Hörlurar + dac/amp/ljudkort köpråd

Permalänk
Medlem

Hörlurar + dac/amp/ljudkort köpråd

Funderar på att börja plugga igen till hösten och tänkte sälja av mitt 980 (så att jag inte kan slösa tid på att spela hehe)...

Men ska man sälja nåt så måste man ju köpa någonting, eller hur?

Har länge velat ha några ordentliga hörlurar för musik. Jag lyssnar på ganska blandad musik.
T.ex. elektronisk musik med sång, svensk rapp, hardcore, hardstyle, dubstep..
Kan även lyssna på musik som Enya och liknande ibland, jag lyssnar aldrig på någon typ av rock.

Vad bör jag kika på? Har Hi-Fi Klubben i stan så kan testlyssna på deras sortiment i alla fall..

Har totalt en budget på ca 5000 kr men kan nog sträcka mig upp till 7-8000 kr om jag får en tråkig sommar.

I hörlursväg har jag mest kikat på Sennheiser HD650 och HD700.
Jag har aldrig ägt bra hörlurar så det är lite en djungel för mig.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

O2+ODAC kanske?
Själv kör jag en combo med O2+ODAC och ett par Ultrasone Pro 900.
Jag ville ha ett par lurar som funka bra till snabb elektronisk musik och med inte med för överdriven bas.
Då jag till 90% lyssnar på låtar med 170-240 bpm.

Men mitt tips är att kolla in märken som Sennheiser, AKG, Audio Technica och kanske Grado.
Och ta gärna med dig dina favorit låtar och lyssna på så många lurar som möjligt! hitta nått som känns bra för dig! Att hitta lurar är jävligt svårt.

Ett annat tips är att kolla in TRÅD finns mycket bra tips och tankar där i

Permalänk

Köpråd till hörlurar.

Behöver ett par hörlurar (ca 800 kr) till att skapa musik på datorn och behöver hörlurar som återger ljudet så exakt som möjligt utefter vad som finns inom prisklassen.^^

Aldrig postat i trådar innan så säg till om jag hamnat fel och var jag borde posta detta.^^

Permalänk
Medlem

@to0shy: Har faktiskt kikat på O2+ODAC. Verkar vettigt! Jag får läsa en del i den tråden, tack!

Hmm, jag får helt enkelt ta en runda på stan och lyssna i lite olika butiker antar jag. Enda problemet är ju att mobiltelefonen kanske inte är den bästa ljudkällan

Kan tillägga att lurarna gärna får vara heltäckande.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@to0shy: Har faktiskt kikat på O2+ODAC. Verkar vettigt! Jag får läsa en del i den tråden, tack!

Hmm, jag får helt enkelt ta en runda på stan och lyssna i lite olika butiker antar jag. Enda problemet är ju att mobiltelefonen kanske inte är den bästa ljudkällan

Kan tillägga att lurarna gärna får vara heltäckande.

Kolla HiFi klubben och Lefflers, kan finnas nått mer i Linköping dok inte säker. Även media markt och andra butiker brukar ha saker uppe för att känna och lyssna på.
När du är i en hifi butik så brukar man kunna låna en av deras hörlursförstärkare och lyssna med. Så får man lite bättre kolla på hur dom låter, många lurar ligger ju på över 200ohm och då blir det inte riktigt bra med bara en mobil tex.

Permalänk

@LudvigLindell:

Sennheiser är grymma lurar men Beyerdynamic DT-990/DT-770 (finns i 250ohm och 80ohm varianter) alt. mina favoriter som jag haft i 10år DT-250. Dom sitter mjukt och skönt och är sjukt slitstarka och låter fantastiskt. Dessutom finns reservdelar så man kan alltid byta om nått slits.
Brukar alltid kolla priser på Thomann.de (finns på Svenska) men alla tre lurarna borde ligger i samma prisklass även i Sverige,
och det är bara att söka på Youtube efter recensioner.
Beyerdynamic DT-250

Angående DAC så kan jag inte säga så mycket, sitter själv med ett RME UC ljudkort (~7200kr) för att jag är ljuddesigner,
men återigen så borde du efter lite tid på Youtube hitta massor med bra och välljudande DAC:ar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Kolla HiFi klubben och Lefflers, kan finnas nått mer i Linköping dok inte säker. Även media markt och andra butiker brukar ha saker uppe för att känna och lyssna på.
När du är i en hifi butik så brukar man kunna låna en av deras hörlursförstärkare och lyssna med. Så får man lite bättre kolla på hur dom låter, många lurar ligger ju på över 200ohm och då blir det inte riktigt bra med bara en mobil tex.

Var på hifi klubben idag och lyssnade på några olika lurar Denon ah-mm400 föll mig i smaken lite.

Skrivet av bingoofsweden:

@LudvigLindell:

Sennheiser är grymma lurar men Beyerdynamic DT-990/DT-770 (finns i 250ohm och 80ohm varianter) alt. mina favoriter som jag haft i 10år DT-250. Dom sitter mjukt och skönt och är sjukt slitstarka och låter fantastiskt. Dessutom finns reservdelar så man kan alltid byta om nått slits.
Brukar alltid kolla priser på Thomann.de (finns på Svenska) men alla tre lurarna borde ligger i samma prisklass även i Sverige,
och det är bara att söka på Youtube efter recensioner.
Beyerdynamic DT-250

Angående DAC så kan jag inte säga så mycket, sitter själv med ett RME UC ljudkort (~7200kr) för att jag är ljuddesigner,
men återigen så borde du efter lite tid på Youtube hitta massor med bra och välljudande DAC:ar.

Lycka till!

Ska se vad jag kan hitta om dt990/770, tack för tipset

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Var på hifi klubben idag och lyssnade på några olika lurar Denon ah-mm400 föll mig i smaken lite.

Ska se vad jag kan hitta om dt990/770, tack för tipset

Cdon har 20% på lurar för närvarande, är redan billigast på t ex dt880/t90 (bland beyerdynamic) och med koden xYDq48pW landar det på 1352kr respektive 3086kr, lägsta annars på PJ 1690kr/3858kr.

Andra kvalitativa lurar som fick där cdon redan låg bra till prismässigt innan anv av kod: Shure 940/1840 och Audio-Technica ATH-M70X.

Har ett par Q701 som jag är nöjd med, men lite sugen på dt880 eller dt990.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Insåg precis att Beyerdynamic lurarna inte verkar ha en utbytbar kabel, det är tyvärr ganska viktigt för mig. Men tack så mycket för tipsen och om rean hos CDON just nu!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535