Förberedelser inför att klona till SSD

Permalänk

Förberedelser inför att klona till SSD

Hej, har beställt en SSD på 500 GB för att ersätta min mekaniska disk (250GB) och ska göra bytet i helgen. Det innebär vissa förberedelser och jag skulle gärna ta emot synpunkter/tillägg på det jag tänkt göra innan jag klonar disken.

1. Rensa bort allt onödigt. - Kloningen går snabbare och slipper skriva över mer minne senare.
2. Full anti-virus scan. - Vill inte få med något skräp till den nya disken
3. Defragmentera? Hjälper det att defragmentera den mekaniska disken innan man klonar till SSD eller spelar det ingen roll då SSDn läser av snabbt oavsett var filerna ligger?
4. Windows uppgradering? Kör win7 nu men tänkte uppgradera till Win10, är det bättre att göra uppgraderingen innan jag klonar disken eller får jag en "fräshare" installation om jag gör uppgraderingen direkt på SSDn efter jag klonat?
5. Kloningsmjukvara - Köpt en Samsung 850 evo, är det bäst att använda Samsungs egna "Data Migration Software" eller finns det något annat program som gör ett bättre jobb?

TL;DR
Defrag av HDD innan kloning?
Windows update före eller efter kloning?
Vilken kloningsmjukvara?
Finns det något mer jag borde göra innan?

Permalänk

Du har inte funderat på att göra en clean install istället? Känns som ett ganska bra tillfälle då du både ska byta disk OCH OS.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av borninbarcelona:

Hej, har beställt en SSD på 500 GB för att ersätta min mekaniska disk (250GB) och ska göra bytet i helgen. Det innebär vissa förberedelser och jag skulle gärna ta emot synpunkter/tillägg på det jag tänkt göra innan jag klonar disken.

1. Rensa bort allt onödigt. - Kloningen går snabbare och slipper skriva över mer minne senare.
2. Full anti-virus scan. - Vill inte få med något skräp till den nya disken
3. Defragmentera? Hjälper det att defragmentera den mekaniska disken innan man klonar till SSD eller spelar det ingen roll då SSDn läser av snabbt oavsett var filerna ligger?
4. Windows uppgradering? Kör win7 nu men tänkte uppgradera till Win10, är det bättre att göra uppgraderingen innan jag klonar disken eller får jag en "fräshare" installation om jag gör uppgraderingen direkt på SSDn efter jag klonat?
5. Kloningsmjukvara - Köpt en Samsung 850 evo, är det bäst att använda Samsungs egna "Data Migration Software" eller finns det något annat program som gör ett bättre jobb?

TL;DR
Defrag av HDD innan kloning?
Windows update före eller efter kloning?
Vilken kloningsmjukvara?
Finns det något mer jag borde göra innan?

1. Skippa detta, på så vis så har du ju kvar en backup av ditt "gamla" system.
Kloning tar inte så lång tid ändå.
2. Har du ett skapligt antivirus program så skall det ju inte behövas.
3. Skippa, SSD lider inte av fragmentering som en mekanisk disk.
Plus att kloningen i sig blir som en defragmentering.
4. Skippa uppdatering av samma skäl som punkt 1, plus att efter uppgradering så bör du installera om W10 för att allt skall bli bra.
5. Samsungs program fungerar bra.

*edit*
Att klona, upgradera och sedan göra en fräsh installation behövs ju inte numera då man kan skriva in W7 nyckeln under w10 installationen.

Permalänk
Medlem

Du måste också se till så att verktyget du klonar med fixar så att partitionerna blir korrekt 4K-justerade, vilket är viktigt för livslängd och prestanda på en SSD. Du bör också se till så att Windows är korrekt inställt för SSD efter kloningen också. Allt sånt sköter Windows-installationen automatiskt, så en ren installation är oftast att föredra framför att klona från mekanisk disk till SSD.

Permalänk

@magkliarn: Blir inte effekten nästan den samma om jag klonar först och sedan uppgraderar ifrån Win 7 till Win10?

Permalänk

@perost: Brukar inte inställningen "anpassa för SSD" se till att partitionerna blir justerade automatiskt? Den funktionen verkar finnas i nästan alla kloningsmjukvaror.

Är det någon annan inställning än att inaktivera viloläget som är viktig? (sitter på desktop så bryr mig inte om att använda det ändå). Om jag uppdaterar till win10 efter jag klonat borde den installationen vara anpassad efter ssd-disken eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borninbarcelona:

@perost: Brukar inte inställningen "anpassa för SSD" se till att partitionerna blir justerade automatiskt? Den funktionen verkar finnas i nästan alla kloningsmjukvaror.

Det var ett vanligt problem tidigare, men troligtvis så tar de flesta moderna kloningsverktyg hänsyn till det nu. Det viktiga är att verktyget du använder faktiskt justerar partitionerna.

Skrivet av borninbarcelona:

Är det någon annan inställning än att inaktivera viloläget som är viktig? (sitter på desktop så bryr mig inte om att använda det ändå).

Stänga av defragmentering, se till att TRIM är på, möjligtvis något mer.

Skrivet av borninbarcelona:

Om jag uppdaterar till win10 efter jag klonat borde den installationen vara anpassad efter ssd-disken eller?

Ingen aning.

Permalänk
Sötast

Personliga tankar:
Klona HDD -> SSD = Inte rekommenderat
Uppgradera från 7 -> 10 = Inte rekommenderat

Dessa rekommendationer har du fått tidigare i tråden.

Om vi går tillbaka till början och ställer frågan, varför är du inställd på att du vill klona disk och operativsystem? Det verkar som att det är helst det du vill göra. Frågan är - Varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte varför det är så mycket anti mot att klona sin disk till en SSD. Har gjort det massor med gånger och det har alltid resulterat i en massiv prestandaboost. Det är klart att en ren installation alltid är snabbare just för att den är ren. När man använt den ett tag så blir den alltid långsammare, så även när man använt SSD'n ett halvår. Så egentligen borde man installera om en gång i halvåret. Orkar man inte det kan man ju lika gärna skippa ominstallationen och bara klona också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Anti och anti, om det bara gällde diskbyte hade jag förmodligen kört en kloning också då det är väldigt snabbt och smidigt. Men nu när även OS byte är på bordet känns det som man bara skapar sig eventuella onödiga problem i stället för att blåsa rasket och börja på ny fräsch kula. Jag föreställer mig att kärnan i Win8 är bra mycket mer lik Win10 än den i Win7 vilket kan förklara udda problem folk fått vid upgrade (vilket förvisso händer med Win8 också).
Men men, different strokes for different folks

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Och om du inte redan har aktiverat AHCI för SATA kontrollen och i Windows 7 så bör man göra detta när man använder en SSD.

Om man gör en ny och clean windows installation så är det bara att aktivera AHCI i BIOS innan windows installationen som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Men det går att aktivera AHCI efter windows installationen, här är en svensk guide för Windows 7 https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Och denna guide bör fungera för att aktivera AHCI efter en Windows 8 och Windows 10 installation http://www.tenforums.com/tutorials/22631-ahci-enable-windows-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tipsar om gratisversionen av AOMEI Partition Assistant. Har använt det med gott resultat för att klona HDD till SSD med 4K-alignment.

Permalänk
Medlem

Har klonat HDD till SSD flera gånger, senast med samsungs verktyg. fungerar väldigt bra. Förstår inte varför man skulle få problem med detta? så länge AHCI redan är aktiverat, annars får man aktivera det innan och reparera installationen, alternativt modifiera registret innan. Finns guider att googla fram.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@Allexz: Jag vill klona för att slippa långa installationer och timmar av att leta upp programvara, drivrutiner osv osv. Är inte någon prestandanörd och kloning verkar inte ge märkbart sämre resultat om det görs på rätt sätt. Men har du något som visar på att kloning är märkbart sämre kanske jag får tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borninbarcelona:

@Allexz: Jag vill klona för att slippa långa installationer och timmar av att leta upp programvara, drivrutiner osv osv. Är inte någon prestandanörd och kloning verkar inte ge märkbart sämre resultat om det görs på rätt sätt. Men har du något som visar på att kloning är märkbart sämre kanske jag får tänka om.

Kloning i sig är inget problem.
W10 däremot är betydligt trevligare om man installerar det rent istället för att köra en uppgradering över W7/W8.
Men även om du klonar och uppdaterar efteråt så kommer du att få ett betydligt trevligare system !
Glöm dock inte att spara allt på din gamla disk ett tag ifall saker och ting går åt skogen

Permalänk

Inga problem att klona. Har precis gjort det. Skönt att slippa ominstallera alla program man använder sig utav. Flyttade över OS (Win7) + program ifrån en gammal trotjänare med högljudd mekanisk hårddisk till en piggare ssd. Trots att moderkortet inte stödjer mer än sata II blev den gamla burken mycket piggare. Inget man märker direkt skillnad på ändå.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har klonat två diskar med samsungs data migration software, supersmidigt!

Jag rekommenderar att du klonar hdd->ssd med samsungs mjukvara. Sedan uppgraderar du direkt till w10.

Efter detta gör du en helt clean install av w10. Det uppstår alltid problem vid uppgraderingen, och jag kan inte tänka mig att du minskar antal problem genom att klona från hdd-ssd.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Macrium reflect funkar bra att klona med.
Gjort ett flertal med detta i folks laptops när dom bytt till ssd, kan rekommenderas.

Permalänk

@erssn: Gjorde precis så, väldigt bra resultat. Uppstart till sidvisning på SweClockers tog förut nästan 5 min, nu 20 sec Tog mindre än 2 timmar att klona+updatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borninbarcelona:

@erssn: Gjorde precis så, väldigt bra resultat. Uppstart till sidvisning på SweClockers tog förut nästan 5 min, nu 20 sec Tog mindre än 2 timmar att klona+updatera.

nice

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT