W7 verkade vara oäkta....

Permalänk
Medlem

W7 verkade vara oäkta....

Hej
Köpte för en tid sedan en beg. dator med w7 installerat (ultimate).
Nu visar det sej att det inte är orginal, säljaren har gått under jorden...
Hur gör jag smidigast, orkar inte köpa w10 och installera om allt, kan man köpa en OEM licens och bara "byta" den i windows?
/Daniel

Permalänk
Medlem

Köp en licens på aliexpress, har själv gjort det och funkade fint.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om det är en gammal dator skulle jag bara köpt nån key på G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielc:

Hej
Köpte för en tid sedan en beg. dator med w7 installerat (ultimate).
Nu visar det sej att det inte är orginal, säljaren har gått under jorden...
Hur gör jag smidigast, orkar inte köpa w10 och installera om allt, kan man köpa en OEM licens och bara "byta" den i windows?
/Daniel

Inte bättre köpa retail så kan du använda den till din nästa dator också eller när du uppgraderar den?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kolla först om det är OEM eller retail som är installerat på datorn, annars kommer du vara tvungen att installera om Windows för att kunna aktivera om du köper fel nyckel.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Kolla först om det är OEM eller retail som är installerat på datorn, annars kommer du vara tvungen att installera om Windows för att kunna aktivera om du köper fel nyckel.

Var ser jag det?

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielc:

Var ser jag det?

Om du högerklickar på Datorn och väljer egenskaper så ska där finnas ett produkt-id längst ner och om det innehåller ordet OEM så har du OEM-versionen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Om du högerklickar på Datorn och väljer egenskaper så ska där finnas ett produkt-id längst ner och om det innehåller ordet OEM så har du OEM-versionen.

Ahh.... dev var xxxxxx-OEM-XXXX
Då fungerar de rakt av att köpa en OEM licens och byta ut.
Någon bra sida att köpa den ifrån?

Permalänk
Medlem

hehe, klassikern undrar vad procenten ligger på i speldator för hemmabruk med win7 ultimate, % som är pirat alltså tror aldrig jag sett någon legit win7 ulti på en

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Om det är äkta borde du väl fått med en licensnyckel?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Köp en licens på aliexpress, har själv gjort det och funkade fint.

Aliexpress säljer Inga nycklar längre :/ jag hittar Inga på Win10, Win8,1 eller win7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Om det är äkta borde du väl fått med en licensnyckel?

Bra att veta nästa gång man köper beg.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om jag köper profesional/home premium eller home basic?
Slipper jag ominstallation om jag idag har ultimate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielc:

Spelar det någon roll om jag köper profesional/home premium eller home basic?
Slipper jag ominstallation om jag idag har ultimate?

Har du en Ultimate, så behöver du en licens för Ultimate...

Det är väldigt svårt att få tag på en svensk version av Win7 idag, så att skaffa en PRO/Ultimate-licens är att föredra.
Detta för att det är de enda som man kan ändra språk i..

Hittade Win7Ultimate på Amazon, men som vanligt så kan det vara "piratade".. Köpte själv en Win7Ultimate, ny i inplastad kartong med licens-klistermärke på Tradera. Visade sig senare att den inte var äkta... Så det är ett risktagande.

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_7_15/189-9969180-25933...

Det jag gjorde med min oäkta Windows-licens, var att ringa upp Microsoft och skaffa ett "Genuine Kit"... Blev billigare än att köpa en ny licens/skiva.
https://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/antipiracy/pages/g...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

hehe, klassikern undrar vad procenten ligger på i speldator för hemmabruk med win7 ultimate, % som är pirat alltså tror aldrig jag sett någon legit win7 ulti på en

Jag kör legit Win 7 ultimate...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

OEM versionen kan i princip betyda raderad backup på system-disken, försvunnet klistermärke med nyckeln från chassit och ändå vara 100% äkta. Det är pga sånt gammalt strul som MS är så "serviceinriktade" att de i princip erbjuder alla inklusive pirater en uppdatering till 10:an nu.

Har du kört Windows Update så att du har ett uppgraderingserbjudande som väntar? I så fall är det bara att använda den så får du Windows 10 Pro gratis. Man kan tom köra formatering och ren installering via USB efter det om man vill, då nyckeln blir sparad på MS server och bunden till din dator. Vill man ha nyckeln nerskriven på papper kan man få reda på den genom program som tex. Speccy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

hehe, klassikern undrar vad procenten ligger på i speldator för hemmabruk med win7 ultimate, % som är pirat alltså tror aldrig jag sett någon legit win7 ulti på en

Jag äger 2 st Windows 7 Ultimate Retail, 100% lagliga, köpta i butik i sverige med låda, skiva och äktighetsintyg mm.
Så nu vet du en

Skrivet av Danielc:

Spelar det någon roll om jag köper profesional/home premium eller home basic?
Slipper jag ominstallation om jag idag har ultimate?

Tror bara du kan uppgradera version, inte nergradera. Och som sagt att köpa Windows 7 "nu", är svårt då de typ slutat säljas.

Om du nu måste köpa Win 10, köp retail, inte OEM. Varför? jo för att du kan då använda den licensen igen på nästa dator, och igen på nästa. Inte samtidigt så klart, men du slipper vara låst till ett moderkort. Med tanke på framtids planen med Win 10 så är det bättre investering för framtiden om du har en licens du kan fortsätta använda i framtiden också.

Permalänk
Medlem

@Laggzor: Köpte mitt Ultimate 7 på eBay i helgen för 143 kr av en italienare.
Vet inte om nyckeln bara funkar på italienska versionen? Lyckades installera svenska språkpaketet från den italienska men några saker är fortfarande på italienska hehe.
Hade däremot problem att aktivera nyckeln.

Körde MGADiag.exe i kör för att skapa en logg och leta felet
Finns inte filen kan du ladda ner den och posta loggen i ett inlägg här
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=52012

Vilken errorcode får du från Microsoft?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och kommer med en egen fråga:
Köpte för kanske ett halvår sen en win 7 professional oem nyckel och skiva på ebay och det har funkat fint men jag kommer den här veckan byta moderkort och processor. Kommer jag bli tvungen att köpa en ny nyckel eller kan jag återaktivera min nuvarande?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag lånar tråden lite och kommer med en egen fråga:
Köpte för kanske ett halvår sen en win 7 professional oem nyckel och skiva på ebay och det har funkat fint men jag kommer den här veckan byta moderkort och processor. Kommer jag bli tvungen att köpa en ny nyckel eller kan jag återaktivera min nuvarande?

Du kan fulaktivera genom att ringa Microsoft.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Du kan fulaktivera genom att ringa Microsoft.

Vidareutveckla tack

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danielc:

Hej
Köpte för en tid sedan en beg. dator med w7 installerat (ultimate).
Nu visar det sej att det inte är orginal, säljaren har gått under jorden...
Hur gör jag smidigast, orkar inte köpa w10 och installera om allt, kan man köpa en OEM licens och bara "byta" den i windows?
/Daniel

Vad gör du med datorn exakt? Finns som alternativ att installera någon Windows-liknande Linux distribution som Ubuntu eller Linux Mint som är bra instegs distron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Vidareutveckla tack

OEM-licensen blir bunden till ditt moderkort och därmed inte flyttbar till ett nytt system.
Men det är en del som ringer till Microsoft och lyckas få igenom en aktivering, med sitt nya system.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

OEM-licensen blir bunden till ditt moderkort och därmed inte flyttbar till ett nytt system.
Men det är en del som ringer till Microsoft och lyckas få igenom en aktivering, med sitt nya system.

Var det inte också något om att de bara behövde tala med en dator röst?

Edit:

Skrivet av Norton:

OEM versionen kan i princip betyda raderad backup på system-disken, försvunnet klistermärke med nyckeln från chassit och ändå vara 100% äkta. Det är pga sånt gammalt strul som MS är så "serviceinriktade" att de i princip erbjuder alla inklusive pirater en uppdatering till 10:an nu.

Har du kört Windows Update så att du har ett uppgraderingserbjudande som väntar? I så fall är det bara att använda den så får du Windows 10 Pro gratis. Man kan tom köra formatering och ren installering via USB efter det om man vill, då nyckeln blir sparad på MS server och bunden till din dator. Vill man ha nyckeln nerskriven på papper kan man få reda på den genom program som tex. Speccy.

När man säger att pirater får uppdatera så måste man vara extra tydlig med vad som menas.

http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...
Enligt FAQ får piraterna inte en äkta licens när de uppdaterar till Win 10 om det upptäcks att det är pirat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Var det inte också något om att de bara behövde tala med en dator röst?

Kan hända, men man kommer inte ifrån att det är ett avtalsbrott ändå..

Skrivet av panpo98:

Edit:
När man säger att pirater får uppdatera så måste man vara extra tydlig med vad som menas.

http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...
Enligt FAQ får piraterna inte en äkta licens när de uppdaterar till Win 10 om det upptäcks att det är pirat.

Här finns en lite mer ingående artikel, om proceduren ifall man har en piratversion.
http://www.pcworld.com/article/2999825/windows/how-to-upgrade...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag har Pro 8, och Pro 8.1 installerat båda utan licens, och båda frågar om jag vill uppgradera till Win10, det låter den mig inte göra, då den säger efter att jag trycker på uppgradera att jag måste först göra installationen genuin, dvs. den vill ha en giltig serial för win8/8.1.

Är det då för att jag inte har OEM säger du?

Aktiverad Windows måste man ha för att uppgradera oavsett, utan nyckel är det ju en provversion man använder och det är inte samma sak som en piratkopia.

Skrivet av panpo98:

När man säger att pirater får uppdatera så måste man vara extra tydlig med vad som menas.

http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...
Enligt FAQ får piraterna inte en äkta licens när de uppdaterar till Win 10 om det upptäcks att det är pirat.

DaBone gav ett bra svar

Permalänk
Medlem

Jadu, intressant när TS har fått lite trubbel med en piratad version av windows och folk uppmanar TS att köpa från siter som med stor sannolikhet inte får säljas vidare, kanske även dom med är piratade.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nautilus011:

Jadu, intressant när TS har fått lite trubbel med en piratad version av windows och folk uppmanar TS att köpa från siter som med stor sannolikhet inte får säljas vidare, kanske även dom med är piratade.

Belägg för att de som skriver till TS att köpa Windows själva använder ett falskt sådant?
Var det det du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jadu, intressant när TS har fått lite trubbel med en piratad version av windows och folk uppmanar TS att köpa från siter som med stor sannolikhet inte får säljas vidare, kanske även dom med är piratade.

Du kanske kan nämna någon seriös site, där man kan köpa Win7 på ett "lagligt" sätt?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD