Problem med fiber->router->switch->ethernet

Permalänk

Problem med fiber->router->switch->ethernet

Har byggt en ny övervåning och sett till att dra fasta ethernet uttag till alla rum. Har en Dlink router sedan tidigare och kompletterat den med att koppla in en switch (Dlink) som jag sedan drar ut fasta anslutningar till uttagen. I samband med detta fick jag min nya bärbara dator från HP och har stora problem med att få just denna dator att fungera med fast internet uppkoppling i uttagen som installerat.

1. Alla andra devices ( testat i samma uttag och med samma ethernet kabel som med min bärbara) som Apple TV och andra datorer, så fungerer dessa klockrent i mitt nätverk
2. Kopplar jag den bärbara dator direkt in i routern (utan att gå via switch) fungerar ethernet men så fort jag tar något uttag i någon rum (via switchen) så kopplar den ner och upp var femte sekund. Jag har kopplat ut WIFIt för säkerhetsskull men det hjälper inte heller
3. Inget fel på ethernet i den bärbara dator enligt leverantören

Så problemet ligger nog att jag behöver göra ågon konfigurationsändring i den bärbara datorn på någotvis. Eftersom alla andra devices fungerar i mitt nätverk utom just denna dator

Någon som har en idé

Permalänk

@Gusten_1973:

Kan det vara så att det är Gbit Ethernet på datorn och ej de andra enheterna? Då kanske det kan vara kablarna som inte funkar riktigt. Går det ställa om nätverkskortet till 100Mbit? Testa om du då får bättre kvalité. Är switchen Gbit?

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Om du kopplar datorn direkt till den nya switchen med en färdig patchkabel, går det?
Har du själv kontakterat kablarna som går ut till rummen? Provat med en kabeltestare efter?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gusten_1973:

Har byggt en ny övervåning och sett till att dra fasta ethernet uttag till alla rum. Har en Dlink router sedan tidigare och kompletterat den med att koppla in en switch (Dlink) som jag sedan drar ut fasta anslutningar till uttagen. I samband med detta fick jag min nya bärbara dator från HP och har stora problem med att få just denna dator att fungera med fast internet uppkoppling i uttagen som installerat.

1. Alla andra devices ( testat i samma uttag och med samma ethernet kabel som med min bärbara) som Apple TV och andra datorer, så fungerer dessa klockrent i mitt nätverk
2. Kopplar jag den bärbara dator direkt in i routern (utan att gå via switch) fungerar ethernet men så fort jag tar något uttag i någon rum (via switchen) så kopplar den ner och upp var femte sekund. Jag har kopplat ut WIFIt för säkerhetsskull men det hjälper inte heller
3. Inget fel på ethernet i den bärbara dator enligt leverantören

Så problemet ligger nog att jag behöver göra ågon konfigurationsändring i den bärbara datorn på någotvis. Eftersom alla andra devices fungerar i mitt nätverk utom just denna dator

Någon som har en idé

Mitt svar hjälper ej dig.
Men jag hade ett lite tvärtom problem.
Jag var tvungen att ha en switch mellan fiberkonverterare och router.För att få internet överhuvud taget att funka.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Gusten_1973:

1. Alla andra devices ( testat i samma uttag och med samma ethernet kabel som med min bärbara) som Apple TV och andra datorer, så fungerer dessa klockrent i mitt nätverk
2. Kopplar jag den bärbara dator direkt in i routern (utan att gå via switch) fungerar ethernet men så fort jag tar något uttag i någon rum (via switchen) så kopplar den ner och upp var femte sekund. Jag har kopplat ut WIFIt för säkerhetsskull men det hjälper inte heller

Skulle provat koppla bort uttagen från switchen, och kopplat datorn till switch (och därifrån kopplat till router).
Funkar det ok?
Om så, kolla dina kabelkopplingar från switch till uttagen i rummen.

Det bästa är ju att kolla med någon typ av kabeltestare, så att det är kontakt på alla par, och i rätt ordning.

Hur är det kopplat? Vilken typ av kabel har använts?
Är det installationskablar och uttag på varje ände, eller har du kört med någon egen snål variant (typ klämt rj45 på ena änden, uttag på andra).
Vilken standard kopplade du efter, 568A/B?

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

@marangen72: switchen är Gbit switch. Vart går jag in och kikar på nätverkskortets konfigurering....har kikat via kontrollpanelen men hittar det inte

Permalänk

@Gelantious: Hej
Testat detta men får samma problem.
Har inte testat med kabeltesteare eftersom andra devices fungerar bra så jag har trott att det är något specifikt med datorn. Min elektriker har installerat detta, och enligt honom följt normer och standarder.

Permalänk

@serpent29: Hej
Gjorde precis som du sade men detta genererar samma fel som tidigare. Det innebär väl att kablarna borde vara ok men att switchen/datorn verkar inte lira ihop. Till råga på allt har jag bytt switchen till ett annat märke för jag trodde den tidigare hade problem men den nya visar ha samma problem.