Permalänk
Medlem

Reciever med en del krav.

Har fått i uppdrag att försöka hitta en reciever/förstärkare/vaddetnuänheter till svärföräldrarna.

Det som önskas är:

Spotify
Wifi
Bluetooth
Kunna spela musik i olika zoner/rum
CD (finns det fortfarande?)

Maskinen ska kopplas till TV/Box och telefoner över BT.

Någon som har någon rekommendation?
Har inte fått att prisläge än, men 5-10k ska nog inte vara problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Blåtandskoppling mellan tv och receiver har jag ingen koll på alls, låter dock som något som borde hänga mer på teven.

CD måste du lösa genom en separat enhet.

I övrigt så är funktionerna ganska standard, det borde mao finnas även i lägre prisklasser. Jag har det tex på min onkyo 626 som har ett par år eller tre på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna lite.
Har tittat på denna:

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabioreceiver/d...

Vad ska man ha för högtalare + kablar för att det ska bli bra ljud?

En annan sak, kanske helt dum.
Hur ansluter man en subwoofer, eller det används inte?

Jag som är dum, finns ju utgång för det på den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

För dina svärföräldrar så passar den modellen alldeles utmärkt.
Vad gäller kablar så kan du köpa leffes kablar på alisnärlivs utan problem och kommer att funka utmärkt.

Sen finns det som påstår att dom kan höra skillnad på Supras kablar och vanliga clashohlson kablar, Men det har jag svårt att tro, dessutom så gissar jag på att högtalarna som ni har inte överskrider 50 000 kr styck.

Vill dom ha surround eller duger det med 2.1 / 3.1 etc? eller bara Stereo

Skrivet av SirMacke:

Återupplivar denna lite.
Har tittat på denna:

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabioreceiver/d...

Vad ska man ha för högtalare + kablar för att det ska bli bra ljud?

En annan sak, kanske helt dum.
Hur ansluter man en subwoofer, eller det används inte?

Jag som är dum, finns ju utgång för det på den.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia:
Ska kolla med dem, men utgå från 5.1

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke:

http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/grupptest_5-hemmabior... här är ett test på vettiga receivers, landade på onkyo-646 själv, väldigt nöjd, hade tänkt på en Marantz 7010 men får vänta tills jag har ett dedikerat biorum med bättre grejer, rummet spelar ju en stor faktor.

men i vilket fall, onkyo-646 eller yamahas motsvarande är båda bra köp, där onkyo är snäppet vassar för ljudet, finns för en andra zon. Onkyo har cd ingång. Finns gott om anslutningar och Onkyon ligger på runt 4500-5000, går att gå upp i pris men för nästa klass blir ju det runt 10 tusen då istället. Väljer dem en för runt 5000 finns det ju pengar för kringutrustning, kablar, cdspelare etc om det behövs.

yamahan ska vara snäppet bättre när det gäller användarvänlighet!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-NR646 har väll allt du behöver förutom CD

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kommer an på vad du önskar. De flesta nya maskiner idag erbjuder allt du har beskrivit förutom till exempel märken som NAD och Primare. CD förstår jag inte vad du menar, utan tippar på att du vill koppla med vanlig röd/vit eller digitalt vilket alla maskiner erbjuder. Det du mer skall tänka på är om de nya formaten är avgörande eller inte. Man kan ibland hitta förra årets mellan modell för rabatterat pris.

Skickades från m.sweclockers.com