Vad är skillnaden mellan dessa VHSband?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

@mrqaffe: Fast en gång så hade jag en vhs spelare hemma när jag var 4 som fungerade ända tills nu då jag är 19 och den fungerar till och med fortfarande nu. Dessutom så finns det ju nya vhs spelare tillverkade som denna http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/blu-ray-dvd-video/vhs-spel... eller dessa http://www.walmart.com/c/kp/dvd-vhs-players.

Jo det dröjer väl ett tag innan spelarna sluta tillverkas och band komemr nog också att finnas från källarfimor i Kina men kvalitstband försvinner i takt med att lagren töms, om du vill säkra innehållet så digitalisera det och migrera det och se vhsbanden som en kul pryl såvida det inte är vhs snarare än innehållet du vill bevara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Först å främst kul att du vill köra med vhs-er å gamla retro grejer. Kom en rätt kul vhs-dokumentär rätt nyligen som heter "rewind this!" som du borde spana in om du ät intresserad av vhs kultur.

Dock kommer vhs:er inte vara samlarobjekt i framtiden (är isf nu de är det) för förutom att de slits och blir dåliga vid användning så har de tyvärr inte så lång livslängd (säg upp till 50år med bra band som lagras rätt) så tyvärr kommer alla "samlarobjekt" självdö och bli värdelösa inom en ganska snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom man inte kan se fram i tiden så tror jag att VHS kommer att bli återupplivad och jag tror inte VHS kommer att vara död för allitd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Eftersom man inte kan se fram i tiden så tror jag att VHS kommer att bli återupplivad och jag tror inte VHS kommer att vara död för allitd.

Öh va? Alltså det är magnetband och dessa magnetband har limiterad livslängd. Alla gamla band kommer bli ospelbara och värdelösa om ett antal år. De som sitter på stora filmsamlingar på vhs kan räkna med att de lika gärna kan slängas snart för dwt kommer inte finnas något kvar på banden. Är ju rätt onödigt att samla på band utan innehåll kan man ju tycka. Visst kan nya band fortfarande tillverkas men dessa blir inte samlarobjekt, utan det som är värt något och som blir samlarobjekt är ju original-banden. Eller pratar du att tekniken blir samlarobjekt snarare än innehållet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Eftersom man inte kan se fram i tiden så tror jag att VHS kommer att bli återupplivad och jag tror inte VHS kommer att vara död för allitd.

Jovisst och disketter på 1.44 MB kommer säkert tillbaka... för det är så bra

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Jovisst och disketter på 1.44 MB kommer säkert tillbaka... för det är så bra

Du missade nog lite av hans poäng
Precis som vinyl är lite inne igen så kan VHS-er bli inne igen, det var det han menade. För känslan, inte dess för och nackdelar.
Jag tror själv inte att VHS:er per se kommer att återupplivas, däremot känslan som finns i dem har precis blivit inne igen. Vi har artister som Com Truise, Mitch Murder och Kavinsky som gör 80-tals inspirerad musik, och spel som Drift Stage, Blood Dragon som romantiserar respektive driver med 80-talet, och filmer som Kung Fury t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

VHS, vad är det för nymodigheter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LinusNeuman:

Precis som vinyl är lite inne igen så kan VHS-er bli inne igen
Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en väldigt stor och mycket viktig teknisk skillnad mellan lp och vhs, lpskivorna är inte "snabbt självförsörande" utan slits bara vid avspelningen, lp tål alltså att arkiveras under mycket lång tid utan att degraderas påtagligt, vhs både avmagnetiseras och bryts ner mekanisk vid lagringen så det är ett extremt dåligt medium om man vill behålla data längre tider.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@yusuke40: Antingen är du en tvättäkta hipster eller årets troll xD

VHS-bandstillverkningen läggs ner åt alla möjliga håll kors och tvärs, det kommer att väldigt snart komma en punkt då sista fabriken stänger igen.

Vinyl är den enda retro-tekniken jag kan förstå att man håller vid liv.

/En som inte använt analog eller optisk media i underhållningssyfte på över 10 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det är så att jag har en vhs kamera hemma som jag tänkt använda till att skapa minnen och jag har för ett par veckor sen köpt en pack med 4st VHSband av TDK där det står TV då det verkar som att den används till att rippa filmer från tvn via bandspelaren men ändå så klarade den av att spelas in med min kamera utan problem. När jag tänkte köpa mig lite nyare kassettband så såg ja ännu en annan VHSband feån TDK men skillnaden melland dessa och dem andra som jag köpte är att dessa VHSband har helt annorlunda omslag än dem andra och istället för TV så står det XQ.

Kan någon förklara mig vad som skiljer dessa VHSband åt och vad menas med XQ?

Här är tydligare bild på dem jag köpte och en annan som jag är fundersam på
https://ssli.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/EWQAAOSw4SlV71hd/$_72.JPG

När det står "Daily use" så är det ett allroundband som är tänkt till att spela in tv-program ofta.
Det fanns dyrare band förr som var gjorda för att spelas in ett par gånger och behålla bildkvalitén flera år framöver. Det är såna band man använder till videokameror. Det stod oftast Pro eller nåt.
Eftersom det är magnetiska partiklar på bandet så ändras sig strukturen efter många år då jordens magnetfält påverkar. Sen är det plast som åldras och bandet går av.
Sen spelar det stor roll var du lagrar banden. Förr blev banden förstörda om den låg nära en tjock-TV (CRT) som alstrade rätt mycket magnetstrålning från bildröret.

Har du en väl fungerande videokamera, var rädd om den. Det kommer finnas folk som vill digitalisera sina gamla minnen.
Jag har sett att de begagnade som finns kvar är dyra på blocket. Det beror på efterfrågan och att en del lägger en slant på service för att rädda sina minnen.

Tillägg
Permalänk

Jag som sitter och övervakar marknaden, såg att Deltaco lagt ut nya artiklar här i veckan. Både VHS och kassettband:
https://www.deltaco.se/produkter/lagring-media/disketter-andr...
https://www.deltaco.se/produkter/lagring-media/disketter-andr...

Permalänk
Medlem

LP har fördelen att det är ruskigt bra kvalitet också. Det har INTE VHS. Tvivlar starkt på att det skulle bli poppis igen. För det ser ju faktiskt förjävligt ut. Får ut samma kvalitet ur min 300-kronors actionkamera från Denver som en fabriksinspelad VHS.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en väldigt stor och mycket viktig teknisk skillnad mellan lp och vhs, lpskivorna är inte "snabbt självförsörande" utan slits bara vid avspelningen, lp tål alltså att arkiveras under mycket lång tid utan att degraderas påtagligt, vhs både avmagnetiseras och bryts ner mekanisk vid lagringen så det är ett extremt dåligt medium om man vill behålla data längre tider.

Min poäng var att TS kanske menar _känslan_ och inte de tekniska för/nackdelarna.
Är det inte lite ironiskt att hela poängen av mitt inlägg var att förklara för personen att man inte kan jämföra återupplivandet av VHS med ett återupplivande av diskett, eftersom med återupplivandet av VHS så talar man om känslan? Dvs digitala filmer/musik/whatever med samma dåliga/bra attribut som t.ex. RGB aberration. En diskett använder ingen igen för känslan, precis som ingen skulle använda VHS för att den i någon dimension någonstans skulle vara bättre.
Anledningen till att jag tog upp vinyl är för att om du åker till en loppis och frågar vad de tycker är speciellt med vinyler så kommer de allra flesta att svara just, känslan.
Jag gör ett förtydligande:
VHS SER FÖRJÄVLIGT UT.
Men det har en känsla som gör den unik. Vilket är varför vi får se återupplivnanden av detta, som till exempel Kung Fury som lägger till bland annat RGB aberration, eller Blood Dragon som lägger till diverse effekter för att fånga VHS-känslan

Vad som är bäst rent tekniskt lämnar jag åt någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker du ska fortsätta spela in med din VHS kamera om du tycker den ger en skön känsla i filmen!
Men tycker du ska titta på en lösning på att RIPPA över från VHS till datorn=till ett digitalt media, som sedan håller i 100 år. Medans dina magnetiska VHS band kommer dö med tiden.
Men kör med nya VHS band spela in.. sen rippa till digitalt, men din källa är fortfarande analog från VHS kamerna så du kommer ha "samma"bild när det ligger rippat på datorn.

yusuke40, är du med på vad jag menar? hoppas på ett kort svar bara

// atego

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Priset på VHS kameror har börjat stiga. Är själv på jakt.
Är man intresserad av video tycker man det är kul. Så en marknad finns.
Till vardags filmar jag i Raw, så dagens digitalkameror är rent av efterblivna i min värld.
Men ibland kör jag 16mm och s8 film. För att det är kul eller för att det passar in i projektet. Så kommer det bli även med vhs och DV.
Plus alla samlare. Kolla bara på Tub kameror.

Permalänk
Medlem

XQ för extra quality men ska du spela upp vad du spelat in på en storbilds TV så är det skit samma. Men ska det spelas upp på en 20" burk TV så kan du möjligtvis märka skillnad, fast spela in på VHS är definitivt det sämsta alternativet, oavsett om du har bevarar dem på bästa möjliga sätt så försämras kvaliteten gradvis med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

@serpent29: Vad jag hört så håller analoga saker bättre än dem digitala sakerna. Nu vet jag inte om DVDn är digital men VHS håller sig mer bättre än DVD om man jämför med den. Annars kan man köpa ett par VHSbandspelare till som reserv om den som jag har nu går sönder.
Dessutom så tänkte jag mig köpa en kabel till att överföra mina VHS filmer till datorn.

Om jag är helt ärlig så kanske i framtiden så blir VHS samlingsobjekt precis som Vinylen, Kassetten och Rullbanden.

Stämmer helt att analogt håller bättre än digitalt. Min far är samlare av....Allt...och där bland allt så har han en enorm samling av ljudkasetter och vhs, media och spelare av lika slag. Även vhs band från tidigt 80 tal funkar att spela upp utan synlig försämring av kvalitet. Kanske är inbillning.

Det finns så många vhs spelare att reservdelar går alltid att hitta, och om det är tryckrullarnas gummi som börjar spricka är det bara att göra egna själv!

Kul att du är lite nostalgisk! Lycka till!

Permalänk

Vinylskivor har jag nog hundra, hundrafemtio stycken av samt en schysst modern Sony spelare.

Tack vare att folk scratchar/håller på med vinyl i musikskapande i hiphop, så kommer det alltid att finnas riktigt bra (och oftast dyra) vinylspelare som ju är gjorda för att scratcha med utan att nål eller skiva tar stryk.
Sedan så är vinylskivor väldigt mycket mer hållbara än just vhs kassetter.. det är ju mer eller mindre hårdgummiskivor som tål tidens tand på ett helt annat sätt.

Hursomhelst, varför Vhs?
Jo:
Varför Nintendo 8 bit spel?
Varför amerikanska muskelbilar från 60-talet?
Varför motorcyklar från 40-talet?
Varför tyska slaglåsgevär från tidigt 1800-tal?

Dessa tillverkas inte längre, men entusiaster håller marknad och nyproduktion av detaljer/komponenter vid liv.

Samma sak gäller nog 'vhs kulturen'

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ah, kul! Om man märker skillnad på banden vettetusan, precis som för DVD/Bluray-skivor så sjönk kvaliteten när priserna gick neråt. (TDK Bluray har jag en del nya urusla, och en del äldre jättebra, liknande med Sony, jättebra gamla och mediokra nya)

Några snabba oredigerade tankar skrivna medan barnen springer runt fötterna på mig.

Jag har hundratals VHS-band, inspelade från 1982 till år 2002 ca, några därefter också men inte större mängd. Mina erfarenheter, som jag inte gjort någon närmare statisik på, är att band av typen "chrome" har hållit bäst både vid inspelning och efter 20+ år. Tillverkare var då ofta BASF. BASF/Emtec PHG funkade även rimligt bra som "fusk-Super-VHS" om man borrade ett hål i chassit. Inte lika bra som riktiga Super VHS-band, speciellt inte i LP eller EP-läge.
Annars är kvalitet ofta tur och träff. Ofta legotillverkades banden i olika fabriker och fick sedan en etikett typ TDK. Jag har aldrig haft ett dåligt band tillverkat i Tyskland, inte heller i Japan vad jag minns. Ett, som jag tycker funkat, enkelt test att kolla kvalitet är att spela in i LP eller helst EP och se om kvaliteten är ok. Band som inte klarar LP eller EP utan "flimmer" och dropouts är dåliga. (Men sedan glömmer man såklart LP eller EP, de är helt värdelösa lägen när det gäller kvalitet)

Så, VHS har man inte för kvaliteten utan för att det är kul. Det är rejäla filmkameror, ofta påkostade, ofta med bättre ljud än bild.

Jag har fortfarande kvar min JVC videbandspelare inkopplad till TV. Det är en Super-VHS-spelare som jag köpte när de var upphällningen så jag fick den och ett dussin band billigt. Hade den för att spela in TV från digitalboxen innan hårddiskinspelare blev vanlig.

Ska man få "VHS-känsla" men ändå rimlig kvalitet, speciellt vid redigering, är S-VHS ett klart bättre val. Man får inte riktigt "DVD-kvalitet" men ändå rejält mycket bättre än vanliga VHS och folk man visar filmerna för klagar inte lika mycket på att det är suddigt...

Ska man sedan enkelt få över sina band till DVD kan man köpa en begagnad DVD-inspelare. De är lika bra som en billig dongle till datorn är min erfarenhet. Visst kan man skaffa bättre inspelningskort till datorn, men det verkar svårt att hitta för vettiga priser.

Om man ska köpa en videobandspelare idag är det några saker den "bör" ha.

1) Först och främst HiFi-stereoljud, det är viktigt även för dialog och vansinnig förbättring jämfört med monoljudet. På senare tid var det bara verkliga budgetapparater som inte hade hifi-ljud.
2) S-VHS är mycket bättre än VHS. De kostar lite mer, men en del har "sniklösningar" som SVHS-ET som gör att man på bra (och oslitna) vanliga VHS-band kan spela in med "nästan" SVHS-kvalitet. (men det krävs SVHS-uppspelare)
3) En Time Base Corrector TBC är bra att ha vid redigering. Dyrare apparater har sådan inbyggd. Jag gissar att en videobandspelare med sådan inbyggd kan ligga på ett par tusen på Tradera. Gick en DV-SVHS-kombo för kring 3000 för ett tag sedan.

Filmkameror har väl sällan punkt 3 (?) men det är ju bra att ha en TBC även där, eftersom sådana filmer ofta redigeras vidare (fast då kanske från stationär videobandspelare).

Det var ganska vanligt att folk hade en SVHS-kamera och en vanligt VHS-bandspelare. Jag förstår det, det är viktigare att filmerna på barnen hade bra kvalitet, men det är ju trist att det sedan ofta fördes över till vanlig VHS.

Usch, nu retar jag nästan upp mig på att SVHS inte lyckades ta över efter VHS, men det var väl för dyrt i konsumentled + att folk behöver glasögon. Tänker på dagens motsvarighet, där folk för några år sedan kunde lägga 15000 på en TV men harvade vidare med sin gamla DVD-spelare istället för att köpa en Blurayspelare för 500kr. Nåja.

En sak att tänka på är att nyare TV-apparater inte alltid går att koppla ihop med VHS-maskiner. Har moderna TV-apparater ens scart-ingång som standard? Min TV från 2011 har ingen s-video-ingång, så min video funkar bättre med min TV från 2009. Markant skillnad mellan video och s-video. Så även om en SVHS-maskin alltid är bättre än VHS så kan man inte alltid dra full nytta av det om man har för modern TV tycks det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ah, kul! Om man märker skillnad på banden vettetusan, precis som för DVD/Bluray-skivor så sjönk kvaliteten när priserna gick neråt. (TDK Bluray har jag en del nya urusla, och en del äldre jättebra, liknande med Sony, jättebra gamla och mediokra nya)

Några snabba oredigerade tankar skrivna medan barnen springer runt fötterna på mig.

Jag har hundratals VHS-band, inspelade från 1982 till år 2002 ca, några därefter också men inte större mängd. Mina erfarenheter, som jag inte gjort någon närmare statisik på, är att band av typen "chrome" har hållit bäst både vid inspelning och efter 20+ år. Tillverkare var då ofta BASF. BASF/Emtec PHG funkade även rimligt bra som "fusk-Super-VHS" om man borrade ett hål i chassit. Inte lika bra som riktiga Super VHS-band, speciellt inte i LP eller EP-läge.
Annars är kvalitet ofta tur och träff. Ofta legotillverkades banden i olika fabriker och fick sedan en etikett typ TDK. Jag har aldrig haft ett dåligt band tillverkat i Tyskland, inte heller i Japan vad jag minns. Ett, som jag tycker funkat, enkelt test att kolla kvalitet är att spela in i LP eller helst EP och se om kvaliteten är ok. Band som inte klarar LP eller EP utan "flimmer" och dropouts är dåliga. (Men sedan glömmer man såklart LP eller EP, de är helt värdelösa lägen när det gäller kvalitet)

Så, VHS har man inte för kvaliteten utan för att det är kul. Det är rejäla filmkameror, ofta påkostade, ofta med bättre ljud än bild.

Jag har fortfarande kvar min JVC videbandspelare inkopplad till TV. Det är en Super-VHS-spelare som jag köpte när de var upphällningen så jag fick den och ett dussin band billigt. Hade den för att spela in TV från digitalboxen innan hårddiskinspelare blev vanlig.

Ska man få "VHS-känsla" men ändå rimlig kvalitet, speciellt vid redigering, är S-VHS ett klart bättre val. Man får inte riktigt "DVD-kvalitet" men ändå rejält mycket bättre än vanliga VHS och folk man visar filmerna för klagar inte lika mycket på att det är suddigt...

Ska man sedan enkelt få över sina band till DVD kan man köpa en begagnad DVD-inspelare. De är lika bra som en billig dongle till datorn är min erfarenhet. Visst kan man skaffa bättre inspelningskort till datorn, men det verkar svårt att hitta för vettiga priser.

Om man ska köpa en videobandspelare idag är det några saker den "bör" ha.

1) Först och främst HiFi-stereoljud, det är viktigt även för dialog och vansinnig förbättring jämfört med monoljudet. På senare tid var det bara verkliga budgetapparater som inte hade hifi-ljud.
2) S-VHS är mycket bättre än VHS. De kostar lite mer, men en del har "sniklösningar" som SVHS-ET som gör att man på bra (och oslitna) vanliga VHS-band kan spela in med "nästan" SVHS-kvalitet. (men det krävs SVHS-uppspelare)
3) En Time Base Corrector TBC är bra att ha vid redigering. Dyrare apparater har sådan inbyggd. Jag gissar att en videobandspelare med sådan inbyggd kan ligga på ett par tusen på Tradera. Gick en DV-SVHS-kombo för kring 3000 för ett tag sedan.

Filmkameror har väl sällan punkt 3 (?) men det är ju bra att ha en TBC även där, eftersom sådana filmer ofta redigeras vidare (fast då kanske från stationär videobandspelare).

Det var ganska vanligt att folk hade en SVHS-kamera och en vanligt VHS-bandspelare. Jag förstår det, det är viktigare att filmerna på barnen hade bra kvalitet, men det är ju trist att det sedan ofta fördes över till vanlig VHS.

Usch, nu retar jag nästan upp mig på att SVHS inte lyckades ta över efter VHS, men det var väl för dyrt i konsumentled + att folk behöver glasögon. Tänker på dagens motsvarighet, där folk för några år sedan kunde lägga 15000 på en TV men harvade vidare med sin gamla DVD-spelare istället för att köpa en Blurayspelare för 500kr. Nåja.

En sak att tänka på är att nyare TV-apparater inte alltid går att koppla ihop med VHS-maskiner. Har moderna TV-apparater ens scart-ingång som standard? Min TV från 2011 har ingen s-video-ingång, så min video funkar bättre med min TV från 2009. Markant skillnad mellan video och s-video. Så även om en SVHS-maskin alltid är bättre än VHS så kan man inte alltid dra full nytta av det om man har för modern TV tycks det.

Amen på detta.

Köpte en kombinerad DVD/VHS spelare från LG för något år sedan.

Kostade, i relativitet mot vanliga DVD/Blu-ray spelare, multum.. typ 3-4 tusen.. finns ju inga renodlade VHS spelare kvar.

Men den hade alla outputs som behövde för att koppla den till en sådan dongle/converter till datorn och det blev bra digitala backups.

Allt hänger ju i princip på hur kvaliteten på VHS kassetten är, även om det finns förbättringsverktyg/mjukvara och så vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

VHS väcker minnen från när man hyrde film hos den lokala videouthyraren och kollade på dom på en 28" härke till TV där man var tvungen att ha den manuella kanalinställningen fram och justera under tiden, annars så blev bilden och ljudet allt sämre

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag har fortfarande kvar alla mina gamla VHS-bandare och VHS-taper. På den tiden jag höll på med VHS så satsade jag enbart på Panasonic och SONY bandare. Tror jag har 4 stycken vanliga VHS och 2 stycken S-VHS bandare... fullt fungerande idag. Några har jag köpt på senare år begagnade för någon hundring.
Vad beträffar VHS taper så är det ett drygt tusental kassetter. Mestadels vanliga VHS men även något drygt hundratal S-VHS taper.

Tur att man har en rymlig uppvärmd vind.

Man får i vart fall vara glad över att utvecklingen har gått framåt. VHS-kvaliteten var ju inte mycket att stoltsera över.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Otroligt kul att någon gillas VHS

Skrivet av yusuke40:

Tycker VHS är en intressant format och dessutom så använder jag dessa när jag filmar med min VHS kamera. Annars så tycker jag att både VHS kameran och VHSbanden utger mysig kvalite.
Sedan har jag också en tanke om att kunna överföra VHSband till datorn men jag har inte riktigt utrustning till att utföra det.

Det är en sån här kamera jag har:
http://oi65.tinypic.com/35d8f8j.jpg

Som det skrivits här förut är de olika beteckningningarna på VHS-banden märkning för kvaliteten.
Sen tycker jag det är jätte kul att du använder dina grejer. Jag spelar vinyl ännu på min fina Pioneer skivspelare och vissa låtar är helt enkelt bäst på vinyl. Själv har jag kvar min gamla VHS-spelare dock ej inkopplad men pga nostalgi.
Lycka till med din VHS-kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NoSmoke, smoke without fire!

Permalänk
Medlem

Varför dissa?

[quote postid="16039872" userid="152602" name="snajk"]
Hållbarheten varierar betänkligt beroende på vad man gör med sakerna. VHS slits av att tittas på, olika mycket beroende på hur bra spelare du har och så, men i alla fall. Och det gör inte en DVD. Däremot slits en DVD mer av att exempelvis ligga utan fodral i en kartong eller så. En VHS kan ju också helt förstöras av en visning om bandet trasslar eller så, vilket inte är så ovanligt, och det händer förstås inte med en DVD.

Det blir aldrig samlingsobjekt av privatinspelade VHS:er lika lite som privatinspelade kassettband eller rullband, om det inte är typ Scorseses försvunna outtakes, Beatles-låtar som inte har hörts innan eller så. Köpta (förinspelade) kassetter och VHS:er möjligtvis på lång sikt, men inte sannolikt heller. Vinyl är något annat.

Gillar du känslan av VHS-video så använd filter på digital video som ger liknande brus, svaj osv. och dra ner upplösningen till 240p så kommer du ganska nära. Se exempelvis trailern för Blood Dragon som inte har varit i närheten av analoga medium.
[/
Kan man inte gilla VHS utan bli jämförd med massa nonsens? Ni är ju väldigt duktiga och pålästa så då kan ni väl vara generösa och ge killen en eloge som fortfarande använder sina grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NoSmoke, smoke without fire!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tycker du ska fortsätta spela in med din VHS kamera om du tycker den ger en skön känsla i filmen!
Men tycker du ska titta på en lösning på att RIPPA över från VHS till datorn=till ett digitalt media, som sedan håller i 100 år. Medans dina magnetiska VHS band kommer dö med tiden.
Men kör med nya VHS band spela in.. sen rippa till digitalt, men din källa är fortfarande analog från VHS kamerna så du kommer ha "samma"bild när det ligger rippat på datorn.

yusuke40, är du med på vad jag menar? hoppas på ett kort svar bara

// atego

Ett fint svar tycker jag! Jag minns när många var på mig om mina vinylskivor och sa släng dem!!! Hua mej vilken tur man inte gjorde det! Man kan ju ha både och tycker jag. Och som du beskrev är det lätt att lägga över på en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NoSmoke, smoke without fire!

Permalänk
Hedersmedlem

Ibland plockar jag fram alla avsnitt av Sista Skriket med Sauk, Lena Nyman och Bruno K Öijer bl a som ett exempel på cool TV som jag spelade in under VHS-eran. Minns även speciellt Månguden som jag tyckte var oerhört bra men som jag inte hittade på DVD (skymtar även förbi en riktigt häftig svensk, väldigt unik vinylspelare i den filmen, i ren brons rakt igenom med rubinlager).

Man borde digitalisera pärlorna man sparat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man borde digitalisera pärlorna man sparat.

Har själv ingen VHS gav bort den till behövande för åratal sedan.
Annars det som är intressant med VHS är väl isåfall all film som inte finns på andra format.
Kan ju undra om det finns någon form av arkiv som digitaliserar dessa gamla filmer innan banden torkar/avmagnetiseras eller vad som nu händer med gamla band efter årtionden.