Permalänk

Dator för arbete/virtualisering

Hej,

Har plockat ihop en dator, önskar input om allt lirar bra ihop?

Det jag ber om hjälp med:
* Kommer delarna att passa ihop?
* Har jag glömt något?
* Tips och trix på lösningar för de ja skriver om nedan.

Dator som jag plockat ihop:
https://www.dustin.se/favorites/index/3843435

Behöver en ny dator i jobbet som jag främst skall använda för att virtualisera diverse system. Främst äldre system som skall virtualiseras för att testa mig fram om jag sinom tid kan byta ut den äldre hårdvaran och köra de äldre systemet virtualiserat.

De system som är tänkta att ersättas framöver är olika typer av styrsystem/övervakningssystem för diverse elektrisk utrustning.

Observera att den dator jag länkat ovan icke skall användas "på fältet" utan endast är till för att laborera med.

Mottager gärna feedback/förbättringsförslag.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Hej,

Har plockat ihop en dator, önskar input om allt lirar bra ihop?

Det jag ber om hjälp med:
* Kommer delarna att passa ihop?
* Har jag glömt något?
* Tips och trix på lösningar för de ja skriver om nedan.

Dator som jag plockat ihop:
https://www.dustin.se/favorites/index/3843435

Behöver en ny dator i jobbet som jag främst skall använda för att virtualisera diverse system. Främst äldre system som skall virtualiseras för att testa mig fram om jag sinom tid kan byta ut den äldre hårdvaran och köra de äldre systemet virtualiserat.

De system som är tänkta att ersättas framöver är olika typer av styrsystem/övervakningssystem för diverse elektrisk utrustning.

Observera att den dator jag länkat ovan icke skall användas "på fältet" utan endast är till för att laborera med.

Mottager gärna feedback/förbättringsförslag.

Onödigt dyr CPU och ett för billigt aggregat. 5820 duger mer än väl. Angående PSU, kolla på Seasonic alternativt EVGA.
Du behöver också ett grafikkort?
Varför blandar du olika typer av vanliga diskar?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Onödigt dyr CPU och ett för billigt aggregat. 5820 duger mer än väl. Angående PSU, kolla på Seasonic alternativt EVGA.
Du behöver också ett grafikkort?
Varför blandar du olika typer av vanliga diskar?

Hej och tack för ett snabbt svar. Skall överväga byte av CPU och PSU.

Angående diskar så skall inte alla användas till just detta ändamål.

Har i arbetet många olika system med unik programvara som börjar bli till åren. Måste klona över dessa system till diskar att ha på hyllan. Sparar mig enormt med pengar i de långa loppet.

Då jag inte vet om de äldre systemen jag pysslar med accepterar nya SSD enheter så har jag tagit "lite av varje".

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Hej och tack för ett snabbt svar. Skall överväga byte av CPU och PSU.

Angående diskar så skall inte alla användas till just detta ändamål.

Har i arbetet många olika system med unik programvara som börjar bli till åren. Måste klona över dessa system till diskar att ha på hyllan. Sparar mig enormt med pengar i de långa loppet.

Då jag inte vet om de äldre systemen jag pysslar med accepterar nya SSD enheter så har jag tagit "lite av varje".

Om du ska virtualisera så kommer den virtuella maskinen att må bättre på en SSD än på en vanlig disk.
Du kommer att snabbt inse vad fungerar och inte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Om du ska virtualisera så kommer den virtuella maskinen att må bättre på en SSD än på en vanlig disk.
Du kommer att snabbt inse vad fungerar och inte.

Kanon det, håller även på att försöka byta ut äldre roterande diskar i många av de övervakningssystem jag håller på med. Då objektet som övervakas är i ständig rörelse så lämpar sig inte roterande diskar speciellt bra. Ofta problem med havererade diskar.

Visa signatur

Wruuum!