Fråga om molex kontakten på ett kontrollerkort

Permalänk

Fråga om molex kontakten på ett kontrollerkort

jag ska plugga ur min nuvarande dvd brännare och koppla in den från min gamla dator.
eftersom det är en äldre model med ide-uttag så behöver jag ett ide-sata kontrollerkort.

hittade ett på ebay som jag vill köpa. det jag funderar över är strömuttaget på kontrollerkortet.
det är en 4 pin small molexkontakt som har två kablar(se bild).
mitt nätagg har en ledig 4 pin small molex men den har 4 kablar(se bild).

spelar det någon roll att den har 4 kablar? kan jag använda kontakten från mitt nätagg istället för kabeln som följer med
kontrollerkortet?
vore bra för att jag kan inte koppla in den medföljande kabeln för jag har ingen ledig "molex 4 pin female" på mitt nätagg

Permalänk

@Spac3man:
Det ska fungera att koppla den svarta kabeln du redan har. Molex har både 12V och 5V +jordx2, så adapterkabeln med två poler kanske inte fungerar rentav.

Molex standard:

Permalänk

Det beror på om den small molex som sitter på kortet är fullt kopplad eller om bara röd/svart går in i kortet
Förhoppningsvis är den bara kopplad med röd/svart och då ska det inte vara några problem

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av ClosetPerv:

@Spac3man:
Det ska fungera att koppla den svarta kabeln du redan har. Molex har både 12V och 5V +jordx2, så adapterkabeln med två poler kanske inte fungerar rentav.

Molex standard: http://www.tomshw.it/forum/attachments/modding/57763d1366655268-dubbio-sul-neon-dentro-al-pc-molex_9192.jpg

konstigt om dom skulle skicka med en kabel som inte räcker till att ge kortet ström

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Det beror på om den small molex som sitter på kortet är fullt kopplad eller om bara röd/svart går in i kortet
Förhoppningsvis är den bara kopplad med röd/svart och då ska det inte vara några problem

men hur det än är kopplat på kortet så ska det alltså funka med kontakten från mitt nätagg då den har 4 kontakter?

Permalänk
Skrivet av Spac3man:

konstigt om dom skulle skicka med en kabel som inte räcker till att ge kortet ström

men hur det än är kopplat på kortet så ska det alltså funka med kontakten från mitt nätagg då den har 4 kontakter?

Ja exakt, därav användningen av en standardiserad kontakt
Dock många nätagg nu för tiden som inte har små molex/diskettkontakt, så är väl därför den skickas med

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ja exakt, därav användningen av en standardiserad kontakt
Dock många nätagg nu för tiden som inte har små molex/diskettkontakt, så är väl därför den skickas med

jahaja. det kan jag iofs förstå för vem använder diskett idag? bara om man har en drivrutin på en sådan eller så.
men vad bra, då ska allt funka och nu är det bara att vänta på att grejerna ska komma
tack för hjälpen!

Permalänk

har äntligen fått hem grejerna från ebay
men av någon anledning så funkar det inte. jag har testat att koppla in både en ide brännare och en ide hdd med adaptern men jag får inte igång någon av dom.

jag hör att hårddisken startar upp och det går att öppna släden till brännaren men enheten syns inte under min dator.

jag har provat alla mina molexkablar från nätagget och jag provade även den mindre medföljande minimolexen istället för den som sitter på mitt nätagg, inget funkar.

vid uppstaren lyser den röda dioden på min dator istället för att blinka som den brukar göra och det tar en bra stund innan jag kan logga in i windows för datorn står kvar på "tryck del för att gå in i bios" läget, som att den vill att jag ska gå in och göra något där men jag vet inte vad jag kan göra där.

är adapter trasig eller är det nått jag måste ändra i bios?

snälla hjälp..

Permalänk

edit: gick in i bios och provade följande:
först save and reset och det gjorde ingen skillnad och efter det valde jag "default" som fanns med som ett alternativ på första bios-skärmen men även det utan resultat..vad kan det vara för fel?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du byglat den till master ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du byglat den till master ?

eh..va?
menar du att jag ska sätta in en jumper i idebrännaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

eh..va?
menar du att jag ska sätta in en jumper i idebrännaren?

Ja, de måste ofta byglas som master.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja, de måste ofta byglas som master.

funkade inte.
nåt annat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

funkade inte.
nåt annat?

Exakt vilken kontroller är det du beställde, har du en länk? jag tänkte om det är en billig ren raidkontroller så brukar de endast fungera med raid och inte med optiska enheter.
Syns kontrollern under booten? får du upp nån text om att gå in i dess bios för att definiera anslutna enheters funktion ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vilken kontroller är det du beställde, har du en länk? jag tänkte om det är en billig ren raidkontroller så brukar de endast fungera med raid och inte med optiska enheter.
Syns kontrollern under booten? får du upp nån text om att gå in i dess bios för att definiera anslutna enheters funktion ?

http://www.ebay.com/itm/291548875925?_trksid=p2057872.m2749.l...

förstår inte vad du menar där med bios. det som händer när jag kopplat in adaptern är att datorn länge står fast i läget "tryck ent för bios uefi setup" eller nått sånt. gör jag inget startar windows efter ett tag.

jag fick tipset att jag i bios först skulle prova "save and exit" och därefter "default and exit".
har provat det utan resultat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

http://www.ebay.com/itm/291548875925?_trksid=p2057872.m2749.l...

förstår inte vad du menar där med bios. det som händer när jag kopplat in adaptern är att datorn länge står fast i läget "tryck ent för bios uefi setup" eller nått sånt. gör jag inget startar windows efter ett tag.

jag fick tipset att jag i bios först skulle prova "save and exit" och därefter "default and exit".
har provat det utan resultat

Jag trodde du köpt en idekontroller som ansluts via pci eller pci e och inte en sån där liten konverterare, har du satt sataprorten på moderkortet i ide läge ? om inte så gör det och prova igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag trodde du köpt en idekontroller som ansluts via pci eller pci e och inte en sån där liten konverterare, har du satt sataprorten på moderkortet i ide läge ? om inte så gör det och prova igen.

under sata configuration stod det redan "IDE".
på sataporten där jag kopplat in min brännare står det "not present".
konverteraren lär ju va kaputt..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

under sata configuration stod det redan "IDE".
på sataporten där jag kopplat in min brännare står det "not present".
konverteraren lär ju va kaputt..

Den är kanske trasig men det verkar vara rätt mycket strul med kompatibilitet med såna konverterare och optiska enheter är billiga så att köpa en optisk sataenhet är bäst, eller ett kontrollerkort, men skaffar man en optisk enhet med sata direkt så slipper man mycket strul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den är kanske trasig men det verkar vara rätt mycket strul med kompatibilitet med såna konverterare och optiska enheter är billiga så att köpa en optisk sataenhet är bäst, eller ett kontrollerkort, men skaffar man en optisk enhet med sata direkt så slipper man mycket strul.

jovisst men jag måste spara pengar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jovisst men jag måste spara pengar

Det blir fort dyrare att hålla på med adaptrar när det gäller att koppla in billiga standardsaker, dvd rom finns från ca 100 kr nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir fort dyrare att hålla på med adaptrar när det gäller att koppla in billiga standardsaker, dvd rom finns från ca 100 kr nya.

nja..inte från 100, snarare 130 typ. glöm inte frakten också.
desstom är det liteon skräp och det vill jag inte ha.
alla mina liton's har pajjat fort

Permalänk

nu har jag provat att jumpra den som master och även cable select men det funkar ändå inte.
enheten syns inte i bios. verkar va kört..

Permalänk

edit: köpte denna http://www.ebay.com/itm/301790542541?_trksid=p2057872.m2749.l... och nu funkar det
ingen jumper behövs.
först satte jag satakabeln i fel kontakt. "ide-->sata" tolkar jag i alla fall som att man omvandlar en ide-enhet till sata-enhet men det är tydligen tvärtom.
när satakabeln satt i fel kontakt så lös dioden på kortet bara precis vid uppstarten och sen slocknade den.
tänkte "åh nej inte samma sak igen typ" men som sagt så var det bara felkopplat.
så nu är allt frid och fröjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

h
edit: köpte denna http://www.ebay.com/itm/301790542541?_trksid=p2057872.m2749.l... och nu funkar det
ingen jumper behövs.
först satte jag satakabeln i fel kontakt. "ide-->sata" tolkar jag i alla fall som att man omvandlar en ide-enhet till sata-enhet men det är tydligen tvärtom.
när satakabeln satt i fel kontakt så lös dioden på kortet bara precis vid uppstarten och sen slocknade den.
tänkte "åh nej inte samma sak igen typ" men som sagt så var det bara felkopplat.
så nu är allt frid och fröjd

Har själv fått en sån adapter du hade först som jag trodde var trasig. Men kollade du så att baksidan på kretskortet inte hade någon kontakt med någon metall på dvd-läsaren. Jag satte tejp över baksidan för att den kortslöt mot metallen och den fungerade då.

Permalänk
Skrivet av willmans:

Har själv fått en sån adapter du hade först som jag trodde var trasig. Men kollade du så att baksidan på kretskortet inte hade någon kontakt med någon metall på dvd-läsaren. Jag satte tejp över baksidan för att den kortslöt mot metallen och den fungerade då.

nej det hade jag inte en tanke på.
ska testa det nån dag. nu orkar jag inte öppna datorn och hålla på med det där igen, nu när jag äntligen har fått det att funka.
men tack för tipset! om det funkar så är ju det bra, då har man en i reserv