Permalänk
Medlem

17 3770k, värt?

Tänkte uppgradera datorn, och hittade en i7 3770k på komplett för 2399:- som jag beställde, men började fundera på hur den står sig mot dagens processorer nu i efterhand, hade en Intel® Core™ i5-6400 2,7Ghz varit mer värt? med då tillkommer ju RAM + Moderkort.

Har ett
MSI z77 mPower
intel core i3 2120
gtx 660
450w nätagg
osv osv.

Vill inte lägga allt för mycket på datorn PGA. ekonomin, men datorn har börjat dumma sig. Så tänkte att jag slipper köpa Moderkort och ram.

Spelar CS:GO och andra mindre krävande spel, så har inga problem med prestandan, förutom att den är seg när jag gör annat.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Entusiast

Definiera "Seg när du gör annat".

Det kan mycket väl ha varit ett dumt köp ja.
Har du en SSD?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Tänkte uppgradera datorn, och hittade en i7 3770k på komplett för 2399:- som jag beställde, men började fundera på hur den står sig mot dagens processorer nu i efterhand, hade en Intel® Core™ i5-6400 2,7Ghz varit mer värt? med då tillkommer ju RAM + Moderkort.

Har ett
MSI z77 mPower
intel core i3 2120
gtx 660
450w nätagg
osv osv.

Vill inte lägga allt för mycket på datorn PGA. ekonomin, men datorn har börjat dumma sig. Så tänkte att jag slipper köpa Moderkort och ram.

Spelar CS:GO och andra mindre krävande spel, så har inga problem med prestandan, förutom att den är seg när jag gör annat.

Det låter som att du egentligen borde köpa en ssd.

Permalänk
Medlem

3770 är en fin processor men som ovan sa hur menar du med segt?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

En i7 3770k är ju en bra cpu fortfarande men ska man gå köpa något som har något år på nacken köper man ju det begagnat och inte nytt så tycker inte det va ett så bra köp för dom pengarna.

Som de låter utifrån det du ska göra så behöver du absolut inte kraften ur en i7 och tror du hade klarat dig på en i5 du hade också kunnat köpa en begagnad i5 3570k på marknaden eventuellt och kört med i ditt nuvarande moderkort kanske överklockat något.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

De var 400kr mindre än vad jag betalade för min i7 3770k ny år 2012 men visst du kommer få en fin prestanda boost av den processorn, men som @Sisyfos nämnde så är SSD det bästa du kan köpa till din dator efter processoruppgraderingen samt en rejäl processorkylare eftersom du har en av de bästa moderkorten för just överklockning för z77 chipsetet

GTX 660 börjar också bli rätt sunkigt och gammalt men valen av uppgraderingar där är små när du snålat på nätagget som du egentligen också skulle behöva byta inför överklockning av CPU'n för 450w räcker knappt sålänge de inte är av bra kvalitet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Definiera "Seg när du gör annat".

Det kan mycket väl ha varit ett dumt köp ja.
Har du en SSD?

Datorn har börjat hänga sig när jag tabbar ur CS, och annat, scrollar jag i webbläsaren så ser man bakgrundsbilden och lite andra småproblem jag inte kommer på ni

har SSD till windows, men inte till det andra

__
Avbokade ordern och försöker hitta en beggad i5a här istället, och lägger pengarna på ett bra nätagg i framtiden, sen får jag se om det blir en större uppgradering av MK och processor senare, var mest impulsgrej jag beställde det för, men det är ju 4 år gammal arkitektur som sagt

Beställer en SSD för spel, och ett nätaggregat till att börja med då

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase:
hur mycket ram har du?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02:
8GB 1600MHz minnen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: och datorn känner av alla?
hur mycket av minnet används?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Tack för svar, blir en 3570k + 16GB ram som kom upp här på sweclockers ikväll, så får se hur det blir nu.

@eriero02
8GB enligt task manager, anväde 60% i CS + allt annat

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Tack för svar, blir en 3570k + 16GB ram som kom upp här på sweclockers ikväll, så får se hur det blir nu.

@eriero02
8GB enligt task manager, anväde 60% i CS + allt annat

Felen du upplever har jag själv haft med en halvdöd mekanisk disk men då kördes windows på den, kanske är ssdn som strular? Testa med någon hårddisk som du vet fungerar med nyinstallerat windows eller helt enkelt försök formatera din ssd och på med nytt windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förutom ssd låter det helt klart som en nyinstallation av Windows är det du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Felen du upplever har jag själv haft med en halvdöd mekanisk disk men då kördes windows på den, kanske är ssdn som strular? Testa med någon hårddisk som du vet fungerar med nyinstallerat windows eller helt enkelt försök formatera din ssd och på med nytt windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde crystal disk info igår, och hade inga problem där, tror den var 100%, man kan testa att installera på annan hårddisk om jag hittar, har ändå planerat att köp en ny SSD till spel

Skrivet av kronwalled:

Förutom ssd låter det helt klart som en nyinstallation av Windows är det du behöver.

Jag installerade om windows i veckan, för jag ville ha det fräscht, det tog fram problemen, särskilt när man skrollar så fladdrar bakgrundbilden förbi ännu tydligare

***bort/mod***

§9
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Här är resultaten från crystal disk info, vet tyvärr vad allt betydder

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase Dina bildlänkar funkar inte.

Kingstons är väl kända för att strula en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag installerade om windows i veckan, för jag ville ha det fräscht, det tog fram problemen, särskilt när man skrollar så fladdrar bakgrundbilden förbi ännu tydligare

Rätt drivrutiner installerade?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att all handel hör hemma i marknaden, se §9 i regelverket.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Rätt drivrutiner installerade?

Jag tror det xD
Men kan ju ra en driver sweeper å installera ner alla drivrutiner igen, ifall det är där

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det hjälpte att dra driver sweepern och installera om drivrutinerna, så ny fladdrar inte bakgrundsbilden förbi iallafall.

Men funderade på om jag nu ska överklocka, så funderar jag på ett nytt nätaggregat, så man får lite bättre ordning på kablarna.
Har just nu ett XFX core 450w
Men tänkte byta till EVGA supernova 650 g2, är det värt?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Hur ser temperaturerna ut på diverse datorkomponent?

Visa signatur

I5 4690K||GTX970||Z97-HD3 Rev2:1||Samsung 240GB SSD||CM V700Guld||H440||1TB Seagate||