Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Zen går upp mot Intel Kaby Lake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Minns när jag började välja datorer till mitt jobb. En inköpares reaktion när jag sa att datorn hade AMD-processor:
"Vad är det för skit?"
Nu sitter han med en HP-dator baserad på en av AMDs APUer.

Härligt

Har nästan samma när det gäller CAD, nu är det ett mindre företag men ändå.
Köpte in två datorer med AMD för CAD, alla andra skrek HP stationer med Intel/Nvidia för 2~3 gånger högre kostnad.
En HP är redan pensionerad och övriga är utökade med mer minne och kraftigare grafikkort, medan AMD maskinerna fortfarande är orörda.
Intressant är att dom även är snabbast i dom flesta situationer och den som blev pensionerad var uppriktigt riktigt långsam, något som personen som körde på den aldrig sa något om då han förespråkade Intel/Nvidia

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

När Zen kommer blir det ett nytt system tillsammans med AMD Greenland.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det är knappt att det händer med en cpu Såvida man inte håller på med klockning.
Med grafikkort är det vanligare.
Dock skulle det vara intressant o veta hur ofta man får en blåskärm eller frysning pga moderkort.
Tror ändå rätt många som har problem med blåskärm skyller ganska omgående på minne eller gpu trots att det likaväl kan va moderkortet.

Dom gångerna som blåskärm uppstår så är det till över 90% strömförsörjningen på moderkortet och då att någon kondensator har gett sig, ibland så kan man uppriktigt höra ett svagt stönande
Stönande = pysning, poppande ljud när det läcker från kondensatorn.

Har varit med om det på i princip moderkort från asus, msi, gigabyte med flera (mer okända) över åren, började i princip med P5 och AMD/Cyrix motsvarigheter när effekten steg och det började att sättas krav på en mer reglerad spänning till CPU'n.

Det är även den orsaken som gav AMD och även Cyrix dåligt rykte då systembyggare byggde (billiga) system med AMD och Cyrix, dom valde helt uteslutande billiga komponenter överlag och givetvis även ett billigt moderkort. Så när kortet gav sig, fick AMD och Cyrix skulden...

Många gånger så var det restpartier/överblivna ratade komponenter som det byggdes på, något som jag mycket väl vet då jag jobbat på datorfirma där jag byggde och levererade system.

Minnesproblem som jag sett är att sockeln för minnet då är dålig = dålig kontakt när någon satt (och tagit ur) minnet några gånger, även detta på extrembilliga moderkort.

När grafikkort ger sig så är det mest att det blir artifacter och liknande eller helt utebliven bild, ibland så kan det även vara en svag/dålig nätdel som inte kan leverera tillräckligt med kraft till kortet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag köpar en maxad zen (4xMAX opteron) så fort de finns tillgängliga då sydbryggan blir en i 9** serien och kommer därför funka i DOS, OS/2, Haiku, AROS, Windows xp-10, BSD, Linux och alla de andra.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne:
Cyrix hade snabbare prollar på allt som inte krävde mmx. Det store designfelet med Cyrix och Centaur (winchip) var att de de inte funkade i SMP.
BeOS visade att centaur PR 350+ faktiskt funkade i SMP i socket 370, men vid det lager var Cyrix redan dött.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att det blir så bra som det låter, det är fanemej dags för AMD att ha en ny storhetstid vid det här laget.

Är fortfarande lite kär i min gamla Thunderbird 1200-burk från sekelskiftet (numera uppgraderad med en XP 2400+, ett lite modernare chassi, och ett 32GB CF-kort i IDE-adapter som SSD) som fortfarande är vid liv och agerar DOS-monster. Skoj att lira Blood i 1280x1024 med fint flyt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Roligt för dem som kan tänka sig Zen. Jag kommer själv förmodligen köpa Intel då jag vill ha absolut bäst prestanda. Zen lär ju hamna under skylake, förmodligen runt Haswell någonstans vilket är ju mer än tillräckligt bra för många men CPU är inte något som jag uppgraderar varje år direkt så för mig blir det Kaby Lake om den nu inte blir försenad med ett år eller så då.

Vad kör du för Intel-processor nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hört från Intels utvecklings avdelning: - WTF! Måste vi börja arbeta igen ???

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonkul:

Jag hoppas också innerligt på konkurrens och en comeback för AMD, men till skillnad från alla andra här har jag inte förträngt hur omöjligt det är att få en AMD-plattform stabil utan spontana blåskärmar...

Jag har byggt över hundra amd baserade burkar sen 90talet till nu och amd är lika stabil som intel men skulle det vara problem beror det oftast på att amd alltid har haft bra stöd för cpu och folk pluggar i senaste cpu´n i ett 8 år gammalt moderkort som var billigaste man kunde hitta då ...vist då kan det bli problem men normalt är dom lika stabil som intel och har kört amd burkar som gått nått år utan reboot ens

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det ryktades tidigare om en ca 300W Zen-baserad APU med kraftfull grafikdel...
/*snip*/
...går bygga kraftfulla och kompakta system med hög prestanda med en sådan lösning. Är väl kylningen då men finns olika lösningar på det med förstås.

Ja med "super kylare" som Wraith lär det inte gå så bra.

Skämt och sido jag har också för mig att det var snack om det - var väl till servermarknaden om jag minns rätt?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Intel, dags att dra ner byxorna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har G3258 hemma 4790k och 5960X och några Xeon i5 så har faktiskt inte bara värsta ^^

wooot har tvelander skaffat fury x x4?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Hehe.
Verkar den vara i närheten av Intels motsvarande?
Vart ju lite nedstämd efter att brorsan som är en AMD nörd tyckte jag skulle köpa intel till sista bygget för tre år sen.

Nästan dags för en AMD igen känner jag.

Permalänk
Medlem

Får se om det är en sådan ökning att ddet är värt uppgradering som motsvarar ens tunna ekonomi eller det börjar komma saker som en över 6 år gammalt moderkort och processor börjar få problem med, tycker det står rätt stilla iallafall när man ej behöver vr eller 200hz. Men alltid kört amd men min 286 och spelet stugan är endå lyckan i mitt liv, eller ett spel som barkade ur när man tryckte på turboknappen för att från 7mhz bli 10mhz och många spel gick på chernobylbaserat metamfetamin.

Nämen ajg hoppas på amd är som småkär i det röda laget även fast mitt grafikkort inte gillar mig för stunden har jag haft 7 st amd gfx kort på raken tror nvidia fx5700 eller vad det var för namn var mitt sista. Snabb ägde sista agp kortet dom gjorde 6800 men efter det amd gett mest för pengarna. fast jag använder datorn mest för aftonbladet iåf så jag ska inte säga för mkt. MEN HEJA AMD (L)(L) mer konkurans så det blir som under amd64tiden mellan core2duo fast med dagens penga kurs i världen

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast det är väl inte direkt AMD som hypat utan användare själva och tredjepartskällor?

Ja precis. Men AMD får ofta skit i forumet för att de inte "håller vad de lovat". Även fast de inte lovat någonting. Folk tror på rykten eller kreativa rubriksättningar som denna och blir besvikna om det inte gäller.

Permalänk
Medlem

Får jag harva vidare på min Phenom II tills dessa dyker upp då.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mkk:

Det ska bli skönt att helt enkelt komma bort ifrån Intel-miljön. Att slippa hålla reda på begränsningar som kommit till av artificiella skäl. Det kommer säkert att kosta mer än vad många hoppas på, mem jag ser fram emot ett hemmabygge med ECC-minne bland annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för begränsningar syftar du på?

Skrivet av Adam West:

Exakt. Än så länge har jag inte sett röken till uttalande från AMD själva ang prestandan hos Zen, vilket kanske är det bästa utifall att den skulle i likhet med Bulldozer (mot alla odds) så är det i alla fall inte AMD själva som hypeat upp allting.
Det var ju det som egentligen var den största missen med just Bulldozer anser jag, dvs att dom själva ansåg att den spelade i toppsegmentet medans verkligheten visade på det raka motsatta.
Men som sagt, förhoppningsvis har dom lärt sig en läxa sen sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda konkreta AMD har sagt om prestandan hos Zen är att den kommer få 40 % högre IPC än Excavator vilket borde placera den någonstans runt Sandy Bridge och Ivy Bridge i allmänprestanda. Om de inte lyckats peta upp frekvenserna signifikant högre vilket inte är så troligt. Det känns som en fullt rimlig gissning på prestandan hos en helt ny arkitektur och med tanke på hur många som säger att deras 2600K och 3770K fortfarande duger så lär ju prestandan inte vara ett så stort hinder. I alla fall inte så länge de kan erbjuda en bra plattform totalt sätt. Prestandan är ju bara en del man får ta hänsyn till. Kan de erbjuda intressanta och/eller prisvärda plattformar så borde inte prestandan vara ett problem förutsatt att deras uttalande angående IPC stämmer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare

Angående de som tror att Zen kommer bli billig

"It can't just be that we're the cheaper solution"
Lisa Su

Hoppas verkligen att AMD lagt rejält med krut på enkeltrådprestanda i Zen, för den bistra sanningen är att om Kaby Lake har 20-25% (eller mer) högre prestanda per CPU-tråd än Zen så betyder det att personer som objektivt väljer CPU-modell kommer dra slutsatsen att Kaby Lake i genomsnitt är det bättre valet jämfört med Zen även om Zen-modellen har dubbla antalet CPU-kärnor (för skrivbordet). Vidare, givet vad AMD sagt om önskad prisstrategi framöver kan de omöjligen erbjuda 8-kärnors Zen ens nära 4-kärniga Intel rent prismässigt.

@Zotamedu Det luriga med AMDs "40% högre IPC" är att bilden sa att en "Zen core" ska ha 40% högre IPC än en "Excavator core". Man säger inte om det är "upp till" eller "genomsnitt", om det gäller flyttal (verkar väldigt troligt att Zen får 40% högre IPC för flyttal givet läckt information om design) eller heltal (långt viktigare att få hög IPC här, inte alls lika självklart att den blir 40% högre här). Sedan har vi diskussionen kring vad "core" är...

Om 40% refererar till att en Zen kärna med båda CPU-trådarna aktiv har högre 40% högre IPC än en Excavator kärna (d.v.s. en tråd i en modul) så är ger 40% ökning i genomsnitt en lägre IPC än Sandy Bridge. Så rimligen gäller 40% för enkeltrådprestanda, men finns ju ingen information om exakt vad dessa 40% refererar till. Använder man Dolphin Benchmark (någon form av Wii emulator) som exempel på "upp till" har ju Skylake 70% högre IPC jämfört med Sandy Bridge och 50% högre IPC jämfört med Ivy Bridge.

Poängen: "40% högre IPC än Excavator" säger i praktiken noll.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MonkeN:

wooot har tvelander skaffat fury x x4?

Yezzzzz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Beroende på hur stor skillnaden Skylake -> Kabylake blir så blir det kanske en Kaby vid lansering. Det ska nog mycket till innan jag sätter en AMD i min dator.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Använder man Dolphin Benchmark (någon form av Wii emulator) som exempel på "upp till" har ju Skylake 70% högre IPC jämfört med Sandy Bridge och 50% högre IPC jämfört med Ivy Bridge.

Helskotta vad mycket som hänt sedan Sandy Bridge kom ut!! Iaf när du lägger fram det så där!
Varje gen har det mest känts som Intel duttat på några få procent varje gång, men visst, när man adderar 10% extra till en ny gen som redan bjuder på 150% av SandyB's prestanda, så är det 10% relativt mot föregående gen, men relativt mot SandyB så blir då ökningen 15%.
Jag vet inte varför jag tidigare fått för mig att skillnaden i IPC mellan SandyB och Skylake bara skulle röra sig om kanske 30-45%, men att det skulle vara 72%..... WOW säger jag bara!!
Många bäckar små, antar jag.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Undrar hur det ser ut med den utvecklingen.
Beställde nyligen ett moderkort från inet.från ASrock för FM2+ med AMD:s nyaste bios A88X.
Dom hade inget på lager, deras leverantör hade lovat leverans i början av Februari. Leverantören har enl Inet inga i lager, inte något annat moderkort heller som är för ITX och FM2+.
Så antagligen så får leverantören pga av något avtal med Intel inte sälja ?

Inet försökte få mig att byta till ett Gigabytekort med samma bios. Det kortet innehöll det nya bioset men det var inte mer. Inget var tillagt för de nyheter som kommit i de 2 senaste versionerna. Dessutom kostade kortet mer, mindre vara för mer pengar. Sen har dom ASUS men inte ens dom har velat göra några ändringar för nya BIOS:et.

Vi får se om det kommer ut några nya kort som går att köpa och är anpassade för Zen men börjar betvivla lite. Intel har säkert satt upp lite spärrar.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mogwaii:

Snyggt chassi

Visst äre haha, nä nu bara testar jag så allt funkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare

@lastninja: Fast poängen är absolut inte att hävda att IPC ökat med 70% SNB -> SKL, däremot kan man bevisligen säga att det är upp till 70%.

Rent teoretisk har SKL 100% högre bandbredd mot L1$/2$, 33% högre kapacitet i back-end, 25% högre kapacitet i front-end, 50% högre kapacitet för minnesoperationer, över 100% större "out-of-order" fönster och 100% högre flyttalskapacitet jämfört med SNB. Nära nog noll program har endast en av dessa som flaskhals, många har flaskhalsar utanför CPU-delen (7zip beror t.ex. mycket på RAM-bandbredd).

Edit: Intels förkortningar på mikroarkitektur, SNB = SaNdy Bridge, SKL = SKyLake (andra exempel är IVB, HSW, BDW)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur långt innan lansering engineering samples brukar skickas ut? Vill se lite siffror snart.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra detta.

Permalänk
Medlem

Tolkar den relativa tystnaden från AMD som om att de ändå sitter på något riktigt bra. Brukar vara så, tomma tunnor skramlar mest annars etc. och allt det där.

Personligen kan jag knappt vänta tills de lanseras, ska bli så spännande att se vad det blir

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Undrar hur det ser ut med den utvecklingen.
Beställde nyligen ett moderkort från inet.från ASrock för FM2+ med AMD:s nyaste bios A88X.
Dom hade inget på lager, deras leverantör hade lovat leverans i början av Februari. Leverantören har enl Inet inga i lager, inte något annat moderkort heller som är för ITX och FM2+.
Så antagligen så får leverantören pga av något avtal med Intel inte sälja ?

Inet försökte få mig att byta till ett Gigabytekort med samma bios. Det kortet innehöll det nya bioset men det var inte mer. Inget var tillagt för de nyheter som kommit i de 2 senaste versionerna. Dessutom kostade kortet mer, mindre vara för mer pengar. Sen har dom ASUS men inte ens dom har velat göra några ändringar för nya BIOS:et.

Vi får se om det kommer ut några nya kort som går att köpa och är anpassade för Zen men börjar betvivla lite. Intel har säkert satt upp lite spärrar.

Nej tror inte att intel stoppat någon leverantör från att sälja speciellt inte som det ser ut för dem på marknaden. Hade det däremot vart på P4 tiden så tror jag säkert dem hade fuskat med mycket.http://www.pcworld.com/article/3023373/hardware/amd-ac... http://www.theverge.com/2014/11/2/7147015/intel-paying-up-aft....

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av abki:

Undrar hur det ser ut med den utvecklingen.
Beställde nyligen ett moderkort från inet.från ASrock för FM2+ med AMD:s nyaste bios A88X.
Dom hade inget på lager, deras leverantör hade lovat leverans i början av Februari. Leverantören har enl Inet inga i lager, inte något annat moderkort heller som är för ITX och FM2+.
Så antagligen så får leverantören pga av något avtal med Intel inte sälja ?

Inet försökte få mig att byta till ett Gigabytekort med samma bios. Det kortet innehöll det nya bioset men det var inte mer. Inget var tillagt för de nyheter som kommit i de 2 senaste versionerna. Dessutom kostade kortet mer, mindre vara för mer pengar. Sen har dom ASUS men inte ens dom har velat göra några ändringar för nya BIOS:et.

Vi får se om det kommer ut några nya kort som går att köpa och är anpassade för Zen men börjar betvivla lite. Intel har säkert satt upp lite spärrar.

Kör själv med Asus A88XM-plus i två system, funkar bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280587

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |