Permalänk

Gtx 970 eller r9 390?

Hej jag hade tänkt att bygga en egen dator nu och undrar vilket grafikkort man ska satsa på eller om man ska vänta tills nya släpps? Just nu harjag ett ynka gtx 650 som har 37 fps på bo3

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd

Vänta tills nya modeller släpps. Det är ju tidigt nytt år så tvärt emot många här säger jag att det kan vara värt att vänta.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Hej jag hade tänkt att bygga en egen dator nu och undrar vilket grafikkort man ska satsa på eller om man ska vänta tills nya släpps? Just nu harjag ett ynka gtx 650 som har 37 fps på bo3

Personligen hade jag valt ett R9 390 pga mer framtidssäkerhet med 8GB VRAM. Vill du t ex köpa ett kort till framöver och köra crossfire tror jag att du kommer ha mer nytta av 8GB än 4GB.

Annars har de snarlik prestanda och GTX 970 drar mindre ström samt klockar bättre. Så allt beror väl på om du känner att du kanske kommer att köpa ett kort till i framtiden eller om du tänker överklocka osv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

@HickeHiskelig: 390 är mer prisvärt, men båda korten har för och nackdelar, 970 är nog lite tystare/svalare, men beror såklart på kylare, medans 390 har 8 gig minne, men för fullhd behövs inte 8 gig grafik minne.

Med den budgeten, 3000-3500 kr så ta det kort som har bäst omdöme och bäst pris. Leta på prisjakt, eller kolla igenom tester här på swec.

Permalänk

Tack för alla svar men när släpps de kommande modellerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Eller så köper du ett begagnat 980 på marknaden (finns flera som säljer just det nu) (för runt 3500)

Visa signatur

/ Victor

Permalänk

Beror helt på vad för spel man spelar. Spelar man t.ex. mycket mmo spel så brukar NVIDIA vara något att föredra. Spelar man däremot lite mer mainstream spel som LoL, CS, Witcher 3 osv så brukar skillnaden vara väldigt liten. Hade själv ett 390 innan jag bytte mig till ett 970 och då märkte jag inte så värst stor skillnad i de flesta spelen. Men eftersom jag spelade en del mmo spel då så bytte jag till 970.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Inte för att låta irriterad eller nåt men har du provat göra en sökning här på sidan med t.ex. orden 970 390? Tror definitivt du hittar svar på din fråga där

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Eller så köper du ett begagnat 980 på marknaden (finns flera som säljer just det nu) (för runt 3500)

Begagnat? Visst det är mycket billigare men hur slitna är dom? Det låter dock nice med ett 980

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig:

1000000000000x trådar om detta

Har du PSU att klara det välj 390 såvida du inte har en G-sync skärm då välj 970

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

Begagnat? Visst det är mycket billigare men hur slitna är dom? Det låter dock nice med ett 980

Skickades från m.sweclockers.com

Ett grafikkort slits ofta inte så lätt. Så länge man inte använt dem för bitcoin mining. Vilket inte är så vanligt att man gör längre framför allt inte med Nvidia kort. Har fortfarande kvar ett gtx 260 från 2008 och det funkar fortfarande precis lika bra som det gjorde när det var nytt.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av hakd:

@HickeHiskelig:

1000000000000x trådar om detta

Har du PSU att klara det välj 390 såvida du inte har en G-sync skärm då välj 970

750w psu och benq xl2411z skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig:

Då hade jag valt 390 utan tvekan.
Din PSU kommer dessutom att klara överklockning bra (om du gillar det, superenkelt).

Själv ägt MSI 970, Asus 970 Black, EVGA 980 och äger idag 390 nitro (kan byta så ofta jag vill pga jobbet)
Prestandan är idag så gott som samma på 970 och 390, 980 ligger i snitt 5 - 15 fps högre men är inte prisvänlig alls.

( bilder om du inte tror mig, samt sålde EVGA 980 här på marknaden ).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@HickeHiskelig:

Då hade jag valt 390 utan tvekan.
Din PSU kommer dessutom att klara överklockning bra (om du gillar det, superenkelt).

Själv ägt MSI 970, Asus 970 Black, EVGA 980 och äger idag 390 nitro (kan byta så ofta jag vill pga jobbet)
Prestandan är idag så gott som samma på 970 och 390, 980 ligger i snitt 5 - 15 fps högre men är inte prisvänlig alls.

( bilder om du inte tror mig, samt sålde EVGA 980 här på marknaden ).

Ser att du kör r9 390 nitro finns just nu på Dustin för 2999. Så min fråga är det relativt tyst.?
Och blir det varmt spelar typ bara bf4😀

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

970 nvidia fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Ser att du kör r9 390 nitro finns just nu på Dustin för 2999. Så min fråga är det relativt tyst.?
Och blir det varmt spelar typ bara bf4😀

Oclockat så är 390 nitro ruskigt tyst, min CPU kylare låter högre.
Klockar du upp kortet med volt så låter det dock mera men det är fortfarande ett riktigt tyst kort.

I mitt Fractal R4 chassi så går det aldrig över 69c, klockat (+100nV) så maxar det runt 76c

SC har gjort ett test på kortet: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Oclockat så är 390 nitro ruskigt tyst, min CPU kylare låter högre.
Klockar du upp kortet med volt så låter det dock mera men det är fortfarande ett riktigt tyst kort.

I mitt Fractal R4 chassi så går det aldrig över 69c, klockat (+100nV) så maxar det runt 76c

SC har gjort ett test på kortet: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Verkar vara väldigt mycket kort för pengen☺

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Oclockat så är 390 nitro ruskigt tyst, min CPU kylare låter högre.
Klockar du upp kortet med volt så låter det dock mera men det är fortfarande ett riktigt tyst kort.

I mitt Fractal R4 chassi så går det aldrig över 69c, klockat (+100nV) så maxar det runt 76c

SC har gjort ett test på kortet: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Har en snabb fråga angående mitt nya kort 390 nitro.
Finns en knapp på kortet enligt instruktionerna är det 2 olika bios . Vet du skillnaden mellan dom 2 . ? Jag har väldigt dåligt koll på sånt där !

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Har en snabb fråga angående mitt nya kort 390 nitro.
Finns en knapp på kortet enligt instruktionerna är det 2 olika bios . Vet du skillnaden mellan dom 2 . ? Jag har väldigt dåligt koll på sånt där !

"UEFI bios and legacy"
Har du någorlunda nytt moderkort så kör på UEFI (släkt lampa)
Har du ett äldre moderkort så kan Legacy fungera bäst (tänd lampa)

Stäng av datorn när du byter bios på kortet

Prestanda är det ingen skillnad alls

EDIT:
Secure boot
Sapphire product with “Dual Firmware Support” function equips the UEFI firmware that is digitally signed and approved by Microsoft for Secure Boot. With Windows8’s secured boot architecture and its establishment of a root of trust, the customer is protected from malicious code executing in the boot path by ensuring that only signed, certified “known good” code and boot loaders can execute before the opening system itself loads.

Faster boot and resume times
When compare to the legacy BIOS, system with UEFI has a much faster boot and resume time to the OS.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"UEFI bios and legacy"
Har du någorlunda nytt moderkort så kör på UEFI (släkt lampa)
Har du ett äldre moderkort så kan Legacy fungera bäst (tänd lampa)

Stäng av datorn när du byter bios på kortet

Prestanda är det ingen skillnad alls

EDIT:
Secure boot
Sapphire product with “Dual Firmware Support” function equips the UEFI firmware that is digitally signed and approved by Microsoft for Secure Boot. With Windows8’s secured boot architecture and its establishment of a root of trust, the customer is protected from malicious code executing in the boot path by ensuring that only signed, certified “known good” code and boot loaders can execute before the opening system itself loads.

Faster boot and resume times
When compare to the legacy BIOS, system with UEFI has a much faster boot and resume time to the OS.

Aha ! Just nu kör jag med släckt lampan funkar bra iaf .
Har ett z77p8 -v .
Tack för info ☺

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Skulle kört på ett 390, aningen billigare, idag i princip samma performance, och mer framtidssäkert pga. 8GB VRAM (lättare att driva spel i högre upplösningar än 1080p, som definitivt kommer vara nästa standard inom gaming så fort priserna på skärmar kommer ner lite ytterligare).

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Aha ! Just nu kör jag med släckt lampan funkar bra iaf .
Har ett z77p8 -v .
Tack för info ☺

Satt själv och kliade mig i huvudet när jag fick kortet ^^

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av TR65:

Skulle kört på ett 390, aningen billigare, idag i princip samma performance, och mer framtidssäkert pga. 8GB VRAM (lättare att driva spel i högre upplösningar än 1080p, som definitivt kommer vara nästa standard inom gaming så fort priserna på skärmar kommer ner lite ytterligare).

Eftersom jag köpte ett 390 nu så har jag kollat på lite skärmar med högre upplösning och freesync . Satan det är mellan 5000 och 7000 för en 27 .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Finns väl ett antal större skärmar med Freesync och högre upplösningar under 4000?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s260582478&o=produkt_pr...

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080