Permalänk
Medlem

Har jag blivit hackad?!

Hallå alla nördar var ett tag sen man var här inne, men jag visste inte vart jag skulle vända mig

Detta hände mig idag:
Satt och surfade lite på jobbet mitt i natten på min laptop (nattarbetare)
helt plötsligt hör jag hur min cd försöker poppa ut. (dock sönder sen ett tag så de lät bara en massa)
tänkte inte så mycket på de men sedan tittar jag upp och ser att indikerings lampan på min webcam lyser.
då reagerade jag lite grann.
aktiverade min aktivitetshandlaren men ser inga program som kunde stå för att webkameran skulle vara igång..
Då satte jag igång ett "ta bild med min webbkamera" program som kom med windows.. då stod de att webbkameran användes av ett annat program och kunde inte starta. startade då om datorn och efter de scannade windows på malware. hittade inget speciellt..

Nu är frågan finns de något sätt att kolla om någon har varit inne?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

fyfan vad läskigt >> önskar jag hade haft något o komma med, men herregud

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att köra en portscan och se om det är några öppna tjänster på burken.
Om det händer igen så kan du ju även dra i gång netstat och se vad som ansluter till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolle87:

Hallå alla nördar var ett tag sen man var här inne, men jag visste inte vart jag skulle vända mig

Detta hände mig idag:
Satt och surfade lite på jobbet mitt i natten på min laptop (nattarbetare)
helt plötsligt hör jag hur min cd försöker poppa ut. (dock sönder sen ett tag så de lät bara en massa)
tänkte inte så mycket på de men sedan tittar jag upp och ser att indikerings lampan på min webcam lyser.
då reagerade jag lite grann.
aktiverade min aktivitetshandlaren men ser inga program som kunde stå för att webkameran skulle vara igång..
Då satte jag igång ett "ta bild med min webbkamera" program som kom med windows.. då stod de att webbkameran användes av ett annat program och kunde inte starta. startade då om datorn och efter de scannade windows på malware. hittade inget speciellt..

Nu är frågan finns de något sätt att kolla om någon har varit inne?
Tack på förhand!

Scannade du med Windows egna antivirus eller? För det är typ lika effektivt som Tarotkort.
Malwarebytes Anti-Malware är ok för att vara gratis.
Annars sitta med t.ex wireshark och kolla efter trafik som inte borde vara där.

Skrivet av Xenoz:

fyfan vad läskigt >> önskar jag hade haft något o komma med, men herregud

Inte direkt ovanligt, kolla t.ex här
https://www.youtube.com/watch?v=1g0XapjAYAc
Om man ska tro på infon om att över hälften av alla .exe på TPB innehåller rats så kan du ju gissa om folk är infekterade.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja, du hade troligen någon form utav trojan i ditt system och/eller hade fått en exploit utnyttjad.

Detta är en utav anledningarna till att man köper sin mjukvara, äger sina egna licenser och inte piratkopierar.

Precis som @BergEr säger - väldigt många program/spel eller andra typer utav exekverbara filer som laddas ner från TPB / The Pirate Bay eller andra pirat-sajter har injekterad kod utav den onda arten i sig.

" .... - Ingenting är gratis. Ingenting är vad det ser ut att vara."

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tveksamt om antivirus/malware hjälper men pröva söka med Malwarebytes i både vanligt och felsäkert läge, med och utan nätverk.