Tänkte uppgradera datorn till sommar, behöver tipps

Permalänk

Tänkte uppgradera datorn till sommar, behöver tipps

Hej!
Här är min dator nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/7188764/2014-09-24
Jag spelar mest csgo men känner att jag skulle vilja uppgradera den lite ändå...
Skulle ni kunna skicka några köptipps snälla?
Jag kör ju på 100-200 fps och typ 500 på main menu men skulle ändå kunna förbätras enligt mig.
Jag skulle nog också vilja ha en ny skärm men ni får ju skicka förslag så får vi se.
Tack på förhand //Adrian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingSide:

Hej!
Här är min dator nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/7188764/2014-09-24
Jag spelar mest csgo men känner att jag skulle vilja uppgradera den lite ändå...
Skulle ni kunna skicka några köptipps snälla?
Jag kör ju på 100-200 fps och typ 500 på main menu men skulle ändå kunna förbätras enligt mig.
Jag skulle nog också vilja ha en ny skärm men ni får ju skicka förslag så får vi se.
Tack på förhand //Adrian

Vad har du för budget?
Ett nytt grafikkort skulle göra skillnad.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@GamingSide: Budget? Är det främst CSGO du kommer spela?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk

Jag har en liten uppgradering som jag tänkt mig, nytt chassi då mitt låter väldigt mycket och moderkort för att skaffa ny processor.
Här är mitt förslag, skulle det funka eller?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9278898/2016-03-17
http://www.inet.se/kundvagn/bild/9278898/2016-03-17

Permalänk
Skrivet av doerman:

@GamingSide: Budget? Är det främst CSGO du kommer spela?

Ja, jag spelar nästan bara csgo och min budget beror på hur mycket man skulle behöva betala flr en uppgradering som ger lite bätre fps och så
Jag har inte bestämt någon men är öppen för förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingSide:

Hej!
Här är min dator nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/7188764/2014-09-24
Jag spelar mest csgo men känner att jag skulle vilja uppgradera den lite ändå...
Skulle ni kunna skicka några köptipps snälla?
Jag kör ju på 100-200 fps och typ 500 på main menu men skulle ändå kunna förbätras enligt mig.
Jag skulle nog också vilja ha en ny skärm men ni får ju skicka förslag så får vi se.
Tack på förhand //Adrian

Vad sitter du på för skärm idag?
En SSD är alltid trevligt att ha.... för upplevelsen, kortare laddtider....

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Vad har du för budget?
Ett nytt grafikkort skulle göra skillnad.

Läs det jag skrev lite under här

Permalänk
Medlem

@GamingSide: Jag skulle satsa på Intel då AMD inte är speciellt bra vän med Sourcemotorn...

http://www.inet.se/produkt/v100425/asus-z97-a-intel-core-i5-4...

Men om jag var du skulle jag bygga en helt ny dator. Då det mesta behöver uppdateras.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Skrivet av riger:

Vad sitter du på för skärm idag?
En SSD är alltid trevligt att ha.... för upplevelsen, kortare laddtider....

60 Hz skärm, inte jättebra..
Skicka kundvagn snälla

Permalänk
Medlem

Förslag

@GamingSide: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9278948/2016-03-17

Uppdaterat med skärm
Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingSide:

60 Hz skärm, inte jättebra..
Skicka kundvagn snälla

Acer 24" Predator GN246HL

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

Men måste man verkligen betala 12 lax??
Jag tänkte mig ungefär max 5.. går det?

Permalänk
Medlem

@GamingSide: Eftersom du tidigare sa att du inte hade någon speciell budget så la jag ihop den kundvagnen.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Om uppgraderingen ändå är flera månader bort tycker jag du ska invänta Zen som enligt ryktet kommer i Oktober. Dessutom kommer det hända en jävla massa på grafikkortsmarknaden under sommaren hösten som kommer innebära mycket bättre, tystare och energisnålare grafikkort för mindre pengar.

Permalänk

@GamingSide: Då du redan har 100-200 fps men bara en 60hz skärm skulle jag lägga pengarna på en 120-144hz skärm + en SSD

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, en ny skärm möjligtvis samt en SSD som systemdisk(beroende på storlek även ha CS där också.)
Finner inga anledningar att uppgradera moderkort och CPU om du stort sett kör CS, tror dessutom det går bra att lägga till ett t.ex. 390/x i framtiden, antagligen så behövs nätaggregatet bytas ut i så fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

Håller med ovanstående, en ny skärm möjligtvis samt en SSD som systemdisk(beroende på storlek även ha CS där också.)
Finner inga anledningar att uppgradera moderkort och CPU om du stort sett kör CS, tror dessutom det går bra att lägga till ett t.ex. 390/x i framtiden, antagligen så behövs nätaggregatet bytas ut i så fall.

Ja, jag kör ju baa cs så borde inte behöva ha så mycket uppgradering, skulle du kunna skicka vad jag skulle kunna köpa?

Permalänk
Skrivet av doerman:

@GamingSide: Eftersom du tidigare sa att du inte hade någon speciell budget så la jag ihop den kundvagnen.

men jag kör ju bara cs, det borde inte behöva kosta sp mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingSide:

Ja, jag kör ju baa cs så borde inte behöva ha så mycket uppgradering, skulle du kunna skicka vad jag skulle kunna köpa?

När det gäller SSD så är det inte så jättesvårt, det beror mest på vad du är villig att betala samt hur mycket utrymme du är i behov av. Men Samsungs 850 EVO på 250 GB är ett rätt så säkert kort att lägga, du får plats med en hel del extra utöver Windows och CS. Du ska bara akta dig för att köpa en Kingston V300 SSD, ska vara riktigt usla och opålitliga vad jag har hört.

Men när det gäller bildskärmar så är jag inte så jätteinsatt i det. Om 144 Hz är viktigt så ska Acer GN246HLBbid vara rätt så populär fast personligen så hade jag lagt några hundralappar extra för en Benq XL2411Z som har Höj- och sänkbarfunktion och går även vrida samt pivotfunktion och som jag förstått även bättre byggkvalitet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

När det gäller SSD så är det inte så jättesvårt, det beror mest på vad du är villig att betala samt hur mycket utrymme du är i behov av. Men Samsungs 850 EVO på 250 GB är ett rätt så säkert kort att lägga, du får plats med en hel del extra utöver Windows och CS. Du ska bara akta dig för att köpa en Kingston V300 SSD, ska vara riktigt usla och opålitliga vad jag har hört.

Men när det gäller bildskärmar så är jag inte så jätteinsatt i det. Om 144 Hz är viktigt så ska Acer GN246HLBbid vara rätt så populär fast personligen så hade jag lagt några hundralappar extra för en Benq XL2411Z som har Höj- och sänkbarfunktion och går även vrida samt pivotfunktion och som jag förstått även bättre byggkvalitet.

problemet är dock att om jag kopplar in en ssd eller något annat sata krävande så behöver jag koppla ut något annat som t.ex min dvd läsare som behövs för att configura självaste ssdn, hur ska jag göra då?
Måsta jag köpa nytt nätagregat då också eller funkar det ändå??

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingSide:

problemet är dock att om jag kopplar in en ssd eller något annat sata krävande så behöver jag koppla ut något annat som t.ex min dvd läsare som behövs för att configura självaste ssdn, hur ska jag göra då?
Måsta jag köpa nytt nätagregat då också eller funkar det ändå??

Du har 4 sata ström på nätagget

Permalänk
Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

Du har 4 sata ström på nätagget

men alla används, vet inte till vad men jag är 100% säker på att jag inte har en över.

Permalänk

Men mitt grafikkort fungerar väll ändå för cs??
Det är ju inte grafikkrävande, behövs det då verkligen att jag köper ett för 2 lax?
Jag vet ju inte riktigt men är det det min dator behöver för att få flera fps då??

Permalänk
Skrivet av GamingSide:

Men mitt grafikkort fungerar väll ändå för cs??
Det är ju inte grafikkrävande, behövs det då verkligen att jag köper ett för 2 lax?
Jag vet ju inte riktigt men är det det min dator behöver för att få flera fps då??

Du kan ju börja med att uppgradera processor och moderkort, så får du väl se sen om du tycker att det behövs ett nytt grafikkort också.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Vad har du för budget?
Ett nytt grafikkort skulle göra skillnad.

Skrivet av doerman:

@GamingSide: Eftersom du tidigare sa att du inte hade någon speciell budget så la jag ihop den kundvagnen.

Skrivet av Aleshi:

Om uppgraderingen ändå är flera månader bort tycker jag du ska invänta Zen som enligt ryktet kommer i Oktober. Dessutom kommer det hända en jävla massa på grafikkortsmarknaden under sommaren hösten som kommer innebära mycket bättre, tystare och energisnålare grafikkort för mindre pengar.

Skrivet av verithros:

@GamingSide: Då du redan har 100-200 fps men bara en 60hz skärm skulle jag lägga pengarna på en 120-144hz skärm + en SSD

Skrivet av davvarn:

När det gäller SSD så är det inte så jättesvårt, det beror mest på vad du är villig att betala samt hur mycket utrymme du är i behov av. Men Samsungs 850 EVO på 250 GB är ett rätt så säkert kort att lägga, du får plats med en hel del extra utöver Windows och CS. Du ska bara akta dig för att köpa en Kingston V300 SSD, ska vara riktigt usla och opålitliga vad jag har hört.

Men när det gäller bildskärmar så är jag inte så jätteinsatt i det. Om 144 Hz är viktigt så ska Acer GN246HLBbid vara rätt så populär fast personligen så hade jag lagt några hundralappar extra för en Benq XL2411Z som har Höj- och sänkbarfunktion och går även vrida samt pivotfunktion och som jag förstått även bättre byggkvalitet.

Skrivet av kissekotten4:

Du har 4 sata ström på nätagget

Skrivet av Rasse12345:

Du kan ju börja med att uppgradera processor och moderkort, så får du väl se sen om du tycker att det behövs ett nytt grafikkort också.

Tänkte mig något i den här stilen, då köper jag lite i taget så att jag fått alla delar iallfall till slutet på sommarn. http://www.inet.se/kundvagn/visa/9281242/
Skulle det funka? Är det något som jag skulle behöva byta ut? Passar allting och är något av det överprisat?
Isåffal gör gärna lite ändringar och skicka. Budgeten här skulle funka fint för sommaren..

Permalänk
Skrivet av GamingSide:

Tänkte mig något i den här stilen, då köper jag lite i taget så att jag fått alla delar iallfall till slutet på sommarn. http://www.inet.se/kundvagn/visa/9281242/
Skulle det funka? Är det något som jag skulle behöva byta ut? Passar allting och är något av det överprisat?
Isåffal gör gärna lite ändringar och skicka. Budgeten här skulle funka fint för sommaren..

För endast 200:- mer för du ju en likadan SSD på 250 GB.
Behöver du ett separat ljudkort? Är ljudet viktigt skulle hellre lagt de pengarna mot ett moderkort med bättre ljudkrets och utgångar istället.
Så är det ju som vanligt lite "dumt" att fråga om tips nu på delar som du planerat att köpa om 3-6 månader, då mycket kan ändras gällande pris och utbud fram till dess.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag det spårat ur lite här

Köra lite CS är ju ingen match för dagens hårdvara direkt. Spara allt utom moderkort och CPU. Köp dig en begagnad i5a +moderkort. Återanvänd resten. Köp SSD om du vill, kommer vara roligare att arbeta med datorn om inte annat. Om du inte får upp FPSen så högt som du vill, köp ett bättre grafikkort, kommer finnas massa fynd att göra beg. när nästa generation släpps nu.

Du kommer inte ha några problem med ditt nuvarande nätagg så länge du inte stoppar i SLI eller Crossfire i burken. Behöver du mer SATA ström så är det bara att grena. :
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

EDIT: Ang. ljudnivå på din burk. Så kan du ju börja med att använda någon form av fläktstyrning antingen via moderkortet eller motstånd. Finns massa med trådar och guider om detta. Det är i grunden ett bra chassi du har. Din hårdvara behöver inte speciellt mkt kylning heller. Om fläktstyrning inte hjälper så kan du börja fundera på att byta till bättre fläktar, Noctua eller Scythe har jag bra erfarenheter av.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GamingSide:

Tänkte mig något i den här stilen, då köper jag lite i taget så att jag fått alla delar iallfall till slutet på sommarn. http://www.inet.se/kundvagn/visa/9281242/
Skulle det funka? Är det något som jag skulle behöva byta ut? Passar allting och är något av det överprisat?
Isåffal gör gärna lite ändringar och skicka. Budgeten här skulle funka fint för sommaren..

Köp inte det skitljudkortet...ta ett Asus istället exempelvis