Flytta filer till extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Flytta filer till extern hårddisk

Hej!

Jag märkte nyligen att "startskivan är nästan full", och ville omedelbart flytta filer till min externa hårddisk.
Men när jag ska "dra" över filerna till hårddisken så går det inte. Jag har provat att hålla in alt/cmd. Ingenting fungerar.
Däremot fungerar det att flytta filer från hårddisken till datorn.
Så snälla, hjälp mig innan min hårddisk á 500 gb är helt proppad.

Permalänk
Medlem

@RAJ:
Tjena jag är bara nyfiken på vad cmd är för knappt ser ut att sakna den på mitt tangentbord
nvm löste det med google. mac man lär sig nytt varje dag

Permalänk
Medlem

@RAJ:Jag markerar först alla objekt jag vill flytta på och väljer antingen kopiera eller klipp ut (beroende på om det är en säkerhetskopia eller inte) och sen öppnar jag önskad mapp på den externa hårddisken och väljer klistra in.

Obs! Systemfiler mm. går ej att flytta över. Obs!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

@DatorMuppen: Men hur ska jag göra om jag vill öppna systemfilerna ?

Permalänk

Mest troligt är den externa disken formaterad i NTFS och inte HFS.
OSX kan läsa NTFS men inte skriva.

Permalänk
Medlem

@RAJ: Jag skulle tippa på att den externa hårddisken du använder är NTFS-formaterad. OS X kan läsa en NTFS-disk men inte skriva till den, vilket är anledningen till att du kan dra filer från hårddisken till datorn men inte tvärtom. Det finns sätt att gå runt det, vilka du kan hitta genom en enkel google-sökning. En annan lösning om du vill att disken ska funka med både Mac och Windows utan krångel är att formatera om den till exFAT.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W