Datorbygge med prestanda för en billig peng

Permalänk

Datorbygge med prestanda för en billig peng

Hej allihopa som blev nyfikna av att kolla in här!

Det är så här att jag har ett PS4 som jag inte använt på.. länge. Jag känner nu att det är dags att göra sig av med konsolen för att kunna lira på den plattform jag, liksom många andra, anser vara bäst - PC.
Det jag dock vill göra är att bygga en PC för en så billig peng som möjligt, då jag inom den närmsta framtiden kommer att lägga mina pengar på flytt och inköp av allt som krävs för att vara en god far.

Så nu vänder jag mig till er, det jag vill veta är vad för delar som folk byter ut, men som fortfarande besitter prestanda, så som CPU i7 2600K eller i7 3770K. Jag har en hel stationär dator som åldrats väl, men börjar bli lite för gammal för att prestera någorlunda, och därför behöver jag alla delar. Det jag kan tänka mig att lägga på CPU, Mobo och RAM är omkring 2000 riksdaler, grafikkort kan jag lösa på egen hand (men hjälp mottages tacksamt ändå). På de pengarna vill jag givetvis maximera prestanda.

..så hoppas jag att man kan få lite vägledning!

Permalänk
Medlem

Jag skulle annonsera en köpes annons på det du just söker. Vill du ha billigt så skulle jag valt amd, Folk fullkomligt kastar amd efter sig. Kanske inte det bästa men men fullt gott! Har själv köpt delar här och byggt en komplett speldator för lite drygt 3k. Jag betalade för ex 1500:- för en fx8350, asus sabertooth mb och 16 gig ram. Körde det systemet till en 2k 144hz skärm om det funkade bra, men fick ge plats till en 4790k. Lite skillnad givetvis men inte värt pengarna om man inte vill lägga så mycket. Tillägger att processorn numera går luftkyld, klockad i bios till 4.4 och går svalt och knäpptyst till en 1080 skärm.
lycka till // Magnus

Permalänk

@Blommen75: Tackar! Inte ens övervägt AMD om jag ska vara ärligt och är inte alls hemma på deras modeller. Får göra lite research där. Har du några tips på specifika AMD CPU att kolla efter?

Permalänk
Medlem

@bobberhino:
tycker du ska fundera på en am3+ socket typ fx8320-8350-8370.(8 kärniga)även 6300 och 1090(6kärniga) står sig bra och dom får man riktigt billigt.
lättklockade och säljs som sagt mkt billigt för den prestanda dom ger.

Innan vi byggde om datorn här hemma så jobbade amd systemet(fx8350) ihop med 2 st r9 290x i crossfire och en 27 tums 1440p 144hz skärm. Upplevde lite grafikproblem men som efteråt visats sig vara drivrutiner till gpu. fps var lite lägre men inte mycket. Bara tungdrivna spel skall tilläggas, typ gta5 , bo3, etc.
Den märkbara skillnaden till i7 4790k (med samma ssd/gpu/kylning osv) var:
lite snabbare uppstart i windows och spel(några sec)
lite lägre fps i spel
några grader varmare cpu
Om du inte vill eller kan lägga massa pengar så är en typ fx 8350 att rekommendera. Lägg ut en annons. Sök i marknaden för att få riktpris.
Sikta på runt 1200 för ett mb+cpu. Ta lite tid på dig.

Permalänk

@Blommen75: Låter grymt. Tack som fan för hjälpen! Ska givetvis ta lite tid på mig innan för att se vad man kan få tag på