Permalänk
Medlem

Negativscanner

Letar lite efter en negativscanner, men det finns från några hundralappar till 20.000:-

Väldigt tunt med reviewes också. Någon som kan tipsa om någon.
Kravet är 48-bit och USB 3.0

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om efterföljaren V800 uppfyller dina krav, men jag har en Epson V700 som tillsammans med VueScan ger riktigt bra resultat.

Jag hjälper mina föräldrar att scanna tusentals diabilder och negativ från 50-talet fram till idag och tycker jag har fått till ett fungerande arbetsflöde som ger en bra balans mellan kvalitet och tidsinsats.

Det rör sig alltså om film som i varierande grad åldrats. VueScan gör ett bra jobb redan med de inställningar som gör en del av återställningsarbetet automatiskt - skulle aldrig ha tid att färgåterställa så många bilder manuellt.

Fotar även själv en del analogt och förutom att vissa filmtyper kan vara svåra att få att ligga plant i hållarna tycker jag det fungerar bra.

Det är nästan så jag är rädd att jag ska slita ut scannern innan jag är klar med alla bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost:

Jag vet inte om efterföljaren V800 uppfyller dina krav, men jag har en Epson V700 som tillsammans med VueScan ger riktigt bra resultat.

Jag hjälper mina föräldrar att scanna tusentals diabilder och negativ från 50-talet fram till idag och tycker jag har fått till ett fungerande arbetsflöde som ger en bra balans mellan kvalitet och tidsinsats.

Det rör sig alltså om film som i varierande grad åldrats. VueScan gör ett bra jobb redan med de inställningar som gör en del av återställningsarbetet automatiskt - skulle aldrig ha tid att färgåterställa så många bilder manuellt.

Fotar även själv en del analogt och förutom att vissa filmtyper kan vara svåra att få att ligga plant i hållarna tycker jag det fungerar bra.

Det är nästan så jag är rädd att jag ska slita ut scannern innan jag är klar med alla bilder

Tack för ditt svar. Jag tänkte mig något billigare. Detta är ett engångsjobb bara, typ några hundra bilder, sedan är det klart.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för ditt svar. Jag tänkte mig något billigare. Detta är ett engångsjobb bara, typ några hundra bilder, sedan är det klart.

Har bara läst dålig om mindre billigare diabildsscannrar från typ Kjell & Co.

Om man lämnar in på exempelvis BGA så kostar det:
CD/DVD Skiva: 99 kr/st (Varje skiva rymmer 1500 bilder)
USB Minne: 99 kr/st (Gäller oavsett antal bilder)
Kostnad per bild: 5 kr/st
Pluspaket: 1 kr/st (Justering av färger och kontrast)

Permalänk
Medlem

@Dockland: Är det bara några hundra bilder så skulle jag nog kanske lämna in dem.

Annars, Farsan kör en Nikon Coolscan 5000ED med gott resultat - men uppfyller inte ngt av dina krav:

Men jag måste fråga, av vilken anledning "måste" du ha USB3? Det är ju inte dataöverföringen som tar tid i processen, utan själva scanningen... Och framför allt, 48 bitars djup i bilderna? Jag menar, både min stackars Canon 5Dmk2 och Canon 1Dmk3 har 14 bitars djup. Förvisso har de några år på nacken, men iallafall?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har bara läst dålig om mindre billigare diabildsscannrar från typ Kjell & Co.

Om man lämnar in på exempelvis BGA så kostar det:
CD/DVD Skiva: 99 kr/st (Varje skiva rymmer 1500 bilder)
USB Minne: 99 kr/st (Gäller oavsett antal bilder)
Kostnad per bild: 5 kr/st
Pluspaket: 1 kr/st (Justering av färger och kontrast)

Skrivet av zyberzero:

@Dockland: Är det bara några hundra bilder så skulle jag nog kanske lämna in dem.

Annars, Farsan kör en Nikon Coolscan 5000ED med gott resultat - men uppfyller inte ngt av dina krav:

Men jag måste fråga, av vilken anledning "måste" du ha USB3? Det är ju inte dataöverföringen som tar tid i processen, utan själva scanningen... Och framför allt, 48 bitars djup i bilderna? Jag menar, både min stackars Canon 5Dmk2 och Canon 1Dmk3 har 14 bitars djup. Förvisso har de några år på nacken, men iallafall?

Tack så mycket. Upplösningen och bit-djup vill jag ha så det finns gott om marginal. Framtidssäkra. Jag skulle önska dessa i RAW/DNG-format också om det finns någon som har den tjänsten, men det verkar bli att lämna in. Blir nog billigast tror jag. Men utformatet skall vara okomprimerat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Framtidssäkra. Då måste du minst satsa på en dedikerad scanner om du vill ha bättre skärpa. Om om det är ett engångsjobb är det klart bättre att köpa en riktigt bra begagnad och sälja efter att scanningen är gjord. Nikon Coolscan 5000ED lär vara rikigt bra. Flatbäddscannern Epson v800 är nog inte optimal till småbild.

Permalänk

Håller med Tokoza.
Köp en begagnad scanner och sälj den efteråt.

Skulle inte rekommendera BGA pga mycket slarv i det företaget (bortkomna/trasig negativ osv) och taskig kvalitet på slutprodukterna (företaget byter personal som en annan byter kalsonger, vilket medför att personalen varken har rutin eller kunskaper om vad dom håller på med. Har själv jobbat på företaget i en position med väldigt bra insyn i hur allt sköts).
Dom använder förresten en V700 (med programvaran Epson Scan inställd på automatik) ute i butikerna, och något liknande Coolscan på "produktionen i Gävle".