Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gebart:

Jo det är väl iofs väldigt sant, Men kollat youtube klipp så sägs dom gå uppgradera.
Det är just akryl ramen som gör att jag tvekar på dessa billiga då dom går sönder relativt lätt och flexibla. man kanske kan bygga en ram i stabil mdf eller snickra ihop en metallram på något vänster. Sen eftersom det updateras säkert fort med delar till dessa så vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig för att hitta alla delar som behövs och passa med varandra. det finns det ju 3d printade kit på ebay som man kan köpa för att montera allt.

ex hotend. E3D V6 vs mk10 mk 8, och mk9. det är ju som sagt en djungel

Mina krav är ju iaf att kunna skriva större än 190x190x150

Sunhokey Prusa i3 är den skrivaren jag äger och som jag kan rekommendera till alla! Mycket mer för pengarna är svårt att få, och 6mm akryl gör att den är tokstabil! Jag kan lova dig att du inte böjjer den!

Det enda du behöver tänka på är att du inte skall dra åt skruvarna för hårt, dra åt tills det "tar emot" och sedan pytte lite till, om ens det. Jag hade inte sönder en enda del under monteringen av min iaf!

Jag skulle hållamig borta ifrån kit med 3d printade delar, man vet aldrig vad man får, det beror ju helt på hur seriös försäljaren är, och det kan ju även variera från print till print.

Uppgraderingar till min printer köper jag på aliexpress, reprap.me och plasten på 3dprima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Det enda du behöver tänka på är att du inte skall dra åt skruvarna för hårt, dra åt tills det "tar emot" och sedan pytte lite till, om ens det. Jag hade inte sönder en enda del under monteringen av min iaf!

Jag skulle hållamig borta ifrån kit med 3d printade delar, man vet aldrig vad man får, det beror ju helt på hur seriös försäljaren är, och det kan ju även variera från print till print.

Uppgraderingar till min printer köper jag på aliexpress, reprap.me och plasten på 3dprima.

Ja den ser ju robust ut, helt okej pris. Vilka uppgraderingar rekommenderar du att jag köper/skaffar på en gång om jag väljer denna modell? hot end, lager, fläkt mm ?

Hittade deras shop på aliexpress finns lite tillbehör att köpa där.

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Finns det ingen vettig 3d skrivare som klarar typ 400x400?, någon som har något tips?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gebart:

Ja den ser ju robust ut, helt okej pris. Vilka uppgraderingar rekommenderar du att jag köper/skaffar på en gång om jag väljer denna modell? hot end, lager, fläkt mm ?

Hittade deras shop på aliexpress finns lite tillbehör att köpa där.

Det första jag gjorde med min var att printa en "fan duct" och till det behövde jag en 12v 40x40mm fläkt och några M3 skruvar som blev över från bygget.

Nästa steg jag gjorde var att uppgradera till autobed leveling, till det behövde jag ett micro servo och såklart ett par 3D printade delar. Sedan tog jag helt enkelt printerns eget Z-endstop och använde för att "känna av" bed'en.

Sen bara för det kosmetiska så sate jag en LED-slinga i "bågen" över print-bed'en, ger bra ljus om man ex. vill time lapse'a.

Tänker dock uppgradera med dual-extruder vid ett senare så fort poolaren blivit varm i kläderna på sin skrivare han fick hem här i veckan.
Samt byta ut mikrobrytaren till en proximitysensor.

Här har du en film på min printer från Augusti, och tanken är att det skall komma fler filmer så fort jag kommer i ordning mer i mitt nya man cave!
https://www.youtube.com/watch?v=qbqMMglG_5o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Finns det ingen vettig 3d skrivare som klarar typ 400x400?, någon som har något tips?

40x40 är väldigt stort, är det något speciellt du tänkt printa? Tror nog isåfall det lönar sig mest om man bygger en egen. 20x20 har räckt långt för min egen del, och många större prints printar jag hellre i flera delar, då man har tid för det eftersom jag inte vill lämna en printer på 200 grader ensam. Dessutom är det ju betydligt bättre att misslyckas i slutet av en 2h print än en 20h print, vilket väll säkert är den minsta tiden för att printa något på 40x40 som inte bara här helt platt och 1mm tjockt.

Permalänk
Medlem

Hur går det med era byggen, är lite för tyst i tråden.

Jag ritade och skrev ut ett fäste för en indikatorklocka för att enkelt kunna "levla" bädden.
Slog på två tiondelar från när jag ställde in på frihand.

Permalänk
Medlem

Ni som har koll på läget,, vilken 3d printer ska man köpa, denna http://www.aliexpress.com/item/Hot-Full-Acrylic-Quality-High-...

eller

http://www.aliexpress.com/item/2016-Sunhokey-Aluminum-big-siz...

Är det någon större skillnad i slutändan? Vad får jag räkna med i tull och moms på det här?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ni som har koll på läget,, vilken 3d printer ska man köpa, denna http://www.aliexpress.com/item/Hot-Full-Acrylic-Quality-High-...

eller

http://www.aliexpress.com/item/2016-Sunhokey-Aluminum-big-siz...

Är det någon större skillnad i slutändan? Vad får jag räkna med i tull och moms på det här?

Jag hade tagit en Wanhao Duplicator i3 v2 istället för den Sunhokey aluminium iaf, kan köpas i sverige för 4lax.
Men om du vill komma undan så billigt som möjligt ta akryl-sunhokeyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag hade tagit en Wanhao Duplicator i3 v2 istället för den Sunhokey aluminium iaf, kan köpas i sverige för 4lax.
Men om du vill komma undan så billigt som möjligt ta akryl-sunhokeyn.

Törs jag fråga varför du hade valt den?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag hade tagit en Wanhao Duplicator i3 v2 istället för den Sunhokey aluminium iaf, kan köpas i sverige för 4lax.
Men om du vill komma undan så billigt som möjligt ta akryl-sunhokeyn.

Njäe, dyra reservdelar och inte alls en stabil konstruktion, har du kollat reviews om den ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Törs jag fråga varför du hade valt den?

Haha, jag tycker det verkar som att det är bland de mest populära i3-versionerna och den verkar ha ganska brett stöd i community. Jag tänkte att den sunhokeyen i aluminium ändå kostade lika mycket eller mer än Duplicator 3 men att den hade färre reviews och sånt och därför ännu osäkrare kort, medans det finns listat vilka modifikationer som är rekommenderade på Wanhao:en. Den kan man köpa i Sverige och man har väl på så vis garanti till skillnad från sunhokeyn.
Men jag är iaf långt ifrån expert på Prusa-modellerna, så det var bara vad jag har snappat upp när jag läst om andra skrivare.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Vet någon varför min printer gör såhär?
när den ska dra lite längre första lager (den har släppt precis när den "går runt hörnan" i detta print).

Har testat med massvis med olika temperaturer känna det som...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hej allihopa!

Vet någon varför min printer gör såhär?
när den ska dra lite längre första lager (den har släppt precis när den "går runt hörnan" i detta print).

Har testat med massvis med olika temperaturer känna det som...
http://i.imgur.com/0KBmPhs.jpg

Vad är det för material och behandlar du plattan med nåt "fästmedel" innan du börjar skriva ut?

Permalänk
Medlem

@oet: PLA, dock dålig sådan tror jag. Fick med den till skrivaren (köpt på 3dprinteronlinestore), noname.
Kör proffs hårspray på aluminiumplattan innan print.

Testar köra ett print med lägre temperatur på hot bed as we speak. Bytte dock andra parametrar också (dumt), men nu verkar det fungera.

Jag har svårt att hitta någon sida som visar effekter av fel temperaturer, typ bild på när man kör för varmt kontra för kallt etc. Några tips?

Också, var köper ni er plast? Suttit och kollat https://reprapworld.com/ som ska ha bra kvalité på sin PLA. Tänkte köpa ny plast då jag även har svårt att få lagerna att smälta ihop ordentligt och snyggt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag brukar köra 210 på hotend och 60 på plattform till PLA
Jag köper plast från 3d-grottan.se, billig och snabb frakt då det ligger i Sverige.
Kan också rekommendera deras 3DLAC utskrifterna sitter stenhårt under utskriften och lossnar jättelätt när det kallnat.
http://3d-grottan.se/3DLAC

Jag provade hårspray en gång och fick det inte att funka men det kanske är olika beroende på märke.

Permalänk
Medlem

@oet: Konstigt att jag aldrig sett den återförsäljaren förut, verkar ju ha bra priser och stort sortiment. Sprayen ska jag absolut testa också, kan vara värt det bara att slippa lukten från hårsprayen.

Har tidigare dragit upp tempen på hot bed för att undvika warping. Har kört litegrann på 75 grader, fungerar bra när det som sagt inte är så långa strängar som ska dras ut på första lagret.

När det kommer till hårsprayer har jag för mig att de var tvungna att innehålla något typ av akryl eller vinyl, ett villkor som inte alla uppfyller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kan ju vara värt att dubbelkolla höjden på munstycket med så det inte ligger för långt ifrån printytan.

Permalänk
Medlem

@oet: Har försökt finjustera sen jag fick maskinen, typ två månader...
Om jag inte har förstått det fel så ska det vara så högt att det PRECIS inte smetar ut sin egen sträng bakom sig?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Enklast är att använda ett papper mellan munstycket och bädden och justera så du precis kan flytta på pappret.
Själv använder jag ett bladmått på 0,05mm ett papper ligger på 0,1mm men det är det om flesta brukar använda.
När jag gör en kalibrering kollar jag på mitten och varje hörn och justerar tills alla är lika efter det kollar jag bara på ett ställe om jag ser att det inte blir bra.

Permalänk
Medlem

@oet: Tycker det är svårt att få till det med "pappersmetoden". Tycker dessutom det känns som att jag fårr ätt på det, och sen nästa gång jag ska printa något så är kalibreringen off... Aja!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen:
Vad använder du för ändlägesbrytare på Z?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Gaaaaah, nu gick mitt SD-kort sönder för att jag har flyttat det för mycket mellan datorn och skrivaren... Hoppades det skulle hålla helgen ut i alla fall så att jag hann få hit min raspberry igen så jag kan sätta upp octoprint på den...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ett tunt lager Do-it trälim på bedden, 40° första lagret på bedden och det sitter som en dröm resten av printen. Sedan kan man stänga av bedden helt om man vill. Billigt och smidigt, tvätta sedan bort limmet med varmt vatten och disksvamp och applicera på nytt vid nästa print. Viktigt att du dock låter limmet torka lite innan du trycker på print.

Permalänk
Medlem

@Rydisen:
Det borde ju funka bra.
Kör man med vanliga mikrobrytare har jag hört att det kan variera lite från gång till gång.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga Trevligt bygge, verkligen

Blir att följa detta, lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej!
Så glad att jag lyckades hitta denna tråd, otroligt bra info och erfarenhet finns här!

Jag är vad man skulle kunna kalla en meckare (tinkerer) och har länge letat efter något projekt att bita i.
Efter jag fick syn på en inköpt 3D printer på jobbet (ZYYX) så väcktes iden och jag började googla.
Jag har nu förstått att det finns möjlighet att komma undan ganska billigt om man är villig att bjussa på lite vilja och tid.
Och den här tråden är absolut kanon för att hjälpa en komma igång.

Men jag har några frågor till er erfarna från en komplett novis.

I mitt huvud känns det som att det absolut första man behöver bestämma är vilken variant av Prusa i3 (ex sett nämnas Prusia i3 Rework?) man vill bygga, och vilken typ av ram (Ex Wood frame box, laser skuren alu etc)?

1. Då jag inte riktigt vet hur uppdaterad sida 1 är så är min fråga om ni vet någon bra build plan / BOM att följa för att ta hänsyn till vad många redan har lärt sig.

2. Finns det någon variant av Prusia i3 som bygger i en låda och inte på en ram? eller talar vi då om en helt annan typ av 3D printer?
Varför jag frågar är att då jag bor litet samt har en liten son så vill jag nog i slutändan stänga in printern på nått sätt för att kunna hantera den lukt som uppstår.

3. De delar som går att skriva ut för bygge, går det att skriva dessa med PLA? (Skrivaren på jobbet kör de bara PLA med)

- Tilläggas är att jag är INTE ute efter en plug and play skrivare, utan ser det som ett projekt att bara få ihop själva skrivaren.

Tack på förhand.

Permalänk

@SirMange:
Skulle rekommendera dig att söka dig till grupperna "3D Sweden" och "3D skrivare Sverige" på Facebook. De grupperna läggs det upp frågor och bilder på olika prints hela tiden, varje dag.
Mycket hjälp kan du nog också få där under byggets gång.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem

Sugen på att bygga http://www.thingiverse.com/thing:1246951

1. Ingen som vill samfrakta vissa saker? Typ deras gear/skruvar.

2. Vad säger ni om extruder, snikvariant på ebay för en hundring eller riktigt E3D V6 för cirka 600?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Sugen på att bygga http://www.thingiverse.com/thing:1246951

1. Ingen som vill samfrakta vissa saker? Typ deras gear/skruvar.

2. Vad säger ni om extruder, snikvariant på ebay för en hundring eller riktigt E3D V6 för cirka 600?

Har funderat på att skriva ut samma så jag kan vara intresserad av ett samköp.
Vet vad en sats med delar skulle kosta?

Jag kör själv med e3d v6 och det har fungerat perfekt.
Dom har ju en Lite version också som ligger runt 300kr, kanske skulle kunna vara en bra kompromiss?