall inte när man har pengarna. Och har man inte pengarna borde man inte köpa det från första början heller, brukar i regel tänka att jag ska ha råd med 2 st, annars köper jag det inte.

Bostad är såklart ett undantag för det har ingen vanlig människa råd med bara sådär.

Jag menar, på pappret är det väl inget fel på avbetalning egentligen men det känns tveklöst som ett av de första stegen till lyxfällan. Bättre att låta bli från första början helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

Jag sitter på ett 7950 OC, som ska bytas ut i vår någon gång. Det gör egentligen allt jag vill det ska göra, men det väsnas så förbannat i Anno2205, så kapaciteten är på upphällningen. Det var hur ofta...
Avbetalning? Det enda jag inte betalar när jag köper det, är möjligen helt ny bil, och hus. Allt annat betalas med en gång.

Skrivet av Hzup:

Bara utan lån är man fri.

Inbilla dig inte att du är fri... Men du har helt rätt i att lån är av ondo. Då är det helt plötsligt någon bank som ska vara med och göra en "ofri" och inte bara staten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre och inte hade så mycket pengar köpte jag alltid billiga grafikkort, just för att de var billiga.

En nackdel blev att jag tvingades byta ofta, för korten hängde inte alls med i utvecklingen.

2013 tänkte jag "nu jävlar" och slog till på ett GTX780.
5 papp fick jag ge, rös vid tanken, tog det nog på avbetalning ett par månader i samband med att jag byggde resten av datorn då.

Men vet ni vad?
Det har fan hållt sen dess.
Visst, det klarar inte VR, jag kan inte maxa inställningarna i The Division i 1920x1080, men medelinställningar går att köra med 45-60fps.

Så ibland lönar det sig att ta "värstinggrejer".

Givetvis ska man försöka undvika för många avbetalningar, kollar man på Lyxfällan så är det nästan alla deltagare som sitter med en massa smålån med för dyra räntor, och lösningen blir ofta att gå till banken, lösa in smålånen och ta ett större lån med bättre ränta.

Så det gäller att ha koll på utgifterna, det är dom man blir rik på.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DwarF:

Finns ingen anledning att köpa nyaste kortet hela tiden. Jag har bytt kort med 3-4 års mellanrum och då finns det tid att lägga undan pengar emellan öppna ett konto och dumpa en 100ing i månaden så har du 3-4k på kontot när det är dags igen

Samma här, jag uppgraderar runt vart 5'e år.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Tänker aldrig någonsin ta något på avbetalning, förstår mig inte på folk som gör det, i alla fall inte när man har pengarna. Och har man inte pengarna borde man inte köpa det från första början heller, brukar i regel tänka att jag ska ha råd med 2 st, annars köper jag det inte.

Bostad är såklart ett undantag för det har ingen vanlig människa råd med bara sådär.

Jag menar, på pappret är det väl inget fel på avbetalning egentligen men det känns tveklöst som ett av de första stegen till lyxfällan. Bättre att låta bli från första början helt enkelt.

Äh, man lever bara en gång..Pengar är till för att handla med

Visst, har man svårt med självdisciplin så är ju såklart lån inte en bra idé.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Men vad är resonemanget för att ta räntefri avbetalning om du ändå har råd med cash?
Om det skulle dyka upp andra oförutsägbara klump-utgifter som du istället behöver använda pengarna till eller något sånt?

Precis, gillar inte att ligga ute med klumpsummor utifall en utgift dyker upp där det krävs och vill inte tvinga in mig i en situation där jag behöver röra sparkontot. Fungerar för mig i alla fall.

Skrivet av fermia:

Nej du köper det du vill ha kontant sen börjar du spara tills nästa uppgradering medans du kör på det du köpte först..Varför skulle det vara slöseri med tid??

Jag har sparat i snart 7 månader sen jag senast köpte mitt 980Ti kontant så i höst kommer jag ha stålar på kontot när jag ska uppgradera nästa gång..

Förstår inte alls vad du menar med slöseri med tid ??

Om jag sen skulle vilja säja mitt grafikkort innan jag uppgraderar så är det betalt och inte sitta kvar med någon avbetalning på en produkt jag redan sålt..Nej Cash is king helt enkelt

Ägnar mig inte åt kortsiktigt sparande för att främja impulsköp och mitt långsiktiga sparande går inte till mindre utgifter. Sparar som vanligt långsiktigt tills t.ex. en uppgradering behöver göras. Tar uppgraderingen på avbetalning och drar av den summan från mitt vanliga sparande. När den avbetalningen är klar så fortsätter det långsiktiga sparandet som vanligt. På det sättet får jag det uppgraderingen direkt utan att behöva skära in på vare sig sparkontot eller bufferten i vanliga kontot. Vi uppnår samma resultat, jag är bara mer bekväm med denna metod.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag håller ju inte med om allt som denna karl har sagt, men detta är ändå tänkvärt:
"Den som är satt i skuld är icke fri" Göran Persson (1997)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Precis, gillar inte att ligga ute med klumpsummor utifall en utgift dyker upp där det krävs och vill inte tvinga in mig i en situation där jag behöver röra sparkontot. Fungerar för mig i alla fall.

Ägnar mig inte åt kortsiktigt sparande för att främja impulsköp och mitt långsiktiga sparande går inte till mindre utgifter. Sparar som vanligt långsiktigt tills t.ex. en uppgradering behöver göras. Tar uppgraderingen på avbetalning och drar av den summan från mitt vanliga sparande. När den avbetalningen är klar så fortsätter det långsiktiga sparandet som vanligt. På det sättet får jag det uppgraderingen direkt utan att behöva skära in på vare sig sparkontot eller bufferten i vanliga kontot. Vi uppnår samma resultat, jag är bara mer bekväm med denna metod.

Är nog mer risk med impulsköp på avbetalning tycker iallafall jag.
Har jag sparat ihop en viss summa över en längre tid är jag väldigt noga med vad jag köper för jag vet att om jag ångrar mig måste jag vänta en viss tid igen innan jag kan köpa något igen..
Det jag sparar på det kontot är enbart till det jag vill köpa till datorn.
Sen har jag andra sparkonton till andra utgifter..Har just nu en rätt bra buffert ifall något oförutsägbart skulle dyka upp.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ägnar mig inte åt kortsiktigt sparande för att främja impulsköp och mitt långsiktiga sparande går inte till mindre utgifter. Sparar som vanligt långsiktigt tills t.ex. en uppgradering behöver göras. Tar uppgraderingen på avbetalning och drar av den summan från mitt vanliga sparande. När den avbetalningen är klar så fortsätter det långsiktiga sparandet som vanligt. På det sättet får jag det uppgraderingen direkt utan att behöva skära in på vare sig sparkontot eller bufferten i vanliga kontot. Vi uppnår samma resultat, jag är bara mer bekväm med denna metod.

Ditt sätt kostar mer, speciellt om du i alla fall har sparkapitalet att använda. Är du nöjd med det är det fritt fram att fortsätta, men jag jobbar på andra hållet. Jag sparar allt som inte är nödvändiga utgifter, och sen tar jag av sparkapitalet när det ska handlas något. Sparkapitalet påverkas inte nämnvärt av att det ska byggas ny dator, men räcker inte riktigt till för en ny bil. Begagnade bilar köper man kontant. Hus, och ny bil får "man" köpa på avbetalning.

Skrivet av fermia:

Sen har jag andra sparkonton till andra utgifter..Har just nu en rätt bra buffert ifall något oförutsägbart skulle dyka upp.

Jag har aldrig separerat sparande. Pengar är till för att användas, men man ska spara dem så man kan använda dem på saker man faktiskt blir "lyckligare" av. Jag lägger hellre 50.000:- på en ny soffa, än på en semester, samtidigt som jag har full förståelse för att någon annan gör tvärt om. (Det är ett exempel. Jag har en gammal tygklädd soffa, som nog är äldre än jag, och är ärvd från flera tidigare ägare... Men jag ska köpa en ny soffa... Snart. Hus först. Sen får vi se vilken soffa som passar i huset.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag håller ju inte med om allt som denna karl har sagt, men detta är ändå tänkvärt:
"Den som är satt i skuld är icke fri" Göran Persson (1997)

Även om många svenskar (inklusive GP själv) tycks tro att det var GP som myntade uttrycket så är det MYCKET äldre än så, några tusen år äldre för att vara mer exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ditt sätt kostar mer, speciellt om du i alla fall har sparkapitalet att använda. Är du nöjd med det är det fritt fram att fortsätta, men jag jobbar på andra hållet. Jag sparar allt som inte är nödvändiga utgifter, och sen tar jag av sparkapitalet när det ska handlas något. Sparkapitalet påverkas inte nämnvärt av att det ska byggas ny dator, men räcker inte riktigt till för en ny bil. Begagnade bilar köper man kontant. Hus, och ny bil får "man" köpa på avbetalning.

Jag har aldrig separerat sparande. Pengar är till för att användas, men man ska spara dem så man kan använda dem på saker man faktiskt blir "lyckligare" av. Jag lägger hellre 50.000:- på en ny soffa, än på en semester, samtidigt som jag har full förståelse för att någon annan gör tvärt om. (Det är ett exempel. Jag har en gammal tygklädd soffa, som nog är äldre än jag, och är ärvd från flera tidigare ägare... Men jag ska köpa en ny soffa... Snart. Hus först. Sen får vi se vilken soffa som passar i huset.)
B!

Själv äger jag allt..Inget på avbetalning överhuvudtaget.Min soffa fick jag gratis och den är ful som fan men jätteskön att sitta i

Bilen köpte jag kontant.

Enda jag ej äger är lägenheten som jag hyr

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Köper aldrig datorkomponenter eller något annat på avbetalning, det betyder ju att man inte har råd. Så betalar alltid dirr.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tycker som många andra här att nöjeskomsumption skall man absolut inte ta på avbetalning.
Har tagit ett lån i hela mitt liv, bostadslånet på min nuvarande lägenhet. Allt annat har betalats kontant.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Om man vet att man byter grafikkort vartannat år ser jag ingen nackdel med 24 mån räntefritt.

Det är 280 i månaden för ett 980ti.

Kan man utan problem sätta in samma summa på ett sparkonto som ger 0 ränta så är det bara slöseri med tid att spara, man lever bara en gång.

Alternativt ett 970 på 12 mån för 266 om man kör på budgetkort och byter oftare.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Håller med de flesta här som säger att man inte ska låna till "leksaker".
TS: Om du kan betala grafikkortet om några månader så spara, och köp det kontant. Blir så mycket roligare att köpa något man har sparat till.

Många tänker att man kan dela upp betalningen och då slippa betala hela summan. Men om man inte har råd med 5000 utan att det känns i ekonomin så är det dags att lägga upp en buffert till den nivån först.
Med varje avbetalning blir det väl en ny kreditupplysning, roligt sedan när man hittar sin drömbostad och banken ser att man krediterar allt man köper sista året.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

@agitax:

En sund inställning,
Är själv på gång med ett bilbyte. Men kommer inte till skott då bilen är ett verktyg för att ta sig från plats A till B och bara utgifter där i mellan. Kör ändå en 20000 -30000 km/år.
Men det går över min uppfostran och min princip att låna pengar till en bil.

Faktiskt det förra bilbytet kom plötsligt, en person som körde in i min vänstra bakdörr. Jag körde längs med en Europa väg. Då lånade jag faktiskt en par 1000 € av morsan. Hade precis blivit klar från studierna. Det betalades av snabbt.

Nu har jag sparat ihop med hjälp av fonder/aktier, så jag har ungefär en årslön till förfogande för något oförutsett.

Men att ta prylar på avbetalning inte en chans, samma gäller avbetalningsplan på mobiler.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad