DirectX 12 med Ashes of the Singularity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte när man redan gjort jobbet för "async shaders"! Vad kräver detta? Jo att dela upp olika uppgifter så de kan postas till olika köer (olika ACE i GCN). Vad får man med "explicit multiadapter"? Jo en eller flera köer till för som representerar det "andra" kortet.

Så att stödja flera kort och stödja "async shaders" har i stort sätt samma krav! Är därför det känns som en givet finess att använda iGPU för t.ex. (i all fall viss) post-processing.

Ja det kanske är så enkelt
Läser man @Ratatosk länk skriver utvecklaren precis som han postade i en tråd att de faktiskt inte vet vad som gör prestandan

Skrivet av Trebsor:

Vågar förvisso sätta pengar på att Nvidia kommer ställa till med något som gör att man inte kan blanda kort men hade varit helt underbart om det blir ett klart hållbart alternativ. Jag skulle älska att sitta med ett av varje i burken och slippa känna mig berörd av folks eviga, tjatiga och fjantiga krig om vilken tillverkare som är bäst.

Ja är tyvärr benägen att dela dina farhågor. Men vi får väl hoppas att så inte blir fallet. När vi ändå tar hoppets tåg vill ja också önska GameWorks och liknande projekt en snabb färd till en trevlig gravplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja det kanske är så enkelt
Läser man @Ratatosk länk skriver utvecklaren precis som han postade i en tråd att de faktiskt inte vet vad som gör prestandan

Redan i höstas lade en sajt upp att de kunde kombinera i AoTS. Så nvidia har vetat detta i snart ett halvår. Kan i slutändan vara bra marketing för båda, isynnerhet i ett spel som gynnar AMDs arkitektur, då får nvidia åka lite snålskjuts.Och vem vet, fler DX12 titlar kanske utnyttjar något liknande.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant när det kommer fler DX12-titlar i olika format, dels att se hur nuvarande grafikkort fungerar men även de kommande arkitekturerna. Både AMD och Nvidia har nog fokuserat på att utveklas sina arkitekturer mot DX12.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tilax:

Trevligt att AMD klarade sig så bra!

röd makt, grön slakt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det står dx till vänster men i kolumnerna står det ogl.
ID kör alltid ogl eller kanske blir det Vulkan.

Permalänk
Medlem

Arg ton på inläggen i detta känsliga ämne 😀

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom alla kommentar sidorna men..

Tycker det hade varit intressant och se hur en FX CPU presterar i detta spel DX11 / DX12.

Fann vad jag letade efter här:

http://www.techspot.com/review/1081-dx11-vs-dx12-ashes/page5....

Hade dock varit kul om Sweclockers hade kunnat köra en test.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Skulle vara intressant om sweclockers kunde ta kontakt med nvidia o fråga lite då tydligen många undrar varför det ser ut som det gör o hur det ligger till kring async för nvidias gpuer

behövs inte. känner du till begräppet "planned obsolescence"? Maxwell ägerna få nöja sig med det dem har och vill man har bra/bättre DX12 prestans så får man köpa Pascal korten. samma spel som med byte från Keplar till Maxwell.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eltarion:

Nu har jag inte läst igenom alla kommentar sidorna men..

Tycker det hade varit intressant och se hur en FX CPU presterar i detta spel DX11 / DX12.

Bitte sehr.

http://www.computerbase.de/2016-02/ashes-of-the-singularity-d...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Redigerade precis mitt eget inlägg och lade till en annan CPU benchmark när jag såg din kommentar.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Och där släppte AMD ny drivare optimerad för just detta... Gör om testet?

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD_Radeon_Sof...

Package Contents
The AMD Radeon Software Crimson Edition 16.2 Driver contains the following:

AMD Radeon Software Crimson Edition 16.2 Driver Version 15.301.1901

Radeon Software Crimson Edition 16.2 Highlights
AMD has partnered with Stardock in association with Oxide to bring gamers Ashes of the Singularity – Benchmark 2.0 the first benchmark to release with DirectX® 12 benchmarking capabilities such as Asynchronous Compute, multi-GPU and multi-threaded command buffer Re-ordering. Radeon Software Crimson Edition 16.2 is optimized to support this exciting new release.

Performance and quality improvements for
Rise of the Tomb Raider™
Ashes of the Singularity – Benchmark 2

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Äntligen siffror man väntat på med DX 12
Har ni siffror på latensspikar när man kör mixade kort samt 4K?

Permalänk
Hjälpsam

@ernstp:
De är säkert grymt sugna på att köra om allt och de har ju hela natten på sig, kan bli klart till i morgon bitti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de nämner de negativa aspekterna med AMD's kort, så får de faktiskt också ta och göra det med Nvidias kort. Det är så jag menar.

Sedan tar de så gott som alltid upp AMD's ekonomiska situation i testerna, fast det inte har ett skit med prestandan att göa. Så det blir lätt en svart bild av saker som egentligen inte hör dit.

Tittar man dessutom på andra saker, så borde Nvidia fått kritik för att de lurades med ramminnet i 970, men istället hyllas det bara som ett snabbt kort, osv osv.. Finns fler exempel men det känns meningslöst då det är osannorlikt att vi kommer komma någonstans i diskussionen.

Det jag vill ha sagt är att jag tycker att det borde tas upp positiva och negativa aspekter hos både AMD och Nvidia och det görs det inte idag och det syns om man läser artiklarna.

Fast de gör det, om ett Nvidia kort fått bra av SweC i t.ex värmeutveckling eller ljud så är det antagligen så, speciellt när mångra andra skriver detsamma och dessutom att det är ren fakta att dom drar mindre vilket delvis resulterar i svalare kort (kylaren spelar ju också roll givetvis) därmed också ljudnivån. Att dom nämner AMDs ekonomi i recensionerna känner jag inte igen, i alla fall inte som något dom gör ofta eller varje gång.

Nvidia har fått mycket skit för 970its VRAM incident, och det har nämnts i vad jag minns flera stycken artiklar här men det är ju en gammal nyhet numera. När 970 och 980 recenserades första gången kände ingen till detta och då hyllades kortet för att vara så bra. Det var ju trots allt i liga med 290X som då kostade mer än 970, men som ganska snabbt jämnade ut sig så dom log och brottades på ungefärligt samma prisnivåer. Det verkar mer som att du ser det du vill se. Alltså, när det är kritik mot AMD så ser du det tydligt och klart medan när det gäller Nvidia så är det som om du tagit av dig glasögnonen och ser suddigt på saken. Leta lite på recensioner med äldre kort och lite variation så ser du nog att det finns flera saker som dom får kritik för. 680 fick kritik för "omogna" drivrutiner dåligt med VRAM och bandbredd. 580 fick kritik för strömförbrukningen. Som jag nämnde förut så har dom kritiserat Nvidia för spoltjut i flera 970 kort, men där är det ju lite "RNG" så att säga, en del fick dessa problem, en del inte.

Det tas upp både positiva och negativa saker om båda tillverkarna i deras recensioner. Men att AMD får mer kritik nuförtiden när det gäller saker som ljudnivå och värmeutveckling så är det ingen konstighet. Varför skulle SweClockers kritisera Nvidia för dessa saker när det (oftast) är Nvidias starka sida? Att Nvidia generellt idag har flera fördelar än AMD bortsett från prestanda är väl ganska självklart. Därmed mindre negativ kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Och där släppte AMD ny drivare optimerad för just detta... Gör om testet?

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD_Radeon_Sof...

Package Contents
The AMD Radeon Software Crimson Edition 16.2 Driver contains the following:

AMD Radeon Software Crimson Edition 16.2 Driver Version 15.301.1901

Radeon Software Crimson Edition 16.2 Highlights
AMD has partnered with Stardock in association with Oxide to bring gamers Ashes of the Singularity – Benchmark 2.0 the first benchmark to release with DirectX® 12 benchmarking capabilities such as Asynchronous Compute, multi-GPU and multi-threaded command buffer Re-ordering. Radeon Software Crimson Edition 16.2 is optimized to support this exciting new release.

Performance and quality improvements for
Rise of the Tomb Raider™
Ashes of the Singularity – Benchmark 2

lol så man har gjort en driver för att få bättre performance i ett bencmark test? ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Haha nej, men det kändes som att det här var slutsvaret på DX12. För mitt kort just.

Tänkte aldrig att andra kommande spel med DX12 kunnat ha annorlunda prestanda.

Ptja, det är ju det som vi vill ha reda på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

lol så man har gjort en driver för att få bättre performance i ett bencmark test? ok

Ja tyvärr gör alla tillverkarna just det. Kan iofsig också vara riktigt om det visar sig finns brister som går att rätta till. Men visst det känns alltid lite skumt. För några år sedan "optimerade" någon av tillverkarna Doom3 eller vilket ID spel det nu var bara för att få bättre resultat. Blev ett jävla liv om det. Iofsig bytte man då ut doom.exe mot en modifierad så det kanske är lite värre

Permalänk
Medlem

Och det är därför man väntar på Pascal.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

lol så man har gjort en driver för att få bättre performance i ett bencmark test? ok

Ingen har väl ett spel eller benchmark för dx12 ute mer än Oxide. Vad de lägger ut är för att själv lära sig och för utvecklarna se vad kan göras i prestanda, drawcalls eller IQ, vad vet man. Så viss optimering är för att flytta gränser.

Permalänk
Medlem

Så hur gamla AMD-kort fungerar med Asynchronous Compute, är det från 7-serien och framåt? Riktigt roligt om ens gamla kort ändå kan sitta kvar och göra någon slags nytta.

Hur blir det tror ni när det skiljer markant i VRAM, då mitt 7850 bara har 1gig men kommande kort lär ha betydligt mer?

Permalänk
Medlem

@Argammon:

Allt handlar om balans med vad du gör, hur du gör, när du gör och på vilket sätt du gör när du använder ditt GK. Dina 1gig kanske räcker gott och väl. Se hur mänga lirar spel eller ser film typ på Intels eller AMDs iGPU. Ditt kort överträffar båda med råge. Mao specifisera mer.

Permalänk
Medlem

Ang. att köra dubbla kort.

I ett annat test jag såg nånstans så gjorde det skillnad beroende på i vilken ordning korten kopplades.
mao, det är av intresse att testa båda varianterna när 2 kort testas tillsammans.

Permalänk
Medlem

Värt att notera?

Update 02/24: NVIDIA sent a note over this afternoon letting us know that asynchornous shading is not enabled in their current drivers, hence the performance we are seeing here. Unfortunately they are not providing an ETA for when this feature will be enabled.

http://www.anandtech.com/show/10067/ashes-of-the-singularity-...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Värt att notera?

Update 02/24: NVIDIA sent a note over this afternoon letting us know that asynchornous shading is not enabled in their current drivers, hence the performance we are seeing here. Unfortunately they are not providing an ETA for when this feature will be enabled.

http://www.anandtech.com/show/10067/ashes-of-the-singularity-...

Men när Pascal kommer tror vi, vi kan lova det.

"..say no more, say no more...(nudge&nudge)" - Monty Python

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Och det är därför man väntar på Pascal.

Då får du vänta, Det är ju försenat:
I början på nästa år är gissningen just nu.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

lol så man har gjort en driver för att få bättre performance i ett bencmark test? ok

Optimering för spelet, inte bara prestandatestet.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Sweet, hoppas då jag kan utnyttja mitt 6870 jag har liggandes. Vore trevligt att få någon nytta av det. Eller måste det kanske finnas något specifikt stöd från grafikkorten?

Tja! Jag har ett HD 6950 och som jag förstått det ska AMD sluta uppdatera drivrutiner för
6000-serien och äldre. Tror det var sagt så i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Fy fan va kass titan är och dom som har sånna kan ju slänga skiten och köpa amd så dom kan köra 60fps i 1080

I medel. Graferna visade inte FPS drops. Så lär bli v-synk av alt free eller g får att få vettigt flyt i 1080p i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Tja! Jag har ett HD 6950 och som jag förstått det ska AMD sluta uppdatera drivrutiner för
6000-serien och äldre. Tror det var sagt så i.a.f.

Arkitekturer äldre än GCN har inte längre stöd. Eftersom GCN introducerades iom 7000 serien så är 6000 serien inte längre stödd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.