Permalänk

Dator för videoredigering?

Hejsan!
Jag funderar på att köpa en stationär dator (har endast en laptop idag). Det jag använder mest idag är att videoredigera (i Premiere) och hålla på med grafik (i ex. Photoshop). Jag har även börjat att lära mig lite Blender 3D.

Det jag nu undrar är vad är det som skiljer sig från en videoredigeringsdator jämfört med en gamingdator; är det inte så stor skillnad, eller ska man lägga krut på helt andra saker?

Och hur hade en bra arbetsstation kunnat sett ut för runt 8.000:- +/-?

Jag har en del baskunskaper, men inget mer så skulle vara tacksam för svar

/Rasmus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gamingdator och redigeringsdator är ganska lika förutom grafikkortet. Mycket minne och minst 4 cores på CPUn. Grafikkort spelar mindre roll så länge du kanske inte köper det billigaste och äldsta skit du hittar. Använder datorn i sign till liknande arbete men har ett bättre grafikkort om ja vill spela, skulle jag inte spela så hade ett begagnad GTX650/670 dugit bra för min del..

Sen är det ju viktigt med färger och bra skärm om du skall redigera foton och grada filmer, då skall du ha en bra skärm med IPS panel och sen gärna en skärmkalibrator så den visar korrekta färger också.

Tips: Intel CPU med minst 4 kärnor, 16GB RAM, System SSD och ett par större lagringsdiskar, billigt grafikkort + en bra skärm. Tänk på att endel grafikkort har trevligare fläktar som inte låter och det kan ju vara värt en liten slant extra även om du inte behöver kraften.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Nått sånt här kanske, dock utan grafikkort. Hade budgeten vart lite större så hade du kunnat få en snabbare i7 processor. Har du skärm?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9229940/2016-03-05

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Gamingdator och redigeringsdator är ganska lika förutom grafikkortet. Mycket minne och minst 4 cores på CPUn.

Jag håller med. Jag renderar lite och drömkomponenterna är ju http://www.inet.se/kundvagn/visa/9229954/2016-02-18

men det är för att spela in in game raw filer och sen rendera dem för Youtube i 1080p60.
Jag tycker att det blir lite dyrt när man sätter ribban högt, så planera gärna länge. Sätt budget. Snåla inte på moderkort och processor...

insert img
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

IMO Leta begagnad i7 2600k/3770k eller FX 83xx med moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@Lengab:

Jo de där e ju fina grejjer men budgeten såg ut att ligga på 8000ca så då får man snåla in på lite prylar, ett GTX980Ti är kaanske lite överdrivet med Sen vet vi ju inte om bra skärm ingår i budgeten heller så då blir det än värre..

Sen kan ja väll inte direkt säga att CM Hyper 212 är nån drömkylare direkt... Noctua är de som gäller om man skall göra ett drömbygge ju!

Å ska man inte ha så kraftfullt grafikkort så klarar man ju sig me ett nätagg med mindre Watt på, bättre moderkort behövs väl mest för överklockning. Håller man sig till stock så går de lika fint me ett något billigare.

Tycker själv det är minst lika viktigt att prylarna är tysta, ljuddämpad låda, tysta fläktar, bra och tyst kylare på CPU och GPU... hatar surrande datorer. Enda ja hör från min burk är hårddiskarna som knattrar/vibrerar emellanåt så funderar på att hänga upp dem i resårband.

Som sagt, viktig med processorkraft, många kärnor och mycket minne.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

@rasmuslian: Hej, jag jobbar som redigerare/videofotograf, mest i OSX miljö. Helt rätt, som sagts tidigare, att Premiere använder CPU mer än GPU. Vad du bör tänka på är flaskhalsen som hårddiskarna utgör. Jag använder en 256gb SSD som systemdisk, ytterligare en likadan som scratchdisk och sedan en vanlig 7200rpm HDD som mediadisk (som alltså bara läses ifrån). Kolla mina specs så ser du hårdvaran (grafikkortet är anpassat för Final Cut pro X, ska köpa ett till likadant så fort jag får syn på ett beggat).

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

@carlitoman:

Lirar inte adobes programvaror bättre med Nvidia eller har jag fattat fel där? Sen chansar ja på att din budget är lite högre än TS 8000ca.
Kanske funkar bättre i FCP? Kört IMAC med FCP och Premiere och tycker Premiere är mycket trevligare att arbeta i, testat lite andra med som AVID Media Composer med men de var ingen höjdare det heller

Själv märker ja ingen skillnad med mitt GTX970 eller mitt andra GTX650 när ja photoshoppar eller redigerar i premiere, det som märks mest är ju ren processorkraft och gärna mycket minne. Hur stor skillnad är det att använda en SSD som scratchdisk jämfört med van 7200rpm mekanisk och när märker man det?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

@knoxz: Jag har en IPS skärm redan (och all annan kringutrustning som tangentbord och mus) så det är inte inräknat i budgeten. Det där såg ju rätt bra ut. Hur pass "framtidssäker" är komponenterna? Skulle det gå lätt att uppgradera i framtiden, skicka in mer RAM osv.

Vad skulle du rekommendera för grafikkort då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@rasmuslian:

Framtidssäker.. Beror väll på hur långt in i framtiden man tittar men den skiljer sig inte jättemycket från min i sign förutom processorn vad gäller redigeringskraft och ja sk adå int ebyta ut min på läääänge, har du råd med lite till skulle jag välja en i7 4790K 4ghz (4.4ghx max) ist. Skillanden mot det nyaste processornerna och DDR4 är inte extremt stor så du klarar dig länge med den burken. Sen kan du ju vid behov fylla på med mer RAM minne, en till SSD som scratchdisk om du vill.

Har du en budget på 8000 så kan du ju inte välja det senaste och snabbaste så för den pengen räcker den långt.

Grafikkort, ligger ett GTX 560 under säljes, duger nog alldeles utmärkt Annars GTX650/670 eller om du vill så kanske ett GTX 750/950 eller liknande. Beror på vad du har för budget och om du över huvud taget tänkt spela.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

@knoxz: Ja det är klart att jag förstår att man får man betalar för Men tack för tipsen, jag har inte tänkt spela så jättemycket. Och det här med Nvidia och Adobe? Och förresten hur mycket mer skulle jag behöva lägga ut för att titta på video i 4K?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@rasmuslian:

Titta på 4k, klarar du med ett GTX650 med rätt programvara

Spelar upp 4K video med min gamla burk med Q9450, 8GB RAM och ett GTX 650 med media player classic home cinema och hårdvaru upp spelning med grafikkortet. Med den där burken och ett nyare billigare grafikkort inga problem. Ska du koppla till 4K tv för att få nån nytta av 4K så behöver du ett grafikkort med HDMI 2.0 som klarar 3840x2160P@60hz vilket nästan bara GTX9XX serien klarar. Därför jag kör ett GTX970 också för att koppla till min TV i sign. Sen skall ju teven klara den signalen också vilket inte alla 4K tv kan..

Ja i adobes programvaror kan man dra nytta av grafikkortet till viss del men det behöver man inget värstingkort för.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

@knoxz: Okej. Men behöver man ett GTX9XX för att även koppla till en vanlig 4K datorskärm?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@rasmuslian:

Ska väll funka med Display port om skärmen har det, annars vet ja inte. Kör bara 1920x1080 till min skärm.
Kör skärmen HDMI så funkar väll 60HZ bara om man har HDMI 2.0, annars 30Hz.. DP funkar väll med 60Hz..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

@knoxz: Jo Adobe och Nvidia lirar bäst. För FCPX är det Ati som gäller. Scratch är den delen av hdd som jobbar intensivast, så jag skulle rekommendera SSD dit. Finns ju dem som har ytterligare (en fjärde) Hdd för programfiler mm, men det känns overkill i detta fallet. Men jag skulle garanterat råda att köpa 2 st 256gb ssd istället för en 512gb. Iaf. om videoredigering är huvudpoängen.

När det gäller övrig hårdvara så har du ju alltid valet att redigera via proxy media. Då klarar du dig på lägre specifikationer, i5 processor, 16gb ram osv. Men se då till att du skaffar en biffig disk för media eftersom det kommer att ta mycket plats.

4K är extremt intensivt, speciellt vid färgkorrigering och effekter. Dubbla av de fetaste grafikkorten, 32gb ram och senaste fetaste processorerna om det ska redigeras online (alltså med orignalmedia).

Sedan något nästan alla glömmer bort. Backup. Du kommer efter ett tag att ha ganska extrema datamängder på dina hdd. I princip allt måste sparas om du vill kunna gå tillbaka i projekten och göra ändringar (ett måste om du ska tjäna pengar på det på något sätt). Och även om du kan tänka dig att slänga all orignalmedia och bara spara en master (enklare youtube grejjor mm kanske det kan vara ett alterantiv) så kommer din data behöva backup. Hoppa inte över detta är mitt råd, ditt framtida jag kommer att tacka dig.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

@carlitoman:

När/hur märker man att scratchdisken är en flaskhals vid redigeringen? Vad snabbas upp och varför behöver jag en SSD istället? Övertyga mig att köpa en till SSD

Inte redigerat i 4K mer än småklipp från mobilen, som tyngst har ja redigerat 1080P från en Panasonic HPX500 med 1GB data per minut film och de funka utan större problem mer än att hårddiskarna fylldes jäkla snabbt

Som sagt, backup är jäkligt viktigt. Har materialet jag arbetar med i datorn + en backup på allt på en extern + en NAS för säkerhets skull.

Sen beror ju allt på hur professionellt man gör det, tjänar man pengar på det hela och är under tidspress osv så kan man inte snåla in på utrustning. Men gör man det på hobbynivå för skojs skull där tidspress inte är viktigt så kan man ju spara in endel.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

@carlitoman:

När/hur märker man att scratchdisken är en flaskhals vid redigeringen? Vad snabbas upp och varför behöver jag en SSD istället? Övertyga mig att köpa en till SSD

Inte redigerat i 4K mer än småklipp från mobilen, som tyngst har ja redigerat 1080P från en Panasonic HPX500 med 1GB data per minut film och de funka utan större problem mer än att hårddiskarna fylldes jäkla snabbt

Som sagt, backup är jäkligt viktigt. Har materialet jag arbetar med i datorn + en backup på allt på en extern + en NAS för säkerhets skull.

Sen beror ju allt på hur professionellt man gör det, tjänar man pengar på det hela och är under tidspress osv så kan man inte snåla in på utrustning. Men gör man det på hobbynivå för skojs skull där tidspress inte är viktigt så kan man ju spara in endel.

Jag tjänar inte pengar på det. Men SSD ger mer flyt i inspelningar i full HD om du tar live stream capture... asså wysiwyg. De filerna är enorma. Ska du "bara" ta från kamera/mobil då är SSD lite överflödigt. *edit*
Redigering kräver kraft av datorn mer, än av lagringsmedia. *end edit*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@knoxz: För det mesta funkar 1st SSD fint. Men tänk dig själv att operativet läser och skriver till SSD'n och redigeringen läser/skriver till SSD'n. Det blir en hel del data som ska skyfflas till samma fysiska plats. Detta blir mest synbart vid mulitkanal klippning (2+ kameror som vidoväxlas i mjukvaran), men också om du använder flera kameror i samma bild (bild i bild). Även i vanlig 1080p enkelspår i tidslinjen så är det en faktor, men då begränsar det kanske inte så mycket. Vd du upplever med en dedikeras scratch är att "lagget" när du scrollar igenom klipp eller testar olika trims mm. minskar. Det beror självklart mycket på vad för videomaterial som används, men numera finns ju extremt fina kameror till hyfsat överkomliga priser som kan väldigt mycket. En hel vetenskap detdär men du kan googla på sata video editing så får du säker mer detaljerad info.

Vad gäller storleken på videomateralet så säger det ganska lite om hur jobbigt det är för datorn att jobba med. 1 min prores 422 tar upp ca 1gb men är inte komprimerad, vilket gör det myyyycket lättare för datorn att jobba med. H264, mp4 och mer proffcocecs som xavc.s, L osv, tar även de mycket mer kraft av processor och grafikkort eftersom datorn måste "räkna fram" bilder i realtid från hård komprimering.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.