Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Enkortsdator för temperaturmätning och relästyrning

Permalänk
Medlem

Enkortsdator för temperaturmätning och relästyrning

Frågan är vad man ska välja, Arduino, Raspberry Pi eller någon annan? Ska mäta två temperaturer och vill styra två relän. När det väl är programmerat så ska det bara fungera.

Syftet är att uppgradera värmepumpen med behovsstyrd avfrostning. Nu sitter ett mekaniskt ur som en gång i timmen öppnar för avfrostning om temperaturen i förångaren är -5 grader eller kallare. Avfrostning pågår tills förångaren når +10 grader, dock ej längre än 10 minuter.
Vid fuktig väderlek runt nollan fungerar det uselt. Om temperaturen ligger precis över gränsvärdet när kontroll görs är värmepumpen ordentligt igenisad nästa timme, och 10 minuter räcker inte till för att avfrosta ordentligt.
Vid kall och torr luft byggs det knappt på någon is alls i förångaren, och avfrostning görs i onödan vilket sänker verkningsgraden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Teensy USB kanske? 2:an är aurdinokompatibel.
http://www.pjrc.com/teensy/

Förtydligande: Dom andra versionerna kanske också är det, men det är inget jag har koll på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Rätt och rätt vet jag inte. En liten enkel moj är väl att föredra, men jag skulle tatt nåt som jag tror att jag enkelt kan ha framgång med. Om du t.ex. känner dig mer bekväm med en Raspberry Pi så går det säkert att hacka till nåt där med.

Mao, om du känner dig bekväm med Arduino så blir det säkert bra.Med tanke på ditt nick så kanske du själv har pysslat en del med liknande förut?

Hur har du förresten tänkt att det ska funka? Hur mäter du behovet? Funderade lite på det där med att den nuvarande går tills förångaren når +10 grader, drar det verkligen så mycket ström? Jag menar, om där inte är nån is att smälta så kommer den ju fort upp i temp. Kunde man inte bara förlänga maxtiden så att den kan gå till t.ex. 15 minuter?

PS. Frågan är om kortet du länkade till verkligen kan kallas Arduino-original. Numera heter alla original "Genuino" utanför USA. Nån lång historia om nån i gruppen som reggade varumärket i Italien utan de andras vetskap och sen bröt sig ur och skiter i att betala royalties för korten han tillverkar (jag tror tom han sålde företaget/rättigheterna till nån annan joppe som fortsätter i samma stil).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det Kjelle kallar original har iaf lemniskata med - och +, samma logo som används av Arduino på USA-marknaden. (www.arduino.cc)
Original eller ej är av mindre betydelse. Jag läste dock någonstans att kloner ofta har snävare spänningsintervall än original på m.nu att klonen funduino har snävare spänningsintervall än originalet.

Efter automatisk ofullständig avfrostning har jag delta på 4 grader som sjunker till 3 grader när förångaren når ca -10 grader.
Vid 14,30 startade jag manuellt en avfrostning genom att koppla om sladdar i värmepumpen. Efter det är delta T 4,5 grader. Nu 8 timmar senare har temperaturen i förångaren återigen börjat sjunka bort från utetemperaturen. Utan den manuella avfrostningen skulle det förmodligen blivit avfrostning var tredje till fjärde timme och låg effektivitet.
Att detektera när avfrostning behövs ser jag som en enkel uppgift.

Nu sker avfrostning med ett elektromekaniskt urverk. Skiva som roterar ett varv på ca 65 minuter, och ett jack på skivan där en arm kan falla ner. Denna arm påverkas av en gasbulb i förångaren, och styr en brytare. Jag har funderat på att fila upp urfräsningen så att avfrostning kan pågå en längre tid. Det löser ett problem, men jag vill även ha bort de onödiga avfrostningarna som sker varje timme när det är minusgrader. Är luften torr finns det inte mycket fukt som kan fällas ut och sätta igen förångaren.

Avfrostningen går till så att gasflödet vänds. Istället för att ge värme till huset så tar den värme från huset. Finns det ingen is att smälta är det bara en massa metall som ska värmas upp, och det tar ca 5 minuter. Energi som i stort sett förloras. Det blir närmare två timmar per dygn som blir till förlust istället för tillskott till husvärmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ta även en koll på nodeMCU och mjukvaran nodeRED. Har inte jobbat med det själv men tycker de verkar väldigt smidigt och kanske är mer lämpligt för någon som inte är bekväm med att programmera Arduino. Annars kommer absolut en arduino göra jobbet och är ganska lätt att sätta upp ett system på arbetsbordet så man vet att allt funkar innan man väl kör igång skarpt.

Fördelen med nodemcu är bland annat wifi så du kan få status från systemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte funderat på att skaffa en liten industriell plc, de är ju färdigbyggda och lite mer robusta och tåliga direkt ur lådan och kostar ändå inte så mycket, Kanske kan en sån här liten söt Siemensenhet för 1300 kr lösa det.
http://www.conrad.se/PLC-styrningsmodul-Siemens-LOGO!-0BA6-24...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kör en Raspebrry i stugan med onewire,
Mäter tempen inne ute samt värmen i pannan, In och utgående varmvatten i systemet,
Styr elpatronen beroende på temperatur ute,

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!