Permalänk
Medlem

löda på usb-kabel på usb-wifi

Tjena.

Jag ska hijacka en usb-port på min surfplatta. Jag ska löda dit ett bättre trådlöst nätverkskort då det som sitter i är trasigt.
Så jag ska löda på kablar på usb-pinsen som finns på moderkortet.

Men jag ville först dubbelkolla hur det skulle fungera så jag tog och lödda på en vanlig usb-kabel på kortet först(se bild). Och av nån anledning får jag upp ett felmeddelande från windows som säger att usb-enheten är "malfunctioning" och att den inte fungerar.

Varför blir det så? Har testat att göra samma sak med 2 usb-minnen och på dom fungerar det helt utan problem.
Eller vet nån nåt annat forum som är mer inriktat på lödning och elektronik?

http://postimg.org/image/sup2mfzqd/

Permalänk
Medlem

På bilden ser det ut som att den svarta kabeln nuddar en komponent på kortet.
Du har inte förväxlat vit och grön kabel?

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver troligen gå via en usb-otg adapter för att få en " vanlig" usbport, telefoner och plattor är inte usbhostar utan usbenheter, de är alltså inte tänkta att agera host som en dator, dessutom brukar de inte kunna strömförsörja något via usbn heller men det löser du med en hub med nätdel kopplad till otg adaptern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver troligen gå via en usb-otg adapter för att få en " vanlig" usbport, telefoner och plattor är inte usbhostar utan usbenheter, de är alltså inte tänkta att agera host som en dator, dessutom brukar de inte kunna strömförsörja något via usbn heller men det löser du med en hub med nätdel kopplad till otg adaptern.

kan iaf.koppla en sådan till min telefon och hitta filer och öppna musik/bilder
det enda jag inte kan är att föra över filer till stickan

till TS
som ovan säger ser det ut som den svarta är ihoplödd meden komponent
sedan vet jag inte o det är bilden men ser även ut som det är lödtenn mellan grön och vit

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erieri02:

kan iaf.koppla en sådan till min telefon och hitta filer och öppna musik/bilder
det enda jag inte kan är att föra över filer till stickan
http://picscdn.redblue.de/doi/pixelboxx-mss-64027482/fee_325_225_png/SANDISK-16GB-Ultra-Dual

till TS
som ovan säger ser det ut som den svarta är ihoplödd meden komponent
sedan vet jag inte o det är bilden men ser även ut som det är lödtenn mellan grön och vit

Den där minnespinnen är väl Sandisks otg pinne ? Den är alltså förberedd så den ska fungera i en telefon om telefonen stödjer den via otg, vad telefonerna kan hantera via otg skiljer även det och att få igång ett wifikort kan kanske kräva lite pill med drivrutiner.

FLASH DRIVE FOR YOUR OTG-ENABLED ANDROID DEVICES
https://www.sandisk.com/home/mobile-device-storage/ultra-dual...

Otg kopplas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

det är inte en sandisk jag har utan en liknande (tog bilden då de var den första jag hittade) som köptes i Kuwait under min senaste jobbresa

ska jag vara helt ärlig har jag inte läst på hur eller varför det fungerar
kan bara konstatera att det fungerar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Tjena.

Jag ska hijacka en usb-port på min surfplatta. Jag ska löda dit ett bättre trådlöst nätverkskort då det som sitter i är trasigt.
Så jag ska löda på kablar på usb-pinsen som finns på moderkortet.

Men jag ville först dubbelkolla hur det skulle fungera så jag tog och lödda på en vanlig usb-kabel på kortet först(se bild). Och av nån anledning får jag upp ett felmeddelande från windows som säger att usb-enheten är "malfunctioning" och att den inte fungerar.

Varför blir det så? Har testat att göra samma sak med 2 usb-minnen och på dom fungerar det helt utan problem.
Eller vet nån nåt annat forum som är mer inriktat på lödning och elektronik?

http://postimg.org/image/sup2mfzqd/

vira kopparkablarna innan så dom håller ihop bättre. doppa dom i lödfett & ta en droppe lödtenn på kolven, förtenna ny kabeln..
du behöver inte heller löda utmed hela usb kontakten, det räcker med att dom har kontakt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!

För att förtydliga, den usb-kontakt jag ska hijacka är en full-size usb 2.0-port. Så det behövs ingen otg-kabel.

Men just nu är det inte där felet ligger. Just nu får jag inte ens igång den där Usb-wifi-stickan trots att jag i princip har satt på en vanlig förlängningskabel på den, och det är det jag inte fattar varför det inte fungerar då.

Och allt med lödningen är som det ska:

- Jag har inte förväxlat några kablar
- Det är inga kablar som rör varann
- Det är inte heller nån kabel som rör nån komponent, det är bara bilden som är tagen i en konstig vinkel.

@Grönahunden Anledningen till att kablarna är dåligt virade är för att dom är tagna från en kina-kabel, det går helt enkelt inte att vira ihop dom för, det är som att vira ihop trådarna från en tandborste. För övrigt har jag gjort exakt så som du har skrivit den första gången jag lödde på kablarna.
Det var efter att deft inte fungerade som jag tog och la på dom lite längre in på kontakterna för att vara helt säker på att dom fick kontakt med varann...

Permalänk
Medlem

Är det samma kabel som du använt ihop med USB-minnena? Har haft kinakablar där inte färgerna stämt. Dubbelkolla med multimeter!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Ja det är ju det, så jag vet att det inte är kabeln som är felet