Permalänk
Medlem

VPN-åtkomst från utlandet

Jag har googlat i en vecka nu och får inte ihop det alls. Finns så många lösningar, så jag hittar inte den specifika lösningen som är lämplig i mitt fall.

Jag ska åka på semester och skulle vilja streama lite hemifrån. Kommer att ha med en iPad och har en ASUS RT-AC68W hemma. Som jag förstår det ska det bara vara att aktivera VPN på routern, välja ett användarnamn och lösenord och ansluta till den via iPads VPN-funktion? Läste något om att sätta upp en DDNS också, men förstod inte riktigt hur det funkar.

Är det något jag behöver tänka på? Eller finns det någon som kan beskriva exakt vilka inställningar jag bör göra? Är inte alls hemma på nätverk.

Har Comhem som ISP om det har någon betydelse.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Du bör ha DDNS aktiverat så att din ipad "hittar hem" till din router om du har dynamisk IP-adress. (Vilket du förmodligen har med Comhem) Din router stöder flera olika tjänster, även ASUS egna.
Mer om DDNS här: https://www.asus.com/support/FAQ/1011725/
Sen lägger du in VPN i paddan: https://support.apple.com/sv-se/HT201550

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

@Plattelöparn Ok, tack så mycket för ditt svar!

Ja jag har dynamisk IP med ComHem, så DDNS får jag väl fixa. Första länken är jag med på, men den andra säger ju inte så mycket. PPTP är väl det jag ska välja och sen mata in vadå? DDNS eller de användarnamn/lösenord jag väljer när jag lägger till en VPN i routern?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@Plattelöparn Ok, tack så mycket för ditt svar!

Ja jag har dynamisk IP med ComHem, så DDNS får jag väl fixa. Första länken är jag med på, men den andra säger ju inte så mycket. PPTP är väl det jag ska välja och sen mata in vadå? DDNS eller de användarnamn/lösenord jag väljer när jag lägger till en VPN i routern?

Sorry, skulle länkat till den här också: http://www.asus.com/support/FAQ/114892
När du ordnat det så matar du in VPN-uppgifterna på paddan. DDNS-klienten behöver du bara ha i routern.
Du kommer att få en adress typ adress.ddns.net som du anger som VPN-server.
Glöm inte att testa via annat nät innan du reser iväg

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

@Plattelöparn: Supertack! Den länken hjälpte lite mer

Ska testa ikväll. Men bara för att dubbelkolla så att jag har förstått rätt:

Description: [Valfritt namn]
Server: adress.ddns.net [DDNS som jag väljer]
Account: [Användarnamn som jag väljer när jag ställer in VPN]
Password: [Lösenord som jag väljer när jag ställer in VPN]

Korrekt?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Ja

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

@Plattelöparn: It works!

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Går det att routa all trafik över den tunneln eller blir den till det lokala nätet? Anledningen att jag frågar är förvisso av ren nyfikenhet, men det är också viktigt om man ska se exempelvis play-tjänster som bara fungerar inom Sverige.
Dock vet jag att sådana brukar fungera rätt sunkigt från Spanien då jag alltid haft usel anslutning vart jag än varit. Har suttit på caféer pubar och sett hockey/fotboll på min platta, men då haft en slingbox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Går det att routa all trafik över den tunneln eller blir den till det lokala nätet? Anledningen att jag frågar är förvisso av ren nyfikenhet, men det är också viktigt om man ska se exempelvis play-tjänster som bara fungerar inom Sverige.
Dock vet jag att sådana brukar fungera rätt sunkigt från Spanien då jag alltid haft usel anslutning vart jag än varit. Har suttit på caféer pubar och sett hockey/fotboll på min platta, men då haft en slingbox...

Inte säker på att jag förstår vad du menar, men jag kan återkomma efter semestern med besked om jag kunde streama Cmore, HBO Nordic och andra playtjänster. Har ju hittills bara kunnat testa från min mobil i Sverige, men jag får IP av ComHem istället för 3 (som är min mobiloperatör) när jag ansluter till VPN.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua