Hur skiftar ni mellan hörlurar och högtalare?

Permalänk

Hur skiftar ni mellan hörlurar och högtalare?

Undrar vad det finns för smidiga sätt att skifta mellan hörlurar och högtalare?

Just nu använder jag mig av en sån här:

Men jag intalar mig själv att jag tycker ljudkvaliteten får lida lite. Finns det andra, lika smidiga sätt? Bättre hubs till och med kanske?

hur gör ni?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Så länge det inte är några komponenter i huben som på något sätt ändrar på ljudet så kommer det inte bli sämre ljudkvalitet.

Har du någon port i framsidan av datorn som du kan koppla in hörlurar i? Oftast när man kopplar in hörlurar till en frontpanel så avaktiveras automatiskt utgången till högtalarna.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Använder mig av Soundswitch. Litet program som jag ändrar output på med 2 klick.

Bör noteras att jag har båda högtalare och hörlurar i samtidigt. USB drivet

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en DAC från NuForce.
Kopplar jag in hörlurarna i den (fronten) så stängs ljudet i högtalarna av.

Är inte hörlurarna inkopplade så körs högtalarna.

Själva högtalarna är kopplade baktill på DAC'en.
Den sköter således både koppling och mix.

Kostar mellan 800-1300kr
Beroende lite på ÅF, modell och sådär.
Beg kan man hitta den för runt 400-500kr.

Ett utav de bästa köpen jag gjort i mannaminne!

https://www.komplett.se/product/848522/ljud-bild/horlurar/til...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

hmm, intressanta förslag. Ska titta lite på DAC och soundswitch

Funderar på att köpa ett separat ljudkort. Inget fancy, men typ Asus Xonar DGX. Tror ni min länkade media hub kommer "flaskhalsa" (i brist på bättre ord) ljudet där?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Högtalare via 3.5 och hörlurar via USB så slipper man koppla om.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Vintervilan:

hmm, intressanta förslag. Ska titta lite på DAC och soundswitch

Funderar på att köpa ett separat ljudkort. Inget fancy, men typ Asus Xonar DGX. Tror ni min länkade media hub kommer "flaskhalsa" (i brist på bättre ord) ljudet där?

Ja det billiga skräpet hade jag inte använt mer än i nödfall / temporär uppsättning som på ett lan eller så.

Så håll dig ifrån för en permanent installation.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hörlurar kopplad till en DAC/AMP
Aktiva högtalare kopplade till moderkortet

Vill jag byta mellan dem så högerklickar jag bara på ljudikonen i windows

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Så länge det inte är några komponenter i huben som på något sätt ändrar på ljudet så kommer det inte bli sämre ljudkvalitet.

Har du någon port i framsidan av datorn som du kan koppla in hörlurar i? Oftast när man kopplar in hörlurar till en frontpanel så avaktiveras automatiskt utgången till högtalarna.

exakt såhär som jag gör! funkar perfa!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Tack för alla bra svar hörni

När jag ändå har er på tråden (no pun intended)....Som jag har förstått det, så är ändå skillnaden mellan Asus Xonar DG och DGX att DGX är PCI-E medan DG är vanlig PCI. Vad är egentligen bäst?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Nej din soundswitch kommer inte flaska ljudet. Sålänge det bara är en brytare som växlar mellan två olika linor så kommer det inte påverka negativt. Ungefär lika stor skillnad som mellan två olika högtalarkablar, alltså obefintlig.

Det betyder ju dock inte att det är en fancy och rolig lösning. Samma sak med högtalarkablar, man vill inte ha allt för billiga heller, även om det rent ljudmässigt är obefintliga skillnader. Så jag håller med om att det inte är en lösning som jag skulle rekommendera att använda dagligen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@Vintervilan: Ljudmässigt är det ingen skillnad alls. Om du väljer mellan de ljudkorten så ta det som skulle sitta bäst i ditt chassi.

Jag skulle dock kollat på ett externt ljudkort. Då kan du lätt flytta runt det mellan olika datorer och du kan även använda det till en laptop ifall du skulle vilja det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

@Vintervilan: Ljudmässigt är det ingen skillnad alls. Om du väljer mellan de ljudkorten så ta det som skulle sitta bäst i ditt chassi.

Jag skulle dock kollat på ett externt ljudkort. Då kan du lätt flytta runt det mellan olika datorer och du kan även använda det till en laptop ifall du skulle vilja det.

Jo, det hade ju vart intressant i och för sig, men då snackar vi väl en annan prisklass?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Själv kör jag både via förstärkare, hörlurarna är alltid inkopplade och drivna, högtalarna stänger jag av genom att avaktivera dem på förstärkaren (A/B-läge för dubbla högtalaruppsättningar, där både också kan drivas eller avaktiveras samtidigt). Funkar väldigt smidigt, men sliter givetvis också en hel del i onödan på lurarna.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

hörlurar via usb och högtalare via 3.5

högerklickar på "Uppspelningsenheter" och ändrar vilken output jag ska använda. Fyra klick att byta

Permalänk

@Vintervilan: Inte nödvändigtvis. Jag ska väll säga att jag inte kan utantill vad som finns för interface, men gå in på till exempel prisjakt så finns en hel del att välja på.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vrider upp nivån på förstärkaren på det ljudsystem jag för tillfället vill använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har hörlurarna inkopplad till ett ljudkort, och högtalarna inkopplad till moderkortet. Byter ljudenhet via ljudikonen i aktivitetsfältet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag säger unna dig ett bra internt ljudkort som Asus Xonar Essence ST, STX eller STX II.
tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Fördelen är bra ljud, ingen DAC eller annan box och kablar på skrivbordet, separat grymm hörlursförstärkare, equalizer mm för ljudinställningar och du slipper koppla in och ur hörlurarna. Man växlar enkelt i mjukvaran.

Kanske lite över din budget men för mig är det ett av de bästa köpen någonsin.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Skrivet av cazcade:

Jag säger unna dig ett bra internt ljudkort som Asus Xonar Essence ST, STX eller STX II.
tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Fördelen är bra ljud, ingen DAC eller annan box och kablar på skrivbordet, separat grymm hörlursförstärkare, equalizer mm för ljudinställningar och du slipper koppla in och ur hörlurarna. Man växlar enkelt i mjukvaran.

Kanske lite över din budget men för mig är det ett av de bästa köpen någonsin.

Ja, det är lite över min budget får nog hålla mig till dg/dgx just nu. Men frågan är, kommer jag märka någon skillnad mot det interna ljudkortet, ett Realtek ALC889 7.1. Mina lurar är Sennheiser PC360

edit: Kan tillägga, att med mitt nuvarande inbyggda kort, så måste jag av någon anledning ha microphone boost på max, för att jag ska höras ordentligt. Och då blir det ju lite bakgrundsbrus. Kan det bero på ljudkortet, eller något annat?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Har hörlurar inkopplade hela tiden och högtalare via förstärkare som får prioritet när jag sätter på förstärkaren (som är kopplad med hdmi)

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

XonarSwitch programvara tillsammans med UNi Xonar Drivers till mitt Asus Xonar STX. En hörlursprofil och en högtalarprofil och sen bindat dom till CTRL+, och CTRL+.

Men kräver en viss typ av ljudkort.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Använder nästan aldrig högtalare pga lägenhet, men byter här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Använder nästan aldrig högtalare pga lägenhet, men byter här.
http://i.imgur.com/XY9cUgf.png

Gör exakt samma.. fast med ett xonar st

Permalänk

Försöker titta lite på fler skillnader mellan DG och DGX, men på pappret ska det ju inte vara mer än att de sätts i olika slottar. Men enligt vissa användare verkar det vara skillnad på microphone amplifiern, att DG har amp även på front panelen, en att DGX inte har det. Nån som vet hur det ligger till där?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ja, det är lite över min budget får nog hålla mig till dg/dgx just nu. Men frågan är, kommer jag märka någon skillnad mot det interna ljudkortet, ett Realtek ALC889 7.1. Mina lurar är Sennheiser PC360

edit: Kan tillägga, att med mitt nuvarande inbyggda kort, så måste jag av någon anledning ha microphone boost på max, för att jag ska höras ordentligt. Och då blir det ju lite bakgrundsbrus. Kan det bero på ljudkortet, eller något annat?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur stor skillnad det är. Ljud är ju väldigt subjektivt. Jag har samma hörlurar som du. Jag uppfattade skillnad mellan det interna och Asus Xonar Essence kortet. Men det har nog med att den har en bra separat hörlursförstärkare där man kan ställa in "gain" (impedansen) som ger lite mer tryck i lurarna. PC 360 har ju en impedans på 50. Inte väldigt högt men ditt interna kanske ger ut lite för lite kräm.

Jag märket framförallt skillnad på ljudet i mina aktiva högtalare. Det var mest därför jag köpte det. Jag (som du) ville ha en smidig lösning där jag kunde växla mellan högtalare och headset samt få lite mera kräm och bättre ljud.

Jag måste ha microphone boost checkboxen "checkad" för att mikrofonen ska vakna. Sen ställer jag däremot ner känsligheten till ca 75%. Inget brus alls. Jag gissar att det är för att du maxar boosten som du får brus dock. Så var det för mig innan på det interna kortet med andra lurar.

Kolla om det inte dyker upp ett begagnat Xonar Essence kort eller liknande. Eller lägg upp en "köpes annons". Det är många som har liknande kort och kanske kan tänka sig att sälja det och uppgradera.

PS. Ser nu i efterhand att Asus DG/DGX ger möjlighet att ställa in "headphone Amp gain mode". Det ger nog lite mer "oumph" och bättre ljud i dina lurar. Kortet kanske även hjälper med ditt mic brus. Som sagt PC360 kan låta bra i micken.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Avstängd

jag har högtalarna till ljudkortet, och mitt headset är usb. Otroligt smidigt med usb

Permalänk
Medlem

ändrar standard uppspelningsenhet mellan HDMIskärm och 3.5mm Headset..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Tidigare så hade jag ett litet program som jag tror hette audioswitcher. Gjorde att jag kunde binda knappar till att ändra sound output. Nu senare köpte jag ett Xonar U7 och då byter ja bara genom att ett enkelt tryck på volymratten. Ska klara hörlurar upp till 150Ohm har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Kör Asus Strix DSP-headset med den medföljande hubben. En knapptryckning för att byta till mina högtalare

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |