Permalänk
Medlem

Jag är så otroligt otålig och sugen på VR så därför beställde jag en Rift. Orkar man hålla ut lite till är det naturligtvis bättre att vänta på recensioner.

Specifikationerna på de båda headseten är extremt lika, men det kan ju fortfarande skilja sig hur det fungerar i verkligheten. Båda kommer ha "Room Scale VR" men om Lighthouse fungerar bättre än Oculus variant är svårt att säga innan någon kunnat testa båda i lugn och ro, i samma spel/demo etc. Oculus Touch kommer inte med vid lansering, men det finns ju fortfarande en chans (risk?) att dom kommer före Vive.

Priset är också en okänd faktor. Endast priset på själva Riften är känd, inte Touch och inte Vive. Många (inklusive mig) gissar att Vive blir dyrare, men om Oculus tar $400 för Touch så kanske det blir omvända roller.

Slutligen är ju frågan hur bra "Room Scale VR" kommer att fungera i hemmet. Har man plats? Hur gör man med sladdar? Jag skulle kunna tänka mig hänga dem i en krok i taket men det återstår att se hur det kommer fungera.

För egen del är jag inte jätteledsen för att Touch inte släpps vid launch. Har både ratt och flygspak att leka med så länge, och det är ju också 1:1-kontroller på ett sätt.

Kan också tillägga att det enda jag testat i VR-väg är Cardboard med en 720p-telefon, så detta är bara från vad jag sett/läst på nätet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Hmm. Facebook vs valve backade av htc. 0 förtroende vs massa förtroende. Ganska lätt val för mig åtminstone. Kanske låter politiskt men ska du lägga ut den här typen av pengar blir förtroende för vidarutveckling och kvalite plötsligt jävligt relevant imho.

tl;dr självklart en vive.

Vet inte vilket förtroende jag har för HTC's framtid vad gäller utveckling...
http://uploadvr.wpengine.com/htc-stock-soars-on-vive-spin-off...

Permalänk
Medlem

Jag ser många nackdelar med HTC Vive. Lighthouse har rörliga delar (som dessutom låter en del). Rörliga delar innebär trasiga delar. Dessutom anges att incitamentet att skaffa en Vive är för att man ska kunna gå omkring i ett rum, vilket blir skit så länge VR är trådbundet (i demonstrationerna är det alltid någon som går och håller kablar åt en). Det går lika bra att gå runt med en Oculus Rift, det behövs dock fler kameror för större ytor vilket ska följa med Oculus Touch.

Det är nästa grej, Viven har stavliknande kontroller som ser otympliga ut medan Oculus Touch har en naturlig form runt handen. Det går t ex att öppna handen utan att tappa kontrollen. Vive Pre är ett devkit, men ska ändå vara representativ för konsumentversionen och Rift CV1 är så mycket mer polerad. Rift verkar även ha mer mjukvara på sin sida vid start, vilket kanske inte är så konstigt. Dels har de sponsrat utvecklare för att utveckla spel för Rift, dels så innebär fokuset på den stående upplevelsen att man inte bara ska utveckla för den lilla klick som har råd att köpa en sån här grunka, det är dessutom en ännu mindre klick som dedikerar ett helt rum åt prylen och även råkar ha just den typen av kontroller till.

Vill man hoppa på generation 1 och ändå är osäker känns det säkraste som att förboka en Rift, sen har man fram till juli på sig att avboka utan att betala något om nu recensionerna som bör trilla ut i mars och fram pekar åt ett annat håll. I bästa fall kanske man även hinner testa prylarna i butik innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag ser många nackdelar med HTC Vive. Lighthouse har rörliga delar (som dessutom låter en del). Rörliga delar innebär trasiga delar. Dessutom anges att incitamentet att skaffa en Vive är för att man ska kunna gå omkring i ett rum, vilket blir skit så länge VR är trådbundet (i demonstrationerna är det alltid någon som går och håller kablar åt en). Det går lika bra att gå runt med en Oculus Rift, det behövs dock fler kameror för större ytor vilket ska följa med Oculus Touch.

Det är nästa grej, Viven har stavliknande kontroller som ser otympliga ut medan Oculus Touch har en naturlig form runt handen. Det går t ex att öppna handen utan att tappa kontrollen. Vive Pre är ett devkit, men ska ändå vara representativ för konsumentversionen och Rift CV1 är så mycket mer polerad. Rift verkar även ha mer mjukvara på sin sida vid start, vilket kanske inte är så konstigt. Dels har de sponsrat utvecklare för att utveckla spel för Rift, dels så innebär fokuset på den stående upplevelsen att man inte bara ska utveckla för den lilla klick som har råd att köpa en sån här grunka, det är dessutom en ännu mindre klick som dedikerar ett helt rum åt prylen och även råkar ha just den typen av kontroller till.

Nyare Lighthouse baser är ljudlösa och den rörliga delen är en hårddiskmotor och dessa är ju i princip gjorda för att gå och gå i evigheter.

Det följer bara med en extra kamera till Touch och för att få samma täckning som en Vive med två lighthouse behöver du fyra kameror till Rift. Kamerorna måste även kopplas till datorn med usb3 och det finns en gräns för hur långa dessa kan vara.

Utöver detta har Riften 4 m sladd och Vive har 6 m.

Så nej, en RIft kan inte hantera roomscale som en Vive.

Huruvida detta är relevant har mest att göra med vilka typer av upplevelser man är ute efter. Själv ska jag köpa en Vive just för detta. Jag vill köra upplevelser i roomscale och även göra egna saker och har satt av ca 3x4 m hemma än så länge.

Köp en Rift om man främst vill köra spel med ratt eller flygspakar.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nyare Lighthouse baser är ljudlösa och den rörliga delen är en hårddiskmotor och dessa är ju i princip gjorda för att gå och gå i evigheter.

Det följer bara med en extra kamera till Touch och för att få samma täckning som en Vive med två lighthouse behöver du fyra kameror till Rift. Kamerorna måste även kopplas till datorn med usb3 och det finns en gräns för hur långa dessa kan vara.

Utöver detta har Riften 4 m sladd och Vive har 6 m.

Så nej, en RIft kan inte hantera roomscale som en Vive.

Huruvida detta är relevant har mest att göra med vilka typer av upplevelser man är ute efter. Själv ska jag köpa en Vive just för detta. Jag vill köra upplevelser i roomscale och även göra egna saker och har satt av ca 3x4 m hemma än så länge.

Köp en Rift om man främst vill köra spel med ratt eller flygspakar.

/Hulle.

Det är bra att de har blivit tystare, men det känns ändå som en känsligare pryl. Jag har själv haft en och annan hårddisk som pajat och än värre är det ifall den skulle råka få sig en smäll.

I denna artikel nämns två kameror och 12x12 feet, dvs ~3.65m2 kontra Vives 15x15 feet eller 4,57m2: http://www.roadtovr.com/oculus-rift-room-scale-tracking-volum...

Det är förvisso inte riktigt lika mycket, men de poängterar även i artikeln att de två kamerorna inte var placerade för att maximera trackingvolymen. Tycker för övrigt det här citatet i artikeln låter rimligt:

Citat:

“You have people who have PCs that are powerful enough to run VR (or willing to buy one), then of that set, people who are interested in virtual reality. [Developers] don’t want to narrow it then down to people who want to clear out large spaces in their homes.”

Sladdlängden hittar jag inget särskilt om just nu. Jag ser dock inte varför det skulle finnas ett tekniskt hinder med en 4m lång sladd till en Rift, jämfört med 6m för en Vive. De använder väl liknande kablage till datorn?

Jag tror room scale kommer bli jättehäftigt, men det känns som att de har gått händelserna i förväg lite med Vive. Sladdarna måste väck för att man ska orka med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nyare Lighthouse baser är ljudlösa och den rörliga delen är en hårddiskmotor och dessa är ju i princip gjorda för att gå och gå i evigheter.

Det följer bara med en extra kamera till Touch och för att få samma täckning som en Vive med två lighthouse behöver du fyra kameror till Rift.

Ljudlösa är väl att ta i? Möjligen jämfört med tidigare lighthouses.

Och visst räcker det med tre kameror?

Gränsen för hur långa USB-sladdar får vara har jag aldrig hört skulle vara något problem för OR room scale.

Själv lutar det mer och mer åt Oculus, men vi får väl se.

Annars håller jag med dig; både Rift och Vive är grymma, men Vive något bättre för room scale och Rift något bättre för sittande (vilket jag kommer göra mest).

Den som kommer först med trådlöst blir dock den stora vinnaren för room scale.

Häftigt att vara med i utvecklingen av ett nytt spelmedium - precis som på 70-80 talen.
Eve: Valkyria, Budget cuts mfl. verkar riktigt roliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är bra att de har blivit tystare, men det känns ändå som en känsligare pryl. Jag har själv haft en och annan hårddisk som pajat och än värre är det ifall den skulle råka få sig en smäll.

I denna artikel nämns två kameror och 12x12 feet, dvs ~3.65m2 kontra Vives 15x15 feet eller 4,57m2: http://www.roadtovr.com/oculus-rift-room-scale-tracking-volum...

Det är förvisso inte riktigt lika mycket, men de poängterar även i artikeln att de två kamerorna inte var placerade för att maximera trackingvolymen. Tycker för övrigt det här citatet i artikeln låter rimligt:

Sladdlängden hittar jag inget särskilt om just nu. Jag ser dock inte varför det skulle finnas ett tekniskt hinder med en 4m lång sladd till en Rift, jämfört med 6m för en Vive. De använder väl liknande kablage till datorn?

Jag tror room scale kommer bli jättehäftigt, men det känns som att de har gått händelserna i förväg lite med Vive. Sladdarna måste väck för att man ska orka med det.

Det står ju i artikeln du länkade: " Indeed, the tracking held its impressive performance throughout most of the room even though Luckey said that the E3 setup was not positioned to maximize tracking volume (I did note some jumps when I reached all the way down to the ground to pick up some fallen objects)."

Det är kamerornas något snävare FOV jämfört med Lighthouse-baserna som gör att det blir svårare att täcka ett helt rum, ju mindre rum desto svårare.

Vad gäller sladdlängden så är det helt enkelt den längd som de har. Sladden till i alla fall Rift är inbyggd och går inte att byta ut och jag gissar att det samma gäller Vive. Riftsladden är 4 m lång och kopplas in bak på datorn direkt (HDMI och USB) medan Vivesladden är 5 m lång och kopplas in i en breakout box som i sin tur sitter i datorn med en 1 m lång sladd (som är utbytbar och jag pratade med en som hade bytt ut den mot en 3 m lång utan några problem).

Skrivet av duked:

Ljudlösa är väl att ta i? Möjligen jämfört med tidigare lighthouses.

Och visst räcker det med tre kameror?

Gränsen för hur långa USB-sladdar får vara har jag aldrig hört skulle vara något problem för OR room scale.

Själv lutar det mer och mer åt Oculus, men vi får väl se.

Annars håller jag med dig; både Rift och Vive är grymma, men Vive något bättre för room scale och Rift något bättre för sittande (vilket jag kommer göra mest).

Den som kommer först med trådlöst blir dock den stora vinnaren för room scale.

Häftigt att vara med i utvecklingen av ett nytt spelmedium - precis som på 70-80 talen.
Eve: Valkyria, Budget cuts mfl. verkar riktigt roliga!

Skickades från m.sweclockers.com

För att täcka ett helt rum (rummet måste dessutom vara rätt stort pga kamerornas mindre FOV) behövs minst tre men helst fyra (för att vara riktigt robust).

En USB3-sladd får inte överstiga 3 m om den inte är aktiv (dyr) och eftersom alla kameror måste vara förbundna med datorn via USB3 innebär ju detta åtminstone en viss svårighet.

Men alltså, det låter som att jag rackar ner på Rift nu, det menar jag inte egentligen. Jag tror t.ex. att Rift har bättre ergonomi efter vad jag läst och jag tror att båda Rift och Vive blir riktigt jäkla bra upplevelser.

Jag är bara personligen såld på just att kunna gå runt i rummet själv eftersom jag försökt mig på sådana experiment med min DK2 och tyvärr väldigt snabbt insett dennas begränsningar.

Sedan är min tanke att köpa en Vive och använda min DK2 till Oculus-exklusiva spel som Luckey's Tail o.s.v. Det är lite väl dyrt att köpa båda!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag hoppas även vi i Sverige får chans att testa båda prylarna i butik snart, för det är inte helt lätt att avgöra bara på pappret. Det kan ju t ex ha hänt något mer sen när artikeln skrevs och kontrollerna har skjutits upp - kan det gynna trackingen på något vis? Magkänslan säger att Oculus drar det längsta strået, men vem vet.

Jag försökte hitta en länk om en anonym källa som citerade massa interna problem med Vive (defekter i skärmarna etc., demoex. som finns ska vara binnade) men kan inte hitta den just nu. HTC har ju vart lite svajigt ett tag med, kan Valve kliva in och rädda situationen om företaget skiter sig? Är tillräckligt många utvecklare med på roomscale-tåget och kommer det finnas något vettigt där de närmsta åren? Viven känns lite mer riskfylld, Riften mer som ett säkert kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Sedan är min tanke att köpa en Vive och använda min DK2 till Oculus-exklusiva spel som Luckey's Tail o.s.v. Det är lite väl dyrt att köpa båda!

Jaså minsann! Han tänker ha båda (Rift DK2 och Vive CV1)! Lite lyx!!

Själv får jag nog nöja mig med ett system per generation. Som det ser ut just nu blir det Oculus CV1, men kommande år får man uppgradera och då kan det likaväl bli Vive som Rift.

Vill dock inte byta dator varje VR-generation, så försöker köpa ett grafikkort i år med mycket fill rate, så det funkar med mer högupplösta VR-skärmar den närmsta framtiden.

Permalänk
Medlem

Hmm känns riskabelt om de kör med permanenta slappar. De borde ha någon safety release plug annars trampar man ju sönder dem på nolltid om man får för sig att flänga runt utan sladdbärare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm känns riskabelt om de kör med permanenta slappar. De borde ha någon safety release plug annars trampar man ju sönder dem på nolltid om man får för sig att flänga runt utan sladdbärare.

Vive har en breakout box där sladden sitter så att den ska lossna vid ett hårt ryck.

Jag har mig veterligen inte läst något annat än att Rift har en fast monterad sladd, vilket inte bådar gott för ditt grafikkort om du snubblar.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vänta på HTC Vive, det kommer att släppas och bundlas med nästa HL.

Jag kan redan se flygbladen

"HL3 confirmed by random dude at swedish hardware forum"

Permalänk

Shit, är sjukt sugen på VR...

Permalänk
Medlem

Det som talar för Oculus Rift är designen (ergonomin). Jag är övertygad om att Riften är skönare att bära under längre sessioner.

Permalänk
Medlem

Ja, och att reducera SDE, samt att Touch verkar bättre än HTC's motsvarighet.
Rift verkar vara något bättre om man sitter mer än står, och tvärtom, Vive något bättre om man har ett helt rum (och inte är rädd att snubbla på sladden) och vill spela mest på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är glad att Riften inte har några prylar att skruva upp på väggen med sladdar hit och dit. Känns rätt besvärligt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vive bokad nu!

Blev främst den före oculus för att när jag väl börjat acceptera chockpriset för oculus var leveransdatum redan juni och jag är för otålig för att vänta så länge.

Tror säkert båda kommer vara grymma och håller tummarna för att de flesta spel ska funka på båda enheterna, om inte så litar jag mer på Valve än fb. Men hoppas som sagt att det inte blir något krig mellan dem utan en hälsosam konkurens som får utvecklingen att gå vidare. B-)

Permalänk
Avstängd

Unbox Video på Vive som levreras i april... mycket kablar i dessa trådlösa tider.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av duked:

Här ser du ungefärligt hur SDE upplevs:
http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/

Här ser man se liknande (filmat genom ett headset), se i fullskärm (det man ser är inte SDE, men SDE upplevs på samma sätt):
https://www.youtube.com/watch?v=icyl07c1PVw

jaha dåså tackar ^^

men fick en riktigt chock nu när man såg priset på vive shit tur man bokade riften istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Här ser man se liknande (filmat genom ett headset), se i fullskärm (det man ser är inte SDE, men SDE upplevs på samma sätt):
https://www.youtube.com/watch?v=icyl07c1PVw

Nja, det där är inte filmat genom ett headset, de filmar en skärm som visar speglad output

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

jaha dåså tackar ^^

men fick en riktigt chock nu när man såg priset på vive shit tur man bokade riften istället

Den där simulatorn är värdelös. För det första har den inte uppdaterats sedan DK1 och för det andra stämde den inte då heller.

Om man säger så här, även i DK2 som har rätt svår SDE glömmer man bort den om spelet är bra, så konsumentversionerna lär inte ha några problem.

Själv bokade jag en Vive, nu längtar jag till 5 april.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Nja, det där är inte filmat genom ett headset, de filmar en skärm som visar speglad output

OK, tack, då vet jag.

Skrivet av Hulle:

Den där simulatorn är värdelös. För det första har den inte uppdaterats sedan DK1 och för det andra stämde den inte då heller.

Om man säger så här, även i DK2 som har rätt svår SDE glömmer man bort den om spelet är bra, så konsumentversionerna lär inte ha några problem.

När jag testade DK2 (spelet var Project Cars) störde jag mig väldigt mycket på SDE. Likaså FOV. Och upplösningen. Men som du säger, mycket av det man störde sig på tänkte man mindre på bara fem sekunder in i spelet. Speciellt FOV-begränsningen försvann nästan helt. Och SDE ska ju nästintill vara eliminerat på CV1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

OK, tack, då vet jag.

När jag testade DK2 (spelet var Project Cars) störde jag mig väldigt mycket på SDE. Likaså FOV. Och upplösningen. Men som du säger, mycket av det man störde sig på tänkte man mindre på bara fem sekunder in i spelet. Speciellt FOV-begränsningen försvann nästan helt. Och SDE ska ju nästintill vara eliminerat på CV1.

Upplösningen är ett större aber än SDE definitivt. Jag är inte helt säker på att den räcker till bilspel även i konsumentversionerna. Det kan vara knivigt att se kurvor långt fram om det är en platt bana.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Alla ni som dissar room scale för att man inte har plats. Hallå, ni kan använda Vive precis som rift, sittandes.

Ni som säger att rift har room scale. Jajo. Säkert, med två, tre webcams(från Facebook). Men vänta, det är nog inte många utvecklare som kommer att göra room scale-appar/spel för rift eftersom det skickas med en Xbox-one kontroll. De har redan splittat sin marknad.

Priset? Bägge är svindyra i Sverige, skatt och frakt kostar så in i. Ena systemet levereras med kontroller och full tracking, andra med utan kontroller, och ingen roomscale. Kontrollerna har inte ens en release-datum, enda vi vet är "Slutet av året", tro fan att det blir 31 dec ... Sen så vet vi inte priserna för det heller. Skiljer 2-3k, men man får full tracking och kontroller, redan i April. Beställer du Oculus nu så är det Juni???

HTC har valve bakom sig, en stor första-sida på steam framför flera miljoner gamers.
HTC har levererat konsument hårdvara i många år. Facebook/Oculus har inte gjort det.

Valve har utvecklat och jobbat på sina VR-system innan Luckey drog igång sin kickstarter.

Bara lite tankar. Jag tänkte beställa bägge, men bestämde mig att endast köpa Vive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Alla ni som dissar room scale för att man inte har plats. Hallå, ni kan använda Vive precis som rift, sittandes.

Jag har tex inte möjligheten att montera upp HTC Vive sensorerna i min lägenhet. Så Riften gör sig mycket bättre hos mig.

Skrivet av KaZZoA:

Ni som säger att rift har room scale. Jajo. Säkert, med två, tre webcams(från Facebook). Men vänta, det är nog inte många utvecklare som kommer att göra room scale-appar/spel för rift eftersom det skickas med en Xbox-one kontroll. De har redan splittat sin marknad.

Jag gissar på att det mesta som stödjer Vive kommer stödja rift. Jag har dock ingen koll på hur API och sånt ser ut. Men man ska inte glömma heller att om en utvecklare bestämmer sig för att utveckla stöd för bara Vive, så missar ju dom 50% av marknaden idag. Det är nog mer motiverande att utveckla för båda, även om stödet kanske kommer med någon veckas mellanrum

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Jag har tex inte möjligheten att montera upp HTC Vive sensorerna i min lägenhet. Så Riften gör sig mycket bättre hos mig.

Du kan sätta ena framför dig, precis som du hade gjort med Oculus kameran.

Citat:

Jag gissar på att det mesta som stödjer Vive kommer stödja rift. Jag har dock ingen koll på hur API och sånt ser ut. Men man ska inte glömma heller att om en utvecklare bestämmer sig för att utveckla stöd för bara Vive, så missar ju dom 50% av marknaden idag. Det är nog mer motiverande att utveckla för båda, även om stödet kanske kommer med någon veckas mellanrum

Du missar inte 50% av marknaden, du missar en viss procent av de Oculus-kunder som faktiskt köper Oculus Touch.
De som inte har köpt touch kommer alltså inte att kunna spela room-scale.

SteamVR implementerar OpenVR. Fullt ut, och sen utökar med steam-grejer.
Oculus satsar på exclusives och försöker låsa in spel till Rift. Vilket är ett jävla konsoll-tänk.

Permalänk
Medlem

Rift kommer nog ha större kundbas och bredare spelstöd samt är några tusenlappar billigare för på papperet likvärdig bildkvalitet i alla fall. De där simulatorerna skrämmer ju bort en rätt duktigt. Har de sån SDE... Visst man kan vänja sig vid det mesta men frågan är om det är värt det?

Jag lirar ex på en 50" 1080p monitor. Jag kan ställa upp den på cockpiten så den är på under en meters avstånd. Större bild, bättre fov, maffig upplevelse men mer mygnät. Svårare se detaljer därav. Går att vänja sig ja men går man sen tillbaks till en 1080p 24" så märker man direkt men herregud vilken skön pixeltäthet och så blir man konfunderad.

Jag har vant mig vid min usla SD TV bild med usel antenn betyder inte att det är önskvärt att vänja sig med kass bild

Det blir en kompromiss jag kör 50" på 1,8 meters avstånd ca. Visst tittar jag kan jag fortfarande hitta myggnätet och 24" 1080p lider inte av detta. Har Riften ex mer myggnät vilket jag ändå tror de har än 50" 1080p skärm från 80 cm eller så så är risken det blir för mycket för allmän användning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Du kan sätta ena framför dig, precis som du hade gjort med Oculus kameran.

Du missar inte 50% av marknaden, du missar en viss procent av de Oculus-kunder som faktiskt köper Oculus Touch.
De som inte har köpt touch kommer alltså inte att kunna spela room-scale.

SteamVR implementerar OpenVR. Fullt ut, och sen utökar med steam-grejer.
Oculus satsar på exclusives och försöker låsa in spel till Rift. Vilket är ett jävla konsoll-tänk.

Valve försöker inte låsa in spelmarknaden med sitt dyra Steam. Ungefär lika goda kålsupare tror jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Du kan sätta ena framför dig, precis som du hade gjort med Oculus kameran.

Om det fungerar lika bra som Oculus kameran då så är det ju bra, men har den samma vidvinkel som Oculuskameran har?

Skrivet av KaZZoA:

Du missar inte 50% av marknaden, du missar en viss procent av de Oculus-kunder som faktiskt köper Oculus Touch.
De som inte har köpt touch kommer alltså inte att kunna spela room-scale.

SteamVR implementerar OpenVR. Fullt ut, och sen utökar med steam-grejer.
Oculus satsar på exclusives och försöker låsa in spel till Rift. Vilket är ett jävla konsoll-tänk.

Skulle gissa på att majoriteten av de som köpt oculus faktiskt köper oculus touch, handlar inte om mycket pangar. (jämfört med priset för headsetet).

Vet inte hur stor skillnad det är på HTC och oculus när det gäller att låsa grejer.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Om det fungerar lika bra som Oculus kameran då så är det ju bra, men har den samma vidvinkel som Oculuskameran har?

Skulle gissa på att majoriteten av de som köpt oculus faktiskt köper oculus touch, handlar inte om mycket pangar. (jämfört med priset för headsetet).

Vet inte hur stor skillnad det är på HTC och oculus när det gäller att låsa grejer.

Lighthouse-stationer har betydligt bättre FOV än Oculus kamera. 120 grader horisontellt och vertikalt. Oculus kamera har mindre horisontellt och framförallt mycket mindre vertikalt. Du får problem med att stå upp framför kameran och sedan böja dig ner vid golvet.

Jag tror också att de flesta som köper Rift även köper Touch, men det lär inte bli billigare än Vive, räkna med 2 500 - 3 000 kr med frakt och moms.

Skillnaden för närvarande är att Oculus har en del "exclusives", något som Valve inte gör.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."