Bahnhof IP-tele slutat fungera med Gigaset!?

Permalänk
Medlem

Insåg att bytte man enkelt ut siffrorna i länken så gick det ladda ner 075, men det gick inte installera denna på min C610IP så jag kan inte testa om det löser problemet.

http://profile.gigaset.net/device/latest/42/merkur075_42.bin

Permalänk
Medlem

Jag fick just min Bahnhof + ASUS RT-AC66U + Siemens C530 kombo att fungera igen efter att ha satt på (enable) "SIP Passthrough" i ASUS-routern(WAN/NAT Passthrough), en funktion jag har haft avstängd sedan länge då det inte gick att svara på telefonen när det ringde. För att kunna svara var jag nu tvungen att ändra SIP-porten inne i Siemens-programet, jag ändrade under "Advanced VoIP Settings" (Settings/Telephony) till SIP port: 5070 istället för det som stod innan, 5060.
Dessa två saker räckte för att min telefon skulle fungera igen.

EDIT: Jag kör med BETA firmwaren till C530:an 42.232 heter den och finns på http://profile.gigaset.net/device/latest/42/merkur232_42.bin

Permalänk

Fungerar?

Någon annan som fått det att fungera?

Både Bahnhof och IP-Only är lite kryptiska när man ringer dem. Ingen vill kännas vida att det är deras problem samtidigt som man känner till problemet. Känns lite CanalDigital och Discovery över det!

Permalänk

Hur ser REGISTER ut med fw 42.232?

@Xelnah:
Det jag kunde se när jag sniffade trafik var att Gigaset-telefonen inte verkar få nåt svar på sin REGISTER.
Det enda som sticker ut i den, jämfört med en softphone som lyckas registrera sig är Call-ID som för C530 IP ser ut så här:
Call-ID: XXXXXXXXX@192_168_1_100

Tittar man på RFC så anges att Call-ID kan vara i stort sett vad som helst, så länge det är unikt för enheten, men i stort alla exempel som anger nåt i stil med IDENTIFIERARE@ADRESS använder formatet XXX.YYY.ZZZ.WWW på adress-delen.
Exempel: http://rpm.kamailio.org/docbook/sip-router/branch/master/sip/...

För min softphone som lyckas koppla upp sig ser det ut så här:
Call-ID: deadc0ed-b45c-cafe-bfe7-deafbeef

Har du möjlighet att sniffa din telefon när den registrerar sig och se hur värdet på Call-ID ser ut?
Maggropskänslan är att nånting på vägen tycker att det är ett ogiltigt värde och kastar det.

Har samma problem som övriga, sitter på Bahnhof via IP-only och telefonen fungerade fint fram till nånstans kring den 20:e februari.

Tillägg
Permalänk

Det är inte Call-ID...

@IlyaKuryakin:

Har meckat lite med min capture och bittwist(e), det är iallafall inte så enkelt att det är formatet på Call.ID. :/
Det är riktigt märkligt, jag kan starta min softphone och registrera utan problem, men C530 IP får inget svar.
En capture av respektive telefon visar inget uppenbart fel heller.

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med min C530 efter att jag uppdaterade den till senaste firmware istället för den den kom med och jag tror jag hittat felet. Jag backade till förra firmwaren enligt http://www.gigaset.com/it_en/cms/home/support/support/faq/faq... vilket löste problemet. Verkar vara samma instruktioner för typ alla deras telefoner.

Permalänk
Medlem

Någon som hört något mer eller fått det att funka? Jag har testat det som skrivits men får inte snurr på min Gigaset!

Permalänk

Nä, testat det mesta utan resultat!

Jussi87, vilket nät sitter du på? IP-Only?
Kan det vara så att man löst det på delar av nätet?

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni andra också fått detta mail från bahnhof:

"Hej,

Vi beklagar att uppdateringen i detta ärende har vart bristfälligt. Tekniker har konstaterat
att felet sitter hos stadsnätet, Ip-Only. Det verkar vara en specifik switchmodell som de använder som ställer till dessa problem med Gigaset Ip-telefoner. Vi gör allt vi kan för att få detta åtgärdat så fort som möjligt.

Vi beklagar de olägenheter detta innebär för er som kund!"

Permalänk
Skrivet av mrnizze:

Vet inte om ni andra också fått detta mail från bahnhof:

"Hej,

Vi beklagar att uppdateringen i detta ärende har vart bristfälligt. Tekniker har konstaterat
att felet sitter hos stadsnätet, Ip-Only. Det verkar vara en specifik switchmodell som de använder som ställer till dessa problem med Gigaset Ip-telefoner. Vi gör allt vi kan för att få detta åtgärdat så fort som möjligt.

Vi beklagar de olägenheter detta innebär för er som kund!"

Jodå, och om det är så tycker jag lite synd om den/de som jobbat med felsökningen. Funderar på att sätta upp en Asterisk att koppla telefonen mot, och sen från den ut till Bahnhof, men frågan är om det är värt arbetet...

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har Bahnhof + ASUS RT-AC66U + Bahnhofs SIP box R7121. Har funkat fint med port forwarding och avstängt SIP passthrough i över ett år men plötsligt är det som om den inte tar port forwarding. Däremot fungerar det om jag kopplar in boxen direkt innan routern (inte så sugen på det). Kan det här ha någonting att göra med felet ni upplever?

Permalänk

Nu fungerar det!

Nu har min telefon fungerat sen lunchtid idag! Problemet verkar löst!

Permalänk

Samma här. Telefonen fungerar med samma inställningar och sw som innan problemen började.

Permalänk
Medlem

Funkar för mig också med gamla inställningar. Kör dock på Beta-FW och har inte testat att gå tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gummigurra77:

Nu har min telefon fungerat sen lunchtid idag! Problemet verkar löst!

Jepp, här med. Skulle vara bra om Bahnhof kunde bekräfta vad som är gjort.

Permalänk

Jag fick denna info av Bahnhof tidigare i veckan!

Tekniker har konstaterat att felet sitter hos stadsnätet, Ip-Only. Det verkar vara en specifik switchmodell som de använder som ställer till dessa problem med Gigaset Ip-telefoner.

Permalänk
Medlem

Yes, nu funkar det även här! Tack alla på forumet för att ni delat era erfarenheter och problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclase:

Hejsan, jag har Bahnhof + ASUS RT-AC66U + Bahnhofs SIP box R7121. Har funkat fint med port forwarding och avstängt SIP passthrough i över ett år men plötsligt är det som om den inte tar port forwarding. Däremot fungerar det om jag kopplar in boxen direkt innan routern (inte så sugen på det). Kan det här ha någonting att göra med felet ni upplever?

Har samma problem som du har, dock med annan utrustning (RT-AC87U och sip boxen NPA201E). Allting har fungerat fint och helt plötsligt slutar det att fungera. Det fungerar om jag kopplar den innan routern. På bahnhof säger de att inställningarna på sip-boxen är rätt men att den inte kontakta sip-servern.

Permalänk
Medlem

@johbl: Har det löst sig för dig? Fortfarande samma problem för mig...

Permalänk
Medlem

@Niclase: Ja, det fixade sig men efter mycket strul. Dels fick bahnhof resetta sipboxen + att routern av någon anledning hade "hängt" sig på en inställning kring sip som inte gick att ändra trots reset. (Vet inte om det var ny firmware som pajat upp allt).
Men jag körde in en custom-firmware på den och kunde ställa om den vägen och sedan dess fungerar allt.
Vet inte om detta hjälper dig nu dock?

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med min Gigaset. Har flera abonnemang och av någon anledning så gick vissa och andra inte så oftast fanns det en lina att ringa ut på.

De senaste 2 veckorna har det hänt att det ringer men när man svarar så hörs det inget. Inte varje gång men ibland. Hade inte Bahnhof i våras men har nu en stund till innan jag byter igen (har fått nog). Har haft 2 som fått byta till mobilsamtal i stället.

På min Samsung (note 3) så går det att registrera VOIP utan app, det ingår i operativet men bara 1 abonnemang. Så ibland ringer jag på mobilen via wifi.